Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Iphone 5 plockas isär av Ifixit

Permalänk

Vad var det för Gpu i denna, nån som vet?

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem

Tummen Upp!

Öven om jag inte är något fan av apple gillar det här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr fantastic:

Vad var det för Gpu i denna, nån som vet?

Får nog vänta tills nästa vecka innan någon får fram mikroskopet...

Edit:
Får man tro förhandsspekulationerna på Anandtech så är det troligtvis en PowerVR SGX 543MP3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Tror inte de behövs pressas mer ^^

Göra en Iphone 5: 167$
Köpa en Iphone 5: 649$

Huuuuuuuuuuuuuu +482$. Säkert liknande marginaler med S2/3. Konstigt att ingen bara pajjar allt med att släppa en android med likvärdig prestanda dock bara med 200$ marginal... En riktigt bomb mohaha

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Det tog 45 minuter för en professionell att demontera mobilen
"Repairing it is super easy"
Yeah sure.

Men, väldigt intressant artikel och video ändå
Edit: tog visst 10-15 minuter för en professionell, jag tar tillbaka det jag sa.

Skrivet av Mr fantastic:

Vad var det för Gpu i denna, nån som vet?

Hon nämner i videon att det är en qualcomm MDM9615M.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Det tog 45 minuter för en professionell att demontera mobilen
"Repairing it is super easy"
Yeah sure.

Men, väldigt intressant artikel och video ändå
Edit: tog visst 10-15 minuter för en professionell, jag tar tillbaka det jag sa.

Hon nämner i videon att det är en qualcomm MDM9615M.

Det är för LTE kommunikationen.
GPU:n är integrerad i A6 chippet.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonteponte:

Jag vet att de flesta förväntar sig att en två och ett halvt år gammal smarphone är värdelös och därmed värd noll kronor. Nu funkar det inte riktigt så med Apples prylar till skillnad mot andra märken. Kollar man på blocket så får man från 2000 och uppåt för en 16GB. Betydligt mer för 32 och 64.

Nu misstänker jag att du helt enkelt spelar dum. För så korkad tror jag ingen är.

Fast ibland när man läser det hör forumet så undrar man verkligen...

På vilket sätt spelar jag dum menar du? Att jag inte vill köpa en ny telefon när jag har en som fungerar ok? Har inga planer på att sälja min eller att köpa en begagnad, om du nu ville föreslå något sådant.

En ny Iphone 5 kostar enligt länkad produkt i tråden mellan 6000-7000SEK, och inget jag då lägger ut för snabbare processor och större skärm. Hade jag inte haft en telefon alls, så kanske ett abonnemang där telefonen ingår hade varit aktuellt med en Iphone 5.

Permalänk
Medlem

Härligt! Har dock aldrig haft sönder en display på en iPhone av de 3 åren jag använt iPhones. Men om olyckan är framme är de goda nyheter!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Det är synd att inte Apple följer andra tillverkare och sattsar på större batteri.
Men jag är rätt säker på att batteritiden fick lida för att telefonen skulle bli så tunn som möjligt och dom har ett meningslöst säljargument om att den är tunnast. Som förmodligen många kommer falla för tyvärr.
Och med den större skärmen och den kraftfullare hårdvaran kommer nog batteritiden inte bli så bra.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Appleköpare brukar ju inte vilja hålla på och greja med telefonen, men men...
8 mAh mer var snålt till snabbare komponenter och större skärm.

...som alla är strömsnålare, så vad är problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evok:

Telefoner som tål att man slänger dem i väggen, det var tider det.

Av vilken anledning känner du behov av att slänga en telefon i väggen?! Trodde de var till för att ringa med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daniel5908:

Ett steg i rätt riktning, utan tvivel Hatade att man behövde specialverktyg för att öppna de tidigare modellerna :/

Specialverktyg = minitorx, kostar 50kr för ett set, så vad var så speciellt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

...som alla är strömsnålare, så vad är problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Personen i fråga har inte sakt att det ær något problem....

Føressten hur får du en større skærm att vara mera strømsnål? om den nu anvænder samma teknik.

Skrivet av Justbecause:

Av vilken anledning känner du behov av att slänga en telefon i väggen?! Trodde de var till för att ringa med

Skickades från m.sweclockers.com

Igen så har personen inte sakt att den tænker gøra det....

Jag som trodde att telefoner i allafall skulle øverleva ett fall på 1 meter, men med den instællningen så hurrar væl alla firmor som reparerar telefoner istællet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burks:

Personen i fråga har inte sakt att det ær något problem....

Føressten hur får du en større skærm att vara mera strømsnål? om den nu anvænder samma teknik.

Igen så har personen inte sakt att den tænker gøra det....

Jag som trodde att telefoner i allafall skulle øverleva ett fall på 1 meter, men med den instællningen så hurrar væl alla firmor som reparerar telefoner istællet.

Det är en helt ny skärmteknik på den än tidigare som dels är tunnare och drar mindre ström.

Ang. Att slänga telefon i väggen så sade personen ifråga utryckligen att man kunde det och ifrågasatte bara av vilken anledning man skulle göra det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Apple verkar ha gjort iPhone 5 mycket tåligare än tidigare iPhones så förhoppningsvis behöver folk inte ens försöka skruva isär sina iPhones lika ofta.

Skärmen går inte sönder förrän i klipp två när de de med lite kraft kastar den ner i marken efter många dropp från olika höjder. Apple ser ut att tagit till sig av kritiken på denna punkt. Förutom det uppenbara att de bytt baksidans glas mot metall så tror jag de faktum att glaskanten är mycket mer skyddad på iPhone 5 än tidigare modeller spelar stor roll. Sen kan man gissa att det är "Gorilla Glass 2" de använder i 5:an också:

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Specialverktyg = minitorx, kostar 50kr för ett set, så vad var så speciellt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mer grejen i sig, inte pengarna som det kostar. Gillar inte att man ska behöva köpa speciella verktyg för att plocka med apples grejer, samsung har inget sånt fuffels, vanliga stjärnskruvar

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

...som alla är strömsnålare, så vad är problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Min mening var ändå helt sann, vilken tillverkare ökar styrkan med 8 mAh?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daniel5908:

Det är mer grejen i sig, inte pengarna som det kostar. Gillar inte att man ska behöva köpa speciella verktyg för att plocka med apples grejer, samsung har inget sånt fuffels, vanliga stjärnskruvar

Vad är så "speciellt" med torx enligt dig? Mer eller mindre en standard som är bättre än både Phillips- och Pozidrivskruv och har ett högre och bättre vridmoment och de finns i alla nya mejselsatser, är samma sak om du vill skruva i Samsung för den delen, är inte alla som har en så liten mejsel och då lär de i alla fall gå och köpa en

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Min mening var ändå helt sann, vilken tillverkare ökar styrkan med 8 mAh?

Uppenbarligen gjorde Apple det nu, så varför frågar du när du redan vet svaret? ...och eftersom allt i den är strömsnålare så förstår jag ändå inte problemet, vidare verkar du vara en av dem som ändå inte skulle köpa den så då förstår jag än mindre vad som är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Apple verkar ha gjort iPhone 5 mycket tåligare än tidigare iPhones så förhoppningsvis behöver folk inte ens försöka skruva isär sina iPhones lika ofta.

Skärmen går inte sönder förrän i klipp två när de de med lite kraft kastar den ner i marken efter många dropp från olika höjder. Apple ser ut att tagit till sig av kritiken på denna punkt. Förutom det uppenbara att de bytt baksidans glas mot metall så tror jag de faktum att glaskanten är mycket mer skyddad på iPhone 5 än tidigare modeller spelar stor roll. Sen kan man gissa att det är "Gorilla Glass 2" de använder i 5:an också:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6M5q5T...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pMvE0l...

...fast dessa "droptest" är ändå helt meningslösa då ett fall när 0,5% av dessa klantar som tappar sina telefon inte går till i närheten av dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Håller med. Alltid kul när saker blir mindre. Dock att behöva ladda sin telefon varje kväll och när man sitter i bilen för att den skall räcka till en hel arbetsdag är rätt konstigt att vi människo släkte faktiskt finner oss i.

Detta inlägg riktar sig inte till Apples smartphones enbart utan mer eller mindre samtliga jag kan komma på.

Håller också med tjockare och tyngre i för bättre batteritid är önskat hos mig också. Men trevligt att Nokia ger sig in i trådlös laddning. Vilket öppnar för att man på café, skrivbord, tåg, bil etc. kan snyggt och säkert kan ladda telefonen på en integrerad platta. Då blir ju batteritiden ett mindre problem frågan är vad nackdelarna i den trådlösa laddningen är.

