Polis-virus på datorn

Permalänk

Polis-virus på datorn

Hej,

Har nu fått ett s.k polis-virus på min alldeles nya dator (en ransomware antar jag). Glömde att installera virusprogram och detta är vad man får.

Viruset har låst datamus och tangentbord, aktivitetshanteraren funkar inte och så fort jag kommer in på skrivbordet så kommer en stor ruta som säger att polisen låst min dator och att jag måste betala 50 Euro. Jag fick viruset genom ett flash-popupfönster.

Jag är en komplett data-analfabet och jag skulle verkligen behöva en step-by-step guide för idioter för att jag ska kunna förstå. Jag är villig att betala en hygglig summa till den som kan hjälpa mig. Jag har inte säkerhetskopierat datorn och jag har ingen windows 7 skiva. Jag har inga viktiga dokument eller Office-paket på datorn.

Admin kan gärna flytta tråden om den ligger fel.

Permalänk
Medlem

Kommer du åt felsäkert läge?

Permalänk
Skrivet av Zoth:

Kommer du åt felsäkert läge?

via kommandotolken

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsmulle.:

via kommandotolken

Via f8 under boot innan windows börjar laddas.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av skogsmulle.:

Hej,

Har nu fått ett s.k polis-virus på min alldeles nya dator (en ransomware antar jag). Glömde att installera virusprogram och detta är vad man får.

Viruset har låst datamus och tangentbord, aktivitetshanteraren funkar inte och så fort jag kommer in på skrivbordet så kommer en stor ruta som säger att polisen låst min dator och att jag måste betala 50 Euro. Jag fick viruset genom ett flash-popupfönster.

Jag är en komplett data-analfabet och jag skulle verkligen behöva en step-by-step guide för idioter för att jag ska kunna förstå. Jag är villig att betala en hygglig summa till den som kan hjälpa mig. Jag har inte säkerhetskopierat datorn och jag har ingen windows 7 skiva. Jag har inga viktiga dokument eller Office-paket på datorn.

Admin kan gärna flytta tråden om den ligger fel.

Gäller att hålla sig borta från vissa vuxensiter;)

Älskar att någon länkat Lego skogspolisstation till tråden...såg precis reklam på Tv för den...gulligt!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

du har ingen windows skiva? men du har väl en nyckel eller? isf kan du ladda ner (lagligt!) windows från microsoft och använda din nyckel.
för det absolut enklaste är att blåsa hela datorn och installera nytt windows 7.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Gäller att hålla sig borta från vissa vuxensiter;)

Fast nu har dom väl kommit fram till att det är värre, dvs större risk att få in skit i datorn på religösa siter än på vuxensiter
Lite offtopic men ändå...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk

Precis efter bios har gått förbi och innan windows startar så har du en svartskärm. Tryck f8 där och välj felsäkert läge eller återställ till tidigare läge. Sedan välj den senaste uppdateringen eller innan detta hände.

Permalänk

Eftersom jag inte har säkerhetskopierat datorn och jag har ingen windows-skiva så tror jag inte jag har någon nyckel heller. Jag är beredd att lägga ut några hundringar för diverse tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

du har ingen windows skiva? men du har väl en nyckel eller? isf kan du ladda ner (lagligt!) windows från microsoft och använda din nyckel.
för det absolut enklaste är att blåsa hela datorn och installera nytt windows 7.

Inte alltid det går tyvärr men bör helt klart testas.
Sitter man med en OEM så finns windows återställning på en dåld partiton som efter egen erfarenhet bli infecterad.
Sen nyckel man får på klisterlappen under datorn fungerar inte (gjorde i alla fall inte förr) med dom installationer man kan ladda ner från microsoft av någon löjlig anledning.

Så han man en nyare burk men oem och inte fått någon skiva så kan man vara körd om man inte gjort en backup av nödvändiga saker som man bli ombedd att göra vid första boot.

Begriper inte varför dom inte kan skicka med skivor, kostar ju knappt inget extra.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Det där polisviruset är ganska enkelt att få bort, ladda ner kaspersky rescue disk 10, bränn på CD eller på bootbar USB sticka, starta datorn med det, uppdatera definitionerna och sen scanna.

Har 2 vänner som haft den åkomman, och har funkat bra med ovanstående metod

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Någon som är bekant med vad den svenska versionen av detta kallas av fsec osv?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

felsäkert läge
återställ till en tidigare "punkt" eller nått

Datorn gör sånt varje gång du t.ex. uppdaterar grafikkort drivrutiner

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsmulle.:

Eftersom jag inte har säkerhetskopierat datorn och jag har ingen windows-skiva så tror jag inte jag har någon nyckel heller. Jag är beredd att lägga ut några hundringar för diverse tillbehör

Är det en märkesdator alltså DELL, Packard Bell, HP, ASUS osv. med Windows 7/vista förinstallerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsmulle.:

Eftersom jag inte har säkerhetskopierat datorn och jag har ingen windows-skiva så tror jag inte jag har någon nyckel heller. Jag är beredd att lägga ut några hundringar för diverse tillbehör

Steg ett. ladda ner microsoft security eller annat gratis antivirus och lägg installationsfilen på ett usb.
Steg två. Hämta lite snacks som bullar saft kaffe eller vad som helst.
Steg tre. gå in i felsäkert läge
Steg fyra. Installera antivirus
Steg fem. Sätt datorn på att söka igenom efter virus
Steg sex till hundra. Ät snacks, drick saft eller kaffe och hitta på något som inte inbegriper datorn men som går att utöva i dess närhet om ingrepp skulle behövas.
Steg ethundraett. håll tummarna för att du fick väck allt och slipper installera om windows.

EDIT: Återställning funkar inte då virus ligger kvar och nu för tiden även lägger sig i återställningspunkter. (en anledning till att större företag inte har återställning aktiverat, en säkerhetsrisk helt enkelt)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Jag hjälpte min sambos brorsa med detta.

Gå in i felsäkert läge, start, msconfig, autostart. Fanns en post där som heter något i stil med Microsoft Operating system, klicka ur den. Starta om datorn och nu skall den funka som vanligt.

Ladda hem Malwarebytes från www.malwarebytes.org, installera och uppdatera. Snabbsökning och ta bort de funna objekten. Starta om och gör en sökning till. Gör även fullständig virussökning.

Detta löste problemet.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av swesen:

Är det en märkesdator alltså DELL, Packard Bell, HP, ASUS osv. med Windows 7/vista förinstallerat?

Skogsmulle här, skriver på min väns konto. Ja, jag har en ny Asus predator g3610 köpt på MediaMarkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooogsmulle:

Skogsmulle här, skriver på min väns konto. Ja, jag har en ny Asus predator g3610 köpt på MediaMarkt

Men i så fall bör det ju finnas en återställnigspartition, typ om du trycker F9 i uppstart ska du komma in i återställningsmiljön

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Men i så fall bör det ju finnas en återställnigspartition, typ om du trycker F9 i uppstart ska du komma in i återställningsmiljön

Helt rätt.
Dock så om man har otur så kan virus ligga kvar även efter en återställning med en sådan.
Allt fler virus idag letar sig in i återställningspartioner och återställningspunkter etc.
Personligen så är det enda jag litar på externa media som jag vet är rena om jag skulle åka på något så pass elakt.

Många återställare från OEM formaterar inte enns riktigt utan snabbformaterar bara och sen skriver över och detta tar definitivt inte bort envisa virus utan flyttar bara problemet in i framtiden.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooogsmulle:

Skogsmulle här, skriver på min väns konto. Ja, jag har en ny Asus predator g3610 köpt på MediaMarkt

Om du har någonting viktigt på datorn så prova felsäkert läge med internetåtkomst, installera ett virusskydd och sök igenom datorn.

