Alla USB-portar dör när Windows startar

Permalänk
Medlem

Alla USB-portar dör när Windows startar

Vid POST så lyser både tangentbordet och musen, det står även att den hittar en mus och ett tangentbord.

När Windows 7 startas så slocknar tangentbordet och musen, men samtidigt som man trycker på en knapp på tangentbordet så lyser Num Lock, samma sak med musen, om jag trycker på t.ex. vänster musknapp så lyser musen så länge jag trycker på knappen.

Allting fungerade perfekt igår och jag har provat starta datorn i felsäkert läge utan resultat. Självklart har jag provat olika USB-portar och jag har startat om datorn 711 gånger.

Permalänk
Medlem

Min kompis hade det här problemet, han installerade någon drivrutin till sitt grafikkort tror jag och sen blev det likadant. Vi löste problemet genom att installera om datorn och sen funka det igen. men du kanske har viktig data sparad, om inte så är ju det ett alternativ:)

Visa signatur

Dator: Fractal Desgin Define R2 - 550W - Asus Z97-A - i5 4690k 3,5 Ghz - GTX 970 DCII - 8GB 1600Mhz Vengeance - EVO 850 250GB - WD 1TB - 22x DVD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av pluttpaj:

Min kompis hade det här problemet, han installerade någon drivrutin till sitt grafikkort tror jag och sen blev det likadant. Vi löste problemet genom att installera om datorn och sen funka det igen. men du kanske har viktig data sparad, om inte så är ju det ett alternativ:)

Jo visst är det ett alternativ men det tar ju så länge och jag är stressad idag... Får väl installera om skiten då, om inte någon annan kommer med en lösning inom 5 minuter.

Permalänk

Hade ett liknande problem med mitt Asus P8Z77V-pro mobo. Allt fungerade prima vid POST, men när windows kom igång så slocknade tangentbordet och kom igång igen efter ca 1 minut. Helt sjukt irreterande :P. Men jag löste det genom att koppla in mus och tangentbord i intels egna usb kontroller, då fungerade tangentbordet direkt. Men det har du redan provat eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Jo visst är det ett alternativ men det tar ju så länge och jag är stressad idag... Får väl installera om skiten då, om inte någon annan kommer med en lösning inom 5 minuter.

Testa backa datorn till senaste systemåterställningspunkten först!
Testa också att boota datorn med nån linux live skiva, eller USB sticka, får du samma problem med en sådan så kommer ju knappast en ominstallation lösa problemet heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neutralis:

Hade ett liknande problem med mitt Asus P8Z77V-pro mobo. Allt fungerade prima vid POST, men när windows kom igång så slocknade tangentbordet och kom igång igen efter ca 1 minut. Helt sjukt irreterande :P. Men jag löste det genom att koppla in mus och tangentbord i intels egna usb kontroller, då fungerade tangentbordet direkt. Men det har du redan provat eller?

Jag har provat alla USB-portar. Jag har en telefonladdare som använder sig utav USB och den slutar ladda telefonen när Windows startas, så USB-portarna är döda. Jag har Win 7 på skiva men självklart har jag en jävla PATA-DVD-läsare och mitt moderkort stöder inte det. Det går väl att boota Windows från en extern USB-hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Testa backa datorn till senaste systemåterställningspunkten först!
Testa också att boota datorn med nån linux live skiva, eller USB sticka, får du samma problem med en sådan så kommer ju knappast en ominstallation lösa problemet heller.

Hur gör jag det när jag inte kommer in i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Hur gör jag det när jag inte kommer in i Windows?

Du trycker F8 innan windows startar dvs samma skärm där du kan välja felsäkert läge, men du väljer översta alternativet Reparera
samt går vidare från den, funkar detta?

Om det inte funkar i det här läget, bör inte ominstallation avhjälpa det heller.

Du har inte varit inne i bios och ställt om nått, som orsakar problemet?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Testa boota en livelinux, funkar det så är det ett mjukvarufel (och man bör alltid ha ett ps 2 tangentbord liggande för att kunna felsöka och installera)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du trycker F8 innan windows startar dvs samma skärm där du kan välja felsäkert läge, men du väljer översta alternativet Reparera
samt går vidare från den, funkar detta?

Om det inte funkar i det här läget, bör inte ominstallation avhjälpa det heller.

Du har inte varit inne i bios och ställt om nått, som orsakar problemet?

Tangentbordet och musen fungerade i repairläget, jag kör för tillfället en system restore och jag antar att det kommer att fungera efter det. Jag laddade ner en drös med program och skit igår. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Herregud alltså, jag får error 0x800700b7 under system restore.