Strömförande laptop eller frekvens störning?

Permalänk

Strömförande laptop eller frekvens störning?

Hej, har en laptop och när jag spelar elgitarr och har förstärkaren kopplad via usb till datorn så är det ett gnisslande ljud som kommer fram från förstärkaren. Samma ljud framkommer om jag håller i gitarren och datorn samtidigt (utan usb-sladden ansluten). Obs, låter endas så när strömkablen är ansluten till datorn ej i batteri läge.

Någon som vet varför det är så?

Sen så har jag varit med om att om man drar fingrarna på baksidan av skärmen, så känns det som att de vibrerar. Även här gäller det enbart när datorn är ansluten till ett vägguttag, varför är det så?

Permalänk

Du kan prova att vända kontakten i vägguttaget (så stiften byter plats) för en av enheterna. Någon av dem har kanske inte jordad stickkontakt eller jordat vägguttag...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du kan prova att vända kontakten i vägguttaget (så stiften byter plats) för en av enheterna. Någon av dem har kanske inte jordad stickkontakt eller jordat vägguttag...

Har inte jordat i något uttag.

Permalänk
Skrivet av twoodblue:

Har inte jordat i något uttag.

Detta är en bidragande orsak till att du känner "nätbrummet" med fingertopparna mot baksidan.
Din egen kropp agerar jordpunkt vilket är ofarligt men obehagligt.
Genom att vrida väggkontakten så växlas fas- och nolla(relativ jord) stiften och effekten kan minska eller försvinna helt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Detta är en bidragande orsak till att du känner "nätbrummet" med fingertopparna mot baksidan.
Din egen kropp agerar jordpunkt vilket är ofarligt men obehagligt.
Genom att vrida väggkontakten så växlas fas- och nolla(relativ jord) stiften och effekten kan minska eller försvinna helt.

Bra info! Tack!

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Detta är en bidragande orsak till att du känner "nätbrummet" med fingertopparna mot baksidan.
Din egen kropp agerar jordpunkt vilket är ofarligt men obehagligt.
Genom att vrida väggkontakten så växlas fas- och nolla(relativ jord) stiften och effekten kan minska eller försvinna helt.

Okej, tack för tipset Cheers mate!!

Dock så måste jag lämna in datorn imorn, den blir överhettad fort och W knappen lossnar/sitter dåligt. 3 månader gamal dator, och redan kass =/