Apples sämre innovationsförmåga

Permalänk
Medlem

Apples sämre innovationsförmåga

I går så var det ett apple event där de visade upp nya versioner av mac mini, iMac och iPad. Det bjöds också på en ny 13" macbook pro med retina display. Ipaden fick också en lillebror i går i form av en iPad mini och den vanliga ipaden blev uppdaterad med en bättre grafik/processorchip, samt fick en lightingkontant. http://blogg.tkj.se/apple-eventet-ipad-mini-ipad-4/

Det som jag reagerade över är att utseendet på deras datorer inte har ändrat på sig så mycket på flera år och att iPad minin inte fick någon stor dragningskraft som valmöjligheten till att kunna välja på fler färger än svart och vit. De första imac:arna fanns att välja på i olika färger och det var populärt bland människor då, så varför skulle inte det fungera nu.

Jag har kollat på mactracker för att se när själva unibody designen infördes på MacBook pro och iMac. På MacBook pro:n så infördes unibody designen 2008 och på iMac:en 2007. Det här betyder att dessa datorer har sett ungefär likadana ut nu designmässigt i 4 år respektive 5 år.

Det här tycker jag är tråkigt och att innovationen på dessa datorer börjar bli dåligt. Man kör liksom i gamla hjulspår och så gott som bara uppdaterar hårdvaran inuti i datorerna. Johnathan ive som är Apples chefsdesigner måste tycka att hans uppgift på företaget har blivit betydligt lättare nu än det var förr.

Kan inte ni som jag t.ex. förställa sig en mer mörk iMac med en kromad eller förgylld ram runt sig och en glasliknande fot till den.

Permalänk
Medlem

Dem lär ju förlora en del kunder om dem gör radikala ändringar. Kolla bara på operativsystem t.ex. folk blir skeptiska så fort det blir några större grafiska ändringar.

Den svarta kanten runt skärmen är ju dessutom till för att öka kontrasten, tror en kromad/förgylld kant hade blivit väldigt distraherande och alldeles för reflektiv.

Personligen gillar jag den rena aluminium-looken.

Permalänk

"If it aint broke, don't fix it"

Jag har ingen erfarenhet av imac men vet desto mer om deras bärbara sortiment. Varför totalförändra en design som redan är otroligt bra? Jag tror att unibody-designen är ett vinnande koncept (något apple har vetat länge) och för att göra den ännu bättre så är små designförändringar bäst, som tex den nya generationens macbook pros. Anti eller proapple så kan nog alla hålla med om att apple fick fart på designändringar hos alla företag ner deras unibody datorer kom, hur såg datorerna ut innan macbook pro? Ultrabooks existerade inte ens förrän efter introduktionen av macbook air.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Avstängd

Deras sortiment säljer ju? SÅ länge som efterfrågan inte blir så stor så det märks i försäljningen så kommer Apple att fortsätta på samma bana.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Kan inte ni som jag t.ex. förställa sig en mer mörk iMac med en kromad eller förgylld ram runt sig och en glasliknande fot till den.

urk, nej.. men i övrigt håller jag med.

Apples designtänk somnade stilla in ungefär när Jobs likstelhet satte in verkar det nästan. kanhända just därför att inte göra nått för knasigt utan nån ny som är varm i kläderna som kan stå bakom nått som verkligen anger en ny inriktning i formspråket? kanske en respektfråga?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag håller med att det har stått stilla ett bra tag nu men vi får väl se vad som händer helt enkelt. De kanske tycker att det är onödigt att ändra på ett vinnande koncept. Vi får väl se om de behåller sina kunder, det fungerar ju bra som det är nu bara de har några äss i skjortärmen när det börjar blåsa lite igen så det inte blir panik och en ny djupdykning.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag känner snarare att de nya Maccarna blir dyrare med åren. Visst är det skönt med ny, högupplöst display men att köra 16500kr för en laptop med 13,3"-skärm känns väldigt saftigt. Hade hellre sett det som en stor uppgradering och sedan behållt priserna precis som de gjorde med iPad Retina. Dessutom så tar de ut 3000kr extra för att få en 256GB SSD istället för en 128GB, helt sinnessjukt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Jag känner snarare att de nya Maccarna blir dyrare med åren. Visst är det skönt med ny, högupplöst display men att köra 16500kr för en laptop med 13,3"-skärm känns väldigt saftigt. Hade hellre sett det som en stor uppgradering och sedan behållt priserna precis som de gjorde med iPad Retina. Dessutom så tar de ut 3000kr extra för att få en 256GB SSD istället för en 128GB, helt sinnessjukt.

