Permalänk

ny processor

hej, jo det är så att jag skulle behöva en ny processor till min dator som är en http://www.newdator.se/47-nds-ko903-nireo.html och har denna processor http://shop.amd.com/us/All/Detail/Processor/FD6100WMGUSBX, men jag skulle behöva en ny processor då jag inte har bra fps på ultra inne på wow :/.
så nu skulle jag vela ha hjälp att välja en bra processor som är beytyligt bättre en den jag länka,

Permalänk
Medlem

det skulle vara en fx-8150, men personligen skulle jag vänta och köpa kanske haswell/broadwell eller det AMD kommer släppa efter FM2an, typ en AM4 eller FM3.

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

ser inte ut som att det är prollen som hindrar men jag kan ju ha fel. 6core black edition e ju bland dom bättre amd prollarna som jag vet

Permalänk
Medlem

Samtidigt , Vi vet inte hur mycket bättre Vishera är, Den kan vara en mycket bättre processor än bulldozer

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Permalänk

Jag avråder dig från att köpa en processor som har mer än 6 kärnor, till och med 6 kärnor är lite för mycket för spel och det jag menar då är att de flesta spelen inte ens klarar av att fullt utnyttja dessa kärnor. Jag tror snarare att problemet ligger i ditt grafikkort, med tanke på att du kör 2560 x 1600 i upplösning så tror jag inte att ditt 6950 orkar med när du har maximerat alla inställningarna i spelet. Jag vet inte hur pass krävande WoW är men jag anar att ditt grafikkort sitter till grund för FPS problemet och råder dig att undersöka vidare på den fronten istället för processorn.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K 5.0Ghz | MSI Z77 G43 | XFX HD 7950 Core Edition OC 1050/1500 | Corsair Vengeance 8 GB 1600Mhz | Thermalright Silver Arrow | Corsair Force 3 120 GB

Permalänk
Medlem

Håller med Spryte, tror det inte är processorn som är det största problemet. Möjligtvis pröva lägre upplösning ? 1920x1080 ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Även jag slänger in ett tips på att det förmodligen är din GPU som begränsar och inte CPUn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

om ni undrar så kör jag på 1920x1080, men det är ju ganska bra grafikkort, och det ska klara av wow bra, men man har ju inte värdes bästa processor heller

Permalänk
Medlem

Säkert grafikkortet. Processorn du har är inte ens speciellt klen. Åtminstone inte för wow. Jag kör fx-8120. Aldrig testat wow dock.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Off topic. Newdator.se, vilken magisk sida. Älskar deras infomation om datorn

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

heheh vilket grafikkort skulle vara passande då

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

om ni undrar så kör jag på 1920x1080, men det är ju ganska bra grafikkort, och det ska klara av wow bra, men man har ju inte värdes bästa processor heller

Nä, men även den snabbaste överklockade i7 klarar inte av att konstant hålla 60FPS i WoW, pga hur spelmotorn fungerar, skillnaden blir att det inte dippar lika ofta som på en sämre CPU, men bara så du inte försöker tro att man kan få 60FPS flyt hela tiden.

En CPU som du har ska klarar att hålla det i 60FPS för det mesta om grafikkortet hänger med, men kan sjunka neråt 30-40 beroende på om du är inne i raider eller mitt i stan med massor av andra spelare.

Så vad får du för FPS i spelet om du kollar med Ctrl+R?

Det kommer förresten inte bli någon som helst skillnad med FX.8120/FX-8150, om du ställer in överklockningen själv så kan de få exakt samma hastighet, men två kärnor färre. WoW använder nämligen bara en kärna riktigt mycket och 2-3 andra lite halvmycket, så att ändra från 6 till 8 kärnor hjälper inte.

EDIT: Om du inte har SSD, så borde du skaffa en om du kan, för den hjälper upp minimum-FPS i WoW, plus att man får grymt korta laddningstider på allt. Samsung 830 128GB eller Intel 330 120GB skulle jag rekommendera.

Skrivet av Yooriitzz:

Säkert grafikkortet. Processorn du har är inte ens speciellt klen. Åtminstone inte för wow. Jag kör fx-8120. Aldrig testat wow dock.

Skrivet av BrutalOddball:

Rätta mig om jag har fel (vilket ni säkert kommer göra) men WoW är ju CPU-begränsat och 6950 är ju ett grymt snabbt kort. Vore underligt om det är grafikkortet som flaskar, personligen tror jag snarare att det är processorn

WoW kan sänka den snabbaste i7 neråt 40-50FPS eller lägre när det blir mycket på skärmen, mest för att spelmotorn är gammal och det finns massa server-lag att räkna med. Så det hjälper inte alltid att skaffa snabbare CPU, det går helt enkelt inte att få 60FPS+ konstant i WoW.

Ett av de få spel där en SSD kan hjälpa upp FPS, eftersom den snabbar upp alla inläsningar av texturer som pågår dynamiskt medan man spelar hela tiden

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Rätta mig om jag har fel (vilket ni säkert kommer göra) men WoW är ju CPU-begränsat och 6950 är ju ett grymt snabbt kort. Vore underligt om det är grafikkortet som flaskar, personligen tror jag snarare att det är processorn

Permalänk

Jag förstår inte varför folk tar in i7 processorn i detta. Det enda som skiljer en i7 från en i5 är att i7 processorn kommer med hyper-threading. Hyper-threading är inget som spel idag kan utnyttja och blir därför helt oanvändbart i ditt spelande. Om du nu känner att du behöver en ny processor så borde du kolla runt för i5 processorer då detta kan hjälpa ditt FPS problem. Hoppas att detta klarnar upp saker och ting.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K 5.0Ghz | MSI Z77 G43 | XFX HD 7950 Core Edition OC 1050/1500 | Corsair Vengeance 8 GB 1600Mhz | Thermalright Silver Arrow | Corsair Force 3 120 GB

Permalänk

tack för svaren och det men vet ej varför jag lagggar på ultra inne på wow, vart jag än är, tror inte det sitter i själva grafikkortet, tror mer på att det är processorn som är klen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

tack för svaren och det men vet ej varför jag lagggar på ultra inne på wow, vart jag än är, tror inte det sitter i själva grafikkortet, tror mer på att det är processorn som är klen!

Tror gör man i kyrkan. Kanske kan vara kompatibilitets problem ? Inte borde någon modern fyrkärnig processor ha något problem alls med WoW.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av saitek100:

hej, jo det är så att jag skulle behöva en ny processor till min dator som är en http://www.newdator.se/47-nds-ko903-nireo.html och har denna processor http://shop.amd.com/us/All/Detail/Processor/FD6100WMGUSBX, men jag skulle behöva en ny processor då jag inte har bra fps på ultra inne på wow :/.
så nu skulle jag vela ha hjälp att välja en bra processor som är beytyligt bättre en den jag länka,

Stängt av dx11 för den buggar ganska hårt testa även byta från window/fullscreen till annat o sen tebax är lite småbuggar som blizz ska fixa !:)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

har prövat allt nu som ni sagt, men det är fortfarande lika, att jag liksom lagggar på ultra, förstår inte :/

Permalänk
Medlem

vad har du för cpu kylare och blir cpun runt runt 55 grader varm och då är det din cpu kylare som är problemet om du har originalkylaren...
det är dessutom ett tungt spel WOW sänk shadowquality till low så ska det nog sticka upp lite de gjorde lite falsk marknadsföring då ditt hd 6950 inte maxar spel och har bara 1 gb grafikminne vilket gör det till ett mellanklass kort med maxar menar de nog Half-life 2 och modern warfare 2 på högsta inställningarna

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

finns det något ptogram jag kan kolla hur varm cpu:n blir?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Rätta mig om jag har fel (vilket ni säkert kommer göra) men WoW är ju CPU-begränsat och 6950 är ju ett grymt snabbt kort. Vore underligt om det är grafikkortet som flaskar, personligen tror jag snarare att det är processorn

grafikkortet har 1 gb grafikminne vilket kan vara på gränsen med antialiasing och shadowquality på hög i full hd

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

vilket, grafikkort skulle du rekommendera då ?

Permalänk
Medlem

ladda ned MSi afterburner. Och titta sen hur mycket grafik minne som används. Annars sänk shadow ett snäpp(den drar mycket av datorns kraft) och sätt Antialasing till x4, gör inte synlig skillnad iaf:)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

har prövat allt nu som ni sagt, men det är fortfarande lika, att jag liksom lagggar på ultra, förstår inte :/

Vad har du för CPU usage medan spelet kör? och vad står det för FPS om du trycker på Control+R i spelet när det laggar?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

jag ligger runt 25-33 fps när det laggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

finns det något ptogram jag kan kolla hur varm cpu:n blir?

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Vet för lite om WoW för att uttala mig i övrigt. Tycker spontant det känns lite för tidigt för att uppgradera.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

tackar, men vad skulle jag märka för skillnad om jag byte till en sådan? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650173&cks=ASS&assoc=B99...

(42 grader ligger min processor på när jag kör wow på ultra)

Permalänk

någon som vet det?

Permalänk
Medlem

Ajabaja inte bumpa.

Det skull nog inte bli någon skillnad. Grafikkort ska du köpa!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"