Apple tvingas be Samsung om ursäkt i 14 punkters Arial

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det där är din egna tolkning och vet fortfarande inte hur du räknar Apple har stämt (först) två Android tillverkare, Samsung och HTC. Microsoft har ju stämt/hotat om stäming mot fler tillverkare än så och får licenspengar från så gott som alla Androidtillverkare. De är ändå mer aggressiva om man räknar så.

Jag skrev inte att 46% av stämningarna är förstastämningar från Apple, jag skrev att Apple står för 46% av stämningarna mellan mobiltelefontillverkare.

Microsoft är inte en mobiltelefontillverkare så jag vet inte varför du drar upp dem.

Skrivet av S_Z:

Du får det att låta som så många Det är HTC också om man räknar de stämingar där Apple attackerade först.

Du verkar hänga upp dig på vem som var först när frågan var varför Apple hamnar i fokus. Står man för nästan hälften av alla stämningar mellan sådana bolag så är det helt uppenbart, såvida man inte medvetet blundar av någon anledning.

De sticker ju också ut med vilken typ av stämningar de gör, samt att det inte hjälper att de får enorma framgångar på hemmaplan medan domstolar i andra länder inte dömer likadant.

Skrivet av S_Z:

Att Android-tillverkarna håller ihop är inte konstigt. De hjälps åt och har ju t o m delat patent mellan sig men både Nokia, Microsoft och Motorola/Google har stämt andra tillverkare. Så att påstå att det inte sker i lika hög grad bland andra tillverkare är fel.

Sen är det ju (sensations)media som gjort att allt fokus ligger på Apple vs Samsung. Jag säger inte att Apple gör rätt i sin hårda attack på Samsung. Jag kan förstå att de gav sig på tidiga Galaxy S (och en del andra budetmodeller) men att fortsätta att försöka stoppa nya modeller som S3 m.fl är bara löjligt, de borde verkligen lägga energin på annat.

Men Samsung är dock inte heller felfria i denna soppa. Att de t ex bröt sitt partneravtal med Qualcomm för att kunna använda sina FRAND patent mot Apple var fult drag i mina (och många andras) ögon.

Android-tillverkarna är konkurrenter, precis som alla andra, och jag tror alla vill vara störst inom plattformen. Att dela patent är något som alltid skett mellan företag som fokuserar på produktiva lösningar. Microsoft är fortfarande inte en mobiltelefontillverkare och jag sade inte att andra än Apple inte stämmer varandra. Du är dock helt ute och cyklar när du påstår att det sker i lika hög grad bland andra mobiltelefontillverkare. Apples procentsats visar det med all önskvärd tydlighet.

Att fokus hamnar på dem är ju också för att de är de två största tillverkarna och att det faktiskt blivit en fejd melland dem pga allt som hänt.

Jag har aldrig påstått att något företag är felfritt och de är de heller inte. Jag förklarade varför Apple hamnar i fokus av mobiltelefontillverkarna, då man kan se att det inte bara handlar om att de tjänar mest pengar utan för att de är mest aktiva med stämningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Wow.. Du ser poängen, men missar den med flera ljusår..

Låt mig förtydliga vad länkarna berättade:
Samsung designade flera av de saker som Apple säger att de stulit innan Apple släppte de produkter som Samsung stulit ideerna från.

Så antingen har Samsung uppfinnit en tidsmaskin eller så snackar du en jävla massa skit.

Ja, och motivationen är att de vill ha mindre konkurrens. Det Apple gör är extremt girigt och kommer förhoppningsvis bita dem i foten i framtiden.

Vi tar och tittar på denna länk som du angav. Här visas ett antal mobiler som tydligen Samsung hade planerat att släppa sommaren 2006. Vad kommer dessa bilder ifrån? Jo, från Samsung själva. Samsung är ganska partiska i målet. Det betyder dock inte att det de skriver inte stämmer, men kanske något man bör tänka på (vilket även det var en del av min poäng med mina tidigare inlägg). Länken tar även upp Samsung F700 att den skulle ha kommit ut på marknaden före iPhone, vilket dock är felaktigt, se följande länkar:

iPhone / Samsung F700 / Prada Phone Rumors Debunked
Who was really first?

Ta nu och titta på denna sida: Samsung copies Apple
Den innehåller mest bilder och är på två sidor. För mig (du får såklart ha en annan åsikt) så är det tydligt att Samsung har inte bara stulit/tagit/lånat en idé (till exempel idén med ett rutnät) utan kopierat/efterliknat Apples produkter, mer eller mindre, rakt av.

Det är en sak att ta idéer och en annan sak att kopiera/efterlikna ett annat företags produkter. Men som sagt, det är min åsikt, och du behöver inte hålla med.

Ja jo, om man stämmer ett företag för patentintrång och man vinner dessa mål så blir konsekvensen att konkurrensen blir lidande såvidare inte det andra företaget väljer att ändra på sig och faktiskt försöka komma med något eget istället. Och där får jag ge Samsung lite kredit för att de faktiskt har blivit lite bättre på att komma med något eget istället på sistone. Så kanske var bra att Apple började pressa Samsung och tvinga dem till att ändra sitt förfaringssätt?

Och som sagt, att Apple stämmer andra är inte unikt för Apple, alla företag gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalleswe:

när kommer ursäkten upp på apples hemsida? Någon som har en länk?

Inget datum är satt än. Men det kommer ligga på http://www.apple.com/uk/ i 6månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Microsoft är inte en mobiltelfontillverkare och jag skrev om händelser mellan just sådana. Microsoft har, under tiden jag skrivit om, bara gjort ett mobilt operativsystem.

Vad jag skulle gjort i Apples situation är något där jag måste chansa på hur jag skulle vara som person om jag vore stormrik. Förhoppningsvis vore jag samma som jag är nu men vissa ändras ju av rikedom. Hursomhelst skulle jag inte stämma företag för generella patent som det som den brittiska domstolen nu tvingar Apple att be om ursäkt för. Detta för att jag faktiskt bryr mig om innovation och sådant agerande kring patent hindrar innovationen, och därmed blir exakta motsatsen till varför patentlagarna ursprungligen skapades. Det skulle dock inte exkludera alla stämningar som skett, men det är heller inte vad som dragit fram irritation hos folk.

I vilket fall skulle jag inte göra en Jobs och säga att jag är villig att "go thermo nuclear" för att förgöra Android.

Själv tycker jag att man alltid bör fokusera på sin egen produkt och inte nämna konkurrenter i reklam, även om sådana reklamer ibland är småroliga. Samsungs reklam är en sådan då den blir rolig eftersom det finns folk som är på det sättet. Jag ser ingen skillnad i att göra sig lustig över sådana fanboys (och alla sidor har sina fanboys) eller konkurrentens produkter, men min övergripande åsikt om att man ska hålla sig till sin egen produkt står ändå fast.

Då är vi, i stora drag, ganska så överens. Generella patent tycker jag också är felaktiga och helt galet, så där jag håller jag med dig till 100%. Jag har dock lagt merparten av min irritation på Samsung just på grund av att de kopierar/efterliknar, bland annat, Apples produkter. Det betyder dock inte att allt Apple gör är rätt (enligt lagar och regler är det rätt), men moraliskt sätt (och då enligt min moral) så är det Samsung har gjort värre än det Apple har gjort.

Jag kan hålla med om att reklamerna är småroliga, men när ett företag aktivt går ut och gör sig småroliga över ett annat företags kundkrets så rimmar det illa med min moral. Ett företag ska prioritera sina produkter/kunder och inte försöka vinna marknadsandelar genom att "smutskasta" andra människor på grund av de väljer ett annat märke. Jag tror inte jag har sett något annat större företag göra så, men det finns säkert och är något jag har missat.

Att Steve Jobs uttryckte sig att han var beredd att "go thermo nuclear" för att förgöra Android, det tror jag bara är skitsnack från Steve Jobs sida. Jag är rätt övertygad om att han inte skulle göra det, men med uttalandet så visar han att han är jäkligt förbannad. Man säger själv en del saker som man inte alltid menar när man är upprörd. Sen är det klart att har man den ställningen som Steve Jobs hade så bör man vara lite mer försiktig hur man uttrycker sig, men ingen är perfekt.

Angående siffran på 46% så hade det varit intressant var du har fått den ifrån. Ange gärna en källa så att man kan läsa mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sille111:

det verkar som att alla som pratar på detta forum inte har alla detaljer, så har ni inte allting klart för er till 100% så ska ni inte yttra er tack!

Vad har vi då ett forum till då? Det gör inget att man tycker olika eller har fel så länge man kan skilja på fakta och subjektiva åsikter
ska du resonera sådär ska du nog hålla dig från ett forum som är till för att diskutera.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag skrev inte att 46% av stämningarna är förstastämningar från Apple, jag skrev att Apple står för 46% av stämningarna mellan mobiltelefontillverkare.

Microsoft är inte en mobiltelefontillverkare så jag vet inte varför du drar upp dem.

Vad lämpligt, skall vi inte säga att vi bara tittar på tillverkare inom iOS också. Ja, sedär Apple står för 100% av alla stämingar!

Självfallet räknas Microsoft när vi pratar patentkrig i smartphone-branchen. Sök på "smartphone patent wars" så ser du att alla andra räknar med dem. Det handlar om patent som Microsoft anser att Android bryter mot, i allra högsta grad smartphone-relaterat.

Skrivet av Evil Peter:

Du verkar hänga upp dig på vem som var först när frågan var varför Apple hamnar i fokus. Står man för nästan hälften av alla stämningar mellan sådana bolag så är det helt uppenbart, såvida man inte medvetet blundar av någon anledning.

De sticker ju också ut med vilken typ av stämningar de gör, samt att det inte hjälper att de får enorma framgångar på hemmaplan medan domstolar i andra länder inte dömer likadant.

Nejdå, jag kunde inte bry mig mindre om vem som började men brukar alltid nämna det då det av någon anledning brukar vara så viktigt för andra. Om man säger att Samsung även har stämt Apple så svaret, "ja men Apple började och Samsung försvarar sig bara".

Skrivet av Evil Peter:

Android-tillverkarna är konkurrenter, precis som alla andra, och jag tror alla vill vara störst inom plattformen. Att dela patent är något som alltid skett mellan företag som fokuserar på produktiva lösningar. Microsoft är fortfarande inte en mobiltelefontillverkare och jag sade inte att andra än Apple inte stämmer varandra. Du är dock helt ute och cyklar när du påstår att det sker i lika hög grad bland andra mobiltelefontillverkare. Apples procentsats visar det med all önskvärd tydlighet.

De har en minsta gemensam nämnare och det är Android. De förlorar alla om det går illa för något av företagen då risken är att de själva står i tur att bli stämda.

Återigen din egna procentsats ger jag inget för.

Skrivet av Evil Peter:

Att fokus hamnar på dem är ju också för att de är de två största tillverkarna och att det faktiskt blivit en fejd melland dem pga allt som hänt.

Ja, att fokus hamnar på dem är det drar folks intresse och det genererar i sin tur klick.

Det händer saker hela tiden vad gäller patentstrider i denna branch, som sagt läs: http://www.fosspatents.com/
En extremt liten del av det som tas upp där som bubblar upp till vanliga media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Då är vi, i stora drag, ganska så överens. Generella patent tycker jag också är felaktiga och helt galet, så där jag håller jag med dig till 100%. Jag har dock lagt merparten av min irritation på Samsung just på grund av att de kopierar/efterliknar, bland annat, Apples produkter. Det betyder dock inte att allt Apple gör är rätt (enligt lagar och regler är det rätt), men moraliskt sätt (och då enligt min moral) så är det Samsung har gjort värre än det Apple har gjort.

