Permalänk
Medlem

"mer än en begränsad tid."
" Därför behöver vi lagra vissa uppgifter i upp till 30 dagar."

VADÅ SPARAR INTE?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Avstängd

så där nu har jag ändrat

Permalänk

EU Sues Sweden, Demands ISP Data Retention
http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=09/05/28/0149243&from=...

Då var det roliga över (, eller ja så fort den där rättegången är över om ett år eller så )? Eller någon som har en aning om hur lång tid EU vill att datan skall sparas för att polisen ska kunna få titta på den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
EU Sues Sweden, Demands ISP Data Retention
http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=09/05/28/0149243&from=...

Då var det roliga över (, eller ja så fort den där rättegången är över om ett år eller så )? Eller någon som har en aning om hur lång tid EU vill att datan skall sparas för att polisen ska kunna få titta på den?

Det händer mycket på den fronten.

Ephone kontrar
"ePhone anser att Ipred-lagen är olaglig och Sveriges första Ipred-mål
blir det sista

ePhone anser att den svenska tillämpningen av Ipred-lagen strider mot EU:s
datalagringsdirektiv samt mot Europakonventionen om mänskliga fri- och
rättigheter."
2009-05-27: Pressmeddelande - ePhone
http://www.ephone.se/Nyheter.aspx?id=36

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
EU Sues Sweden, Demands ISP Data Retention
http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=09/05/28/0149243&from=...

Då var det roliga över (, eller ja så fort den där rättegången är över om ett år eller så )? Eller någon som har en aning om hur lång tid EU vill att datan skall sparas för att polisen ska kunna få titta på den?

Lagringsdirektivet (som vi kan tacka Sosse-Bodström för) kräver att datan ska lagras i minst ett halvår.

Enligt lagförslaget, ang. den svenska implementering av direktivet, som läckt ut från justitiedepartementet föreslås också 6 månader gälla i Sverige. Det som dock är riktigt intressant att det enligt förslaget bara ska vara polisen och åklagare som ska kunna få ut uppgifterna och att det t.o.m. kommer vara olagligt att lämna ut uppgifterna till någon annan! Blir det det förslaget som också antas som lag är det "sista spiken i kistan för IPRED" såsom Bahnhofs VD uttryckt sig

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Lagringsdirektivet (som vi kan tacka Sosse-Bodström för) kräver att datan ska lagras i minst ett halvår.

Enligt lagförslaget, ang. den svenska implementering av direktivet, som läckt ut från justitiedepartementet föreslås också 6 månader gälla i Sverige. Det som dock är riktigt intressant att det enligt förslaget bara ska vara polisen och åklagare som ska kunna få ut uppgifterna och att det t.o.m. kommer vara olagligt att lämna ut uppgifterna till någon annan! Blir det det förslaget som också antas som lag är det "sista spiken i kistan för IPRED" såsom Bahnhofs VD uttryckt sig

Jo, det börjar med denna lag. Efter en månad kommer en tilläggslag, som ger tredje-part tillgång till denna information.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huldu
Jo, det börjar med denna lag. Efter en månad kommer en tilläggslag, som ger tredje-part tillgång till denna information.

Det kan bli så, men jag tror faktiskt att opinionsläget börjar bli så starkt emot alla dessa lagar att regeringen inte kommer våga lagstifta om mer än vad som EU-direktivet kräver.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag säkert flame'ad för att liva upp en gammal tråd men hellre det än att skapa en ny. Hur ser det ut i dagsläget vad gäller dessa lagar och ev. nya som tillkommit? Och vart kan man läsa mer om hur de olika leverantörerna ställer sig till integritetsfrågan? Tänker speciellt på Comhem.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Nu blir jag säkert flame'ad för att liva upp en gammal tråd men hellre det än att skapa en ny. Hur ser det ut i dagsläget vad gäller dessa lagar och ev. nya som tillkommit? Och vart kan man läsa mer om hur de olika leverantörerna ställer sig till integritetsfrågan? Tänker speciellt på Comhem.

Funderade just på samma sak? Någon som tror att SOPA kan komma att påverka lagstiftningen här i Sverige inom kort eller på längre sikt?

Permalänk
Medlem

Jag själv är väldigt nyfiken på att se/höra vad som gäller nu 2012 angående samma ämne. Uppdaterad lista vore bra!

Permalänk
Medlem

Ställer mig till de som också vill veta, sitter och googlar för fullt men jag har inte hittat om det är lag på att spara uppgifter nu? Någon kunnig kanske kan bidra. Postar här om jag hittar något definitivt svar,,,,

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Citat:

Regeringen har framlagt en proposition om lagring av trafikuppgifter för brottsbekämpande ändamål [5] i syfte att genomföra direktivet i Sverige. I den svenska versionen krävs också lagring av uppringningsförsök som inte når fram. En minoritet bestående av Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet har dock drivit igenom en minoritetsbordläggning enligt 2 kap 22 § regeringsformen. Förslaget kan därför inte prövas av riksdagen förrän den 17 mars 2012.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet#Sverige

För elller senare kommer det införas. Banhof loggar väl fortfarande inte IP-tilldelning vad jag vet.

21:a mars avgörs det:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument...
"Planerat ikraftträdande: 2012-05-01"

Permalänk

så, är tele2 och banhof "säkert"?

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheber:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet#Sverige

För elller senare kommer det införas. Banhof loggar väl fortfarande inte IP-tilldelning vad jag vet.

21:a mars avgörs det:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument...
"Planerat ikraftträdande: 2012-05-01"

BRA post! Kommer följa detta med spänning då jag absolut behöver byta leverantör och/eller skaffa vpn för alla maskinparker om detta röstas igenom av de inkompetenta/korrupta politikerna som är där och röstar i ärendet.

Permalänk
Inaktiv

Länken för BBB fungerar ju inte längre, någon som vet vad som gäller?

Permalänk
Medlem

*BUMP* Kan väl vara dags att uppdatera första sidan med ny fräsch information om hur ISP ställer sig till Datalagringslagen nu när den träderikraft 2012-05-01.

Visa signatur
Permalänk

Håller med om detta, denna kan behöva en uppdatering

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

I och med att det blir lagstiftad blir alla ISP:s tvingade att lagra informationen i sex månader. Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

Hur kommer det gå med Bahnhof's "VPN"-lösning då?

Permalänk

Någon som har sett hur lagen som klubbades igenom är upplagd? Jag tänker främst på vilka krav som ställs för utlämning av information till polisen? Alla polisutredningar/minst 6 mån. fängelse/12 mån ?

EDIT: 2 års fängelse verkar vara kravet. Frågan är ju om det förbjuder uppgifterna från att bli utlämnade genom IPRED som ju är en civilrättslig lag om jag förstått det rätt?

EDIT2: såg nu:
När de brottsbekämpande myndigheterna behöver uppgifter om
abonnemang, t.ex. namn, adress, telefonnummer och IP-nummer,
krävs inte samma svårhetsgrad rörande brottet. I sådana fall är det
enligt lagen om elektronisk kommunikation tillräckligt att det för
brottet är föreskrivet fängelse och att det i det enskilda fallet kan
bli fråga om annan påföljd än böter.

:/

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrohn:

I och med att det blir lagstiftad blir alla ISP:s tvingade att lagra informationen i sex månader. Rätta mig om jag har fel

Korrekt. Det "roliga" är att vi får betala extra för det här. Räkna med att telefonabb och bredband blir dyrare framöver.

Permalänk
Medlem

Ledsen om jag bumpar en död tråd, men detta kändes som rätt ställe. Jag ska teckna fast internet för min nya lägenhet i Umeå. Jag har tittat runt och undrar vilka (om några) leverantörer som inte lämnar ut IP nuförtiden. Kan jag ta listan som är i första posten som rättvisande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagarne:

Ledsen om jag bumpar en död tråd, men detta kändes som rätt ställe. Jag ska teckna fast internet för min nya lägenhet i Umeå. Jag har tittat runt och undrar vilka (om några) leverantörer som inte lämnar ut IP nuförtiden. Kan jag ta listan som är i första posten som rättvisande?

http://www.integrity.st/

"AllTele lagrar inga IP-uppgifter och det som inte lagras, kan heller inte lämnas ut."
Osäker på värdet i dessa uttalanden nu för tiden dock. Men antar att det kan skydda lite!?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur gick det med Telia lämnas ut ipnummer fortfarande..?

