Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Betydligt högre temperaturer med ny kylpasta

Permalänk
Medlem

Betydligt högre temperaturer med ny kylpasta

Hej!

Beställde en Corsair H80 i förra veckan då jag tänkte överklocka min i5 2500k lite. Dessvärre så fick den inte plats i mitt chassi då radiator med dubbla fläktar gick över CPU socketen där pumpen ska sitta en aning. Eftersom jag inte kände för att modifiera chassit lite och sätta den i fronten så blir det att skicka tillbaks den igen.

Nu till mitt problem. Eftersom jag redan tagit bort intelkylaren innan jag insåg att det skulle bli problem med H80'n så satte jag tillbaks den igen, självklart med ny kylpasta (Arctic Silver 5). Nu ligger dock temperaturen i load på 93°c, jämfört med tidigare då den låg på 76°c. Temperaturen vid spelande ligger på 55-60°c och idle ca. 35°c, samma som innan. Bytt pastan ytterligare två gånger för att försäkra mig om att jag inte gjort något fel, utan förbättring.

Någon som har något förslag på vad jag kan göra eller en teori på varför temperaturen i load gått upp med hela 17°c?

Relativt ny här, så mod får gärna flytta tråden om den ligger i fel kategori.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slysor:

Hej!

Beställde en Corsair H80 i förra veckan då jag tänkte överklocka min i5 2500k lite. Dessvärre så fick den inte plats i mitt chassi då radiator med dubbla fläktar gick över CPU socketen där pumpen ska sitta en aning. Eftersom jag inte kände för att modifiera chassit lite och sätta den i fronten så blir det att skicka tillbaks den igen.

Nu till mitt problem. Eftersom jag redan tagit bort intelkylaren innan jag insåg att det skulle bli problem med H80'n så satte jag tillbaks den igen, självklart med ny kylpasta (Arctic Silver 5). Nu ligger dock temperaturen i load på 93°c, jämfört med tidigare då den låg på 76°c. Temperaturen vid spelande ligger på 55-60°c och idle ca. 35°c, samma som innan. Bytt pastan ytterligare två gånger för att försäkra mig om att jag inte gjort något fel, utan förbättring.

Någon som har något förslag på vad jag kan göra eller en teori på varför temperaturen i load gått upp med hela 17°c?

Relativt ny här, så mod får gärna flytta tråden om den ligger i fel kategori.

Rengjorde du ytan på CPU och kylare innan du satte på ny kylpasta och monterade igen?

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Rengjorde du ytan på CPU och kylare innan du satte på ny kylpasta och monterade igen?

Självklart rengjorde jag både kylare och CPU först innan jag monterade igen.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

Har du haft på för mycket, för lite pasta? Har det flytit ut ordentligt när du tryckt dit kylaren? Du har inte lyft och "kollat" att pastan har tryckts ut, för då kan de bli luftbubblor i pastan som inte alls är bra!

Arctic Silver ska väl även "köras in"? Den blir bättre med tiden alltså....

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk

Vad har du för chassi ?
Bara lite nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Hej!

Beställde en Corsair H80 i förra veckan då jag tänkte överklocka min i5 2500k lite. Dessvärre så fick den inte plats i mitt chassi då radiator med dubbla fläktar gick över CPU socketen där pumpen ska sitta en aning. Eftersom jag inte kände för att modifiera chassit lite och sätta den i fronten så blir det att skicka tillbaks den igen.

Nu till mitt problem. Eftersom jag redan tagit bort intelkylaren innan jag insåg att det skulle bli problem med H80'n så satte jag tillbaks den igen, självklart med ny kylpasta (Arctic Silver 5). Nu ligger dock temperaturen i load på 93°c, jämfört med tidigare då den låg på 76°c. Temperaturen vid spelande ligger på 55-60°c och idle ca. 35°c, samma som innan. Bytt pastan ytterligare två gånger för att försäkra mig om att jag inte gjort något fel, utan förbättring.

Någon som har något förslag på vad jag kan göra eller en teori på varför temperaturen i load gått upp med hela 17°c?

Relativt ny här, så mod får gärna flytta tråden om den ligger i fel kategori.