Jag kan hålla med om att reklamerna är småroliga, men när ett företag aktivt går ut och gör sig småroliga över ett annat företags kundkrets så rimmar det illa med min moral. Ett företag ska prioritera sina produkter/kunder och inte försöka vinna marknadsandelar genom att "smutskasta" andra människor på grund av de väljer ett annat märke. Jag tror inte jag har sett något annat större företag göra så, men det finns säkert och är något jag har missat.

Att Steve Jobs uttryckte sig att han var beredd att "go thermo nuclear" för att förgöra Android, det tror jag bara är skitsnack från Steve Jobs sida. Jag är rätt övertygad om att han inte skulle göra det, men med uttalandet så visar han att han är jäkligt förbannad. Man säger själv en del saker som man inte alltid menar när man är upprörd. Sen är det klart att har man den ställningen som Steve Jobs hade så bör man vara lite mer försiktig hur man uttrycker sig, men ingen är perfekt.

Angående siffran på 46% så hade det varit intressant var du har fått den ifrån. Ange gärna en källa så att man kan läsa mer.

Jag håller med om att de t ex gick för långt när de efterliknade Apples laddare osv till sin första platta (vad jag minns var det den produkten, men kan ha fel). SGS (som jag ägde) kunde ju också varit mer olik iPhone 3GS, fast jag hade inte direkt något problem med det då det ändå var rätt tydlig skillnad och Samsung hade haft en liknande design (rektangulär, svart, rundade hörn och metallist) som de kom visade upp ungefär samtidigt som första iPhonen (och från design till uppvisad produkt brukar ta ett tag).

Vad gäller inriktningen på människorna tycker jag ändå det finns en poäng då de pekar på att folk säger att något är bäst utan att faktiskt undersöka frågan ordentligt. Det är i alla fall så jag ser det, snarare än ren smutskastning. Som sagt tycker jag dock fortfarande man bör fokusera på sin produkt och inte konkurrentens (bryr mig själv inte om det är användarna eller produkterna där). Jag är inte påläst nog om reklam för att veta vilka som gjort så tidigare, fast att attackera motståndare och/eller deras produkter, direkt eller indirekt, känns som det blir allt vanligare. Tyvärr.

Om du syftar på att Jobs inte skulle ta till vapen för att göra det så har du naturligtvis rätt (det tror jag inte ens Jobs-hatarna tror), jag citerade bara kraftuttrycket för att visa hur allvarlig han verkade i sitt "hat" mot Android. Min poäng var att det är en av sakerna som pekar på att Apple nog haft en strategi i att förstöra för konkurrenterna och inte bara skydda sig själva.

Min procentsats är uträknad från Wikipedia-artikeln om mobiltelefonkriget. Jag kollade upp alla poster där en mobiltelefontillverkare stämmer en annan och tog procentsatsen av det när Apple var den som stämde. Jag räknade ut det för flera månader sedan men det borde inte skilja eftersom jag bara gick fram till och med 2011.

Permalänk
Medlem

Samsung håller jag på, klart större produktportfölj än ruttna äpplet...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Vi tar och tittar på denna länk som du angav. Här visas ett antal mobiler som tydligen Samsung hade planerat att släppa sommaren 2006. Vad kommer dessa bilder ifrån? Jo, från Samsung själva. Samsung är ganska partiska i målet. Det betyder dock inte att det de skriver inte stämmer, men kanske något man bör tänka på (vilket även det var en del av min poäng med mina tidigare inlägg). Länken tar även upp Samsung F700 att den skulle ha kommit ut på marknaden före iPhone, vilket dock är felaktigt, se följande länkar:

iPhone / Samsung F700 / Prada Phone Rumors Debunked
Who was really first?

Ah, tackar för länkarna.
De stödjer faktiskt det jag sagt/länkat.

iPhone visades ungefär samtidigt som LG's Prada telefon, och de är lika på många punkter.
Samsung's F700 var också introducerad vid ungefär samma tillfälle, dock var denna betydligt mer ofärdig och behövde putsas rejält för att användas av "massorna".

Skrivet av mahasj:

Ja jo, om man stämmer ett företag för patentintrång och man vinner dessa mål så blir konsekvensen att konkurrensen blir lidande såvidare inte det andra företaget väljer att ändra på sig och faktiskt försöka komma med något eget istället. Och där får jag ge Samsung lite kredit för att de faktiskt har blivit lite bättre på att komma med något eget istället på sistone. Så kanske var bra att Apple började pressa Samsung och tvinga dem till att ändra sitt förfaringssätt?

Och som sagt, att Apple stämmer andra är inte unikt för Apple, alla företag gör det.

Motivationen bakom stämningarna är fortfarande att motverka konkurrens.

Apple stämmer många i mobil marknaden (och antagligen mest av alla tillverkare) och för LÖJLIGT generiska saker. Om något annat företag skulle göra det samma skulle jag bli lika förbannad på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Ah, tackar för länkarna.
De stödjer faktiskt det jag sagt/länkat.

iPhone visades ungefär samtidigt som LG's Prada telefon, och de är lika på många punkter.
Samsung's F700 var också introducerad vid ungefär samma tillfälle, dock var denna betydligt mer ofärdig och behövde putsas rejält för att användas av "massorna".

Jag är ledsen att behöva säga det, men du missar fortfarande poängen. Den länken du själv angav innehöll ett faktafel (och kanske ännu fler om man börjar undersöka saken), och min poäng är därmed att man måste vara källkritisk och inte bara lita på allt som man läser på nätet. Det är svårt, jag vet, men för sin egna skull och andras skull så måste man försöka.

Skrivet av Sears:

Motivationen bakom stämningarna är fortfarande att motverka konkurrens.

Apple stämmer många i mobil marknaden (och antagligen mest av alla tillverkare) och för LÖJLIGT generiska saker. Om något annat företag skulle göra det samma skulle jag bli lika förbannad på dem.

Ok, så alla stämningar som Apple gör är enbart för att motverka konkurrens? Däremot när andra företag stämmer vad kallar du då det för? Och ja, Apple har stämt för generiska saker, men även för icke generiska saker. Har du så pass bra koll på patentstämningar så att du kan säga att andra företag inte har stämt för andra generiska saker?

Trist att du inte valde att kommentera länken Samsung copies Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Trist att du inte valde att kommentera länken Samsung copies Apple.

Den länken lyfter enbart fram tillfälligheter, men denna däremot! http://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Den länken lyfter enbart fram tillfälligheter, men denna däremot! http://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

Tillfälligheter? Ok, så att Samsung kopierar, till exempel, en bild på kartmappen från Apples iOS och använder den bilden i sina egna produktbild på en utav deras mobiler är en tillfällighet? Att Samsung presenterar en produktbild år 2011 som är nästintill identisk med en annan produktbild från Apple som är från 2007 är en tillfällighet? Jag hade kunnat hållit med dig om det hade rört sig om en eller ett par saker, men det är ganska många "tillfälligheter" från Samsungs sida.

Och jag har sett Youtube-videon, men samtidigt så har jag inte påstått att Apple har varit först med varken det ena eller det andra. Det jag har påstått är att Samsung kopierar/efterliknar, bland annat, Apples produkter. Du väljer att se det som tillfälligheter, jag har dock väldigt svårt att se det som något annat än ett helt medvetet val från Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

jag har dock väldigt svårt att se det som något annat än ett helt medvetet val från Samsung.

