PSU med endast 1st 4pin, går det splitta till 2st?

Permalänk
Medlem

PSU med endast 1st 4pin, går det splitta till 2st?

Funderar på ett HTPC-chassi med en 150w PSU men den har endast 1st 4pin till PCU men jag behöver en till 4pin till mitt ljudkort Asus Xonar ST.

Är detta möjligt?

4pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Complete:

Funderar på ett HTPC-chassi med en 150w PSU men den har endast 1st 4pin till PCU men jag behöver en till 4pin till mitt ljudkort Asus Xonar ST.

Är detta möjligt?

4pin

http://www.abload.de/img/tutorialatx12powerconn7olf.jpg

Hmm.
Det är väl fel sladd du vill ha?

Eller har du ingen molex alls?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ah, pinsamt, det är grafikkortet som har 4pin-kontakten, det kortet ska inte med till nya chassit.

Ja du har helt rätt med den på bilden.

Detta är vad som finns på nätagget:

Output Connectors: 1 x 24PIN ATX, 2 x SATA, 1 x IDE, 1 x 4PIN CPU

Ingen molex alls Är det helt kört då?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Complete:

Ah, pinsamt, det är grafikkortet som har 4pin-kontakten, det kortet ska inte med till nya chassit.

Ja du har helt rätt med den på bilden.

Detta är vad som finns på nätagget:

Output Connectors: 1 x 24PIN ATX, 2 x SATA, 1 x IDE, 1 x 4PIN CPU

Ingen molex alls Är det helt kört då?

Grafikkortet ska ha 6p.
Men "1 x IDE" ska väl vara molex?

Fel håll.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Grafikkortet ska ha 6p.
Men "1 x IDE" ska väl vara molex?

Fel håll.

My bad, trött

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Men "1 x IDE" ska väl vara molex?

Måste det nästan vara, ja.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag har rört till det lite, sorry, men detta tänkte jag köpa:

PSU 150W :
1 x 24PIN ATX,
2 x SATA,
1 x IDE,
1 x 4PIN CPU

Ska täcka:

1 CPU
1 Mboard
1 Xonar
2 SSD
1 HDD

Jag fick för mig att jag var tvungen att splitta CPUns 4pin vilket kunde orsaka dålig prestanda eller nåt men nu är det endast ljudkort och SSD som får slåss om ström.
Behöver en del splitterkablar.

IDE är väl sådant här åbäke som man använde på 90-talet. Finns väl adaptrar för att göra om till sata-ström.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Complete:

...

IDE är väl sådant här åbäke som man använde på 90-talet. Finns väl adaptrar för att göra om till sata-ström.

http://www.gnelettronica.eu/wp-content/uploads/2012/08/cavo_i...

Din bild visar signalkabeln, den har ingen strömförsörjning. Det är samma 4-poliga molex för strömmen på gamla pata/ide-enheter som fortfarande används idag, t ex till ditt ljudkort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ska det behöva ta 8 replies innan du får svar på frågan...

Om du har en Molex-kontakt på din HDD så behöver du:
_enbart_ en molex Y-kabel. En hona till två hanar.

Om du har SATA-ström på HDD:n också (dvs samma som dina SSD) så behöver du:
En SATA Y-kabel: en SATA-hona till två hanar. Hittar du ingen sådan så skaffa en Molex hona -> en SATA-hane _och_ en molex Y-kabel hona till två hanar.

Smack, dina problem lösta.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Ska det behöva ta 8 replies innan du får svar på frågan...

Om du har en Molex-kontakt på din HDD så behöver du:
_enbart_ en molex Y-kabel. En hona till två hanar.

Om du har SATA-ström på HDD:n också (dvs samma som dina SSD) så behöver du:
En SATA Y-kabel: en SATA-hona till två hanar. Hittar du ingen sådan så skaffa en Molex hona -> en SATA-hane _och_ en molex Y-kabel hona till två hanar.

Smack, dina problem lösta.

¿Que?
Bra svar, men du missuppfattade frågan rejält. Den var redan besvarad innan du svarade.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

¿Que?
Bra svar, men du missuppfattade frågan rejält. Den var redan besvarad innan du svarade.

¿Que?

Tror jag inte alls. Han behövde kontakter för att täcka sitt behov vilket jag verkar vara den enda som givit ett vettigt svar till?

Läs hans senaste inlägg om vad han tänkt köpa och vad han har tänkt koppla in.

Om han köper det han skrev och har exakt det han skrev så behöver han exakt vad _jag_ skrev för att få ihop det.

Om det var att jag fokuserade på HDD:n istället för ljudkortet så beror det på att den är den enda okända variabeln i ekvationen.

Nuff said?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

TS trodde sig behöva dubbla 4-pins (ATX 12V) då ljudkortet behöver ström, men det visade sig vare en molexkontakt som krävdes. Nätagget saknade molex, men där fanns en IDE strömkontakt, som snabbt konstaterades vara en vanlig molex, vilket MultiMan kunder berätta.

Slutsats, alla nödvändiga kontakter fanns redan, bara lite förvirring vad som krävdes och vad som fanns att tillgå på nätagget. Att Y-kabel skulle behövas vara TS redan medveten om.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara