Diskettstation till Commodore PC

Permalänk
Medlem

Diskettstation till Commodore PC

Jag försöker hitta en diskettstation (2.5-tum, 1.44 MB) som passar i min antika Commodore PC20-III.

Hittar inget på de vanliga auktionssajterna; var ska man leta? Det ligger säkert en och skräpar i någons källare, bortglömd och oälskad;-)

Permalänk
Medlem

Till att börja med, det är inte en 3,5" du är ute efter ?

Lägg upp en bild på kontakten, är säkert en standard diskettstation.

Fel på nuvarande ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hehe, 3.5 menade jag förstås;-)

Här är en bild på kabeln och kontakten på moderkortet. Själva diskettläsaren har jag kopplat ur och slarvat bort för X antal år sen.

Däremot försökte jag koppla in en nyare diskettläsare som ser ut så här. Samma kontakt alltså, men datorn känner inte igen den.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan behöva vrida på kabeln eller så kanske du behöver en twisted kabel, det här är antika problem, man har nästan glömt allt strul med floppisar på den gamla goda tiden
En twistad kabel:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har säkert nästan ett dussin liggandes på olika ställen, bara att säga till ifall du vill ha en/flera mot fraktkostnad

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Standardregeln "var" väl att pin 1, alltså röda märkningen ska vara vänd mot strömkontakten på diskettstationen om jag inte minns helt fel...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, klart intressant. Den kabel jag testade med, som hängde med nya diskettstationen, är twistad som på bild. Jag gjorde en till räd i förrådet och hittade originalkabeln (tror jag), som inte är twistad. Ser ut så här i ena ändan. Ska testa den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargle:

Tack för tipset, klart intressant. Den kabel jag testade med, som hängde med nya diskettstationen, är twistad som på bild. Jag gjorde en till räd i förrådet och hittade originalkabeln (tror jag), som inte är twistad. Ser ut så här i ena ändan. Ska testa den också.

Kollade på första bilden ( http://picpaste.com/pics/DSCN0131-Q7IOnk5b.1347993507.JPG ) och är det vanlig floppy kabel? För trodde du var ute efter sådan... Får annars åka upp till "lagret" och leta

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gargle:

Tack för tipset, klart intressant. Den kabel jag testade med, som hängde med nya diskettstationen, är twistad som på bild. Jag gjorde en till räd i förrådet och hittade originalkabeln (tror jag), som inte är twistad. Ser ut så här i ena ändan. Ska testa den också.

Det där ser ju ut som en adapter 3,5" <> 5,25"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där ser ju ut som en adapter 3,5" <> 5,25"

Kan nog stämma... har för mig att den här PCn byggdes med en 5.25-tummare, men att butiken satte in en nyare efteråt. I så fall borde det kanske funka om jag använder adaptern med gamla (o-twistade) kabeln och nya 3.5-läsaren?
(Utan att hela tjiiten exploderar, menar jag;-)

Permalänk
Rekordmedlem

Du får testa eller försöka hitta nån dokumentation på delarna, har för mig att diskstationerna bara låste sig när man kopplade fel, men nyare modeller kanske är sämre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmmm, funkade inte. Datorn stannar under bootningen och säger "Disk A Bad"

Upptäckte just att kontakten på moderkortet bara har 33 pinnar, och i kabelkontakten sitter något som är misstänkt likt en avbruten pinne. Det skulle kunna förklara en del...

Permalänk
Medlem

Den där adaptern är intressant, speciellt för att den har byglingar så du kan välja på DS0-3. Många av de tidiga diskettstationerna hade sådana byglingar och många fler på kontrollerkortet, men av kostnadsskäl tog tillverkarna bort allt sådant så de sista 3,5" diskettstationerna brukar inte gå att ställa om alls med mindre än att man börjar att löda på kortet. Det har jag försökt, och brukar resultera i att man förstör kretskortet = kasta diskettstationen.

Ursäkta om jag kapar tråden, men känner någon till en 34-polig kabel med kortkontakt (hona) i bägge ändar? Jag har klurat och funderat, men inte kommit på varifrån jag skulle kunna få tag på en sådan med mindre än att jag försöker att klämma en själv. Skulle kunna ha nytta av en sådan tillsammans med en av mindre äldre bärbara datorer, en Philips P2000c som har utgång för extern diskettstation. Jag försökte att tjuvkoppla på en 3,5" med låg grad av framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

känner någon till en 34-polig kabel med kortkontakt (hona) i bägge ändar?

En sån här du menar? Kan användas bode twistad och o-twistad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Kollade på första bilden ( http://picpaste.com/pics/DSCN0131-Q7IOnk5b.1347993507.JPG ) och är det vanlig floppy kabel? För trodde du var ute efter sådan... Får annars åka upp till "lagret" och leta

Jo, men det är inte bara kabeln som är problemet, för kontakten på moderkortet verkar också paj. Tveksamt om diskettstationen funkar också.

Det är ingen som råkar ha en gammal reservdels-Commodore PC till salu? Oddsen är nog inget vidare;-)