Microsoft inviger Windows Phone 8

Permalänk
Medlem

Inte ett stort fan av windows 8 på min desktop men kan helt klart tänka mig köra det på mobilen, såg ju riktigt fräscht ut.

Dock undrar jag hur batteritiden blir när man kör sådär många "live tiles" med tanke på allt data den måste konstant ladda hem för att visa nya grejer, tror det kan vara bad times för batteritiden, men rent estetiskt ser det ju riktigt sjysst ut.

"Rooms" grejen var ju också riktigt trevlig

Skönt att se något nytt istället för de gamla sunkiga android/iphone tänket gällande utseende också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

vem köper en windows phone när man nästan kan köpa en iphone 5 för samma pris. Kollar man på arbetsplatser och skolor, så är det inte många eller ingen alls som har någon windows phone.

Hahahaha, VA!?

Permalänk
Medlem

Har en nokia lumnia 800 men det blir nog en uppgradering till 920 innan årsslutet. Bra OS och bra telefon

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Det där stämmer väl inte efter vad jag förstått?!? Nokia är ju byggd i polycarbonat, segare och hårdare plast... http://sv.wikipedia.org/wiki/Polykarbonat

Jo det är polycarbon i både nokia och samsung.

Skrivet av n_sandstrom:

Fullt möjligt att S3 också är det. Det finns oändligt många variationer av materialet.

Ja det kan hända att Nokia har en viss differans i polycarbon blandningen eller kanske bara tjockare skal. Det är en plasttyp som används till väldigt mycket allt från cd skivor till mc visir/ solglasögon och kravall sköldar. Det är slagtåligare än många andra men har en tendens till att lätt repas.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Toivo83:

tyvärr kommer vi aldrig ifrån dagisnivån ang det
blivit mer och mer i alla jäkla trådar om världskriget.

ser fram emot wp8 faktiskt.
nyfiken som tusan!

Jo WP8 kan bli riktigt trevligt faktiskt, en polare har en med WP7.5 och den verkar väldigt trevlig.

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Precis samma plast i S3 som i 920

mkt tunnare i s3

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

mkt tunnare i s3

Ja fullt möjligt men ändå samma material. Enda ökad tjocklek gör är att det inte är lika benäget till att eventuellt gå i bitar.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Mja, telefonen verkar ju ha en hel del fördelar helt klart.
Själv gillar jag dock inte att de fokuserar så mycket på facebook och att ordna kontakter.
Jag skyr facebook som pesten.

Skulle hellre se mer av hur den kan användas i seriösa arbetssammanhang.
Hur ser tex katalog och filstrukturen ut på telefonen ? Hur lätt är det att hitta och öppna sparade filer ?
Det är något som är sanslöst dåligt och onödigt komplicerat utformat på tex Android i mitt tycke (där man iallfall på min Asus transformer möts av massa mappar med kryptiska namn och systemfiler när man öppnar rot katalogen. Sådant bör inte användaren se).
Lite för mycket fokus på ytliga aspekter i videon tycker jag. Resten kanske är jättebra det med, men vore kul att se mer av det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haxk:

vem köper en windows phone när man nästan kan köpa en iphone 5 för samma pris. Kollar man på arbetsplatser och skolor, så är det inte många eller ingen alls som har någon windows phone.

Men nu är det inte samma pris:

http://www.telia.se/privat/mobilt/mobiltelefoner/flex/flextlf...

http://www.telia.se/privat/mobilt/mobiltelefoner/flex/flextlf...

Du får betala 1200 kr mer (lite väl mycket) för en iPhone 5 med 32 gb än för en Nokia Lumia 920 som också har 32 gb i internminne.
Med tanke på specifikationerna är Nokian mer prisvärd.

Permalänk
Medlem

Hehe det krävdes hela 8 varianter för att försöka nå ut till marknaden...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Ja fullt möjligt men ändå samma material. Enda ökad tjocklek gör är att det inte är lika benäget till att eventuellt gå i bitar.

Man har ju sett hur hålbar s3 är men visst det finns fördelar med tun plast som med tjock plast men jag har för mig att det var något speciellt material i nokia 920. Jag har sett skitmånga med s3 som har sprucken skärm så hållbarheten kan inte vara så bra

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eppebansen:

Man har ju sett hur hålbar s3 är men visst det finns fördelar med tun plast som med tjock plast men jag har för mig att det var något speciellt material i nokia 920. Jag har sett skitmånga med s3 som har sprucken skärm så hållbarheten kan inte vara så bra

Nokia har väl använt unibody-konstruktion i sina telefoner, dvs ett helt plastblock som sedan fräses ur för att passa till komponenterna. Det blir klart stadigare än vanlig tunn pressgjutning, även om det är samma plast.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Man har ju sett hur hålbar s3 är men visst det finns fördelar med tun plast som med tjock plast men jag har för mig att det var något speciellt material i nokia 920. Jag har sett skitmånga med s3 som har sprucken skärm så hållbarheten kan inte vara så bra

Skärmen är corning gorilla glass om det är modell 1/2 vet jag inte men nästan "alla" mobiltillverkare använder sig av detta i dagens läge. Det sägs vara i klass med safir glas när det kommer till represistans men det säger ju inget om påtryckningar vid tapp relaterade händelser. Men hursomhelst så tror jag ingen skulle vilja ha en telefon som vare sig kan repas eller spricka. Det hade alla gånger resulterat i en pryl som först och främst sakna täckning på grund av hur jäkla tjockt materialet skulle bli och sen skulle den väga som en laptop säkert.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Angående lumnias hållbarhet kan jag säga att jag tappade ut min telefon (Lumina 800) på fyllan från en balkong (2:a våningen) rakt ner i stenbeläggning. Den klarade sig helt oskadd förutom ett LITET märke på sidan. Inga repor eller så på skärmen! Nokia bygger bra telefoner!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Man har ju sett hur hålbar s3 är men visst det finns fördelar med tun plast som med tjock plast men jag har för mig att det var något speciellt material i nokia 920. Jag har sett skitmånga med s3 som har sprucken skärm så hållbarheten kan inte vara så bra

Med den logiken så är alla mobiler otåliga? Jag tror inte jag någonsin har sett en hel iPhone. Tappar man telefonen får man räkna med att den pajar, det är inte som på 3310-tiden längre. Idag har man en dator i fickan. Tappar man en dator så går den oftast sönder. Det var annat när mobiler var närmare relaterade till miniräknare/walkie-talkies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Mja, telefonen verkar ju ha en hel del fördelar helt klart.
Själv gillar jag dock inte att de fokuserar så mycket på facebook och att ordna kontakter.
Jag skyr facebook som pesten.

Skulle hellre se mer av hur den kan användas i seriösa arbetssammanhang.
Hur ser tex katalog och filstrukturen ut på telefonen ? Hur lätt är det att hitta och öppna sparade filer ?
Det är något som är sanslöst dåligt och onödigt komplicerat utformat på tex Android i mitt tycke (där man iallfall på min Asus transformer möts av massa mappar med kryptiska namn och systemfiler när man öppnar rot katalogen. Sådant bör inte användaren se).
Lite för mycket fokus på ytliga aspekter i videon tycker jag. Resten kanske är jättebra det med, men vore kul att se mer av det.

Man behöver ju inte ha facebook på en Windows Phone.
Filer är lätt att hitta:
http://m.microsoft.com/windowsphone/en-us/howto/basics/findfi...

Office är bra också:
http://www.windowsphone.com/sv-SE/how-to/wp7/office/get-start...
Här kan man se lite:
http://www.windowsphone.com/sv-se/how-to/wp7
Dessa exempel var från Windows Phone 7.5, men jag skulle tro Windows Phone 8 är bra också.

Man ska ej behöva Zune till Windows Phone 8 dock:
http://www.techspot.com/news/49429-windows-phone-8-to-drop-zu...

Alla updateringar hädanefter ska gå via luften som på Android ungefär.

