Rykte: Google släpper högupplöst surfplatta, Android 4.2 den 29 oktober

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir Skybalotte:

Feeeet...
Lite typiskt att man har köpt en Nexus 7 om de släpper en Nexus 10!

Ärligt, 7 tum är ett smidigare format. För soffan, stranden, bussen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

300 ppi på en skärm? "Lite overkill", fan samma PPI som vid bra utskrifter...

Men å andra sidan, vem älskar inte hög upplösning?!
Ser nice ut

Säg det till HTC som nyligen utannonserade J Butterfly. Enbart för den japanska marknaden i dagsläget, men den har åtminstone 440 ppi på en 5 tum stor skärm.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nej, det finns som sagt både för- och nackdelar med det. Hur som helst borde det vara tydligare vad det innebär när en ny version släpps, och jag tycker samtliga tillverkare är usla på att tala om VILKA modeller som kommer få uppdateringen, något som de borde kunna veta relativt snart efter lansering.

Ja att tillverkarna är usla på att uppdatera sina gränssnitt och att meddela Vilka telefoner dessa nyheter kommer komma till håller jag med om till 100%. Men att Googles öppna utvecklingsprocess skulle på något sätt vara en nackdel har jag svårt att se.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att tillverkarna är riktigt dåliga på att uppdatera sina telefoner.
Men just därför bör folk flasha in Cyanogenmod. När nu CM10 släppt CMUpdater (OTA-uppdateringar) så kan även massan av Android-användare använda sig av Cyanogenmod utan trassel.

10 tum är precis vad jag väntat på, avstod Nexus 7 i hopp om en platta som skulle konkurrera mot Ipad!

Permalänk
Skrivet av Cove:

Ingen "design" har väl presenterats än ?

O andra sidan så har väl Nexus 4 telefonen läckt ordentligt, designmässigt påminner den väldigt mycket om den gamla nexus telefonen, inte lik iPhone alls enligt mig.

Jag insåg just att bilden var på en Nexus 7. http://www.sweclockers.com/nyhet/15592-google-lanserar-surfpl...

Permalänk
Medlem

har väl gått att ta panorama bilder i porträtt sen ics? kan ta panorama med min galaxy nexus både stådende och liggandes, får visserligen bara 656 pixlar på höjden (liggandes) och 904 (ståendes) så vad blir skillnaden?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Det är inte bara Samsung som sneglar på apples design. :up::up:

Suck.....

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Såvida inte nästa Nexus blir nånting utöver det vanliga sitter jag och rullar tummarna i väntan på att HTC J Butterfly europa modell dyker upp

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Vad ska jag med så många pixlar till? Löjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ärligt, 7 tum är ett smidigare format. För soffan, stranden, bussen.

Och bokläsning, vilket jag använder min Nexus 7 allra mest till. Perfekt pocketformat och låg vikt!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Vi har hört att alla tillverkare på hela marknaden kopierar Apple. Dags att klaga på något annat?

Hört att Apple även kopierar från andra.. Dags att inse att alla kopierar från alla? Skillnaden är väl att Apple vägrar inse detta

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som hörde om nexus7 långt före ipad mini ?

Visa signatur

mvh

Permalänk
Inaktiv

Undra va Apple kommer stämma dom för när de här kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

Vad ska jag med så många pixlar till? Löjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som är löjligt med många pixlar?

Har en Note 10.1 och det som är den största nackdelen är just upplösningen.
Har även en iPad 3 och det är så mycket bättre att surfa på den. Fast Note'en har bra många andra fördelar så det är säkrast att ha en av varje

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Tydligen inte. De verkar få info ungefär samtidigt som konsumenterna och vill man ha den senaste versionen direkt får man köpa senaste Nexusluren.

Kan lite fristående utvecklare släppa bra stabila programvaror till lurarna som tillverkarna aldrig ens får ut så tycker jag där finns ett problem. HTC verkar i vart fall ointresserade av sina befintliga användare. Jag har iofs en uppdatering väntandes men då blir jag samtidigt påtvingad massa spel från EA på nästan 200MB som jag inte vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Undra va Apple kommer stämma dom för när de här kommer!

Helt ärligt talat, är ni inte trötta på att kommentera "Apple-kommer-att-stämma-dom-grejen"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en länk till G+ eventet? Skulle vara trevligt att få en notifikation så jag kommer ihåg att kolla.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pussmunnen:

Jag som hade lovat mig själv att aldrig köpa en platta :/ Men det är klart något måste man ju skämma bort sig med till jul.

Hur man nu kan lova sig ett sådant löfte när man älskar teknik (?) är en så stor gåta?

Plattor har sin tid i vardagen, precis som alla andra enheter!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mase7595:

Tips för din Sensation: but ut launchern till Go (gratis) eller Nova (kostar några kr) så kommer den gå mycket snabbare sen.

Topic: Trevligt med högupplöst Androidplatta, kan bli ett köp om priset är rätt.

Kommer jag sluta få kraschar i android då? Har inga som helst problem med att den är långsam, det är att den kraschar och kastar ur sig att Android startas om konstant som driver mig till vansinne. Fakribsåterställt 5+ gånger och allting startade efter att jag uppdaterade till ICS. Antar att Sensation inte kommer få fler nya android till sig och tyvärr har jag exakt noll intresse av att roota och/eller ändra launchers hit och dit. Nästa telefon blir antingen en iphone (troligt) eller en nexus (enbart för att ge android en chans till utifall det fungerar bättre utan junk runtikring).

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Helt ärligt talat, är ni inte trötta på att kommentera "Apple-kommer-att-stämma-dom-grejen"

Sa bara att dom kommer göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Ja att tillverkarna är usla på att uppdatera sina gränssnitt och att meddela Vilka telefoner dessa nyheter kommer komma till håller jag med om till 100%. Men att Googles öppna utvecklingsprocess skulle på något sätt vara en nackdel har jag svårt att se.

Fast så öppen är den ju inte om tillverkarna får vänta på färdiga roms innan de kan börja utvecka. Det vore bättre om de kunde göra drivrutiner, gränssnitt osv löpande baserat på betan, så hade det inte tagit hundra år innan konsumenterna fått sin uppgradering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Kan lite fristående utvecklare släppa bra stabila programvaror till lurarna som tillverkarna aldrig ens får ut så tycker jag där finns ett problem. HTC verkar i vart fall ointresserade av sina befintliga användare. Jag har iofs en uppdatering väntandes men då blir jag samtidigt påtvingad massa spel från EA på nästan 200MB som jag inte vill ha.

Ja, bloatware man får med utan samtycke är ett jävla gissel. Samsung är inte direkt snabba de heller, och deras knasiga scheman för uppdateringar gör det inte direkt bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Till tablets?

Vad går du på?

En tablet är i princip en uppskalad telefon. Nästan alla program till android idag skalar efter upplösningen så det är inga problem. Inte samma problem som för apple som måste ha speciella anpassningar för iPad.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Kommer jag sluta få kraschar i android då? Har inga som helst problem med att den är långsam, det är att den kraschar och kastar ur sig att Android startas om konstant som driver mig till vansinne. Fakribsåterställt 5+ gånger och allting startade efter att jag uppdaterade till ICS. Antar att Sensation inte kommer få fler nya android till sig och tyvärr har jag exakt noll intresse av att roota och/eller ändra launchers hit och dit. Nästa telefon blir antingen en iphone (troligt) eller en nexus (enbart för att ge android en chans till utifall det fungerar bättre utan junk runtikring).

Jag fick ständigt att HTC sense kraschade och det orsakade att telefonen startade om titt som tätt med min Sensation. Men ladda hem Nova Launcher (eller liknande, jag föredrar Nova) så kommer du få betydligt färre problem och inga mer Sense krascher då du inte längre kommer använda HTC Sense när du trycker på hemknappen. Sense är otroligt segt och tungkört och om du byter Launcher borde det flyta på lite bättre. Tänk på när du köper nästa telefon är att inte dra alla androids över en kant. En dålig upplevelse betyder inte att alla är dåliga Nexustelefonerna är att rekommendera om du inte vill roota för de har som du säger inte massa "junk runtikring". Hoppas det här hjälpte lite grann.

OT: Riktigt fint att en 10 tums Nexusplatta släpps! Jag har planerat att köpa Nexus 7 men nu får det vänta innan man kan testa Nexus 10 och jämföra

Visa signatur

Speldator: MSI Z170 Krait Gaming | Intel i7 6700K | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3070 VISION OC | 1TB NVMe | Corsair TX 750W | NZXT Switch 810 White | Tangentbord: KBD67 Lite R4 Box Jade | Ducky Premier DK9008P MX Green | Pok3r White Nordic MX Clear

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

16:10 är ju direkt utrotningshotat bland vanliga skärmar, samtidigt som väldigt många vill ha just det fomatet.

Precis!
Jag vill verkligen ha det. Jag tycker det passar perfekt för en ensam skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

En tablet är i princip en uppskalad telefon. Nästan alla program till android idag skalar efter upplösningen så det är inga problem. Inte samma problem som för apple som måste ha speciella anpassningar för iPad.

Fast att anpassa en app till table handlar ju om mycket mer än bara skala upp. Jämför t ex Spotify till iPad och till iPhone, två helt olika appar (både till design och funktion) utformade för att passa två olika format.

Edit: Har aldrig utvecklat appar för Android men finns det möjlighet att ha någon slags "responsive design" som ändrar utseendet/funktion av sina appar beroende av skärmupplösning? Eller ser appen likadan ut bara att den skalar upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kul med nyheter men de får se till att rätta till i sina led. Det är många av oss som fortfarande väntar på 4.1.

Detta är ju dock inte Google's fel. Skaffa en Nexus telefon så är det Google som ansvarar för uppdateringarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast så öppen är den ju inte om tillverkarna får vänta på färdiga roms innan de kan börja utvecka. Det vore bättre om de kunde göra drivrutiner, gränssnitt osv löpande baserat på betan, så hade det inte tagit hundra år innan konsumenterna fått sin uppgradering.

Men det är just det de kan! Hela utvecklings processen om vilka funktioner som implementeras och hur finns att läsa i stort sätt samma samtidigt som de kodas (Man kan se status så som ej påbörjad, påbörjad och klar). Jag sitter själv och skriver drivisar till lite olika kringutrustning så jag är extremt irriterad över varför telefontillverkarna tar sådan enorm tid på sig. Dessutom vad jag av samma anledning att te.x Samsung har löpande uppdateringar av sin version baserad på betaversioner vilket föder ytterligare irritation om varför det ska ta sådan tid att få ut den till kund. QA ska inte behöva ta så lång tid.

Men fortfarande detta är inte Googles fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Men det är just det de kan! Hela utvecklings processen om vilka funktioner som implementeras och hur finns att läsa i stort sätt samma samtidigt som de kodas (Man kan se status så som ej påbörjad, påbörjad och klar). Jag sitter själv och skriver drivisar till lite olika kringutrustning så jag är extremt irriterad över varför telefontillverkarna tar sådan enorm tid på sig. Dessutom vad jag av samma anledning att te.x Samsung har löpande uppdateringar av sin version baserad på betaversioner vilket föder ytterligare irritation om varför det ska ta sådan tid att få ut den till kund. QA ska inte behöva ta så lång tid.

Men fortfarande detta är inte Googles fel.

Det visste jag inte, men om det är så... Varför finns inte redan massa info om vad som är nytt i 4.2?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Fast att anpassa en app till table handlar ju om mycket mer än bara skala upp. Jämför t ex Spotify till iPad och till iPhone, två helt olika appar (både till design och funktion) utformade för att passa två olika format.

Edit: Har aldrig utvecklat appar för Android men finns det möjlighet att ha någon slags "responsive design" som ändrar utseendet/funktion av sina appar beroende av skärmupplösning? Eller ser appen likadan ut bara att den skalar upp?

Appar till android ger större arbetsyta när dom förstoras. Fungerar på samma sätt som program till Windows får större yta att arbeta på när du har högre upplösning. Därför behöver man inte göra nya program anpassade till surfplattor om man inte har någon specific placering av knappar som måste följas för att fungera på ett ergonomiskt sätt.
Det finns stunder det skulle vara bättre att ha ett program anpassat för surfplattor som tex. fjärrkontroll till tv. Men många gånger räcker det med standard program som webläsare, bildgalleri, bank, mail osv.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken