Permalänk
Medlem

Köp antingen ett mellanklass grafikkort a la 6870 upp till 660, eller köp en helt ny dator. Känns ovärt att hålla på och uppgradera såpass mycket för relativt lite prestandaökning.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Avstängd

Det ska vara 4 eller 8 mb minne till Phenom x4 processorerna. Alltså

Permalänk

Ang mitt system.. Håller ett Phenom II 955 @ 3.6 GHz ett par år till?.. Är det ekonomiskt försvarbart att byta ut 5850it mot ett nyare grafikkort? t.ex. Ett 660ti ? Har även funderat på att skaffa ett till 5850.. Men hittar inte några begagnade PowerColor 5850 PCS+..

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morganrone93:

Ang mitt system.. Håller ett Phenom II 955 @ 3.6 GHz ett par år till?.. Är det ekonomiskt försvarbart att byta ut 5850it mot ett nyare grafikkort? t.ex. Ett 660ti ? Har även funderat på att skaffa ett till 5850.. Men hittar inte några begagnade PowerColor 5850 PCS+..

jag tycker inte det iaf, 5850 hänger väl med hyfsat fortfarande? och din phenom II 955 orkar väl med tills nästa konsollerna släpps

Permalänk
Skrivet av Morganrone93:

Ang mitt system.. Håller ett Phenom II 955 @ 3.6 GHz ett par år till?.. Är det ekonomiskt försvarbart att byta ut 5850it mot ett nyare grafikkort? t.ex. Ett 660ti ? Har även funderat på att skaffa ett till 5850.. Men hittar inte några begagnade PowerColor 5850 PCS+..

Du måste inte ha ett exakt likadant kort för att det ska fungera. Vilket HD 5850 som helst ska fungera. Om de är olika klockade så behöver du justera så att du hamnar på en hastighet som båda korten klarar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Det ska vara 4 eller 8 mb minne till Phenom x4 processorerna. Alltså

nä, men det skadar ju inte och köpa några billiga 2 x 4gb för runt 300kr på 1333mhz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

För att vara ärligt så är det bästa alternativ att köpa en billig Phenom II 965 begagnad, sedan 8gb minne och ett grafikkort för omkring 3000:-, förutsatt att moderkortet stödjer den processorn. Däremot har du omkring 7000:- eller mer så kan du ju bygga ett helt nytt system med ivy bridge i grunden, då Phenom II processorerna är omkring 3 år gamla.

Permalänk

Hur är ett "Asus HD 7950 Direct CUII Top 3GB" I förhållande till ett 5850? (Har för mig att de skiftade namn på klasserna vid seriebyte från 5 till 6)

Kan även slänga fram frågan, hur mycket längre är ett sådant kort i jämförelse med mitt nuvarande Powercolour 5850? Är riktigt, riktigt tight just nu.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Avstängd

Ett 7950 är markant bättre än ett gamalt 5850, kolla benchmarks etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morganrone93:

Hur är ett "Asus HD 7950 Direct CUII Top 3GB" I förhållande till ett 5850? (Har för mig att de skiftade namn på klasserna vid seriebyte från 5 till 6)

Kan även slänga fram frågan, hur mycket längre är ett sådant kort i jämförelse med mitt nuvarande Powercolour 5850? Är riktigt, riktigt tight just nu.

kör på det och uppgradera till w7 64bit och 4gb ram till (2x2gb i samma hastighet som du har nu med samma latenser och volt)

amd har optimerat drivisarna så det presterar bra i bf3 med upp till 15% prestanda så nvidia inte leder den tronen lika överlägset längre

Permalänk
Avstängd

Jag skulle rekomendera att uppgradera till den nya AMD Vishera ifall ditt moderkort stödjer detta, sen köpa ett 570.
De kan gå jättebilligt begagnade här på SweC,

Kolla i denna tråd
LÄNK

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk

Är det bara jag som tycker han liknar Björn Gustavsson på sin avatar?

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I