Permalänk

Underlig FPS drop

Kom hem som vanligt och skulle lira lite GW2, då jag märkte att FPSen låg på 10-17 när jag vanligtvis brukar ligga på 50-60 på höga inställningar. Provade starta om dator, fixa nya drivrutiner, testade på flera olika spel (samma sak där) provat sänka inställningarna grovt men ingen ändring, gjorde även en systemåterställning men ingen ändring. Datorn fungerar väl i övrigt när det kommer till musik, film, browsing. Datorn hittar även grafikkortet och säger att inga fel påträffas.

Hur kan jag felsöka mig fram till om det är ett mjukvaru/hårdvarufel och vad som är felet? Eller ifall det är grafikkortet eller något helt annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av peter.pwn:

Kom hem som vanligt och skulle lira lite GW2, då jag märkte att FPSen låg på 10-17 när jag vanligtvis brukar ligga på 50-60 på höga inställningar. Provade starta om dator, fixa nya drivrutiner, testade på flera olika spel (samma sak där) provat sänka inställningarna grovt men ingen ändring, gjorde även en systemåterställning men ingen ändring. Datorn fungerar väl i övrigt när det kommer till musik, film, browsing. Datorn hittar även grafikkortet och säger att inga fel påträffas.

Hur kan jag felsöka mig fram till om det är ett mjukvaru/hårdvarufel och vad som är felet? Eller ifall det är grafikkortet eller något helt annat.

Vad har du för burk? Eller det är hemlig info? Testat med flera olika graffedrivisar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ingen hemlig info, den kan jag så klart posta Då jag inte är supervan sweclockare postar jag det jag tror är relevant.

OS: Windows 7 (64)
Moderkort: Gigabyte tech; p55-ud3
CPU: Intel core i5 750 @ 2.67 GHz
Minne: 2x2048
Grafik: ATI Radeon HD 5850 1024 MB

Behövs mer säg till.

Njae, jag har bara gått via AMDs guide till vilka drives som jag skulle ha, visste inte att man kunde testa olika. Det som även är underligt är att datorn började underprestera bara sådär. Jag har inte av/installerat något på länge, inte tankat ned något förutom lite serier (har över 300gb kvar på disken) så det är inget som smygit sig på. För tillfället håller jag på att defragmentera och virussöka hela skiten.

Jag läste på "Felsök själv-tråden" och såg "Om datorn blivit väldigt seg på direkten, så har jag varit med om två saker, ena gången var det virus som tog upp det mesta av datorn och andra gången var det hårddisken som höll på att ge upp livsgnistan." Verkar inte vara något virus (har lite kvar på sökningen. Och hur kan jag testa ifall det är hårddisken som är lite ledsen? något test?

Permalänk
Hedersmedlem

Rensat burken på ev dammtussar? De kan nämligen sätta sig i framför allt GPU-kylaren som en propp liksom vilket gör att graffet blir för varmt och throttlar= det som händer dig just nu. Annars kan du ju alltid kolla HDD:n med CrystalMark: http://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.html och Crystal Diskinfo: http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)