Ny dator. Dilemma med windows.

Permalänk

Ny dator. Dilemma med windows.

Hej!

Jag har en ny dator på ingång som jag ska bygga själv. Den kommer inom någon dag eller så. Problemet är att jag beställde inte med nån Windows 7 för att min far sa att vi hade en extra över. Nu visar det sig att det är för att uppgradera sina gamla Vista till 7:an.

Det jag funderar över är om det går att installera Win7 från en annan skiva eller nedladdat från nån hemsida och sedan använda aktiveringskoden från uppgraderingsskivan? Jag har googlat lite men har antingen inte hittat något eller sökt fel.

Tack på förhand!
Mvh,
SillyPumpkin

Visa signatur

MB: Asrock Extreme4 Gen3 | GPU: Asus Geforce GTX660 Ti DirectCuII | CPU: Intel i5-3570k 4.1Ghz @ 1.288V | PSU: Corsair TX750M | Minne: G.Skill Sniper 4x4gb 1866 mhz | Chassi: Fractal Define R4 Svart | SSD: Intel 120 gb | HDD: WD Green 1.5 tb | Ljud: Audio Technica ATH-M50 | Laptop:ASUS U46SV

Permalänk
Medlem

nja, det BRUKAr vara så att nycklarna är låsta till specifika versioner/skivor så du får hitta någon annan lösning tror jag allt

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet kan du inte använda uppgraderingskoden till en fullversion av win7, uppgraderingar är ofta (alltid?) billigare än fullversion, så om din kod skulle kunna gå att aktivera en fullversion så skulle fullversioner vara meningslösa.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jekean:

nja, det BRUKAr vara så att nycklarna är låsta till specifika versioner/skivor så du får hitta någon annan lösning tror jag allt

Nej det brukar inte vara så..

Nyckeln är enbart låst till version, inget annat.
Om vi inte snackar OEMSLP men det tvivlar jag starkt på.

OEM är låst till moderkort när det väl är aktiverat/validerat och Retail är låst till dig.

Man kan även göra ren installation/aktivering med uppgraderingslicenser.

Permalänk

Frågan är då om jag kan ta en windowslicens från en annan oanvänd dator med windows 7 och låsa upp den och lägga på min nya?

Visa signatur

MB: Asrock Extreme4 Gen3 | GPU: Asus Geforce GTX660 Ti DirectCuII | CPU: Intel i5-3570k 4.1Ghz @ 1.288V | PSU: Corsair TX750M | Minne: G.Skill Sniper 4x4gb 1866 mhz | Chassi: Fractal Define R4 Svart | SSD: Intel 120 gb | HDD: WD Green 1.5 tb | Ljud: Audio Technica ATH-M50 | Laptop:ASUS U46SV

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SillyPumpkin:

Frågan är då om jag kan ta en windowslicens från en annan oanvänd dator med windows 7 och låsa upp den och lägga på min nya?

Som det har diskuterats lite tidigare om, som jag tror jag skrev om i en annan tråd, kan du alltid pröva. Fungerar det så fungerar det.
Sålängen den inte är använd på den oanvända datorn så att säga.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Man kan även göra ren installation/aktivering med uppgraderingslicenser.

Är det ett ja eller nej? Eller skulle du kunna dra en liten snabb genomgång? Skulle uppskattas väldigt mycket!

EDIT: Jag tror att jag hittade tråden du skrev inlägg angående detta ämne, så jag läser där.

EDIT2: Jag förstod inte riktigt vad du menade i tråden. http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1151175-kopa-windows-7-ultimate-pa-amazon-co-uk/. Där är den jag läste.

Jag kom att tänka på att man kanske kan hitta en Vista eller XP-skiva hos någon kompis eller hitta ISO fil och installera den, utan att aktivera, för att sedan installera som vanligt med den skivan jag har. Låter det som en lösning som skulle kunna fungera?

Visa signatur

MB: Asrock Extreme4 Gen3 | GPU: Asus Geforce GTX660 Ti DirectCuII | CPU: Intel i5-3570k 4.1Ghz @ 1.288V | PSU: Corsair TX750M | Minne: G.Skill Sniper 4x4gb 1866 mhz | Chassi: Fractal Define R4 Svart | SSD: Intel 120 gb | HDD: WD Green 1.5 tb | Ljud: Audio Technica ATH-M50 | Laptop:ASUS U46SV

Permalänk
Medlem

Du kan läsa mer på denna sida hur man kan installera med uppgraderings skivan för Windows 7 på en helt tom HDD/SSD http://www.sevenforums.com/tutorials/31402-clean-install-upgr...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

bara ge tusan i å skriva i nån key ... funkar i 30 dagar

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ZOiDVOiD:

bara ge tusan i å skriva i nån key ... funkar i 30 dagar

Efter dessa 30 dagar då? Som kan utökas till 90:)
DÅ måste man ju iaf skriva in en nyckel.

Permalänk

Som sagt så installerar du windows från ett ISB eller att du bränner en ISO(finns på MSDN)

Då har du 30 dagar att använda datorn samt skaffa windows 7

Jag skulle ha skaffat windows nu i 2 års tid men 30 dagars funkat fint sedan dag ett

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Efter dessa 30 dagar då? Som kan utökas till 90:)
DÅ måste man ju iaf skriva in en nyckel.

win 8

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bl0m1:

Sant, där är det bara skriva in nyckel på en gång och konto..