Permalänk
Medlem

Dolt mikrofonsystem

Hej!
Titeln kanske låter lite konstig, men jag ska försöka förklara min tanke så tydligt jag kan.

Jag sitter ofta med headset på när jag spelar och/eller snackar med kompisar. Jag skulle dock gärna vilja slippa det, och istället ha en extern mikrofon, då jag hellre vill använda mina högtalare. Lösningen än så länge är kanske ganska simpel, men jag nöjer mig inte riktigt med att skaffa en extern mikrofon att ha på skrivbordet framför mig. Med "dold" så menar jag inte att den inte behöver synas, men jag tycker den är lite väl i vägen om man har den framför sig.

Det jag undrar är om man skulle kunna göra någon slags lösning med en mera dold mikrofon utan att ljudkvaliteten skulle behöva betala för det, samt att det inte ska bli eko för de jag har röstsamtal med, utan att ljudet som går ut genom högtalarna inte går in i mikrofonen.

Jag vet inte om detta är möjligt, men jag skulle gärna att någon kreativ, som har bättre koll på utrustning än vad jag har, kommer med förslag på vad för sorts mikrofon jag skulle kunna använda samt om det finns någon programvara (kanske) som märker vad man spelar upp i högtalarna och plockar bort det i mikrofonen.

För att summera så kommer jag att behöva:

  • En mikrofon som kan fånga in min röst utan att den är precis vid munnen. Kanske snarare 50-75cm ifrån mig.

  • Någon form av programvara (eller vad som nu behövs) som kan filtrera bort mina vänners röster (och eventuell musik jag har på i bakgrunden) medan vi har röstsamtal, så de slipper höra sig själva.

Permalänk
Medlem

Kanske en webcam?

Permalänk

Någon sorts riktad mikrofon som endast tar upp ljudet som kommer ifrån dig? Du skulle kunna bygga någon sorts kon som är riktad mot ditt ansikte, och ljudisolerad runt. Lite DIY, jag vet inte om det finns såna produkter att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErkaaanZ:

Kanske en webcam?

Ingen dum idé, men borde det inte gå att få bra ljudkvalité utan att behöva köpa en kamera? Känns lite onödigt, då jag praktiskt taget aldrig använder webcam.

Skrivet av theWeasel:

Någon sorts riktad mikrofon som endast tar upp ljudet som kommer ifrån dig? Du skulle kunna bygga någon sorts kon som är riktad mot ditt ansikte, och ljudisolerad runt. Lite DIY, jag vet inte om det finns såna produkter att köpa.

Det låter som en bra idé. Det känns som en (typ) kondensatormikrofon som kan fånga ljud på långt håll skulle passa bra, men då är frågan om det finns något vettigt sådant alternativ. Alternativt om man gör som du sa och bygger en egen "riktare" på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite snabbt på wikipedia och där står det lite om riktningsmöjligheter (http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrofon#Riktningskarakteristiker). Den som skulle passa bäst är nog en så kallad "njure".

Då leder det till nästa fråga: Var hittar man en sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av taryup:

Ingen dum idé, men borde det inte gå att få bra ljudkvalité utan att behöva köpa en kamera? Känns lite onödigt, då jag praktiskt taget aldrig använder webcam.

Det låter som en bra idé. Det känns som en (typ) kondensatormikrofon som kan fånga ljud på långt håll skulle passa bra, men då är frågan om det finns något vettigt sådant alternativ. Alternativt om man gör som du sa och bygger en egen "riktare" på något sätt.

Kondensatormickar kräver 48volt och en mikrofonförstärkare annars är det USB-mickar du får kolla på.
Vill du bygga nåt själv så finns tex http://www.svalander.se/shoppen/komponenter/mikrofon_panasoni... men då får du bygga egen hållare plus att du ska ha spänningskälla och micförstärkare,kanske funkar med det inbyggda ljudkortet.

Permalänk
Medlem

Inga problem. En Shure SM57 kör jag med. Förvånandsvärt riktad. Men jag skulle nog säga att gränsen går vid 50 cm.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske kan använda en trycksonsmikrofon, den tar upp ljuden som fortplantar sig utefter en hård yta som tex skrivbordet, de används oftast till telekonferenssystem, men problemen med rundgång och eko kommer alltid att finnas där såvida du inte kör med en kontaktmikrofon, som en strupmik som du tar på dig för att kunna prata, en sådan är närmast helt okänslig för ljudet i rummet.
Alla övriga miktyper är känsliga, men det blir lättare att kontrollera det om miken är väldigt nära munnen och en bra kondensatormik är samtidigt det som är absolut mest känsligt för rundgång, det är ju så att desto bättre miken tar upp ljud desto lättare plockar den även upp oönskade ljud, som datorn och allt annat som låter i lokalen, mikrofoner som sitter på headset är ofta bandpassfiltrerade för att minska problemen det gör att talet blir tydligare, men rösten låter inte naturligt.
Man kan även ha nån form av dsp som minskar eko o rundgång, men det har inte så mycket med mikrofonen i sig att göra.
http://www.thomann.de/se/shure_mx391o.htm
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=580...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite, jag har samma tanke och jag har lyckats få tag på en AKG 747 mikrofon, tror prisklassen är lite över din budget så den kanske inte är aktuell även om den säkert skulle kunna fungera ypperligt...