Det tar cirka en månad för pastan att bli "inkörd" så dom kommer förmodligen sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Har du haft på för mycket, för lite pasta? Har det flytit ut ordentligt när du tryckt dit kylaren? Du har inte lyft och "kollat" att pastan har tryckts ut, för då kan de bli luftbubblor i pastan som inte alls är bra!

Arctic Silver ska väl även "köras in"? Den blir bättre med tiden alltså....

Ungefär ett riskorn har jag alltid kört och det har alltid fungerat tidigare. Sett ut att ha flutit ut ordentligt de två gångerna jag bytte igen. Inte lyft och kollat när jag tryckt dit kylaren. Körde dessutom Arctic Silver på kylaren innan också och den kom aldrig upp i liknande temperaturer under "inkörningsperioden" då heller. :/

Skrivet av punchline82:

Vad har du för chassi ?
Bara lite nyfiken.

Har ett Corsair Carbide 300R.

Skrivet av jakob55:

Det tar cirka en månad för pastan att bli "inkörd" så dom kommer förmodligen sjunka.

Kom aldrig upp i liknande temperaturer under load under förra "inkörningsperioden" heller, även då med Arctic Silver. :/

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

Mmm, att köra in pastan ska inte ge mer än några grader, så något annat är ju fel...

Sitter verkligen kylaren monterad ordentligt? Är alla pushpins ordentligt genomtryckta?
...
Har du satt cpu-fläkten på samma header på moderkortet? Har du kanske ändrat fläktprofilen i BIOS när du körde med H80?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen annan förklaring är felaktig montering med otillräcklig kontakt. Kylpasta kan aldrig göra så stor skillnad oavsett om du använder marknadens bättre (som t ex majonäs) eller tandkräm på den sämre delen av skalan. Man bör dock definitivt undvika choklad: http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

Sitter kylaren med pushpins är det alltid vanskligt att montera med moderkortet i lådan eftersom det böjer sig av kraften man måste använda. Har man låda där man kan kontrollera baksidan (så att stiften verkligen sitter rätt) och hålla emot går det mycket bättre. Utanför lådan är allra bäst eftersom man då också kan se kylarens anliggning från sidan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

försök att känna lite försiktigt på kylflänsen när cpun påstås vara 93 grader.

om du inte känner att kylaren är varm alls, så har den helt enkelt dålig kontakt.
borde inte vara möjligt att applicera ett så pass tjockt lager kylpasta dock ( allt överflöd bör tryckas ut på sidorna )
se till att alla 4 piggar klickar ordentligt, ta loss moderkortet och verifera att hullingarna kommer ut på andra sidan också om du har lust.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Slysor:

Hej!

Beställde en Corsair H80 i förra veckan då jag tänkte överklocka min i5 2500k lite. Dessvärre så fick den inte plats i mitt chassi då radiator med dubbla fläktar gick över CPU socketen där pumpen ska sitta en aning. Eftersom jag inte kände för att modifiera chassit lite och sätta den i fronten så blir det att skicka tillbaks den igen.

Nu till mitt problem. Eftersom jag redan tagit bort intelkylaren innan jag insåg att det skulle bli problem med H80'n så satte jag tillbaks den igen, självklart med ny kylpasta (Arctic Silver 5). Nu ligger dock temperaturen i load på 93°c, jämfört med tidigare då den låg på 76°c. Temperaturen vid spelande ligger på 55-60°c och idle ca. 35°c, samma som innan. Bytt pastan ytterligare två gånger för att försäkra mig om att jag inte gjort något fel, utan förbättring.

Någon som har något förslag på vad jag kan göra eller en teori på varför temperaturen i load gått upp med hela 17°c?

Relativt ny här, så mod får gärna flytta tråden om den ligger i fel kategori.

Jag såg en annan som har 2500k på 4,5Ghz o han har bara 22c idle :), så allt handlar om vilken kylare man väljer. Jag vet att folk här på forumet verkar favorisera aluminium till det vilket är skit att kyla med, kör på 100% koppar som jag sen Arctic MX-4 de är den bästa kylpastan man kan ha, ~24c idle och ~40c load på 4.3Ghz och jag har fläktkontrollern på absolut minsta t.o.m :)!