Tja, är man fanboi så är man.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Tja, är man fanboi så är man.

Oja, verkligen. Speciellt när jag suttit med Windows i ca 20 års tid (och under denna tid använt ett flertal andra system från olika tillverkare) och nu det sista året med Apples system (använder dock fortfarande Windows emellanåt). Så jo, jag är ju verkligen en fanboi (eller inte). Inte för att vara sådan, men du kanske skulle kolla på dig själv och vara lite självkritisk innan du börjar anklaga andra för att vara fanboi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

men du kanske skulle kolla på dig själv och vara lite självkritisk innan du börjar anklaga andra för att vara fanboi?

Varför det, jag är ingen applekonkubin!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Varför det, jag är ingen applekonkubin!

Nä det är sant, du verkar helt klart vara en Samsungkonkubin och verkligen tror på att det inte är medvetet val, utan en tillfällighet, av Samsung hur de, till exempel, utformat nedstående produktbild.

Permalänk
Medlem

Tja, rundade hörn är inget nytt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Förstår inte detta fanboy ältande som finns här..

1. Jag skulle gråta blod om Apple kursade.
2. Jag skulle gråta blod om Samsung, HTC etc. kursade.
3. Jag skulle bli ledsen om Windows Phone tillverkarna slutade..

Varför?

Utan konkurrens stannar utvecklingen..! Så se det positivt att det finns folk som använder telefoner du själv inte tycker om..
Utan dem kommer du inte få en bättre telefon nästa gång du köper en ny.

Detta tjatande om Android/IOS/WP och dess användare i nedvärderande ordalag, är så tramsigt att jag spyr snart.
Tycker du inte om ett OS eller telefon, fine.. men spy inte ur dig galla för det.
För en saklig diskussion om varför eller varför inte du tycker en viss sak.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du fattar ingenting eller? Tittade hur produktbilderna är utformade, inklusive hur hörlurarna ligger runt mobilerna. Du ser inga slående likheter eller? Utan det är bara en tillfällighet att hörlurarna faktiskt har hamnat så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Du fattar ingenting eller? Tittade hur produktbilderna är utformade, inklusive hur hörlurarna ligger runt mobilerna. Du ser inga slående likheter eller? Utan det är bara en tillfällighet att hörlurarna faktiskt har hamnat så?

Samsung har In-Ear lurar ser inte att apple har det!

Du menar alltså att apple har patent på hur reklambilder får vara utformade?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Samsung har In-Ear lurar ser inte att apple har det!

Du menar alltså att apple har patent på hur reklambilder får vara utformade?

Nä, det menar jag inte. Det jag menar är att Samsung kopierar/efterliknar Apple, vilket jag har sagt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Nä, det menar jag inte. Det jag menar är att Samsung kopierar/efterliknar Apple, vilket jag har sagt hela tiden.

Nu förstår jag inte, du menar att det inte är praxis att kopiera/efterlikna/införa vinnande koncept?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mahasj:

Oja, verkligen. Speciellt när jag suttit med Windows i ca 20 års tid (och under denna tid använt ett flertal andra system från olika tillverkare) och nu det sista året med Apples system (använder dock fortfarande Windows emellanåt). Så jo, jag är ju verkligen en fanboi (eller inte). Inte för att vara sådan, men du kanske skulle kolla på dig själv och vara lite självkritisk innan du börjar anklaga andra för att vara fanboi?

Fanboy har inget med innehav av produkter att göra utan hur man för sitt resonemang.. Och de kriterierna fyller du ganska bra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Nu förstår jag inte, du menar att det inte är praxis att kopiera/efterlikna/införa vinnande koncept?

