Tips och tricks för att spela upp 1080p på Raspberry Pi?

Permalänk

Tips och tricks för att spela upp 1080p på Raspberry Pi?

Sitter och är lite smått besviken över att min Pi inte klarar av 1080p-filmerna jag besitter. Kör just nu RaspBMC. Läst fram och tillbaka i olika former och svaret verkar vara att DTS-ljud är dess stora akilleshäl. En del påstår att man borde "omkoda" ljudet, andra att en DTS-förstärkare gör susen och en tredje rekommenderar även att överklocka Pi'n.

Innan jag drar igång med överklockningen tänkte jag kolla om ni har några andra tips för att få 1080p-filmer att glida fint på Pi'n? Har ni som överklockat märkt av någon förbättring av uppspelning av 1080p-filmer?

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk
Medlem

Min hackade när jag körde den via hdmi direkt till tven, när jag sedan kör den genom min förstärkare så rullar allt på kanonfint!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Brallor:

Min hackade när jag körde den via hdmi direkt till tven, när jag sedan kör den genom min förstärkare så rullar allt på kanonfint!

Du menar att du körde ljudet via HDMIn till TVn, men när du testade att köra genom förstärkaren(analogt?) laggar det ingenting? Just nu kör jag bild via HDMI till TVn och ljudet kör jag analogt via RCA till min gamla förstärkare. Fortfarande en del störande lagg i 1080p.

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk
Medlem

Jag har det kopplat såhär, raspberry pi med hdmi till förstärkaren, förstärkaren till tven, ljudet gör raspberryn ingenting med förutom att skicka den till förstärkaren som får göra jobbet, därav laggfritt!

Kör man utan förstärkare kan man ju välja att ändra inställningarna under ljud så man enbart kör stereo tror jag!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är för att RPI inte klarar av att koda av DTS-ljudet tydligen. Kör man via tvn försöker RPI att göra det och därför laggar det men låtar man stereon sköta det skiter RPI i det och bara muffar på.
Så det är tydligen DTS-ljudet som är boven.

Permalänk
Skrivet av Brallor:

Jag har det kopplat såhär, raspberry pi med hdmi till förstärkaren, förstärkaren till tven, ljudet gör raspberryn ingenting med förutom att skicka den till förstärkaren som får göra jobbet, därav laggfritt!

Kör man utan förstärkare kan man ju välja att ändra inställningarna under ljud så man enbart kör stereo tror jag!

Ah, givetvis! Jag kör just nu Pi->HDMI->TV för bilden och Pi->Analogt->Förstärkare. Detta pga att min förstärkare är en gammal hederlig Sony utan HDMI ingång osv.

Skrivet av slusk:

Det är för att RPI inte klarar av att koda av DTS-ljudet tydligen. Kör man via tvn försöker RPI att göra det och därför laggar det men låtar man stereon sköta det skiter RPI i det och bara muffar på.
Så det är tydligen DTS-ljudet som är boven.

Så en DTS-förstärkare hade varit guld värt? Lite väl dyrt för att få Pi'n att köra 1080p DTS :P. Inte helt hemma i 1080p/video/ljud-världen, men visst finns fler ljud än DTS? ACC är en annan väl? Får se om det kanske flyter på bättre. Annars duger 720p gott och väl.

Någon som har överklockat och märkt av förbättring med 1080p-filmer?

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixten_n1:

Ah, givetvis! Jag kör just nu Pi->HDMI->TV för bilden och Pi->Analogt->Förstärkare. Detta pga att min förstärkare är en gammal hederlig Sony utan HDMI ingång osv.

Så en DTS-förstärkare hade varit guld värt? Lite väl dyrt för att få Pi'n att köra 1080p DTS :P. Inte helt hemma i 1080p/video/ljud-världen, men visst finns fler ljud än DTS? ACC är en annan väl? Får se om det kanske flyter på bättre. Annars duger 720p gott och väl.

Någon som har överklockat och märkt av förbättring med 1080p-filmer?

Det är GPU som gör dekoding.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Det är GPU som gör dekoding.

Ah, då fick jag svar på det. Tack! Får ta och kika på GPU klockning också. http://www.memetic.org/raspberry-pi-overclocking/

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixten_n1:

Ah, givetvis! Jag kör just nu Pi->HDMI->TV för bilden och Pi->Analogt->Förstärkare. Detta pga att min förstärkare är en gammal hederlig Sony utan HDMI ingång osv.

Så en DTS-förstärkare hade varit guld värt? Lite väl dyrt för att få Pi'n att köra 1080p DTS :P. Inte helt hemma i 1080p/video/ljud-världen, men visst finns fler ljud än DTS? ACC är en annan väl? Får se om det kanske flyter på bättre. Annars duger 720p gott och väl.

Någon som har överklockat och märkt av förbättring med 1080p-filmer?

Tror nog alla nya stärkare som har hdmi-in på stärkaren stödjer dts. Sen kör man ju oftast hdmi ut från stärkaren till tvn då funkar det prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixten_n1:

Så en DTS-förstärkare hade varit guld värt?

Ja Kan tipsa om Pioneer VSX-921, mycket förstärkare för pengarna och då ingår även airplay, underbart att komma hem ifrån jobbet och ifrån parkeringen dra igång spotify på iphonen och slå på Magnus Uggla på vrålhög volym och sen öppna dörren och njuta haha

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tänkte uppdatera och påpeka att 1080p-filmer med AAC-ljud fungerar galant på min Pi.

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk
Medlem

Tydligen ska broadcomkretsen klara av hårdvaruavkodning av DTS-ljud, dock så verkar det hela vara en licensfråga. Om de lyckas få enheten godkänd så bör det i framtiden bli möjligt att köpa en licens på samma sätt som man idag kan för MPEG2 och VC-1. Det hjälper dig kanske inte så mycket idag, tänkte bara flika in för andra som har samma problem och hittar din tråd.

http://raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=63&t=15546

Citat:

Yes it is. All ready to go for omxplayer and xbmc.
Unfortunately DTS requires compliance testing before we can licence it. We're investigating that.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Ja Kan tipsa om Pioneer VSX-921, mycket förstärkare för pengarna och då ingår även airplay, underbart att komma hem ifrån jobbet och ifrån parkeringen dra igång spotify på iphonen och slå på Magnus Uggla på vrålhög volym och sen öppna dörren och njuta haha

Kan tipsa om att lillebror VSX-527 även den gör sitt jobb Ett lite billigare alternativ iaf