Permalänk
Medlem

Vettiga temps på CPU?

Har överklockat min i5 3570k nu till 4,2 Ghz och den spinner på bra. Dock undrar jag lite över temperaturer framförallt när man lirar spel som BF3. Den ligger mellan 55-60 grader mest hela tiden då, ibland är den upp och vänder på 65 grader men väldigt sällan. Kan man säga att det är ok eller är det läge att sänka klocken? I idle ligger den under 30 grader. Kyler med en Noctua NH-U9B SE2.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det är en bra temperatur.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Det är inte klockhastigheten som påverkar temperaturen, det är mängden spänning du matar processorn.

Hursomhelst är 65 c en helt okej arbetstemp.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Håller med föregående, tempen ska vara helt okej för en Ivy bridge, som är känt för att ligga på lite högre temps.
Har likadan processor som dig och kyler med en Noctua D14, ligger på som högst 62'c.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Det är inte klockhastigheten som påverkar temperaturen, det är mängden spänning du matar processorn.

Hursomhelst är 65 c en helt okej arbetstemp.

Nej nu har du allt fel.
Det är en kombination av spänning OCH frekvens. I runda slängar med ett förhållande på 70/30 V/Hz. hur som helst inte endast spänning.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Det är inte klockhastigheten som påverkar temperaturen, det är mängden spänning du matar processorn.

Hursomhelst är 65 c en helt okej arbetstemp.

Skrivet av Jekean:

Nej nu har du allt fel.
Det är en kombination av spänning OCH frekvens. I runda slängar med ett förhållande på 70/30 V/Hz. hur som helst inte endast spänning.

Stämmer bra det

Har själv testat att ändra clock utan att ändra Vcore, och det blev högre temps med högre clocks så klart

Permalänk
Medlem

Okej. Jag kör ju på autovolt eftersom den annars inte går ner i spänning när den kör idle (för att mitt MSI-Z77A S01 inte har Vcore offset). Det jag har sett ang spänningen är att vid 100% load i t.ex prime 95 så ligger den runt 1,16-1,17V (i CPU-Z) vilket jag inte tycker är överdrivet högt ändå.

Men skönt att höra att det inte är nån ko på isen med tempen i alla fall. Tackar för svar!

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Nej nu har du allt fel.
Det är en kombination av spänning OCH frekvens. I runda slängar med ett förhållande på 70/30 V/Hz. hur som helst inte endast spänning.

Fan, visste att jag borde ha skrivit en brasklapp ang ratio.

Från egen erfarenhet tycker jag dock att det ligger aningen mer på spänningen än 70%

Skrivet av Kilrah:

Okej. Jag kör ju på autovolt eftersom den annars inte går ner i spänning när den kör idle (för att mitt MSI-Z77A S01 inte har Vcore offset). Det jag har sett ang spänningen är att vid 100% load i t.ex prime 95 så ligger den runt 1,16-1,17V (i CPU-Z) vilket jag inte tycker är överdrivet högt ändå.

Men skönt att höra att det inte är nån ko på isen med tempen i alla fall. Tackar för svar!

Autofunktionerna brukar köra "better safe than sorry" när det gäller mängden spänning.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jo det är väl det jag har förstått också, att den gärna lägger spänningen aningen högt. Är det bättre att köra på en fast spänning istället menar du? Borde ju resultera i högre idle-temps men förhoppningsvis lägre temps i load då.

Bra/dåligt med att mata på med konstant spänning hela tiden? Ingen risk för att man "bränner" ut den i förtid, typ?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Jo det är väl det jag har förstått också, att den gärna lägger spänningen aningen högt. Är det bättre att köra på en fast spänning istället menar du? Borde ju resultera i högre idle-temps men förhoppningsvis lägre temps i load då.

Bra/dåligt med att mata på med konstant spänning hela tiden? Ingen risk för att man "bränner" ut den i förtid, typ?

hög spänning är skadlig oavsätt belastning, om man bortser från temperaturen.

sålänge du håller dig innom vad som anses vara okej, så kommer processorn hålla längre än vad den kommer vara användbar som processor.
förutsatt att den inte är defekt från fabrik.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |