Finns det nackdelar med windows8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Metro är inte knutet till WinRT och heter dessutom inte Metro längre utan kallas rätt och slätt för Modern UI.

Vad gäller Market Store så hittar jag inget om det (som har med Windows 8 och spel att göra). Har du stavat rätt? Hittar däremot Microsoft Store. Hittar inte heller något som säger att det kommer bli problem för oss som gillar att spela spel från Steam. Vore bra med hänvisning till vad du syftar på för att ha något att faktisk diskutera.

Har också lite svårt att förstå varför du drar in Linux i diskussionen, det har ju faktisk ingen med ämnet att göra och öppnar upp för det trollande du betackar dig för. Menar bara att det är enklare att hålle en saklig diskussion om ämnet inte spretar åt alla håll för mycket.

Du verkar då inte ha läst mycket i tråden. Jag visste inte exakt vad dom hade bytt namnet till, och då såg jag här någonstans att någon sagt WinRT,
men kan lika gärna kalla det för Metro, då vet iaf alla vad man snackar om.
Market Store/Microsoft Store, saksamma, varför ska du rätta fel som ingen annan verkar bry sig om?
"det har ju faktisk ingen med ämnet att göra" Du, till exempel, kanske borde lära dig "stava" rätt innan du öppnar munnen själv.
Som sagt läs andra inlägg i tråden så kanske du fattar.

Om jag ska nämna Linux eller inte bestämmer väl jag? Finns inget rätt/fel med det, eftersom det hör till lite av det jag snackade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raketmaskinen:

Givetvs, men det handlar ju om okunskap när folk är mot windows 8 på grund av Windows 8 nya startmeny. Det är ju bara att låta bli att använda den.

Jo, men nu vet vi inte om det faktiskt kommer vara program eller appar som måste användas i Startmenyn.
Jag hoppas dock (och är ganska säker) på att det kommer Mods man kan ladda hem, precis som på tidigare Windows som ändrar utseendet, kanske vi kan få en startknapp ändå.
Dags för mig att tanka hem Windows 8 Trial och testa.

Permalänk
Avstängd

Förstår varför dom inte tar bort metro UI för stationära datorer, anledning är ju bara för att om dom skulle göra en windows 8 med startmenu och allt det dära skulle det vara en EXAKT kopia av windows 7, alltså helt enkelt för liten skillnad mellan w7 o w8, då blir det snarare som en "uppdatering" än ett nytt operativsystem.

Permalänk

Sida tre på tråden nu. kanske dags att du äntligen presenterar lite belägg för dina påståenden i första inlägget?
Vad förutom gnäll från Steam och Mojang tyder på att Win8 kommer bli ett mer inlåst operativsystem?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Sida tre på tråden nu. kanske dags att du äntligen presenterar lite belägg för dina påståenden i första inlägget?
Vad förutom gnäll från Steam och Mojang tyder på att Win8 kommer bli ett mer inlåst operativsystem?

Ingen vet riktigt, det kommer ut för oss alla 26 Oktober så varken du eller jag kan svara på det.
Denna diskussion handlar inte om att ha rätt eller fel utan snarare om åsikter. Vill veta vad folk tycker/tänker om detta!
Sitter med Windows 8 RP nu i Virtualbox och det funkar fint efter att ha laddat hem ett program som ger mig startmenyn.
Flyter inte på så bra som i Windows 7 men antar att det är dels för att den bara arbetar på 128MB VRAM, 1 Processor kärna och 3GB RAM och dels för att det är en "beta".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Ingen vet riktigt, det kommer ut för oss alla 26 Oktober så varken du eller jag kan svara på det.
Denna diskussion handlar inte om att ha rätt eller fel utan snarare om åsikter. Vill veta vad folk tycker/tänker om detta!
Sitter med Windows 8 RP nu i Virtualbox och det funkar fint efter att ha laddat hem ett program som ger mig startmenyn.
Flyter inte på så bra som i Windows 7 men antar att det är dels för att den bara arbetar på 128MB VRAM, 1 Processor kärna och 3GB RAM och dels för att det är en "beta".

Behöver vi verkligen ytterligare en tråd om detta som utgår ifrån en negativ frågeställning?

Att köra Windows 8 RP i en virtuell maskin och säga att flytet inte är så bra som i Windows 7 på en fysisk maskin är lite som att säga att himlen är blå.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Behöver vi verkligen ytterligare en tråd om detta som utgår ifrån en negativ frågeställning?

