Permalänk

BBB, hur är de generellt sett?

Min familj har Telia som ISP i nuläget, men vi funderar på att byta till Bredbandsbolaget då Telia påstår att vi bor några hundra meter för långt bort från närmsta telestation för att kunna byta upp oss till 24 Mb/s från våran nuvarande 6-8 Mb/s-uppkoppling. De påstår att vi kan byta upp oss, rent teoretiskt, men i och med att vi bor lite för långt bort från telestationen så kan de inte garantera hastigheten och därav vill de inte sälja den uppgraderingen till oss.

Det jag undrar över är hur BBB sköter sig rent allmänt, om de är stabila, hur är hårdvaran som skickas med och brukar de hålla sina utlovade hastigheter?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Dom är ganska bra, har haft dem i ett år nu och är mycket nöjd.
Det enda som var trist var att dom ringde upp varrannan vecka och försökte sälja sina tv kanaler, jag sa varje gånga att jag inte har någon tv, vilket dom inte kunde förstå. Jag svartlistade deras nummer och har inte hört av dom sedan dess.

Jag har 100/10 linan, och får ut 105/15 på 0ms.
Nu har jag bara erfarenhet av fiber såklart, men är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

har haft fiber de senaste åren med BBB som leverantör. 0% driftstörning. tidigare ca 70Mbit ner (på 100-lina) nu 170Mbit (whaaa?). 10-20Mbit upp. jag är helnöjd.
har dock bytt ut medföljande hårdvara till egna lösningar så jag vet inte hur deras "modem" är. Har haft bra [edit] telefonsupport [/edit] de få gångerna det behövts (flytt etc).
Blir trött på att dom har ringt ca 3 ggr i år och frågat om jag vill köpa TV-kanalpaket.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk

Har haft BBB de senaste 10-12 åren och alltid fungerar väldigt bra. Generellt snabb och bra support. På den tiden jag hade ADSL så fick jag byta 3-4 modem samt så började telefonledningen till huset från stolpen bli dålig så felanmälde till BBB om dåliga hastigheter och att man tappade syncen och fick den utbytt via dom utan att lägga ut ett öre. Totalt gick det säkert åt 8-10 arbetstimmar för att felsöka och fixa till det men inga kostnader för mig.

Har 1000/100 med fiber nu och allt fungerar klockrent. Enda negativa är som de andra skrev, deras samtal en gång i veckan om att sälja sina TV paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Min familj har Telia som ISP i nuläget, men vi funderar på att byta till Bredbandsbolaget då Telia påstår att vi bor några hundra meter för långt bort från närmsta telestation för att kunna byta upp oss till 24 Mb/s från våran nuvarande 6-8 Mb/s-uppkoppling. De påstår att vi kan byta upp oss, rent teoretiskt, men i och med att vi bor lite för långt bort från telestationen så kan de inte garantera hastigheten och därav vill de inte sälja den uppgraderingen till oss.

Det jag undrar över är hur BBB sköter sig rent allmänt, om de är stabila, hur är hårdvaran som skickas med och brukar de hålla sina utlovade hastigheter?

Tack på förhand.

Telekabeln blir inte kortare bara för att du byter operatör, men BBB kanske inte har samma krav som måste uppfyllas för att leverera 24Mbit som Telia i detta fall. Ring och dubbelkolla med BBB så att de verkligen säljer 24Mbit till er så slipper ni en massa eventuella avgifter som uppsägningstid etc :]

Skrivet av Krasharen:

Har haft BBB de senaste 10-12 åren och alltid fungerar väldigt bra. Generellt snabb och bra support. På den tiden jag hade ADSL så fick jag byta 3-4 modem samt så började telefonledningen till huset från stolpen bli dålig så felanmälde till BBB om dåliga hastigheter och att man tappade syncen och fick den utbytt via dom utan att lägga ut ett öre. Totalt gick det säkert åt 8-10 arbetstimmar för att felsöka och fixa till det men inga kostnader för mig.

Har 1000/100 med fiber nu och allt fungerar klockrent. Enda negativa är som de andra skrev, deras samtal en gång i veckan om att sälja sina TV paket.

Tror inte att det existerar en operatör som tar betalt av dig som slutkund om teleledningarna skulle behöva bytas. Givetvis står operatören för kostnaden om det upplevda felet ligger i nätet.

Permalänk
Skrivet av Hucke:

Telekabeln blir inte kortare bara för att du byter operatör, men BBB kanske inte har samma krav som måste uppfyllas för att leverera 24Mbit som Telia i detta fall.

Haha, det är jag medveten om. Det verkar helt enkelt vara som så att BBB inte har lika strikta krav, vilket jag i och för sig tycker låter som något negativt. Men vad blir resultatet av en "för kort" kabel i det här fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Haha, det är jag medveten om. Det verkar helt enkelt vara som så att BBB inte har lika strikta krav, vilket jag i och för sig tycker låter som något negativt. Men vad blir resultatet av en "för kort" kabel i det här fallet?

Det är inte säkert att Telia o bredbandsbolaget använder samma station.

// Tommy

Permalänk

Har haft bredbandsbolaget i fyra-fem år för IP och telefoni, inga som helst problem, allt har funkat bra.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte säga något om DSL eftersom jag har "Bredbandsuttag" (Ethernet)
Men generallt sett är dom bäst i Sverige, när det gäller support osv, jag fattar inte folk som klagar på dom, måste vara helt oförmögna att göra ett jävla skit själva eller helt blåsta i huvudet, mina problem har alltid blivit lösta inom några minuter, och under dom 10+ år jag haft BBB är det väll kanske 15-20 ggr totalt jag varit i kontakt med deras support, inte en gång i veckan som dom flesta med combort(hem) verkar göra.
Då har det inte ens alltid varit något problem, utan mer för att ändra något i mitt abb. eller något problem som ligger utanför deras ansvar, som större avbrott osv.

Jag tänker aldrig byta till något annat om jag inte blir tvungen.

10/10 får BBB av mig iaf

Och som någon annan sa om deras försäljare som ringer upp, har hänt någon gång tidigare, men efter en av dom försökt lura på min mor som inte riktigt förstår sig på saker, och tjafsat med mig i c:a 30min på telefon, och jag utryckligen sa att om dom försöker lura på min mor något, när hon säger att hon inte vet och förstår sig på datorer, så skulle jag höra av mig till deras chefer, så har det inte skett igen.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk

Hade tidigare fiber från BBB, genom deras bredbandsuttag, funkade riktigt bra, och hade aldrig några problem, nu har vi inte fiber, utan deras "Bredband 60", som "ska" ge 60 Mbit ner och 20 Mbit upp, men har aldrig fått över 40 Mbit ner, ligger oftast runt 35Mbit, och upp ligger det oftast på 8Mbit, så det får väl ses som okej resultat, även om man bor mitt i innerstan.

Har dock varit en hel del drift problem, ostabil ping, osv. så skulle väldigt gärna byta upp mig till fiber om det nu var möjligt. En gång var det nere helt i ungefär 2 veckor, dock fick vi ersättning för detta, så de hanterade det i alla fall bra.

Pratet om att de ständigt försöker sälja på en saker har vi också råkat ut för, dock verkar de ha lugnat ner sig på sista tiden, när vi direkt säger att såvida det inte gäller bredband är vi inte intresserade.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Deras ADSL brukar inte vara något att hurra över, tycker BBB blir sämre för varje år (sen Telenor köpte de).
Har haft BBB fiber nu i några år, antalet avbrott har ökat med 100-200% varje år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är lite samma historia för mig som för BergHa.

Har BBB fiber och funkade otroligt bra och var otroligt nöjd i 3 år nu senaste året så har allt bara sjunkit totalt i mina ögon.

Har haft 2 tillfällen då jag varit utan eller haft låg hastighet (under 0,1mbit) under 2 veckor.
Väldigt mycket tillfälliga avbrott (10timmars)
Fick uppgraderat till 100mbit upload och då ansåg dom att mitt resultat var godkänt på 60mbit , dock får polarn som bor 500meter bort med samma abonemang och fiber ut 120-140mbit.

Största grejen dock som fick mig att bli trött på dom var när mitt internet började bryta minst 10-20 ggr i timmen.
Och jag pratade med deras support och dom inte hittar något fel och anser det är mitt fel.
Och jag försäkrade dom att så inte var fallet, så tillslut så gav dom upp och sa nej det är inget vi kan göra.
"Men vi kan skicka dig till en betal tjänst som tar 500kr i timmen för att felsöka ditt bredband åt dig, dom är jätte bra!"
Då frågade jag dom om dom var härliga i huvudet eller och la på.
Ringde upp när jag lugnat ner mig och bad å få prata med en "senior tekniker" och fick prata med en tjej som verkade mycket mer seriös.
Och efter en vecka så hittade dom att jag hade fått exakt samma fasta ip nummer som en annan kund och vi satt och bråkade om rättigheterna.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

För mig har BBB varit bra så länge det inte varit problem, då går allt otroligt långsamt. Ibland har jag varit utan uppkoppling i en vecka..

Håller med en föregående talare om att de ringer och säljer hela tiden. Mest irriterad blir jag på att de hela tiden ringer om TV-kanalerna, som jag faktiskt gärna vill ha, och när jag ska lägga beställningen visar det sig att jag inte kan få kanalerna hos mig..
Slöseri på min tid och deras resurser vilket innebär att mitt abonnemang är dyrare än vad det egentligen behöver vara..