Permalänk
Medlem

Bygga min egen monster spel dator

hej jag har köppt ett chassi

Cooler Master HAF XM

Länk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=755467

undrar vad jag behöver för modekort och grafik kort etc. min första byggda dator kommer detta att bli..

som sagt detta kommer vara en bra spel data men den ska också kunna göra massa saker brevid, kommer skaffa I7 vet att I5 är lika bra men jag vill ha I7 men sen kommer det med modekortet. vilket ska jag ha? pengar spelar inge roll. detta är ett projekt som kommer ta typ 3-4 månader..

vore tacksam för svar och hjälp

Permalänk
Medlem

Eftersom det ska bli en monsterdator så behöver du ett bra moderkort.
Jag skulle rekommendera ett ASUS kort:
Asus P8Z77-V

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Någon budget, krav eller ens vad du har för skärmar skulle vara trevligt att veta. Om detta skall vara en monsterdator så kan vattenkylning vara ett alternativ. Vill du köra LGA2011 eller LGA1155?

Permalänk
Medlem

vet inte vilken socket jag ska ta 1155 känns gammal.

chassit är vattenkylning tästat.

ska kolla modekortet

har en Philips skärm kommer ej ihåg modellen en nyare iallafall, logitech G400 mus Razer tangentbord

budgeten ligger på ca 3-4k i månaden som är över efter allt är betalt

EDIT: har redan W7 ultimate, kommer spela mycket WoW, filma raids etc, kanske sätta upp en livestream plus massa annat

lade till info
Permalänk
Medlem
Skrivet av morno:

vet inte vilken socket jag ska ta 1155 känns gammal.

chassit är vattenkylning tästat.

ska kolla modekortet

har en Philips skärm kommer ej ihåg modellen en nyare iallafall, logitech G400 mus Razer tangentbord

budgeten ligger på ca 3-4k i månaden som är över efter allt är betalt

Alltså din budget ligger under 15.000kr, du kommer få en helt fin dator men ingen monsterdator. Att LGA1155 känns gammalt är nog det sämsta resonemanget för LGA2011. Jag skulle idag ta en 3770k om du nu måste ha en i7 och ett GTX 670,680 eller AMD 7970. Du kommer troligen inte få in vattenkylning i den budgeten men kanske en H100.

När du säger 3-4k i månaden så hoppas jag inte att du skall köpa komponenterna i etapper, köp hellre allt efter att du sparat ihop pengarna då priserna är lågre och något nytt kan ha kommit ut (spekuleras om AMD 8000-serien).

Permalänk
Medlem

har 10k liggandes nu jag menar att jag kan spara 3-4k i månaden. vad är bäst ska man köpa allt på ett bräde eller köpa lite då och lite då när man har råd? funderar att köpa modekort och nätagrigatet först eller ska jag ta modekort och prosessor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morno:

har 10k liggandes nu jag menar att jag kan spara 3-4k i månaden. vad är bäst ska man köpa allt på ett bräde eller köpa lite då och lite då när man har råd? funderar att köpa modekort och nätagrigatet först eller ska jag ta modekort och prosessor?

Köp allt då du har tillräckligt med pengar för en dator du är nöjd med. Att köpa lite nu och lite då är dumt för att priserna på komponenter faller hela tiden och på fyra månader kan det bli märkbart billigare. Vill du ha nyaste nytt så skulle jag vänta på nästa års grafikort (700- och 8000-serien) och intels Haswell. Att köpa monsterdatorer är bara slöseri om du spelar med en 1080p skärm, bättre att köpa lite billigare (10.000-15.000kr) och uppgradera lite oftare.

Permalänk
Medlem

ok kan du ge mig bra tips på modekort och allt som ska vara till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morno:

har 10k liggandes nu jag menar att jag kan spara 3-4k i månaden. vad är bäst ska man köpa allt på ett bräde eller köpa lite då och lite då när man har råd? funderar att köpa modekort och nätagrigatet först eller ska jag ta modekort och prosessor?

Ett hett tips, köp allt på en gång. Har du inte råd med allt nu, så vänta tills du har råd. Köper du ett moderkort eller en processor nu idag för exempelvis 3000 kronor, så är det dumt om de ska ligga oanvända och vänta tills du har råd med resten. När du väl har råd med resten så kanske priset på processorn och moderkortet har gått ner 1000 kronor, vilket är bra dumt att att missa. Du har ju ändå ingen användning för delarna var för sig innan du köpt allt.

Mvh // Björn

EDIT: Du var snabb där grafit

Permalänk
Medlem

okej men ett bra modekort, processor och nätagrigat? har sata diskar.. kan plocka resterande delar av en annan data jag har. sen kan jag leta efter andra saker

här har jag skrapat ihop atm https://www.inet.se/kundvagn/visa/43c2a9ee-f9e5-4aac-b2fe-15e... men vet ej vad för cpu kylare jag ska ha, eller följer det med processorn?

Permalänk
Medlem

Det följer med en stockkylare men de flesta vill uppgradera till något tystare och kallare som t.ex. noctua. Du kan nog spara in en held del med att ta t.ex. ett Asrock extreme 4. Behöver du verkligen ett 750W nätagg då du troligen inte kommer köra CF/SLI? Är du helt säker på att du behöver en i7, den är inte framtidssäkrare än en i5?

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte vad TS snackar för bs, en monsterdator får du inte för 15 000:-, men en väldigt bra dator får du. Om du ska spela satsa på en i5 processor med z77 modekrort (1155) och ett gtx 670, eller 7970. Köp sedan till riktig vattenkylning så du kan klocka cpun riktigt bra. En monsterdator innebär inte att man bara köper "det dyraste", utan att man köper rätt. HAF X är snyggt, fast kanske lite dyrt jämfört med corsair chassin som också är fina är samma pris eller billigare i vissa fall.

Gör om gär rätt skulle jag säga.

Och snälla det heter dator, data är siffror, symboler, etc. som inte tolkats eller satts i kontext. "kan plocka resterande delar av en annan data jag"

Permalänk
Medlem

nätagrigatet vet jag inte så mycket om vad kan ni tänkas att jag behöver? vill att min data ska lysa så fint inne i. kan nån ge mig nån bra?

@Az1337: jag struntar i hur det stavas inte för att vara taskig men jag pratar så och skriver så. min stil så som du har din alla har vi olika stilar. gilla läget bara

ja jag vill ha I7 för jag ska greja med photoshop etc

Permalänk
Permalänk
Medlem

snälla om ni vill kritisera mitt stavande ta det via PM istället är här för råd snälla.

Tack

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

§1.6 handlar om meningslösa inlägg som inte hjälper tråden framåt.
§1.2 handlar om stötande uttryck, skämt om övergrepp går över linjen.

Skrivet av morno:

snälla om ni vill kritisera mitt stavande ta det via PM istället är här för råd snälla.

Tack

Använd gärna rapport funktionen, jag beklagar bemötandet du fick i tråden. Hade vi sett det tidigare hade vi ingripit.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

ingen fara. har köpt Asus P8z77-V med Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) och Corsair AX 750W 80+ Gold Modulär men RAM jag hade jag. men nu lyser Memch_ok röd hela tiden och det indekerar på att det ramet jag hadde inte passar med asus P8z77-V vad för RAM kan ni rekomendera? vill ha 8GB+, snälla hjälp

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa de här minnena.
Det är 2x4GB = 8 GB
https://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-...
Det är vad vi oftast rekommenderar.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

ok dom jag hade hemma är Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML8GX3M2A1600C9) (2x4GB)

Permalänk
Medlem

Då förstår jag inte varför de inte passar.
Det är ju nästan samma minne som jag rekommenderade.
Har du satt fast minnena på rätt sätt?
|M| |M| |
Sätt i varannan plats som jag visar ovan här.
M=minne

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

inte jag heller

här är sidan som säger vad för RAM som funkar http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V/#MSL

EDIT: kan kolla

EDIT2: funkar inte.

Permalänk
Medlem

Det kan vara något fel på minnerna, men prova med ett par andra om du har tillgång så vet du ifall du behöver köpa nya minnen.
Dom skall passa så vitt jag vet. Flera som har byggt med det modekortet här på SweC och dessa minnen och har funkat fint.

Permalänk
Medlem

dom funkar tog dom ur min existerande burk.

Permalänk
Medlem

Då är det ett eller två av minnena som är dåliga.
Tråkigt.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

ok har beställt ett sånt du rekomendera synd att det är helg allt annat är på plats utom RAM vill leka med min nya dator