Som jag skrivit förut, det är helt ok att kopiera/efterlikna ett par saker. Samsung gör det dock i en sådan omfattning mot ett och samma företag vilket inte kan betraktas som tillfälligheter. Att kopiera (ett av många exempel) en skärmdump från Apples enhet och klistra in skärmdumpen till en av sina egna mobiler i en produktbild kräver en handling, en medveten sådan. Att du överhuvudtaget kan kalla det för en tillfällighet är ju verkligen besynnerligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Fanboy har inget med innehav av produkter att göra utan hur man för sitt resonemang.. Och de kriterierna fyller du ganska bra.

Vilket bara är en åsikt som du har. Jag kan lika gärna säga samma sak om dig, det gör det inte mer sant för det.

Men vi kan väl kolla på lite saker, som innan då jag blev kallad för idiot när jag tyckte det var märkligt att domstolen i Düsseldorf skulle ha fattat beslut baserat på en bild, och att jag även hade för mig att enheterna faktiskt visades upp i domstolen. Och när jag påpekade det så hade jag fel och fick samma artikel "upptryckt" i ansiktet som "visade" att det faktiskt var så. Men det var inte jag som hade fel, enheterna visades upp i domstol vilket S_Zs källor bekräftade. Trots att en del utav er med bestämdhet envisades med att domstolen hade fattat beslut baserat på en bild så hade ni fel.

Du själv om rättegången i Kalifornien. När jag frågade om källor så tjafsade du bara om att man var lat, men du kom ju med felaktiga uppgifter. Domen i Kalifornien handlade om att de förlorade omprövningen av ett försäljningsstopp, inte Samsungs böter på en miljard dollar, den domen står fortfarande fast. Men istället så skriver du att de förlorade i omprövning av Kaliforniens beslut. Du tycker inte det är att vrida lite på sanningen?

En annan gav en länk till en sida med faktafel, tänker på Samsung F700. I artikeln stod det att den presenterades på marknaden före iPhone, vilket jag dock påpekade (med källor naturligtvis) att det var fel.

Jag försöker komma med korrekta källor och med sanningsenliga uppgifter (som inte är baserade på mina personliga åsikter), samtidigt som ni kommer med faktafel och vrider på sanningen. Och ni kallar mig för fanboy, när det trots allt är ni som kommer med felaktiga uppgifter. Ja, man lär sig något nytt varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Fanboy har inget med innehav av produkter att göra utan hur man för sitt resonemang.. Och de kriterierna fyller du ganska bra.

Trist att ordet "fanboy" alltid skall komma upp när någon inte håller med ens egna åsikter.

En fanboy är enligt mig någon som helt struntar i fakta och källor som mest går på känsla, hans åsikt är den enda rätta oavsätt hur mycket han blir motbevisad. Vad gäller patentbråk i denna branch så är det en sandlåda, det är fakta. Och så långt verkar de flesta här vara överens?

Om man sen tycker att Apple gjort rätt eller fel i sina stämningar är ju högst personligt. Jag tycker att Samsung gick för långt med Galaxy S och skapade en produkt med look-and-feel väl lik Apples iPhone. Andra tillverkare, som SE, Nokia m.fl kunde uppenbarligen göra telefoner med mer egen stil. Och att Samsung tittade mycket på Apple är ju klarlagt av den information som kom ut vid rättegången. Visst är naturligt att företag kollar på sina konkurrenter men jag tycker Samsung gick över en gräns.

Att du inte håller med om det är helt ok. Jag kallar inte dig, fanboy för det. Du har rätt till din åsikt och det finns ju inget direkt rätt eller fel i denna fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

. Att du överhuvudtaget kan kalla det för en tillfällighet är ju verkligen besynnerligt.

Besynnerligt? Det är mycket i världen som är just besynnerligt men många vill ha det till tillfälligheter så ja det är bara ännu en tillfällighet i alla rader av dessa besynnerliga tillfälligheter som sker på moder jord!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Besynnerligt? Det är mycket i världen som är just besynnerligt men många vill ha det till tillfälligheter så ja det är bara ännu en tillfällighet i alla rader av dessa besynnerliga tillfälligheter som sker på moder jord!