Däremot har jag fastnat på problemet med matning och mikrofonförstärkare, hittar inget till rimligt pris. Denna mikrofon ska ha 9-52V fantommatning och XLR. Alla förstärkare jag hittat som fungerar har kostat rätt mycket så tänkte kolla om någon här sett något liknande. Antar att du kommer råka ut för samma problem om du kör på någon form av kondensatormikrofon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Kondensatormickar kräver 48volt och en mikrofonförstärkare annars är det USB-mickar du får kolla på.
Vill du bygga nåt själv så finns tex http://www.svalander.se/shoppen/komponenter/mikrofon_panasoni... men då får du bygga egen hållare plus att du ska ha spänningskälla och micförstärkare,kanske funkar med det inbyggda ljudkortet.

Vad exakt skulle men behöva för att få den att fungera i datorn? Jag är ganska ny inom ljud, så jag har inte direkt alla hästar hemma inom området, så att säga. Är denna mikrofonen redan riktad eller kommer jag i sånna fall att bygga en riktare? Jag antar att det är det senare?

Skrivet av Igelkott:

Inga problem. En Shure SM57 kör jag med. Förvånandsvärt riktad. Men jag skulle nog säga att gränsen går vid 50 cm.

Det låter som ett vettigt alternativ. Dock så har jag inga XLR-ingångar, men det är väl lätt fixat med ett externt ljudkort?

Skrivet av mrqaffe:

Du kanske kan använda en trycksonsmikrofon, den tar upp ljuden som fortplantar sig utefter en hård yta som tex skrivbordet, de används oftast till telekonferenssystem, men problemen med rundgång och eko kommer alltid att finnas där såvida du inte kör med en kontaktmikrofon, som en strupmik som du tar på dig för att kunna prata, en sådan är närmast helt okänslig för ljudet i rummet.
Alla övriga miktyper är känsliga, men det blir lättare att kontrollera det om miken är väldigt nära munnen och en bra kondensatormik är samtidigt det som är absolut mest känsligt för rundgång, det är ju så att desto bättre miken tar upp ljud desto lättare plockar den även upp oönskade ljud, som datorn och allt annat som låter i lokalen, mikrofoner som sitter på headset är ofta bandpassfiltrerade för att minska problemen det gör att talet blir tydligare, men rösten låter inte naturligt.
Man kan även ha nån form av dsp som minskar eko o rundgång, men det har inte så mycket med mikrofonen i sig att göra.
http://www.thomann.de/se/shure_mx391o.htm
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=580...

Vad innebär dsp? Är det någon form av mjukvara som trollar bort rundgång och eko, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av taryup:

Vad innebär dsp? Är det någon form av mjukvara som trollar bort rundgång och eko, eller?

DSP är typ microprocessor med mjukvara som magiskt trollar med signalen, finns säkert en del program du kan installera som vanligt i datorn för att göra liknande filtrering. DSP sitter ofta direkt på ljudkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Kapar tråden lite, jag har samma tanke och jag har lyckats få tag på en AKG 747 mikrofon, tror prisklassen är lite över din budget så den kanske inte är aktuell även om den säkert skulle kunna fungera ypperligt...

Däremot har jag fastnat på problemet med matning och mikrofonförstärkare, hittar inget till rimligt pris. Denna mikrofon ska ha 9-52V fantommatning och XLR. Alla förstärkare jag hittat som fungerar har kostat rätt mycket så tänkte kolla om någon här sett något liknande. Antar att du kommer råka ut för samma problem om du kör på någon form av kondensatormikrofon.

Det är lugnt, kapa på du Prisklassen är lite (eller snarare väldigt mycket) över min, men som sagt så kommer jag nog också behöva fiffla lite med förstärkare, beroende på vilket alternativ jag väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

DSP är typ microprocessor med mjukvara som magiskt trollar med signalen, finns säkert en del program du kan installera som vanligt i datorn för att göra liknande filtrering. DSP sitter ofta direkt på ljudkort

Så om jag skulle skaffa en mikrofon som har bra kvalité när den är lite uppskruvad (om det nu behövs när den är en bit ifrån mig) och sedan ett externt ljudkort som har DSP, så borde saken vara biff (eller i alla fall lite biff), eller har jag fått det helt om bakfoten nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av taryup:

Så om jag skulle skaffa en mikrofon som har bra kvalité när den är lite uppskruvad (om det nu behövs när den är en bit ifrån mig) och sedan ett externt ljudkort som har DSP, så borde saken vara biff (eller i alla fall lite biff), eller har jag fått det helt om bakfoten nu?

Tyvärr tror jag inte det är så enkelt, för DSPn måste veta vad den ska filtrera ut också samt kunna göra det. Många ljudkort har DSP men då används den till equalizer exakt som i datorn så ingen vinst där. Du behöver ett speciellt filter för denna applikation vilket är mycket svårare att göra och därmed dyrt.

Finns ett trick och det är fasfilter, men det kräver två mikrofoner så man kan få reda på vars ljudet kommer ifrån sen tar mjukvaran in båda signalerna och behåller bara ljudet som kommer rakt framifrån. Sen har jag ingen aning om dessa produkter är vanliga kommersiellt eller vad det kostar, min gissning är mycket...

Mitt tips till dig är att söka mikrofoner med smalt uppfångsområde (som den jag har, borde finnas billigare varianter). Om jag inte fått det om bakfoten kallas det shotgun mikrofon, eller supershotgun om det är riktigt smalt område. Detta är vad folk pratat om innan med tratt, frågan är dock vad dessa kan kosta.

Edit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone#Microphone_polar_patt...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=663#rparams=l=s99455491

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Tyvärr tror jag inte det är så enkelt, för DSPn måste veta vad den ska filtrera ut också samt kunna göra det. Många ljudkort har DSP men då används den till equalizer exakt som i datorn så ingen vinst där. Du behöver ett speciellt filter för denna applikation vilket är mycket svårare att göra och därmed dyrt.

Finns ett trick och det är fasfilter, men det kräver två mikrofoner så man kan få reda på vars ljudet kommer ifrån sen tar mjukvaran in båda signalerna och behåller bara ljudet som kommer rakt framifrån. Sen har jag ingen aning om dessa produkter är vanliga kommersiellt eller vad det kostar, min gissning är mycket...

Mitt tips till dig är att söka mikrofoner med smalt uppfångsområde (som den jag har, borde finnas billigare varianter). Om jag inte fått det om bakfoten kallas det shotgun mikrofon, eller supershotgun om det är riktigt smalt område. Detta är vad folk pratat om innan med tratt, frågan är dock vad dessa kan kosta.

Edit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone#Microphone_polar_patt...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=663#rparams=l=s99455491

Okej, jag tackar för hjälpen. Tror du inte en cardoidmikrofon borde fungera? Den har ju inte så stort omfång bakåt (där högtalarna står), eller studsar ljudet in framifrån via väggar och sånt ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av taryup:

Det låter som ett vettigt alternativ. Dock så har jag inga XLR-ingångar, men det är väl lätt fixat med ett externt ljudkort?

Ja. Det borde gå att omvandla till vanlig plugg också... beroende på hur bra ljudkort du har.
Dynamiska mikrofoner behöver ingen matning, men dock förstärkas.

Sen är det ju lite upp till vad man använder för program att kommunicera. Skype håller redan på å kör viss magi på ljudet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av taryup:

Okej, jag tackar för hjälpen. Tror du inte en cardoidmikrofon borde fungera? Den har ju inte så stort omfång bakåt (där högtalarna står), eller studsar ljudet in framifrån via väggar och sånt ändå?

Det studsar definitivt. Hur mycket beror på rum, volym m.m så omöjligt att säga. Om du ställer mikrofonen på skärmen så hamnar väl högtalarna mer på sidan än rakt bakom vilket gör det värre i detta fallet. Men tänk på ljudet från tangentbordet som står framför, flera personer har haft problem med det via deras vanliga mikrofoner så hur dessa kommer fungera är okänt.

Min pessimistiska gissning är dåligt, jag har dock ingen praktisk erfarenhet av detta så kan inte säga nåt med säkerhet.

edit:
Kanske ska säga att detta även beror på hur cardoid mikrofonen är tillverkad finns garanterat dom som är bättre eller sämre på att skärma bort ljud från sidan. Wikipedia visar bara typfall. Dock måste du försöka hitta datablad på mikrofonen för att veta hur den beter sig vilket lär bli svårt på billigare varianter