Datorn vill inte starta har krånglat hela kvällen!

Permalänk

Datorn vill inte starta har krånglat hela kvällen!

Hej!
Byggt ihop en dator av följande delar:
Duo 6850 3,0GHz( eller liknande )
Asus P5QL/EPU
ATI 4850 512MB
4GB XMS2
FSP 400W
IBM Disk
HP dvd
Cooler Master Elite 310

Men när jag startar den går det fint men det står bara att man ska stoppa i boot device och klicka på en knapp,
går in i bios och ändrar till dvd'n men när jag går ut så står det Floppy drive också kan man bara välja den???

Mvh: Eric

Bytt ut komponenter!!
Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Kolla så att din dator hittar disken i BIOS. Gör den inte det så öppna datorn och se till så att kontakterna till disken sitter i som de ska.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Kolla så att din dator hittar disken i BIOS. Gör den inte det så öppna datorn och se till så att kontakterna till disken sitter i som de ska.

Den verkar göra det och efter provat med två olika diskar så vill den nu inte alls starta??
Observera HDD och DVD går på samma IDE kabel..

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Ta ut alla hårddiskar och CD/DVD och ställ in jumpern rätt på dom.
Har du 2 på samma kabel måste du kolla BÅDA enheterna.
Går att variera men har man problem gör man så här.

Master (helst) längst ut på kabeln.
Slave (helst) i mitten på kabeln.

Ensam på kabeln = Master (helst).

Cabel Select (CS) brukar inte funka trots att man gjort rätt (Båda ska vara CS för att vara rätt).

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Ta ut alla hårddiskar och CD/DVD och ställ in jumpern rätt på dom.
Har du 2 på samma kabel måste du kolla BÅDA enheterna.
Går att variera men har man problem gör man så här.

Master (helst) längst ut på kabeln.
Slave (helst) i mitten på kabeln.

Ensam på kabeln = Master (helst).

Cabel Select (CS) brukar inte funka trots att man gjort rätt (Båda ska vara CS för att vara rätt).

Jag har nu testat allt, men den är sten död!
Lampan på moderkortet lyser.

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Vadå startar inte?
Menar du att du inte ens får bild längre och att fläktarna står stilla och är tysta?

Noname agg + BRA grafikkort = Problem förr eller senare.

Få liv i datorn först.
Sen fixar du så att får bild.
Efter det fixar du Windows problemet.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Vadå startar inte?
Menar du att du inte ens får bild längre och att fläktarna står stilla och är tysta?

Noname agg + BRA grafikkort = Problem.

Allt är sten dött förutom lampan på moderkortet!
Ska testa att trycka in Fractal agget i sign få se vad som händer! :/

Med vänlig hälsning,
Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Vadå startar inte?
Menar du att du inte ens får bild längre och att fläktarna står stilla och är tysta?

Noname agg + BRA grafikkort = Problem förr eller senare.

Få liv i datorn först.
Sen fixar du så att får bild.
Efter det fixar du Windows problemet.

Fractal design nätagg fortfarande vill den inte starta
Det jag tänker på nu är om knappen på chassit kan gått sönder ? Hmm
Packar upp ett chassi nu som jag ska testa med

Med vänlig hälsning,
Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Start knapparna fungerar felfritt!
Men den är död??

Med vänlig hälsning,
Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Start knapparna fungerar felfritt!
Men den är död??

Med vänlig hälsning,
Eric

Koppla ur allting utom det absolut nödvändiga. Verifiera att alla kontakter sitter i som de ska. Med andra ord, ryck alla tillbehör som hårddiskar, mus, tangentbord m.m.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Det är viktigt att ta bort allt onödigt för det mesta kan orsaka felet.
Utanför chassit tar du bort ALLT UTOM strömkabeln.
Inne tar du bort grafikkortet, alla PCI kort, hårddiskar, DVD, SATA/IDE/USB kablar osv.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Egentligen kan du dumpa chassit i förrådet tills du hittat felet och lägger moderkortet på tex kartongen den kom i. Starta datorn gör man då med en skruvmejsel som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Du kan även låna eller testat dom i en annan dator. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Nollställa bios har ibland fått i gång en datorn som fastnat i dött läge och fixa andra konstiga fel. Finns flera sätt att nollställa. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan.

