Permalänk
Medlem

ASUS G74S VS Stationär dator!

Tjenare!

Det är så att jag har beslutsångest så jag vänder mig till er

Min fråga är att jag vet inte vilken dator jag ska köpa. Mina alternativ är en gaming laptop " ASUS G74S " eller en stationär dator för runt 9000 kr.

1.Asus g74S http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=G74SX-TZ277... att nämna Processor 2.2 GHz (turbo upp till 3.1GHz) hitta den för 11k på alina

2.Stationär http://www.inet.se/kundvagn/visa/1273140/2011-12-23

Datorn ska användas främst till redigera film, några program är tex: CINEMA 4D, SONY VEGAS, AE, PHOTOSHOP.
Är inte alls kräsen när det gäller spel bara det kan klara mw3 på medium.

Nu när jag sitter på en stationär dator så måste farsan hämta mig med bilen och det kan vara ganska drygt både för mig och han. Därför skulle det vara skönt att ha en laptop.

Så jag frågar er vad tycker ni jag ska göra?
Är det sjukt stor skillnad på prestandan?
Kommer laptopen funka för redigering?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Tjenare!

Det är så att jag har beslutsångest så jag vänder mig till er

Min fråga är att jag vet inte vilken dator jag ska köpa. Mina alternativ är en gaming laptop " ASUS G74S " eller en stationär dator för runt 9000 kr.

1.Asus g74S http://www.webhallen.com/hardvara/145039-asus_g74sx-tz277v-i7...

2.Stationär http://www.inet.se/kundvagn/visa/1273140/2011-12-23

Datorn ska användas främst till redigera film, några program är tex: CINEMA 4D, SONY VEGAS, AE, PHOTOSHOP.
Är inte alls kräsen när det gäller spel bara det kan klara mw3 på medium.

Nu när jag sitter på en stationär dator så måste farsan hämta mig med bilen och det kan vara ganska drygt både för mig och han. Därför skulle det vara skönt att ha en laptop.

Så jag frågar er vad tycker ni jag ska göra?
Är det sjukt stor skillnad på prestandan?
Kommer laptopen funka för redigering?

Det är STOR skillnad mellan laptop och stationär även om delarna som sitter i har snarlika namn. I detta test presterar en i7 2600k ca 60% bättre än i7 2630qm och då är 2600k extremt enkel att överklocka. Hittar ingen bra jämförelse mellan 560m och ett vanligt 560 men gissar att det sklijer åt minstånde lika mycket i prestanda mellan dessa som CPUerna.

Så skillnaden är stor sen är det upp till dig att avgöra om den är tillräckligt stor för att övervinna den praktiska fördelen med en laptop.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Du kan ju nästan bygga en mitx-dator och sen sätta kringutrustning på båda ställena för samma pris som en laptop. Och få minst lika bra prestanda samt uppgraderingsmöjligheter

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Det är STOR skillnad mellan laptop och stationär även om delarna som sitter i har snarlika namn. I detta test presterar en i7 2600k ca 60% bättre än i7 2630qm och då är 2600k extremt enkel att överklocka. Hittar ingen bra jämförelse mellan 560m och ett vanligt 560 men gissar att det sklijer åt minstånde lika mycket i prestanda mellan dessa som CPUerna.

Så skillnaden är stor sen är det upp till dig att avgöra om den är tillräckligt stor för att övervinna den praktiska fördelen med en laptop.

Fast i datorn så sitter det en i7 2670qm+ 560m=450 ca

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Fast i datorn så sitter det en i7 2670qm+ 560m=450 ca

Ingen nämnvärd skillnad iaf. Om du vill veta skillnader i praktiken så kan jag testa lite saker åt dig. Sitter med stationär (sig) och en G53SX. Jag har kanske lite starkare grafikkort än den du tänkt skaffa men det går nog ställa in så att programmen endast kör på CPUn. Så om det är något specifikt du vill ha testat så säg till men då måste det finnas nån typ av gratis/testversion av programmet i fråga.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Inaktiv

laptop

tycker du ska lägga till lite på laptopen så den kommer att hålla längre och ha en skönare gaming känsla med 120hz skärm istället för 60hz. speciellt om du lirar fps men det är skönt överallt även i desktop och ha 120hz.
mitt tips http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647795

Permalänk
Medlem

Hade själv ett liknande val för ett tag sedan och jag valde en laptop då. Men om jag skulle gjöra valet idag så skulle jag ha valt den stationära istället. Grafikkorten är inget att ha, de funkar kanske nu, men om ca ett år så blev iaf mitt värdelöst... Men om du vill radigera så kan den bärbara iaf vara nått att tänka på, men om du ska spela så tycker jag att du borde välja den stationära. En annan fördel med en stationär är att man kan uppgaradera nästan alla dela i en stationär, men bara ram och hdd i en bärbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlc:

tycker du ska lägga till lite på laptopen så den kommer att hålla längre och ha en skönare gaming känsla med 120hz skärm istället för 60hz. speciellt om du lirar fps men det är skönt överallt även i desktop och ha 120hz.
mitt tips http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647795