Och många andra vill ha det till medvetna val av Samsung, vilket enbart säger att människor är av olika åsikter. Du får såklart ha din åsikt, precis som jag får ha min. Sen är det upp till domstolarna att avgöra vad som är rätt och fel, de lär definitivt ha betydligt mer information om ämnet än vad vi har.

Sen finns det många människor som kan föra en diskussion med varandra utan att ta ned diskussionen på förskolenivå och börja kalla varandra för fanboys bara för att man råkar vara av olika åsikt. Trist att vi inte kan göra samma sak här på SweClockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Förstår inte detta fanboy ältande som finns här..

1. Jag skulle gråta blod om Apple kursade.
2. Jag skulle gråta blod om Samsung, HTC etc. kursade.
3. Jag skulle bli ledsen om Windows Phone tillverkarna slutade..

Varför?

Utan konkurrens stannar utvecklingen..! Så se det positivt att det finns folk som använder telefoner du själv inte tycker om..
Utan dem kommer du inte få en bättre telefon nästa gång du köper en ny.

Detta tjatande om Android/IOS/WP och dess användare i nedvärderande ordalag, är så tramsigt att jag spyr snart.
Tycker du inte om ett OS eller telefon, fine.. men spy inte ur dig galla för det.
För en saklig diskussion om varför eller varför inte du tycker en viss sak.

Nu är detta inte ens det som diskuteras... Läs tråden innan du kommenterar på dess innehåll?

Jag ogillar Apple just för att de motverkar konkurrens med sina överdrivna stämningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Jag är ledsen att behöva säga det, men du missar fortfarande poängen. Den länken du själv angav innehöll ett faktafel (och kanske ännu fler om man börjar undersöka saken), och min poäng är därmed att man måste vara källkritisk och inte bara lita på allt som man läser på nätet. Det är svårt, jag vet, men för sin egna skull och andras skull så måste man försöka.

Ok, så alla stämningar som Apple gör är enbart för att motverka konkurrens? Däremot när andra företag stämmer vad kallar du då det för? Och ja, Apple har stämt för generiska saker, men även för icke generiska saker. Har du så pass bra koll på patentstämningar så att du kan säga att andra företag inte har stämt för andra generiska saker?

Jo, visst har du rätt där, men du tog upp din poäng på ett väldigt dumt sätt.
Du nämner INGENTING om det i din första kommentar, sedan säger du att jag missar din poäng --.--
Det är kanske inte så konstigt att jag missar den om den inte ens finns..
Du uttryckte dig extremt klumpigt i dina första kommentarer. (det är nog mycket därför alla är så negativa mot dig)

Hur som, nu vet jag vad du menar och jag håller med dig.
Men det är svårt att vara kritisk i många fall. Jag har inte timmar att lägga på att undersöka det, så vissa saker antar jag bara.
Jag är fortfarande överlag kritisk mot det mesta, men på såna här punkter så är det svårt.

Jag tycker majoriteten av alla stämningar är fel. Inte bara Apple's.
Men då jag inte har tid att undersöka all den skit alla gör så reagerar jag på det jag ser och när jag ser att Apple gör stämningar (där vissa av dem är löjligt generiska) så blir jag arg på dem.

I alla stämningar mellan stora företag är ofta motivationen att göra det jobbigt för motparten, och på så vis motverka konkurrensen.
Detta är än en gång min slutsats för att jag tycker den verkar logisk.

Skrivet av mahasj:

Trist att du inte valde att kommentera länken Samsung copies Apple.

Det står inte tilräckligt om sammanhangen och jag är för lat för att själv undersöka.
Vissa grejer, som reklambilden du visade i denna tråden är ju mycket troligt att det är en kopia, men jag tror faktiskt jag sett det med andra märken också, inte bara Samsung och Apple.