Funkar det fortfarande inte har du moderkortet (processorn) kvar och glappande delar/kablar kvar.

När man kommit så långt kan man lika gärna riva isär allt. Även moderkort och processorn om man inte redan gjort det. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop det viktigaste igen ordentligt.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Koppla ur allting utom det absolut nödvändiga. Verifiera att alla kontakter sitter i som de ska. Med andra ord, ryck alla tillbehör som hårddiskar, mus, tangentbord m.m.

Skrivet av panpo98:

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Det är viktigt att ta bort allt onödigt för det mesta kan orsaka felet.
Utanför chassit tar du bort ALLT UTOM strömkabeln.
Inne tar du bort grafikkortet, alla PCI kort, hårddiskar, DVD, SATA/IDE/USB kablar osv.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Egentligen kan du dumpa chassit i förrådet tills du hittat felet och lägger moderkortet på tex kartongen den kom i. Starta datorn gör man då med en skruvmejsel som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Du kan även låna eller testat dom i en annan dator. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Nollställa bios har ibland fått i gång en datorn som fastnat i dött läge och fixa andra konstiga fel. Finns flera sätt att nollställa. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan.

Funkar det fortfarande inte har du moderkortet (processorn) kvar och glappande delar/kablar kvar.

När man kommit så långt kan man lika gärna riva isär allt. Även moderkort och processorn om man inte redan gjort det. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop det viktigaste igen ordentligt.

Hej!
Testat allt ni skrivit men den är lika död som föru nu testade jag HDD nätagg ( Fractal ) Grafikkort och dvd på ett Abit ix 48- Max moderkort med en quad allt spinner på förutom att jag inte får någon bild på olika Grafikkort...
Men till duo datorn :
Den startar inte hur man än gör!
Förstår inte vadnsom hänt ena stunden fungerar den bra så jag ska installera Windows gör om reboot sedan är den sten död...

Med vänlig hälsning,
Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte helt otippat att ditt noname agg kan ha bränt moderkortet...

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Det är väl inte helt otippat att ditt noname agg kan ha bränt moderkortet...

Jag tror det jag också :/
Får se om jag hittar något nytt nu då kanske jag kan testa med det!

Med vänlig hälsning,
Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Hej igen!
Har nu testat och den startade
Gjorde CCMOS med plast grejjen och den fungera ( de )
Den hängde sig i Windows installationen så gjorde samma sak för den inte startade och efter det är den också sten död va fan ??
Någon som kan hjälpa mig?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

ett tips: bygg inte en dator nästa gång, köp en färdigbyggd. du måste vara en nörd med glasögon för att bygga en dator, för att det är tusen saker som måste vara rätt. jag försökte det en gång och jag pajade allt, så jag fick ringa en kompis som är en nörd och han fixade det åt mig efter att jag köpte en ny del som hade pajat.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av nitroid:

ett tips: bygg inte en dator nästa gång, köp en färdigbyggd. du måste vara en nörd med glasögon för att bygga en dator, för att det är tusen saker som måste vara rätt. jag försökte det en gång och jag pajade allt, så jag fick ringa en kompis som är en nörd och han fixade det åt mig efter att jag köpte en ny del som hade pajat.

??
Jag har byggt 15 datorer denna var den enda som krånglat och felet var moderkortet som var trasig sedan innan ...

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

ett tips: bygg inte en dator nästa gång, köp en färdigbyggd. du måste vara en nörd med glasögon för att bygga en dator, för att det är tusen saker som måste vara rätt. jag försökte det en gång och jag pajade allt, så jag fick ringa en kompis som är en nörd och han fixade det åt mig efter att jag köpte en ny del som hade pajat.

Och ändå hänger du på ett datorforum? Din bittra tuffing.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

ett tips: bygg inte en dator nästa gång, köp en färdigbyggd. du måste vara en nörd med glasögon för att bygga en dator, för att det är tusen saker som måste vara rätt. jag försökte det en gång och jag pajade allt, så jag fick ringa en kompis som är en nörd och han fixade det åt mig efter att jag köpte en ny del som hade pajat.

Jag byggde min dator. Den första, all kunskap jag hade var typ en youtubefilm, så här bygger man en dator. Gick hur bra som helst.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av nitroid:

ett tips: bygg inte en dator nästa gång, köp en färdigbyggd. du måste vara en nörd med glasögon för att bygga en dator, för att det är tusen saker som måste vara rätt. jag försökte det en gång och jag pajade allt, så jag fick ringa en kompis som är en nörd och han fixade det åt mig efter att jag köpte en ny del som hade pajat.

Höll på att sätta morgonkaffet i halsen. Du är riktigt rolig ju

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Noname agg + BRA grafikkort = Problem förr eller senare.

FSP = noname agg?
Sedan när undrar jag då.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av nitroid:

ett tips: bygg inte en dator nästa gång, köp en färdigbyggd. du måste vara en nörd med glasögon för att bygga en dator, för att det är tusen saker som måste vara rätt. jag försökte det en gång och jag pajade allt, så jag fick ringa en kompis som är en nörd och han fixade det åt mig efter att jag köpte en ny del som hade pajat.

Haha :).

Visa signatur

;)

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

FSP = noname agg?
Sedan när undrar jag då.

Jag testade först med no name sedan FSP

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av lillen99:

Hej igen!
Har nu testat och den startade
Gjorde CCMOS med plast grejjen och den fungera ( de )
Den hängde sig i Windows installationen så gjorde samma sak för den inte startade och efter det är den också sten död va fan ??
Någon som kan hjälpa mig?

Mvh: Eric

Jag tror att din hdd är boven i dramat.

Skulle gissa på en konflikt mellan hdd och moderkort. Eller att hdd är på väg att rasa.

Jag antar att du säkerställt jumpers då det är IDE.

Hur ser det ut nu, hittar bios din hdd, eller är det bara direkt efter Cmos-reset?

Vad är det för hdd och vilket os?

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Jag testade först med no name sedan FSP

Mvh: Eric

Jaha, det förklarar saken

Skrivet av StefanLundgren:

Jag tror att din hdd är boven i dramat.

Skulle gissa på en konflikt mellan hdd och moderkort. Eller att hdd är på väg att rasa.

Jag antar att du säkerställt jumpers då det är IDE.

Hur ser det ut nu, hittar bios din hdd, eller är det bara direkt efter Cmos-reset?

Vad är det för hdd och vilket os?

Jag hade först provat att byta ut kabeln (det är vanligt att kablar inte vill vara med efter några år)

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Jaha, det förklarar saken

Jag hade först provat att byta ut kabeln (det är vanligt att kablar inte vill vara med efter några år)

Jag har även testat starta utan HDD ( död )

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av lillen99:

Jag har även testat starta utan HDD ( död )

Mvh: Eric

Om du kör en reset på CMOS nu när den är död, rullar den igång då?

Och om du provar installera så går det tillbaka till det tidigare stadiet med död dator?

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Jaha, det förklarar saken

Jag hade först provat att byta ut kabeln (det är vanligt att kablar inte vill vara med efter några år)

Visst bör man kolla upp allt det där först.

Han skrev att när han gjorde en reset i CMOS så startade den och hitatde HD, sen dog den igen.

Jag tycker det talar mot att en kabel är boven.

För mig talar det om att något tillskrivs moderkortet under installationen som moderkortet inte gillar, det blir en konflikt.

Min misstanke är en (avsaknad) enhetsdrivrutin för hans HDD som skapar konflikten. Eller en inställning i bios mot hans lagringsmedia.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem

Om du byggt 15 datorer borde du ha bättre koll tycker jag, jag har byggt 5 och aldrig stött på något problem jag inte kunnat fixa.