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Skrivet av Anonyman:

Jag undrar hur gick det med Telia lämnas ut ipnummer fortfarande..?

Iom datalagringsdirektivet så måste alla ISP logga vilka IP-nummer som deras kunder har blivit tilldelade. Ja mao...

Vad som blir lite mer intressant är hur datalagrinsdirektivet kommer att fungera för Bahnhofs kunder. Där kommer flera kunder dela samma IP-adress?!

Permalänk
Medlem

Banhof, riksnet, bredband2, någon som har koll på hur de är i dagsläget gällande lagring?

Dessa är alla alternativen för övrigt;
http://www.mkbnet.se/priser.html

Sugen på 100 mb. Har sedan tidigare hos bredband 2 så där slipper man nyanslutnignsavgift, så är de bra så är det j ubäst. Då kan jag bara öka till 100.

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Banhof, riksnet, bredband2, någon som har koll på hur de är i dagsläget gällande lagring?

Dessa är alla alternativen för övrigt;
http://www.mkbnet.se/priser.html

Sugen på 100 mb. Har sedan tidigare hos bredband 2 så där slipper man nyanslutnignsavgift, så är de bra så är det j ubäst. Då kan jag bara öka till 100.

Bahnhof blev tvungna att logga och började i slutet av november. De låtsades vara tuffa och sa att de skulle vägra logga och ta det till EU.
De erbjuder i alla fall på gratis PPTP VPN.

Jag antar resten också loggar, det var väl bara Bahnhof som vägrade längst tills de blev hotade med miljonböter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

någon som har koll på hur de är i dagsläget gällande lagring?

Dessa är alla alternativen för övrigt;
http://www.mkbnet.se/priser.html

Det har ingenting med ISP att göra, om det sker någon form av loggning så är det MKBnet som gör det och med stor sannolikhet så kommer alla access nät (stadsnät/öppna nät) att göra DHCP loggning i 30-dagar för att ha i felsöknings syfte av sitt egna nät. När det gäller detta så är det lätt för en tjänsteleverantör att säga att de inte loggar för de lånar ut sina ipadresser till accessnäten och de har ingen aning om vilka kunder som använder det.

Det är mer en fråga om företags policy där t.ex Bahnof kommer i stort sätt bara ignorera fildelnings förfrågningar. Men om det gäller t.ex bedrägerier, barnporr eller annan typ av olagliga verksamhet så kommer Bahnhof skicka iväg en förfrågning om vilken kund som hade vilket ip nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det har ingenting med ISP att göra, om det sker någon form av loggning så är det MKBnet som gör det och med stor sannolikhet så kommer alla access nät (stadsnät/öppna nät) att göra DHCP loggning i 30-dagar för att ha i felsöknings syfte av sitt egna nät. När det gäller detta så är det lätt för en tjänsteleverantör att säga att de inte loggar för de lånar ut sina ipadresser till accessnäten och de har ingen aning om vilka kunder som använder det.

Det är mer en fråga om företags policy där t.ex Bahnof kommer i stort sätt bara ignorera fildelnings förfrågningar. Men om det gäller t.ex bedrägerier, barnporr eller annan typ av olagliga verksamhet så kommer Bahnhof skicka iväg en förfrågning om vilken kund som hade vilket ip nummer.

Va? Nej.
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/11/16/bahnhof-aktiverar-plan-b-erbjuder-fri-anonymisering

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Va? Jomenvisst!

Vad har en VPN tunnel med saken att göra? Du lär även skilja på loggning av ip addresser och loggning/inspektion av data trafik eftersom de är helt skilda saker. Och även om Bahnhof skulle logga data trafik så måste de få informationen från access näten vilken kund som hade vilken ip address.

Sedan så använder gratis LEX tjänsten ingen kryptering och det skulle inte förvåna mig om det bara tunnlades in på deras CGN (Carrier Grade NAT) som Bahnhof använder på vissa orter.