Helt borta? http://www.asus.se/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G74SX/#specifi... den har 120 hz

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

tobbe, den du länkade har inte 120hz. Så det är du som är lite borta
Du får lägga till ett par tusenlappar för att få den.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647795

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalyen:

tobbe, den du länkade har inte 120hz. Så det är du som är lite borta
Du får lägga till ett par tusenlappar för att få den.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647795

Mvh

Var står det att den inte har 120 hz?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Taget från Webhallens hemsida:

Display "17.3"" LED-backlit TFT LCD Display resolution: FHD 1920x1080 / 16:9
Display type: (Typical 300-nit) ,
8ms response time
NTSC:72%"

Söker man på modellen på Prisjakt så verkar den ha 3D, skumt?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalyen:

Taget från Webhallens hemsida:

Display "17.3"" LED-backlit TFT LCD Display resolution: FHD 1920x1080 / 16:9
Display type: (Typical 300-nit) ,
8ms response time
NTSC:72%"

Söker man på modellen på Prisjakt så verkar den ha 3D, skumt?

Mvh

Det är bara söka på modellen, alla versioner av g74sx 120 hz tror jag.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Nepp bara de dyrare

Permalänk
Skrivet av Tobi the Dobi:

Det är STOR skillnad mellan laptop och stationär även om delarna som sitter i har snarlika namn. I detta test presterar en i7 2600k ca 60% bättre än i7 2630qm och då är 2600k extremt enkel att överklocka. Hittar ingen bra jämförelse mellan 560m och ett vanligt 560 men gissar att det sklijer åt minstånde lika mycket i prestanda mellan dessa som CPUerna.

Så skillnaden är stor sen är det upp till dig att avgöra om den är tillräckligt stor för att övervinna den praktiska fördelen med en laptop.

Måste ändra en sak som du skrivit här i, och det är om grafikkortet, jag har ett 560m grafik kort i min laptop och denna klarar av de flesta spel på max grafik utan att tappa direkt något i prestanda, och har en i7 2670qm sand bridge 32 nm processor i datorn och 8 gb ram vilket jag ligger på ca 120 i ping med i LoL (spelar ingen roll om jag kör i 3d eller ej).
Så dagens laptopar är väldigt bra, så länge man kollar att den har ett bra luftflöde vilket min förra HP skit dator inte hade så den smälte istället. Men en stationär kommer nog alltid att vara bättre, men dom kommer inte vara lika smidiga tyvär.

Visa signatur

Moderkort: Asus CG-8350, Intel i7-3770, Asus Nvidia GeForce 660 Ti 3 GB, 1 TB hårddisk, 12 GB DDR3
Skärm: BenQ XL2411T Tangentbord: SteelSeries 6GV2 Mus: SteelSeries Sensei Pro Fnatic Edition Musmatta: SteelSeries 4HD Headset: SteelSeries 7H Fnatic Edition Ratt: Logitech Driving Force GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle_Finnen:

Måste ändra en sak som du skrivit här i, och det är om grafikkortet, jag har ett 560m grafik kort i min laptop och denna klarar av de flesta spel på max grafik utan att tappa direkt något i prestanda, och har en i7 2670qm sand bridge 32 nm processor i datorn och 8 gb ram vilket jag ligger på ca 120 i ping med i LoL (spelar ingen roll om jag kör i 3d eller ej).
Så dagens laptopar är väldigt bra, så länge man kollar att den har ett bra luftflöde vilket min förra HP skit dator inte hade så den smälte istället. Men en stationär kommer nog alltid att vara bättre, men dom kommer inte vara lika smidiga tyvär.

Ja GTX560m klarar av samtliga spel på ok inställningar, Men kan absolut inte maxa dom senaste tyngsta spelen som tex BF3,Metro 2033 osv, för det gjorde inte mina laptops med GTX560m, jag kan inte ens göra det på min laptop med dubbla 6970m som är mer än dubbelt så snabba över ett GTX560m.

men det har inget med vad han skrev, det han skrev är sanningen.
Ett stationärt GTX560 är dubbelt så snabbt över ett GTX560m, så man kan aldrig jämföra laptop och stationära grafikkort.
Ditt GTX560m bygger helt på stationära GTX550ti men presterar mer som GTS450 pga lägre mhz, som i sig är ett lågt medelkort, 2st GTS450 i Sli presterar ungefär som ett GTX560 som är ett högt medelkort.

Sen att dagens laptops, lite mer highend och uppåt är bra är inget att diskutera, det blir bara bättre och bättre för varje år.
Stationära datorer kommer alltid vara snabbare och ge mer prestanda för pengarna.