Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

CPU-Z och Furmark säger olika gällande CPU speed, vilken har rätt?

Permalänk

CPU-Z och Furmark säger olika gällande CPU speed, vilken har rätt?

Hejsan!

Jag har testat på det här med överklockning nu och följt guiden på denna sida. Efter att jag gått in på BIOS när datorn startade upp drog jag upp Vcore 0.1v och sedan knappade jag upp multipern (tror jag det hette) från 3.3 Ghz till 4.0 Ghz. Det var det jag gjorde. Sedan startades datorn upp normalt och jag startade CPU-z där det visades att jag hade lite över 4 Ghz i CPU speed ^^. Kan tillägga här att jag har en Intel i5 2500k processor och ett moderkort från gigabyte.

Nu närmar vi oss det jag vill komma till, jag gick sedan in på Catalyst controll center för att överklocka grafik kortet nu när jag ändå var i farten, sagt och gjort.
För att sedan kolla på hur mina temperaturer låg på grafik kortet startade jag upp Geeks3D Furmark, allt såg bra ut men när jag fick upp slutresultaten då visades det att min CPU speed ändast var 3309 Mhz, hur kommer det sig? Har Furmark fel på den punkten eller CPU-z? Kan det vara så att jag har glömt att ställa in något när jag överklockade processorn?

Kan någon erfaren snäll en hjälpa mig tro?

Permalänk

har du kollat bios?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk

Där står det att jag har lite över 4Ghz. Det kan väl vara så att furmark kände av att jag hade en Intel i5 2500k och gick från facit att den skulle ha 3.3 ghz i oklockat format? Men jag litar dock lite mer på min egen BIOS en på furmark så jag antar att jag har lyckats med min överklockning.

Permalänk
Medlem

Om du har lyckats så ska du ha 1.6GHz i idle
Läs gärna överklockningsguiden i forumet