För att gå mer on topic så tummen upp till fruktförsäljaren som har gjort det lätt att laga telefonen. Tycker inte det behöver vara lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Uppenbarligen gjorde Apple det nu, så varför frågar du när du redan vet svaret? ...och eftersom allt i den är strömsnålare så förstår jag ändå inte problemet, vidare verkar du vara en av dem som ändå inte skulle köpa den så då förstår jag än mindre vad som är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Fast långt ifrån allt i iphone 5 är strömsnålare än iphone 4.
1. Displayen är större så backlighten drar mer ström
2. Ca 100 000 mer pixlar som måste ritas och då drar mer ström
3. LTE modem som drar mycket mer ström än 3G modemet i 4an

Så de tre största strömförbrukarna i en mobil drar alla mer än i 4an.. Backlight och pixlar kan kompenseras upp av att annat blivit strömsnålare men inget kan kompensera för LTE modemet. Min gissning är att batteritiden utan LTE i 5an kommer bli ungefär samma som 4an har.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightmare:

Fast långt ifrån allt i iphone 5 är strömsnålare än iphone 4.
1. Displayen är större så backlighten drar mer ström
2. Ca 100 000 mer pixlar som måste ritas och då drar mer ström
3. LTE modem som drar mycket mer ström än 3G modemet i 4an

Så de tre största strömförbrukarna i en mobil drar alla mer än i 4an.. Backlight och pixlar kan kompenseras upp av att annat blivit strömsnålare men inget kan kompensera för LTE modemet. Min gissning är att batteritiden utan LTE i 5an kommer bli ungefär samma som 4an har.

/Knight

Skärmen är en helt ny typ av skärm från LG som är energisnålare, tunnare och ger skarpare bild...och batteritiden är snarlik 4S, 25 timmar längre standby (som iofs är en siffra som inte säger ett dugg) och nån timme längre tal- & surftid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

För de som ville ha svar på vilken gpu som fanns i iPhone 5 så har Anandtech en uppdaterad nyhet

Permalänk
Avstängd

Snacka om tajt :P, men löjligt att inte ge batteriet lite mer kräm. Dom har ju råd att utveckla effektivare batteri.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

För de som ville ha svar på vilken gpu som fanns i iPhone 5 så har Anandtech en uppdaterad nyhet

http://images.anandtech.com/doci/6323/Apple%20A6%20Die%20diff...

Och det första benchmarktesterna på GPUn har börjat dyka upp: http://www.glbenchmark.com/phonedetails.jsp?D=Apple+iPhone+5&...

Om siffrorna stämmer i GLBenchmarks-databas så är det mycket imponerande, den är till och med snabbare iPad 3 vid samma upplösning.

iPhone 5: 28.6FPS
iPad 3: 25 FPS
SGS3: 15.1 FPS

De måste ha klockat dessa tre GPU-kärnor klart högre än vad de kör de två som sitter i 4S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Och det första benchmarktesterna på GPUn har börjat dyka upp: http://www.glbenchmark.com/phonedetails.jsp?D=Apple+iPhone+5&...

Om siffrorna stämmer i GLBenchmarks-databas så är det mycket imponerande, den är till och med snabbare iPad 3 vid samma upplösning.

iPhone 5: 28.6FPS
iPad 3: 25 FPS
SGS3: 15.1 FPS

De måste ha klockat dessa tre GPU-kärnor klart högre än vad de kör de två som sitter i 4S.

Enligt Anandtech så är kärnorna klockade i 266MHz. Vet inte riktigt hur det ser ut för iPad....

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Enligt Anandtech så är kärnorna klockade i 266MHz. Vet inte riktigt hur det ser ut för iPad....

iPad 3 skall köra sina 4 kärnor i 250MHz. Låter lite med endast 16MHz skillnad för att väga upp för en kärna mindre...men det kanske finns andra delar i A6:an som kan hjälpa till att öka GPU-prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

iPad 3 skall köra sina 4 kärnor i 250MHz. Låter lite med endast 16MHz skillnad för att väga upp för en kärna mindre...men det kanske finns andra delar i A6:an som kan hjälpa till att öka GPU-prestandan.

Minnesbandbredd låter som en trolig kandidat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Uppenbarligen gjorde Apple det nu, så varför frågar du när du redan vet svaret? ...och eftersom allt i den är strömsnålare så förstår jag ändå inte problemet, vidare verkar du vara en av dem som ändå inte skulle köpa den så då förstår jag än mindre vad som är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Min mening är fortfarande sann och det verkar vara du som ställer frågor?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]