Permalänk
Medlem

Själv är jag fan såld på WP8. Rätt less på Android numera med dess rätt trista upplägg. Orkar inte hålla på och roota heller...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av vichle:

Med den logiken så är alla mobiler otåliga? Jag tror inte jag någonsin har sett en hel iPhone. Tappar man telefonen får man räkna med att den pajar, det är inte som på 3310-tiden längre. Idag har man en dator i fickan. Tappar man en dator så går den oftast sönder. Det var annat när mobiler var närmare relaterade till miniräknare/walkie-talkies

Aldrig sett en hel iPhone nu överdriver du rätt fett så vidare du inte omringas med folk som alla har någon slags sjukdom som gör dom oförmögna att hålla i saker. Visst har många iPhones gått sönder men allt är relativt om det finns mycket av nåt så är ju chansen även större att fler drabbats för nåt. Jag känner fler som haft söndriga Samsung telefoner än iPhones men det betyder inte att alla Samsung lurar går sönder. Tillverkarna gör produkter skörare än förr av en enda anledning och det är ökad mängd köp.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Men det ser ju onekligen ut som en billig smaklös kinatillverkad leksak och OS ser ut som AOL från sent 90-tal... Sicket skämt, men folk är så trötta på appels låsa begränsade värld att de är beredda att satsa på till och med på detta elände.

Och iOS ser ut som vägskyltar sett ut i sverige i över 100 år, sicket skämt... So what?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

medföljer en kontaktlista med 20 extremt vackra gothbrudar som är 19-23 så köper jag en direkt..

Permalänk

Det finns en del saker som jag ville se på listan över saker som är fixat från WP7. Volymkontrollen, varför i hela fridens tider är volymkontrollen global för alla funtioner på telefonen. Volymen för appar och OS-ljud ska inte vara knuten till volymen på ringsignalen. Jag har inte hitta någonstans på internet ett knyst från Microsoft om de har fixat till det. Den skitkorkade skydriveintegreringen inbyggd i kamera-appen, som skalar om bilder och komprimerar sönder videoklipp. Man är tvungen att ladda ner tredejpartsappar för att fixa det.

Den andra grejen är att Microsoft satsar till stor del på fel marknad enligt min del. Ge företag tillgång till förtagsfuntioner, VPN-stöd, kryptering, mer AD-integrering och peka på säkerhetfuntioner. Det finns en del funtioner te.x office som redan ringer bra i företagens öron, men det räcker inte ritigt. Jag gissar att Xbox-integrering och "Kids Corner" inte är superviktigt för företag.

Det blir säkert en sån telefon för mig iaf, jag gillar nokias lumia lurar, synd bara att jag för tillfället har druckit sönder min lumia 800.

Visa signatur

-----------------------------------------------
if it a'int broke, don't fix it!
-----------------------------------------------

Permalänk

Inte tycker jag att alla Androidlurar ser lika ut när man lägger dem bredvid varandra, som han säger i videon. Om man tittar i en tråd som t.ex. http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=42

där ser man att det inte riktigt ser likadant ut hos alla. Windows Phone däremot ser ju väldigt lika ut på håll. Tycker ändå det ser riktigt bra ut, skulle vara kul att testa något nytt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli sur. Hur kan du kan inte byta bakrund vara "the most peronalices experience"

Edit:
Har bara testat 7,8/8 i några timmar men iriterade mig på starten. Kommer nog med en edit2 då jag lysnat färdigt.

Edit2: Off topic. men 7,8/8 kändes snabbare på HTC HD2an som jag pillade på då än 7,5 Tuledo.

Jag vet att jag är negativ. Men sen i Android iOS och Wphone will jag ha flashande biler på minna medarbetre på skärmen. Då vi inte har någon konversation. Jobbar inte folk med telefoner eller är jag gammalmodig.?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Som en nyfiken nisse så kommer jag garanterat testa w8 phone samt lysna på min programera. Han ska ha en w8, han vet inte vilken än. Men prograrmerar man uni apps.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Att Galaxy S3 ger ett plastigt intryck håller jag med om, men på Samsung Ativ S bytte de ut mycket av plasten mot aluminium. Samsung Ativ S är alltså mycket lik Galaxy S3, men har två klara fördelar:
+ Windows Phone 8
+ Snygg "metallic hairline design"

Ativ S = bara plast, ingen aluminium. Tyvärr.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

12:29 i tested that. he do write i am late a lot.

Brorsan gillar sin s3 men han kör mer nedladdare apps än vad samsug har. Men den är känslig. han spräkte skärmen första veckan. Skulle säga den är fel limmad. Men jaja. Han har inte trasigt glas över displayen så han orkar inte pilla.

Edit:
Thes not cyanomod do 12:29?

Edit:
I am raging now. So how do you read W8 Phone SD card? (other file system)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Mja, telefonen verkar ju ha en hel del fördelar helt klart.
Själv gillar jag dock inte att de fokuserar så mycket på facebook och att ordna kontakter.
Jag skyr facebook som pesten.

Skulle hellre se mer av hur den kan användas i seriösa arbetssammanhang.
Hur ser tex katalog och filstrukturen ut på telefonen ? Hur lätt är det att hitta och öppna sparade filer ?
Det är något som är sanslöst dåligt och onödigt komplicerat utformat på tex Android i mitt tycke (där man iallfall på min Asus transformer möts av massa mappar med kryptiska namn och systemfiler när man öppnar rot katalogen. Sådant bör inte användaren se).
Lite för mycket fokus på ytliga aspekter i videon tycker jag. Resten kanske är jättebra det med, men vore kul att se mer av det.

Facebook bryr jag mig inte mycket om men "kontakter" i övrigt tycker jag är viktigt och det finns utrymme att vara bättre än android där. En stor brist i det avsendet är avsaknandet av integration mellan google kalender och ens kontakter(i vilket fall på min htc om det mot förmodan inte fungerar likadant på alla androids).

Ta till exempel om man vill lägga till ett jobb hos en kund eller ett möte i google kalender.
Det BORDE fungera så att när man börjar skriva i "vem" fältet så får man automatiska förslag från ens "kontakter"(och att man tex kan skrolla igenom kontakter för att lägga till) så telefonnummer och adresser man sparat förut kan användas. Sen om det är dags att hitta dit kan man trycka på kartikonen och där kan man exempelvis kan låta google navigator visa vägen(precis som man kan från "kontakter") och om man behöver ringa så finns telefonnummren där etc.
Men det finns inte ens ett "vem" fält i(i vilket fall min) google kalender.

Google kalender har fantasktisk potential i hur man kan dela kalendrar och händelser. Arbetsledare, kontorister, telefonister etc kan fördela ut arbeten via folks kalendrar på telefonerna eller lägga ut listor på ärenden som behöver göras eller lägga ut information som kan behövas. En högskola kan lägga ut tider och information om föreläsningar som ingår i kursen. Ens partner kan lägga in vad som behöver handlas, och så vidare. Otroligt användbart men den totala avsaknaden av integration mellan google kalender och tex gmailkontakter gör den samtidigt extremt oproduktiv att använda för en massa saker.

edit
Angående androids(avsaknad av) filhanterare så är det tydligen ett högst medvetet beslut att det fungerar som det gör. Tanken är visst att man vill komma bort från typen av användande du beskriver för att i stället låta det skötas av de installerade programmen.
Med andra ord: Om du till exempel laddat ner en pdf så är alltså tanken att du ska starta din pdfläsare, inte leta reda på filen via filhanterare och öppna filen därifrån.

Permalänk

och Jessica Alba har *vad* att göra med en Windows-phone-lansering? Herregud MS, trodde ni hade kommit längre än till 80-talet..

Permalänk
Medlem

_Akta vad gäller filhanterare så tänker jag inte på det längre bland det första jag installerar. Tror inte du är ensam om Google kalender. DeadC gillar googles kontakt system. Och han har en del som han klagar på. Men eftersom jag inte anvädner det av gammal princis. Tycler man ska ha en egen domän om man är ett företag och styra sina agna tjänster. Så är det du skriver något som borde vara självklart om man tar ett os som en prudukt/helhetslösning. Du beskriver exchange med sharepoint 2003 bdw.

Edit:
_Akta bra inlägg bdw

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.