Ja priset är högt för den datorn kan jag hålla me dig om att tycka. Jag tycker att det borde ha varit 256 GB SSD som standard i den datorn istället och att nästa steg skulle vara 512 GB ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Kan inte ni som jag t.ex. förställa sig en mer mörk iMac med en kromad eller förgylld ram runt sig och en glasliknande fot till den.

Med den meningen frånsäger du dig din rättighet att klaga på design val

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Med den meningen frånsäger du dig din rättighet att klaga på design val

Det var som sagt bara ett förslag. Det var säker många som tyckte att unibody designen såg lite sådär ut också i början, men folk blev vana med dess utseende. Tanken med mitt inlägg är bara att jag tycker att apple har använt sig av samma design väldigt länge nu och att det hade varit roligt att få se något nytt.

Designen kan få se ut hur som helst bara det ser bra ut och det jag menar är att jag tror inte att Johnathan Ive direkt får fria händer med att utveckla någon snygg design. Om det inte sker något speciellt i bakgrunden som han har designat på i ungefär 5 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndreaX:

Apples designtänk somnade stilla in ungefär när Jobs likstelhet satte in verkar det nästan.

Så kan det kanske vara, men kan man verkligen säga det på så kort tid? Så fort gick det väl inte förr heller?

Skrivet av Haxk:

Designen kan få se ut hur som helst bara det ser bra ut och det jag menar är att jag tror inte att Johnathan Ive direkt får fria händer med att utveckla någon snygg design.

Man skulle väl också kunna tänka sig att han har fullständig frihet men helt enkelt gillar den alltmer minimalistiska stilen. Att ändra bara för ändrandets skull vore väl inte nödvändigtvis bättre?

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett en svartfärgad(i borstad alu) Macbook Pro :P, instant buy isåfall!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Jag känner snarare att de nya Maccarna blir dyrare med åren. Visst är det skönt med ny, högupplöst display men att köra 16500kr för en laptop med 13,3"-skärm känns väldigt saftigt. Hade hellre sett det som en stor uppgradering och sedan behållt priserna precis som de gjorde med iPad Retina. Dessutom så tar de ut 3000kr extra för att få en 256GB SSD istället för en 128GB, helt sinnessjukt.

Apples priser lär väl vara högst i Sverige. Senaste produkterna jag handlat kommer från Tyskland och USA

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

iMacen fick ju ny design?

Sen ryktas det ju om att de jobbar på liquid metal (tror jag det hette?) så de kanske helt enkelt inväntar att den tillverkningsprocessen ska bli tillräckligt bra.

Däremot tycker jag det är märkligt att inte ipads och iphones finns i fler färger.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

I går så var det ett apple event där de visade upp nya versioner av mac mini, iMac och iPad. Det bjöds också på en ny 13" macbook pro med retina display. Ipaden fick också en lillebror i går i form av en iPad mini och den vanliga ipaden blev uppdaterad med en bättre grafik/processorchip, samt fick en lightingkontant. http://blogg.tkj.se/apple-eventet-ipad-mini-ipad-4/

Det som jag reagerade över är att utseendet på deras datorer inte har ändrat på sig så mycket på flera år och att iPad minin inte fick någon stor dragningskraft som valmöjligheten till att kunna välja på fler färger än svart och vit. De första imac:arna fanns att välja på i olika färger och det var populärt bland människor då, så varför skulle inte det fungera nu.

Jag har kollat på mactracker för att se när själva unibody designen infördes på MacBook pro och iMac. På MacBook pro:n så infördes unibody designen 2008 och på iMac:en 2007. Det här betyder att dessa datorer har sett ungefär likadana ut nu designmässigt i 4 år respektive 5 år.

Det här tycker jag är tråkigt och att innovationen på dessa datorer börjar bli dåligt. Man kör liksom i gamla hjulspår och så gott som bara uppdaterar hårdvaran inuti i datorerna. Johnathan ive som är Apples chefsdesigner måste tycka att hans uppgift på företaget har blivit betydligt lättare nu än det var förr.

Kan inte ni som jag t.ex. förställa sig en mer mörk iMac med en kromad eller förgylld ram runt sig och en glasliknande fot till den.

Det är ungefär som att säga att Porsche suger för att 911 inte ändrat på senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är ungefär som att säga att Porsche suger för att 911 inte ändrat på senaste tiden.