Att köra Windows 8 RP i en virtuell maskin och säga att flytet inte är så bra som i Windows 7 på en fysisk maskin är lite som att säga att himlen är blå.

Vad menar du? Det är ju det jag sa, kanske ska läsa igenom hela citatet först.
W8 flyter dock på bra för att köra på så lite resurser och på virtuell maskin.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Ingen vet riktigt, det kommer ut för oss alla 26 Oktober så varken du eller jag kan svara på det.
Denna diskussion handlar inte om att ha rätt eller fel utan snarare om åsikter. Vill veta vad folk tycker/tänker om detta!
Sitter med Windows 8 RP nu i Virtualbox och det funkar fint efter att ha laddat hem ett program som ger mig startmenyn.
Flyter inte på så bra som i Windows 7 men antar att det är dels för att den bara arbetar på 128MB VRAM, 1 Processor kärna och 3GB RAM och dels för att det är en "beta".

Ok, vi skiter i fakta då, och kör på åsikter. Min åsikt är att det vore fult av Microsoft om dom fulade sig. jävla Microsoft altså. Tänk om dom kommer göra det. Bäst att vi sprider massa förebyggande rykten och skitsnack om dom i förebyggande syfte. Ska nog rentav börja kalla dom M$ och börja med linux på heltid. För, det vore ju jävligt illa om dom skulle göra nåt dåligt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Du verkar då inte ha läst mycket i tråden. Jag visste inte exakt vad dom hade bytt namnet till, och då såg jag här någonstans att någon sagt WinRT,
men kan lika gärna kalla det för Metro, då vet iaf alla vad man snackar om.
Market Store/Microsoft Store, saksamma, varför ska du rätta fel som ingen annan verkar bry sig om?
"det har ju faktisk ingen med ämnet att göra" Du, till exempel, kanske borde lära dig "stava" rätt innan du öppnar munnen själv.
Som sagt läs andra inlägg i tråden så kanske du fattar.

Om jag ska nämna Linux eller inte bestämmer väl jag? Finns inget rätt/fel med det, eftersom det hör till lite av det jag snackade om.

Trist att ditt ego är i vägen för läsförståelsen.

Tack och adjö.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ok, vi skiter i fakta då, och kör på åsikter. Min åsikt är att det vore fult av Microsoft om dom fulade sig. jävla Microsoft altså. Tänk om dom kommer göra det. Bäst att vi sprider massa förebyggande rykten och skitsnack om dom i förebyggande syfte. Ska nog rentav börja kalla dom M$ och börja med linux på heltid. För, det vore ju jävligt illa om dom skulle göra nåt dåligt.

Nej, det var fel fakta helt enkelt, min källa hade kanske fel, men tanken var att diskutera åsikter kring detta och Windows 8.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Trist att ditt ego är i vägen för läsförståelsen.

Tack och adjö.

Mitt vadå? Har egoism något med detta att göra? I så fall förklara det gärna för mig.

Permalänk
Medlem

När jag testade Windows 8 RP gillade jag inte det men efter jag förstod hur det är tänkt med Metro så är det betydligt bättre än Windows 7.
Följande är min förklaring till vad meningen med metro är:
Metro är ersättaren till startmenyn. Meningen med metro är inte att man bara skall använda sig av metro-appar utan metro är som en levande startmeny där man snabbt kan hämta information med hjälp av apparna.

Ta Messenger-appen som ett exempel, Den ligger alltid på i bakgrunden så om någon skriver något till dig på facebook så kommer du bli notifierad, och under dom stunderna du chattar väldigt mycket kan du docka den till sidan på skärmen.

Prisjakt-appen är ett snabbare sätt att hämta information än att gå in på hemsidan, men sedan om du skall kolla något mer avancerat kan du gå in på hemsidan. Med Wikipedia-appen gäller samma sak.

Visa signatur

Stationär: Asus P8p67-M PRO, Intel Core i5 2500K 3,3 GHz (Antec Küler H2O 620), Gainward GeForce GTX 550Ti, 8 Gb Ram, Silver Power 400W, Fractal Design Define Mini. Benq G2420HD, Gammlt Dell Tangentbord, Qpad OM-75.

