Acer Aspire S7 sägs vara "världens tunnaste" Ultrabook med pekskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahl:

Jo för att datortillverkare 2012 har inte lärt sig att simulera användning under några år i labb.... Vilken planet har du varit på? T.om IKEA kan simulera användning av kök. Åk till en R&D i TW och läs på lite.

Värst vad du var munter, damm kommer in i datorerna oavsett och det kommer över tid att medföra att fläktarna går upp i varv oavsett hur mycket dem testar hit och dit MEN det händer inte bara den här datorn utan alla. Jag förklarade enbart vad han menade, jag sa inte att datorn kommer låta som ett ånglok för det har jag ingen aning om då jag INTE äger den här datorn.
Så länge en dator inte håller din ton så är jag nöjd.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paulreedsmith:

Håååååå kan knappt vänta på att W8 lanseras och alla nya modeller kommer. Kommer springa runt hela staden och klämma & känna!

Inte på människor hoppas jag?

Skrivet av dahl:

Jo för det är så fläktar funkar... not

Skrivet av dahl:

Jo för att datortillverkare 2012 har inte lärt sig att simulera användning under några år i labb.... Vilken planet har du varit på? T.om IKEA kan simulera användning av kök. Åk till en R&D i TW och läs på lite.

Eh, vilken planet har Du varit på? Har du ingen som helst verklighetsförankring så du inser att damm i fläktar är i princip helt oundvikligt? Men du, IKEA tillverkar möbler och inte finmekaniska delar eller elektronik. Det går liksom inte riktigt att jämföra dem.

Edit: Ja, jag vet att IKEA både tillverkar och säljer annat än möbler, men vad jag vet gör de inga laptops eller fläktar till sådana heller.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahl:

Jo för att datortillverkare 2012 har inte lärt sig att simulera användning under några år i labb.... Vilken planet har du varit på? T.om IKEA kan simulera användning av kök. Åk till en R&D i TW och läs på lite.

Oj oj, en hedersmedlem som är kaxig. vore roligt att se en moderator sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Alltid trevligt med tunna datorer, snyggt, låg vikt så du kan ha mindre väska och lättare att bära med sig [...]

[...] mindre yta att placera hårdvara eller vettig kylning på

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Hatet mot Windows 8 är verkligen helt irrationellt, jag är aldrig i Metro i princip förutom när jag smidigt ska söka efter något program (går troligen faktiskt snabbare än att leta runt i menyer med musen). Istället är man i Desktop och får uppleva det klart snabbaste Windows som kommit so far, saknar inte Windows 7.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Skrivet av cruZZade:

Hatet mot Windows 8 är verkligen helt irrationellt, jag är aldrig i Metro i princip förutom när jag smidigt ska söka efter något program (går troligen faktiskt snabbare än att leta runt i menyer med musen). Istället är man i Desktop och får uppleva det klart snabbaste Windows som kommit so far, saknar inte Windows 7.

Ja, det är verkligen värt 1000kr och ominstallation av datorn för att spara in 2 sekunder vid uppstart. (Jag var sarkastisk).

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Tänk om de kunde skippa touchen och win 8. Sänka priset med 3 papp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Ja, det är verkligen värt 1000kr och ominstallation av datorn för att spara in 2 sekunder vid uppstart. (Jag var sarkastisk).

Man sparar inte 2 sekunder, man förlorar 2 sekunder för att man måste klicka 'desktop', för att Windows 8 startar i 'metro', vilket är en sak som ingen använder, ungefär som att ha en reklam varje gång man sätter på datorn som man måste trycka bort, som på vissa webbsidor.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Pekskärm på laptops har aldrig blivit en hit pga av sk "gorillaarm"

Man riskerar också välta datorn när man håller på och pekar på den. Jag hade en ultrabook med pekskärm tidigare och jag råkade trycka lite för hårt så den föll från bordet till papperskorgen, där den hörde hemma. Det vi istället bör ha är laptops som går att vika till surfplattor, som lenovo yoga, då slipper vi alla surfplattor.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk

Detta är en dator där win8 passar bra, till skillnad från min stationära

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av €lysian:

Inte på människor hoppas jag?

Eh, vilken planet har Du varit på? Har du ingen som helst verklighetsförankring så du inser att damm i fläktar är i princip helt oundvikligt? Men du, IKEA tillverkar möbler och inte finmekaniska delar eller elektronik. Det går liksom inte riktigt att jämföra dem.

Edit: Ja, jag vet att IKEA både tillverkar och säljer annat än möbler, men vad jag vet gör de inga laptops eller fläktar till sådana heller.