Annars så kan du kolla i manualen som följde med vilken knapp du ska trycka på för att komma åt en windows installations partition som ligger på hårddisken.(Brukar vara någon av F# knapparna) Välj det översta alternativet när den frågar hur du vill installera.
Och när du ska välja vilken hårddisk du ska installera på så tryck på avancerat och sen formatera, på den hårddisk du ska installera på.
Sen fortsätter du installationen igenom att trycka på nästa tills det är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det där polisviruset är ganska enkelt att få bort, ladda ner kaspersky rescue disk 10, bränn på CD eller på bootbar USB sticka, starta datorn med det, uppdatera definitionerna och sen scanna.

Har 2 vänner som haft den åkomman, och har funkat bra med ovanstående metod

Låter som den bästa metoden. Eftersom ts ville ha enkla instruktioner kan jag tillägga att det inte är Windows som ska starta, för då har den inte bootat Kaspersky. Då kan du istället ta reda på vilken tangent som plockar fram bootmenu där man väljer vilken enhet den tillfälligt ska försöka boota ifrån.

Permalänk

Tja

En kompis har fått viruset på sin dator men vi har inte lyckats få bort det. Så fort man startar datorn blir skärmen helt vit och datorn "låser" sig. Har föröskt gå inte via felsäkert läge men där läser inte datorn i windows så man kan inte gå in på usbet eller cdskivorna med antiviruset på. Någon som har ett bra tips ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knubbsalen:

Tja

En kompis har fått viruset på sin dator men vi har inte lyckats få bort det. Så fort man startar datorn blir skärmen helt vit och datorn "låser" sig. Har föröskt gå inte via felsäkert läge men där läser inte datorn i windows så man kan inte gå in på usbet eller cdskivorna med antiviruset på. Någon som har ett bra tips ?

Tanka ner kasperskys rescuecd och skapa ett usb eller skiva med det. Boota från det och kör en sökning

Permalänk

Fick också det viruset. Gå in i felsäkert läge och kör systemåterställning. Funkade för mig iallafall.

Permalänk
Medlem

Starta i felsäkert läge
win - regedit.exe
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\

så här ska det se ut

kolla vart viruset är

radera det
Ladda ner mbam.exe och scanna - klart

Och ja just det, sluta porrsurfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Fast nu har dom väl kommit fram till att det är värre, dvs större risk att få in skit i datorn på religösa siter än på vuxensiter
Lite offtopic men ändå...

Ja jag har också noterat det. Märkligt. Man kanske ska undersöka det lite nogrannare.

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Jag hjälpte min sambos brorsa med detta.

Gå in i felsäkert läge, start, msconfig, autostart. Fanns en post där som heter något i stil med Microsoft Operating system, klicka ur den. Starta om datorn och nu skall den funka som vanligt.

Ladda hem Malwarebytes från www.malwarebytes.org, installera och uppdatera. Snabbsökning och ta bort de funna objekten. Starta om och gör en sökning till. Gör även fullständig virussökning.

Detta löste problemet.

Fick precis detta problemet på en dator och går in och kollar på "autostart" tabben så hittar jag inte Microsoft Operating system saken som man ska bocka av. Hur ska man göra då? starta i felsäkert läge med internet och ladda ner antivirus program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaslindholm:

Fick precis detta problemet på en dator och går in och kollar på "autostart" tabben så hittar jag inte Microsoft Operating system saken som man ska bocka av. Hur ska man göra då? starta i felsäkert läge med internet och ladda ner antivirus program?

Ja, typ.

Jag startade datorn i felsäkert läge, gjorde systemåterställning till en tidigare tidpunkt och sen så fick jag lov att ladda ner ”Hitman Pro 3” för att få bort skiten för varken Microsoft Security Essential, Ad-Aware eller Sbybot reagerade på viruset konstigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaslindholm:

Fick precis detta problemet på en dator och går in och kollar på "autostart" tabben så hittar jag inte Microsoft Operating system saken som man ska bocka av. Hur ska man göra då? starta i felsäkert läge med internet och ladda ner antivirus program?

Jag tror att den heter "update", avbocka alla som har en okänd utgivare.