Ljud: Yamaha CR-640 - Dynavoice Magic F-6 | Technics SU-Z22 - Audio-Technica ATH-M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av slajk:

När jag testade Windows 8 RP gillade jag inte det men efter jag förstod hur det är tänkt med Metro så är det betydligt bättre än Windows 7.
Följande är min förklaring till vad meningen med metro är:
Metro är ersättaren till startmenyn. Meningen med metro är inte att man bara skall använda sig av metro-appar utan metro är som en levande startmeny där man snabbt kan hämta information med hjälp av apparna.

Ta Messenger-appen som ett exempel, Den ligger alltid på i bakgrunden så om någon skriver något till dig på facebook så kommer du bli notifierad, och under dom stunderna du chattar väldigt mycket kan du docka den till sidan på skärmen.

Prisjakt-appen är ett snabbare sätt att hämta information än att gå in på hemsidan, men sedan om du skall kolla något mer avancerat kan du gå in på hemsidan. Med Wikipedia-appen gäller samma sak.

Jag vet att det kanske är snabbt och smidigt, men det är ingenting jag vill ha på min 23" skärm tyvärr, skulle vara bra på en mobil/surfplatta men
inte på en stationär dator. Det handlar om utseendet, jag gillar verkligen inte att se på det.
Men problemet är löst för mig, bara att ladda hem något program så blir det som tidigare Windows med startknapp och allt.
Fast om du gillar "Metro" eller Modern UI så är det bra för dig, att du kan arbeta smidigare och snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderGson:

Jag förstår verkligen inte varför folk har sådant extremt hat mot Windows 8. Jag köpte mig en SSD(älskar den) för ungefär en vecka sedan och installerade Windows 8 RTM på den, jag är en techie och vill hellre testa på något nytt när jag har tillfälle.

Jag installerade Start8 av Stardock för att få tillbaka startmenyn för det är det enda extremt dumma Microsoft gjorde med Windows 8. Start8 ger en startmeny samt gör att man inte loggar in i Metro UI't vid uppstart utan skrivbordet.

Jag tycker verkligen om Windows8. Jag saknar verkligen inte Aero gränssnittet för oftast så fick jag faktist problem med att Windows 7 behövde stänga av det vid tufft arbete, så som att spela BF3 eller använda mycket multitasking och program så som Photoshop. Jag har ett GTX460 grafikkort.
Windows8 gränssnittet är som en blandning av de båda och är mycket bra gjort. Att göra utforskaren som Microsoft Office med menyer på toppen ser bra ut i min mening och gör alternativ relativt enkelt att hitta, skräpkorgen saknar dock "Töm papperskorgen" knappen och gör att man behöver trycka en gång mer än innan för att komma åt den.

Aktivitetshanteraren är fan GULD nu, så mycket mer värdefull information. Samma när man kopierar över objekt, man ser mer vad som händer, vilken hastighet det händer i och man får ETA till filerna är färdiga är inte 1 tim när det egentligen är 7 min. Att se en graf över hastigheten från start till slut är också riktigt snyggt.
Hastigheten i Win8 är också märkbart bättre. OS:et är helt enkelt snabbare och snyggare än Win7. Många kommer skippa Win8 pga små uppgraderingar, men jag gillar det väldigt mycket.

Dock kan jag verkligen förstå att Microsoft har tabbat sig med systemet. En casual användare kommer ha svårt att vänja om sig vid systemet. För mig var det mycket enkelt att få reda om hur jag fick tillbaka startmenyn med Start8 redan innan jag installerade OS:et. En vanlig användare hade troligtvis inte ens försökt få tillbaka den med ett tredjepartsprogram utan bara blivit irriterad över att inte få upp startmenyn. Att behöva dra muspeklaren till valfritt hörn utan någon indikator att det är där man hittar inställningar hittade jag efter ungefär 2 minuter för att jag visste om det samt var nyfiken.
Att "Tabba ut" ur program eller appar som det nu ibland heter genom att dra muspekaren upp till det vänstra hörnet hittade jag inte direkt och blev lite sur över, men vänjde mig snabbt vid(Att trycka esc fungerar ej).

Summerat så kommer Windows8 vara så här http://www.youtube.com/watch?v=v4boTbv9_nU för en casual användare. Och jag tror att till Windows9 kommer de största ändringarna vara användarvänlighet och Windows8 Service Pack 1 kommer troligtvis att ta tillbaka startmenyn och kanske göra det möjligt att skippa Metro vid uppstart så som Start8 gör pga ilsken feedback från användarna.

Min egna summering är att jag älskar, eller nej, tycker om, windows8 väldigt mycket. Jag tycker det är en uppgradering från Windows7. Men jag förstår också väldigt väl att det inte är för alla på grund av användarvänlighet. Dock förstår jag inte allt hat det för, särskilt inte hur allt detta hat är från folk som inte är "casual" användare som mig själv som lätt funderar ut nya perks och så vidare.

Som en side note ska jag också säga att jag kanske har varit inne i själva metro gränssnittet, eller windows8 gränssnittet som Microsoft kallar det, i mer än kanske 2 timmar denna veckan. Det är verkligen skräddarsytt för tablets och telefoner. Det är ungefär så som Microsoft Media Center var i Ultimate versionerna av Vista och Win7. Det är inte särskilt snyggt eller användarvänligt och många skippar det, för andra alternativ så som XBMC eller bara Media Player Classic till exempel. Det folk hatar för är på grund av att man inte kan stänga av det. Jag märker knappt av det efter installation av Start8, därav varför jag tror att Service Pack 1 kommer ge tillbaka startmenyn och alternativ att stänga av Metro vid tillfällen, så som vid uppstart.

Kort och bra summering, om man undantar Metro.

Håller helt med föregående; har använt Win 8 i snart ett år och köpte en touch skärm för en månad sedan och upplevelsen har blivit ännu bättre och snabbare! Men många tycker nog att det är "jobbigt" att lära sig något nytt och ändra sitt beteende. Äntligen har Windows fattat! (Tror jag ��).

Visa signatur

☺ Jag gör aldrig fel, bara smärre misstag ☺

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Själv stannar jag på Windows 7. Ser ingen som helst anledning att uppgradera, då jag inte saknar något och allt fungerar bra. XP levde ju i princip fram till BF3 (som kräver DX10-stöd), alltså 10 år, så vi ska väl inte behöva säga adjö till sjuan än på ett tag.

Neeej, nu överdriver du väl? Även ett år innan bf3 kom så var xp riktigt gammalt. Det kanske var bf som fick det att dö för dig, men jag tror att xp slutade vara ett alternativ för de flesta när w7 Släpptes

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av _MmattiasS_:

Neeej, nu överdriver du väl? Även ett år innan bf3 kom så var xp riktigt gammalt. Det kanske var bf som fick det att dö för dig, men jag tror att xp slutade vara ett alternativ för de flesta när w7 Släpptes

Jag tror jag slängde ut XP till förmån för Windows 7 år 2010. Men jag vet att det fortfarande är många icke-gamers som använder det – till exempel skolan. -.-''''''' Jag tror att en del gamers körde XP 2011, men det har jag inga siffror på, såklart. Men jag håller med dig: Windows 7 var verkligen dödsstöten för XP för seriösa användare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Gillar inte Windows 8 av 34 olika anledningar men tänker ändå köpa en bunt licenser. Man får väll försöka lära sig gilla det.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Neeej, nu överdriver du väl? Även ett år innan bf3 kom så var xp riktigt gammalt. Det kanske var bf som fick det att dö för dig, men jag tror att xp slutade vara ett alternativ för de flesta när w7 Släpptes

Skickades från m.sweclockers.com

Jag slängde ut XP redan innan skarpa släppet av Vista. Nog för att det var en buggig kaotisk soppa, men jag hade personligen inga problem med crasher, min dator orkade driva det, och jag råkade vänja mig vid lite för mycket nya funktioner för att kunna stå ut med XP igen sedan
Att jag fortfarande har XP på jobbet är ingenting jag direkt jublar över...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det som de som har flera skärmar måste köra alla spel in Windows 7 compatability mode om man vill kunna köra video på nån av de andra skärmarna, annars hackar videon och går i typ 3-4 FPS.

Finns nån teori om att det har med ngt strömpsarläge att göra.

http://www.youtube.com/watch?v=SdyoBv5h484&feature=plcp

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Tyvärr verkar det som de som har flera skärmar måste köra alla spel in Windows 7 compatability mode om man vill kunna köra video på nån av de andra skärmarna, annars hackar videon och går i typ 3-4 FPS.

Finns nån teori om att det har med ngt strömpsarläge att göra.

http://www.youtube.com/watch?v=SdyoBv5h484&feature=plcp

Går hur bra som helst här, och då har jag ändå "Single display performance mode" aktiverat i Nvidia's kontrollpanel.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*