Telefon med BRA mottagning

Permalänk
Medlem

Telefon med BRA mottagning

Hej!

Har i dag en Iphone 4s

Har otroligt dålig teckning på mobilnätet = Går knappt ringa / ta imot samtal utan klagomål.

Hade innan en Xperia Arc

Den hade okej teckning och inte ofta någon klagade.

Nu har jag tröttnat på detta och vill ha en ny telefon med bra signalstyrka.

Så frågan är vad skall man välja för något?
Upplever att tillverkarna satsar med på massa skit funktioner och dra ner på allt som har med signalstyrka att göra
för att spara batteri i tron om att alla bor i storstäder med mobilmast i varje gathörn.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Har du provat annan operatör?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Husky:

Hej!

Har i dag en Iphone 4s

Har otroligt dålig teckning på mobilnätet = Går knappt ringa / ta imot samtal utan klagomål.

Hade innan en Xperia Arc

Den hade okej teckning och inte ofta någon klagade.

Nu har jag tröttnat på detta och vill ha en ny telefon med bra signalstyrka.

Så frågan är vad skall man välja för något?
Upplever att tillverkarna satsar med på massa skit funktioner och dra ner på allt som har med signalstyrka att göra
för att spara batteri i tron om att alla bor i storstäder med mobilmast i varje gathörn.

Det där ska du nog mer skylla på operatören.....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Nokia telefoner har i överlag bättre täckning.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Det där ska du nog mer skylla på operatören.....

Nej det skall man inte!
Har testat med andra operatörer inte det som är frågan. Det är heller inte aktuellt att byta operatör.

Verkar ju vara storskilland på telefonerna.

Xperia Arc ingra problem att prata i telefon.
Iphone 4s Nästan omöjligt att prata i telefon.

Så frågan är snarare vilken telefon sänder och tar forfrande i mot i hyffsad effekt!

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Köp en gammal mobil med knappsats. Känns som att operatörerna betalar tillverkarna till att göra så samtalen bryts nån gång ibland. Förr så bröts aldrig samtal, utan man hörde bara inte personen men tillslut kom h*n tillbaka. Men på dom flesta abbonemangen idag så ringer man fritt, bara uppkoppling som kostar. Så operatörerna klagar nog inte om samtalen bryts;)

Permalänk
Medlem

Nokia 3310 var kung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Köp en gammal mobil med knappsats. Känns som att operatörerna betalar tillverkarna till att göra så samtalen bryts nån gång ibland. Förr så bröts aldrig samtal, utan man hörde bara inte personen men tillslut kom h*n tillbaka. Men på dom flesta abbonemangen idag så ringer man fritt, bara uppkoppling som kostar. Så operatörerna klagar nog inte om samtalen bryts;)

Ligger nog lite idet, men man måste väl kunna kräva lite av en modern smartphone.

Gissar mycket på att de sänder ut otroligt dåligt också för att ha batteritid åt annat.

Men skall man ha den när man jobbar måste de ju för f*n fungerar

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Husky:

Hej!

Har i dag en Iphone 4s

Har otroligt dålig teckning på mobilnätet = Går knappt ringa / ta imot samtal utan klagomål.

Hade innan en Xperia Arc

Den hade okej teckning och inte ofta någon klagade.

Nu har jag tröttnat på detta och vill ha en ny telefon med bra signalstyrka.

Så frågan är vad skall man välja för något?
Upplever att tillverkarna satsar med på massa skit funktioner och dra ner på allt som har med signalstyrka att göra
för att spara batteri i tron om att alla bor i storstäder med mobilmast i varje gathörn.

Nokia Lumia 920 kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Nej det skall man inte!
Har testat med andra operatörer inte det som är frågan. Det är heller inte aktuellt att byta operatör.

Verkar ju vara storskilland på telefonerna.

Xperia Arc ingra problem att prata i telefon.
Iphone 4s Nästan omöjligt att prata i telefon.

Så frågan är snarare vilken telefon sänder och tar forfrande i mot i hyffsad effekt!

Har du kollat så att inte just ditt exemplar av 4s är defekt?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia har helt okej mottagning. Har en GS2, Lumia 800 och en iPhone.. Skulle placera iPhone 3dje plats av dom..

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Om man skulle gå ner i djupet och förklara varför ni ens kan tala via en smartphone, så kommer nog de flesta inse mångfalden i kriterier som SKALL uppfyllas för att folk ska bli "lagom nöjda"

Men för enkelhetens skull, så kan vi ta 3 grundläggande kriterier att väga in: Plats, Telefon, Operatör.

...annars är det bara att slänga ut en massa pengar i onödan, om ni väljer enbart att se till telefonen..

Visa signatur

NZXT H2 Vit, ASUS Sabertooth P67 B3, i7-2600K Processor @ 4.43Ghz, Corsair Vengeance DDR3 @ 1648MHz 16GB CL9, Corsair SSD Force Series GT 120GB , Seagate Barracuda® 7200 1TB, Corsair AX 850W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold Modular, PowerColor Radeon HD 6990 4GB GDDR5 @ 880/1500Mhz, CoolIT ECO C240 A.L.C. CPU Kylare

Permalänk

Har väldigt sällan problem med täckning på min Lumia 800, har Tele2 som operatör..

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du kollat så att inte just ditt exemplar av 4s är defekt?

Fo3

Japp har 2st så att bägge skulle vara defekta är högst osanolikt

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Nokia klar vinnare

Jag håller med andra som skriver att Nokia har bästa mottagningen.
Farsan har en Iphone 4s, och han har kass täckning och dålig samtalskvalité.
Han lånade min Lumia 800 när hans var på rep, och han ville nästan inte lämna tillbaka den till mig.
Personligen har jag en Motorola Razr maxx, upplever den som sämre än Nokian (och även tidigare nokia telefoner).
Använder motorolan till 90% för att de är den enda telefonen som har bra batteritid..

Permalänk

Jag pendlar förbi en sträcka med nästan obefintlig täckning dagligen, och hittills är det min Nokia Lumia 800 som klarar det bäst. Jag Har även en Galaxy S2 att jämföra direkt med, och den fungerar ändå bättre än tidigare telefoner.

Har dock läst på diverse forum att Lumia 800 ska ha en rätt dålig samtalskvalitet överlag, men det är inget jag varken kunnat bekräfta eller dementera, då jag aldrig pratar med mig själv.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarlstrale:

Om man skulle gå ner i djupet och förklara varför ni ens kan tala via en smartphone, så kommer nog de flesta inse mångfalden i kriterier som SKALL uppfyllas för att folk ska bli "lagom nöjda"

Men för enkelhetens skull, så kan vi ta 3 grundläggande kriterier att väga in: Plats, Telefon, Operatör.

...annars är det bara att slänga ut en massa pengar i onödan, om ni väljer enbart att se till telefonen..

Många faktorer att se till:

Men in detta fallet är det ganska enkelt. Samma plats, Samma operatör olika telefoner.
Skulle vilja kunna lägga upp kanske 10st olika telefoner på samma bord med samma operatör och se vem som
har bäst signalstyrka.

I mitt fall är det ganska enkelt. Hade en Arc och kunde ringa från nämda plats ingen klagade. Köpte en 4S och nu kan ingen prata med mig utan att klaga.
Alltså arc har ju således bättre mottagning än 4S.

Vad skall jag välja om jag inte vill ha min 4S kvar

X one?
S3?
Någon Sony?
Motorla?
Lumia?
För att få bra samtalsmöjligheter och fortfrande en smartphone.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att man minskat effekten för att minska strålningen (på köpet mer batteritid)? Nu mäts sar-värden av tillverkaren så jag vet inte hur pricksäkra de är men en mer högre värde borde ha bättre täckning?

Permalänk
Medlem

Mycket Nokiareklam från många, men de bästa var nog de gamla Nokia GSM900:or med utdragbar antenn. Inbyggda antenner av multibandtyp är inte lätta att få bra

Det är otroligt mycket som påverkar signalstyrkan, hur du håller telefonen i förhållande till var antennen i telefonen är placerad, hur du står i förhållande till basstationen, vilket frekvensband den använder för ögonblicket, luftfuktigheten, reflektioner från omgivningen, avstånd till basstation, operatör, trafikintensiteten i din basstationscell. När länkbudgeten görs för en basstation räknar man med 20dB "Body loss" vilket är en av de största signaltjuvarna. Alla telefoner är konstruerade för att justera sändareffelten efter behov, dvs använda så låg effekt som möjligt för att spara batteri och få ner sar-nivån. Så att säga vilken telefon som är bäst är svårt, de måste i så fall mätas under kontrollerade förhållanden för att kunna jämföras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Mycket Nokiareklam från många, men de bästa var nog de gamla Nokia GSM900:or med utdragbar antenn. Inbyggda antenner av multibandtyp är inte lätta att få bra

Det är otroligt mycket som påverkar signalstyrkan, hur du håller telefonen i förhållande till var antennen i telefonen är placerad, hur du står i förhållande till basstationen, vilket frekvensband den använder för ögonblicket, luftfuktigheten, reflektioner från omgivningen, avstånd till basstation, operatör, trafikintensiteten i din basstationscell. När länkbudgeten görs för en basstation räknar man med 20dB "Body loss" vilket är en av de största signaltjuvarna. Alla telefoner är konstruerade för att justera sändareffelten efter behov, dvs använda så låg effekt som möjligt för att spara batteri och få ner sar-nivån. Så att säga vilken telefon som är bäst är svårt, de måste i så fall mätas under kontrollerade förhållanden för att kunna jämföras.

Ja visst är det så: Ett test för någon etablerad tidning att göra kanske på moderna telefoner.
Saknar detta när man läser resensioner.

Visa signatur

Simply the best