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Jag såg en annan som har 2500k på 4,5Ghz o han har bara 22c idle

Med dem temperaturerna så handlar det nog mer om vilken felkalibrerat program eller med vilken felkalibrerad sensor man mäter med

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Ungefär ett riskorn har jag alltid kört och det har alltid fungerat tidigare. Sett ut att ha flutit ut ordentligt de två gångerna jag bytte igen. Inte lyft och kollat när jag tryckt dit kylaren. Körde dessutom Arctic Silver på kylaren innan också och den kom aldrig upp i liknande temperaturer under "inkörningsperioden" då heller. :/

Riskorn är ofta för lite med stor heatspreader som dessutom ofta är lite konkav. Lyfter du på kylaren så ser du direkt hur stor area som har kylpasta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, att köra in pastan ska inte ge mer än några grader, så något annat är ju fel...

Sitter verkligen kylaren monterad ordentligt? Är alla pushpins ordentligt genomtryckta?
...
Har du satt cpu-fläkten på samma header på moderkortet? Har du kanske ändrat fläktprofilen i BIOS när du körde med H80?

Alla pushpins är låsta ordentligt. Fläkten sitter i CPU_FAN på moderkortet. Monterade heller aldrig H80'n. :/

Skrivet av Hardware guy:

Riskorn är ofta för lite med stor heatspreader som dessutom ofta är lite konkav. Lyfter du på kylaren så ser du direkt hur stor area som har kylpasta.

Bytte kylpastan ännu en gång och hade på mer än jag brukar. Visst tar det längre tid nu, men den kommer förr eller senare upp i samma höga temperatur igen.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slysor:

Alla pushpins är låsta ordentligt. Fläkten sitter i CPU_FAN på moderkortet. Monterade heller aldrig H80'n. :/

Bytte kylpastan ännu en gång och hade på mer än jag brukar. Visst tar det längre tid nu, men den kommer förr eller senare upp i samma höga temperatur igen.

Push-pins kan vara låsta utan att hullingarna är på rätt sida av moderkortet. har du tittat på baksidan så att alla hullingar gått igenom?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Alla pushpins är låsta ordentligt. Fläkten sitter i CPU_FAN på moderkortet. Monterade heller aldrig H80'n. :/

Bytte kylpastan ännu en gång och hade på mer än jag brukar. Visst tar det längre tid nu, men den kommer förr eller senare upp i samma höga temperatur igen.

Nu när du hade kylare av skulle du tittat på processor och kylare. Det går inte att missta sig på om kontakten varit god eller inte.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Push-pins kan vara låsta utan att hullingarna är på rätt sida av moderkortet. har du tittat på baksidan så att alla hullingar gått igenom?

Japp, de är igenom.

Verkar som att temperaturerna lugnat ned sig något de senaste dagarna, men fortfarande högre än innan.

Eftersom återköpet av H80's blev godkänt så går man i tankarna på en annan kylare igen. Är Corsair H60 eller Antec Kühler 620 någonting att ha tror ni?
De är ju aningen mindre och bör därmed få plats.

Ber om ursäkt för segt svar för övrigt.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk

hur komer det sig att inte kylaren passade i 300r? tittat lite på bilder med liknande vattenkylare och det ser iaf inte ut att vara nått problem med att den kör dubbla fläktar?

gör väll inget om den går ut över cpu lite?
skillnaden är ju att du måste montera den på CPU innan du fäster kylaren i chassit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hur komer det sig att inte kylaren passade i 300r? tittat lite på bilder med liknande vattenkylare och det ser iaf inte ut att vara nått problem med att den kör dubbla fläktar?

gör väll inget om den går ut över cpu lite?
skillnaden är ju att du måste montera den på CPU innan du fäster kylaren i chassit.

Problemet var det att hur jag än vred och vände på det så hade fläkt och pump tagit i varann. Hade nog gått med endast en fläkt, men det såg jag ingen större mening med egentligen.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk

Vad är uteffekten /w på en CPU fläkts pin på moderkortet då? Kom o tänka på de bara, men fläktkontroller är ju alltid bäst om man behöver en på minst 30w /kanal.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio