Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Blir hårddiskarna varmare när de åldras?

Permalänk
Medlem

Blir hårddiskarna varmare när de åldras?

Hej!

Jag har märkt att mina äldre hårddiskar verkar kräva mera kylning än mina nyare hårddiskar. Jag kör ZFS så eventuella läsfel registreras tydligt och det märks att de äldre hårddiskarna ger fel om jag inte dammat ur dammfiltren. Visst de kan ge fler fel just för att de börjar bli gamla men när jag bättrar på kylningen så försvinner felen. De nya hårddiskarna verkar inte påverkas lika mycket av kylningen.

Då började jag fundera på om det är så att gamla hårddiskar är mer slitna och därför ger de mer friktion i lager och på så sätt går de varmare. Eller är det så att tillverkningstekniken förfinats vilket gör att nya hårddiskar inte blir lika varma på samma sätt även när de åldras?

Jag har skaffat ett nytt chassi till min filserver, ett Fractal Design XL. När jag placerade de äldsta hårddiskarna i avdelningen längs ner så var det diskarna som satt längst in och högst upp sett från frontfläkten som gav fel (jag håller på att byta ut dessa hårddiskar en i taget). Diskarna närmast fläkten ger inga fel. Kan ge mig tusan på att om jag hade placerat dem annorlunda hade det ändå varit de diskarna som gick varmast av de äldre diskarna som hade gett mest fel, även om det hade varit andra exemplar. Märkte även samma problem i en annan dator där äldre hårddiskar med sämre kylning tenderar orsaka fel. Det är inga stora fel utan enstaka fel i checksummor som korrigeras tack vare redundansen i min ZFS-pool. Man ser också enstaka fel på just dessa diskarna när man kollar dmesg i Linux.

Så jag funderar också lite på hur jag bör lösa kylningen i mitt Fractal Design XL. Känns som jag borde sätta en till kylfläkt innanför hårddiskracket i botten för att leda mer luft förbi de innersta diskarna. Jag har plockat bort mellanväggarna (luckorna) i chassit (på grund av kabeldragning men även tror jag det gynnar kylningen). Nu ger inte de nya hårddiskarna några problem men det känns ändå inte optimalt om de främre diskarna går kallare än de inre. Jag skulle kanske kunna köra frontfläkten långsammare och totalt sett få lägre ljud om jag sätter in en inre fläkt för de tre inre diskarna misstänker jag. Men det verkar inte finnas någon fläktplats i chassit därinne så jag funderar hur det är tänkt med hårddiskkylningen i det chassit egentligen. Å andra sidan kan det vara en fördel om det är olika temperaturer på hårddiskarna för då kanske de inte går sönder samtidigt och då hinner jag byta ut de första innan nästa går sönder och så vidare (med redundans i raidz3 kan 3 hårddiskar paja samtidigt i min nya lagringspool innan poolen havererar). Så jag har inte bestämt mig om jag ska göra något åt "problemet" eller inte.

Det lustiga i sammanhanget är att dessa äldre hårddiskar är WD Green Power. De ska ju inte gå så varma egentligen. De är 1 TB hårddiskar tillverkade 2008, så dessa borde egentligen inte behöva lika mycket kylning som de nya 7200 rpm diskarna. Men jag tror slitaget har påverkat dem och gjort dem värmekänsliga.

Jag planerar fortsätta använda dessa diskar i en annan dator i en ZFS-pool med redundans så länge de fungerar. Jag kommer att ha backup på viktiga filer i filservern som har fräschare diskar (snart).

Vad tror ni? Någon mer som märkt av att äldre diskar är mer känsliga för värme?

Permalänk
Medlem

Detta kanske inte är så allmänt känt men faktum är att hårddiskar är av kvinnligt kön. Detta kan kanske förklara en del av det trilskande som en hårddisk kan utsätta sin användare för genom åren... då hon inte är på humör etc...

Och eftersom ett hårddiskår motsvarar ca 15 människoår så har din HD numera hunnit bli mellan 50-60 år.
Följaktligen är det du tror dig vara ett värmeproblemet inget mindre än klimakteriet.
Det borde övergå inom en kortare tidperiod och sedan eventuellt så småningom ersättas med demensliknande symptom.

Ont: vet inte svaret på din fråga men hade lite tid att ägna åt kontemplation

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Detta kanske inte är så allmänt känt men faktum är att hårddiskar är av kvinnligt kön. Detta kan kanske förklara en del av det trilskande som en hårddisk kan utsätta sin användare för genom åren... då hon inte är på humör etc...

Och eftersom ett hårddiskår motsvarar ca 15 människoår så har din HD numera hunnit bli mellan 50-60 år.
Följaktligen är det du tror dig vara ett värmeproblemet inget mindre än klimakteriet.
Det borde övergå inom en kortare tidperiod och sedan eventuellt så småningom ersättas med demensliknande symptom.

Ont: vet inte svaret på din fråga men hade lite tid att ägna åt kontemplation

Det förklarar ju en del. Tänkte de kunde få trappa ner lite och få leva ett lugnare liv på ålderns höst men för den skull inte slängas på sophögen.

Permalänk
Medlem

Ja. De blir varmare... Men endast de lilla som kommer när friktionen höjs i de rörliga delarna.

Så egentligen kan man svara nej

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Ja. De blir varmare... Men endast de lilla som kommer när friktionen höjs i de rörliga delarna.

Så egentligen kan man svara nej

Då är det mer att tillverkningstekniken förfinats?
Det är hårddiskar av modellen "Western Digital Caviar Green WD10EACS 16MB 1TB" som har börjat trilskas lite.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=208526

Övriga diskar som ännu inte konstrar är "Samsung EcoGreen F3 HD203WI 32MB 2TB":
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=531227

och de helt nya diskarna är "Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB":
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984881

Kan också vara så att ålderskrämpor hos hårddiskar kan börja visa sig som känslighet mot högre temperaturer trots att de egentligen inte blir direkt varmare.

Kollade lite i googles hårddiskrapport från 2007:

Efter 3 år så verkar ju de varma hårddiskarna ha högre felfrekvens.
Äldre hårddiskar trivs bäst i 30-35 grader, men de yngre gillar mer 35-40 grader.
Då stämmer ju min iakttagelse på så sätt att äldre hårddiskar kräver mer kylning än yngre.
Källa: http://storagemojo.com/2007/02/19/googles-disk-failure-experi...