Jag tycker att Apples datorer ser bra ut och fungerar väl, men jag tycker att det inte hade skadat med en ny design

Permalänk
Medlem

Kanske det. Jag vet inte vad det är de ska ändra på bara isf. Tycker de ser bra ut som de gör.
Styrkan hos Apple är att produkterna är väldigt igenkännbara. Alla vet hur en appleprodukt ser ut.
Du kan visa upp en iphone eller en ipad eller en macbook för vem som helst på gatan och de vet vad det är för ngt.
Ngt sånt har inte ngn annan tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Kanske det. Jag vet inte vad det är de ska ändra på bara isf. Tycker de ser bra ut som de gör.
Styrkan hos Apple är att produkterna är väldigt igenkännbara. Alla vet hur en appleprodukt ser ut.
Du kan visa upp en iphone eller en ipad eller en macbook för vem som helst på gatan och de vet vad det är för ngt.
Ngt sånt har inte ngn annan tillverkare.

Det du skriver stämmer verkligen, men det beror också på en väldigt stark marknadsföring av deras produkter. Man kan liksom titta på arbetsplatser och skolor. Börjar en person ha en apple produkt så har snart alla det, då den personen kommer att berätta hur bra den är och hänvisa till t.ex. apples hemsida.

De flesta elektronik affärer i Sverige som t.ex. elgiganten och mediamarkt har speciella apple ställen i deras affärer och givetvis så bidrar det också till att många människor kan veta exakt vad det är för produkt som du visar dem ur apples sortiment. Apples produkter har också blivit på den senaste tiden en starkt statussymbol som finare märkeskläder. Att ha en apple produkt är lite som att ha en Ferrari i dagens samhälle, då det är ett företag som generar bra produkter och till ett högt pris som inte deras konkurrenter gör på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Jag känner snarare att de nya Maccarna blir dyrare med åren. Visst är det skönt med ny, högupplöst display men att köra 16500kr för en laptop med 13,3"-skärm känns väldigt saftigt. Hade hellre sett det som en stor uppgradering och sedan behållt priserna precis som de gjorde med iPad Retina. Dessutom så tar de ut 3000kr extra för att få en 256GB SSD istället för en 128GB, helt sinnessjukt.

Mjo det var synd att priset blev så högt, jag antar att det är ett steg i att fasa ut de "billiga" MBP versionerna för att göra ett större gap mellan MBP och MPA.

OT: så tycker jag inte att Apple behöver ändra deras design. Jag gillar det och är helt för deras strategi med att göra tunnare och lättare produkter utan att dra ner på prestanda/batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ok, vi får se om de har samma design om 5 år till på deras datorer med unibody designen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Apples design är riktigt grym och väldigt innovativ. Visst, det går att ifrågasätta att det inte finns andra valmöjligheter när det gäller färger på deras produkter (inget som jag känner behov av) men unibodydesignen har förändrats på ett nytt sätt över åren tycker jag. MacBook Airs design har ju skapat en helt ny nisch av ultrabooks som samtliga datortillverkare nu tagit efter och nya MacBook Pro retina tycker jag också känns innovativ och nyskapande med en betydligt tunnare design, fantastisk skärm mm. Nya iMac ser ju också helt fantastisk ut!

Så jag tycker nog att samtliga produkter i Apples produktsortiment utvecklats ganska mycket över de senaste åren sen unibodydesignen infördes, även om de följer samma designspråk och det är nog inte någonting Apple kommer att överge i första taget.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Jag tycker att Apples datorer ser bra ut och fungerar väl, men jag tycker att det inte hade skadat med en ny design

Jag instämmer med förra talare. Apple jobbar efter en modell där man kommer upp med en riktigt bra design först och sen itererar man fram perfektion för den modellen. Ganska likt många tidlösa bildesigner osv.

Och sen förstår jag inte riktigt hur du menar när de ser likadana ut? Både iMac och Macbook Pro som kom i tisdags har ny design. Mac mini fick ny design 2010, likaså Macbook Air.

Retina 13" vs vanliga 13":

Nya iMac vs förra iMac:

Mac mini 2010 vs Mac mini 2009:

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Ja, det stämmer det du säger, men det är bara små saker enligt mig i designsyn. En ny kontakt på en dator är också en ny design, men inte något slående enligt mig.

Permalänk
Medlem

Varför är du så insnöad på förändring av hur produkterna ser ut, Haxk?

Apples unibody-design har i stort sett ingen motsvarighet på marknaden. Den har varit framgångsrik och säljer allt mer. Betvivlar att Apple någonsin kommer att förändra detta bara för förändringens skull. Det måste finnas anledning för Apple att lägga ner pengar på detta, annars lägger de nog hellre resurserna på annan innovation. T.ex. ser vi ju hur man har gjort så sjukt smidiga Retina-datorer, och hur iMac har blivit rekordtunn i och med den nya lanseringen. Lägg också till hur OS X ligger i framkant och introducerar funktioner som varken Microsoft eller Canonical klarar av att leverera när de släpper nya versioner av sina operativsystem.

Jag är helt nöjd med unibody och hoppas att Apple låter datorerna se ungefär likadana ut även de kommande fem åren. Det viktiga för mig som Apple-användare är att man fortsätter att leverera innovationer som skapar ett enklare arbetsflöde och som gör min upplevelse av IT betydligt mycket mer spännande och stimulerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

Varför är du så insnöad på förändring av hur produkterna ser ut, Haxk?

Apples unibody-design har i stort sett ingen motsvarighet på marknaden. Den har varit framgångsrik och säljer allt mer. Betvivlar att Apple någonsin kommer att förändra detta bara för förändringens skull. Det måste finnas anledning för Apple att lägga ner pengar på detta, annars lägger de nog hellre resurserna på annan innovation. T.ex. ser vi ju hur man har gjort så sjukt smidiga Retina-datorer, och hur iMac har blivit rekordtunn i och med den nya lanseringen. Lägg också till hur OS X ligger i framkant och introducerar funktioner som varken Microsoft eller Canonical klarar av att leverera när de släpper nya versioner av sina operativsystem.

Jag är helt nöjd med unibody och hoppas att Apple låter datorerna se ungefär likadana ut även de kommande fem åren. Det viktiga för mig som Apple-användare är att man fortsätter att leverera innovationer som skapar ett enklare arbetsflöde och som gör min upplevelse av IT betydligt mycket mer spännande och stimulerande.

Personer sade precis samma sak med apple macbook vit, när den släpptes. Vi gillar den här designen och den är så vin i vit plast m.m. Efter detta så kom unibody modellerna och alla började gilla dem. Om apple skulle släppa sina datorer i mörkt kevlar säger vi, så skulle folk gilla dem också. Jag vet att det var något annat material på macbook pro:n under den vita macbook:ens era också, typ plast/metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Personer sade precis samma sak med apple macbook vit, när den släpptes. Vi gillar den här designen och den är så vin i vit plast m.m. Efter detta så kom unibody modellerna och alla började gilla dem. Om apple skulle släppa sina datorer i mörkt kevlar säger vi, så skulle folk gilla dem också. Jag vet att det var något annat material på macbook pro:n under den vita macbook:ens era också, typ plast/metall.

Absolut. Skillnaden är att Apple antagligen hade en god anledning till att skicka in de gamla vita datorerna in i historieböckerna. Det gjordes garanterat inte bara för att något tyckte att det var dags att förändra ett vinnande koncept.

Permalänk
Medlem

Jag kan lova dig att när apple kommer att tröttna på unibody designen och deras favorit material aluminium, så kommer vi att få se något nytt. Deras argument för att sluta med den vita designen var att det är billigare att bara köra på en design och sälja den. Man slipper en extra maskin i fabriken och man kan få bättre priser hos bara en leverantör. De här argumenten är samma när det gäller iphone, Apple hade lätt kunnat göra röda, blå, gula, svarta, vita osv iphones, men det blir billigare om man bara kör på två färger. På det här sättet kan man nå maximalt med vinst utan att behöva satsa något.

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta av Apple's häftigare designs under den nya Jobs-eran blev tyvärr ekonomiska floppar. Jag tycker nog de hittat en bra balans mellan innovation, igenkännbarhet och praktisk användbarhet. Deras bokslut visar ju det, om inte annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast

Det är/var vanligt att Mac-användarna oftast klankade ner på PC-användare hur gråa och tråkiga IBM-kompatibla datorer är.
Idag skulle jag nog säga att det är tvärtom. Dagens PC-datorer har en stor variation av design och lösningar, medans Apples sortiment är rätt enformigt.

Någon som minns Apples / Intels reklam när Apple gick över tilll Intel-processorer?
-"The Intel CPU ...trapped in dull grey little boxes, when it could do so much more..."
-" ... live life in a Mac ..."

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är/var vanligt att Mac-användarna oftast klankade ner på PC-användare hur gråa och tråkiga IBM-kompatibla datorer är.
Idag skulle jag nog säga att det är tvärtom. Dagens PC-datorer har en stor variation av design och lösningar, medans Apples sortiment är rätt enformigt.

Någon som minns Apples / Intels reklam när Apple gick över tilll Intel-processorer?
-"The Intel CPU ...trapped in dull grey little boxes, when it could do so much more..."
-" ... live life in a Mac ..."

Jag håller med dig om det med pc:ar som du säger och det är det jag menar med hela min tråd på ett eller annat sätt. Har du hört att apple kanske snart sätter in sina egna processorer i deras datorer, precis som förr i tiden med ppc. Om de skulle göra detta så kommer det att bli ett lika slutet företag som förut.