Det är just därför man gör simuleringar för att undvika eventuella problem. Har själv nyligen öppnat min macbook Air av ren nyfiklenhet och ja... Det var inte mycket till damm att prata om. Värt att notera är att datorn är "on" min 9h om dagen.

Med en simulering och Ikea som exempel är då något som du kanske kan relatera till då principen är den samma. Att Faila med en simulering skulle kunna bli totalt katastrof i form av kostrnader för garanti och i vissa länder (läs usa) stämmningar. Tror att de flesta större bolagen har lärt sig en läxa att inte släppa skit, eller produkter som inte är helt genomtänkta för sin miljö.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Simulering

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Han syftar nog på att damm hittar in över tid och försämrar kylförmågan vilket leder till att fläktarna går upp i varv vilket är sant.
Dock kan man rengöra sin dator regelbundet för att slippa det.

Tryckluft på burk från Clas Ohlson kan verkligen göra underverk!

Fick en bärbar gammal dator från 2007 som varvade upp som ett jetplan vid minsta belastning och sedan startade den om sig. Blåste ur lite damm med tryckluften i luftintagen och vips blev den stabil som berget och fläkten susade bara lite lätt i bakgrunden utan att tokvarva. Det är ju fläktstyrningen som får jobba tokmycket när dammen stoppar all luft men när den är ny och dammfri så går det tyst och fint så klart. Å andra sidan är ju urdammning en del av det periodiska underhållet av en dator, vilket många verkar glömma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Man sparar inte 2 sekunder, man förlorar 2 sekunder för att man måste klicka 'desktop', för att Windows 8 startar i 'metro', vilket är en sak som ingen använder, ungefär som att ha en reklam varje gång man sätter på datorn som man måste trycka bort, som på vissa webbsidor.

Du har aldrig haft Windows 8 själv? Det märks....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tryckluft på burk från Clas Ohlson kan verkligen göra underverk!

Fick en bärbar gammal dator från 2007 som varvade upp som ett jetplan vid minsta belastning och sedan startade den om sig. Blåste ur lite damm med tryckluften i luftintagen och vips blev den stabil som berget och fläkten susade bara lite lätt i bakgrunden utan att tokvarva. Det är ju fläktstyrningen som får jobba tokmycket när dammen stoppar all luft men när den är ny och dammfri så går det tyst och fint så klart. Å andra sidan är ju urdammning en del av det periodiska underhållet av en dator, vilket många verkar glömma...

Det är sant, dock föredrar jag om det är äldre burkar att öppna och rengöra istället, har inte provat tryckluft på burk då jag använder en kompressor med filter och öppna maskinerna istället för att blåsa från utsidan. Dock kan jag tänka mig att tryckluft på burk är bättre om man inte öppna maskinen efterssom kompressorn skulle sätta ordentlig fart på fläkten samt att alla inte vill förlora sin garanti genom att öppna den.
Men som du sa rengöring av sina datorer är ett underhåll alla borde göra.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Lite dyr kanske, men med windows 8 är den totalt ointressant, jäkla bök att föröka få tillbaka pengarna som man ger för windows 8, så man kan installera ett riktigt OS istället.

Skrivet av cruZZade:

Hatet mot Windows 8 är verkligen helt irrationellt, jag är aldrig i Metro i princip förutom när jag smidigt ska söka efter något program (går troligen faktiskt snabbare än att leta runt i menyer med musen). Istället är man i Desktop och får uppleva det klart snabbaste Windows som kommit so far, saknar inte Windows 7.

Föredrar en lite långsammare dator än en dator som inte går att använda alls på ett vettigt sätt, windows 8 är en total katastrof.
ock kommer aldrig någonsin komma nära nån av mina befintliga eller framtida datorer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Du ska se efter några månaders användning så ska du höra att fläktarna börjar värva upp.

Inte om man blåser ut dammet regelbundet, vilket man bör göra på alla datorer, stationära som bärbara.

Skrivet av 1up:

"samt kylsystemet Twin Air med dubbla fläktar på 10 000 rpm."!!!!!!! Ljud på dessa!?

Det är väldigt små fläktar, hög RPM måste inte nödvändigtvis betyda att de är för högljudda. T.ex. sitter det 1 eller 2st 6 000RPM fläktar i Macs beroende på konfiguration, men de är ändå kända för att vara väldigt tysta mot andra bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Det är sant, dock föredrar jag om det är äldre burkar att öppna och rengöra istället, har inte provat tryckluft på burk då jag använder en kompressor med filter och öppna maskinerna istället för att blåsa från utsidan. Dock kan jag tänka mig att tryckluft på burk är bättre om man inte öppna maskinen efterssom kompressorn skulle sätta ordentlig fart på fläkten samt att alla inte vill förlora sin garanti genom att öppna den.
Men som du sa rengöring av sina datorer är ett underhåll alla borde göra.

Ja det var väl en snabbfix kan man säga då jag först var osäker på varför den krånglade. Kanske ska öppna den och göra det mer grundligt vid något tillfälle. Fast nu funkar den problemfritt så man ska väl inte laga något som inte är trasigt heller.

Permalänk
Inaktiv

Vilket företag vare som kom på Ultrabook?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon142735:

Vilket företag vare som kom på Ultrabook?

Det var väll intel som skapade det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon142735:

Vilket företag vare som kom på Ultrabook?

Skulle säga Pre UltraBook var Toshiba Portoge sen var det väll ett sammarbete mellan äpple och Intel?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Inte om man blåser ut dammet regelbundet, vilket man bör göra på alla datorer, stationära som bärbara.

Det är väldigt små fläktar, hög RPM måste inte nödvändigtvis betyda att de är för högljudda. T.ex. sitter det 1 eller 2st 6 000RPM fläktar i Macs beroende på konfiguration, men de är ändå kända för att vara väldigt tysta mot andra bärbara.

tänk på de som inte vågar eller kan göra det ;). man ska heller inte behöva blåsa rent dammet regelbundet typ 2 gånger per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Hatet mot Windows 8 är verkligen helt irrationellt, jag är aldrig i Metro i princip förutom när jag smidigt ska söka efter något program (går troligen faktiskt snabbare än att leta runt i menyer med musen). Istället är man i Desktop och får uppleva det klart snabbaste Windows som kommit so far, saknar inte Windows 7.

Hur fungerar det att söka efter program i metro? i Win7 så trycker jag bara på Windowsknappen, skriver och trycker sedan på enter för att starta/öppna.
Inget hat, men har svårt att se hur det ska vara snabbare att först ladda metro, sedan stänga det och öppna vad du nu letade efter.
Men då jag inte har provat Win8 mycket så lyssnar jag gärna på någon som faktiskt har.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dahl:

Skulle säga Pre UltraBook var Toshiba Portoge sen var det väll ett sammarbete mellan äpple och Intel?

Okej

Permalänk
Medlem

Med en trevlig linuxdist. Ja tack..

Permalänk
Medlem

-w8
-touchskärm
-blank
-pris
+ ge den i7
+ ge den en gt620/630
<10k

då hade jag köpt den istället för asus

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

tänk på de som inte vågar eller kan göra det ;). man ska heller inte behöva blåsa rent dammet regelbundet typ 2 gånger per år.

Om man inte vågar eller kan så får man skylla sig själv när man får en högljudd och varm dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hampa10:

-w8
-touchskärm
-blank
-pris
+ ge den i7
+ ge den en gt620/630
<10k

då hade jag köpt den istället för asus

http://www.inet.se/info/239/acer-aspire-s7-forsta-intryck
Core I7, ser ut som att det är två olika versioner

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahl:

Då Jag var på IFA kan jag intyga att den är knäpptyst.... Även vid belastning... så nej riktigt fet burk

Hur tyst var det inne på IFA då? Lika tyst som i sovrummet i en fjällstuga?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

Hur tyst var det inne på IFA då? Lika tyst som i sovrummet i en fjällstuga?

Det var exakt det som jag tänkte posta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahl:

Det är just därför man gör simuleringar för att undvika eventuella problem. Har själv nyligen öppnat min macbook Air av ren nyfiklenhet och ja... Det var inte mycket till damm att prata om. Värt att notera är att datorn är "on" min 9h om dagen.

Med en simulering och Ikea som exempel är då något som du kanske kan relatera till då principen är den samma. Att Faila med en simulering skulle kunna bli totalt katastrof i form av kostrnader för garanti och i vissa länder (läs usa) stämmningar. Tror att de flesta större bolagen har lärt sig en läxa att inte släppa skit, eller produkter som inte är helt genomtänkta för sin miljö.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Simulering

Aha, så om din Volvo fungerar utmärkt så gör automatiskt alla Skoda, Peugeot eller Fiat det också? Och givetivis kan man inte dö i en trafikolycka heller, för man har ju simulerat detta scenario innan bilen släpptes. Fin logik där du.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.