Vad tycker Du om Ipad mini?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

När det kommertill flash och soc ffinns det inget enstaka alternativ som kan ersätta Samsung. Åtminstone inte utan att tumma på kvalitet och pris. Det finns inga realistiska alternativ. Samsung kan sälja till Samsung medan Apple saknar tillverkare.

Det är helt klart svårt för dom att hitta alternativ men utfasningen och alternativa källor tycks ju börja dyka upp. Dock är det ju inte lätt och det kommer kosta dom mycket pengar på vägen . http://www.isuppli.com/Teardowns/News/pages/Many-iPhone-5-Components-Change-But-Most-Suppliers-Remain-the-Same-Teardown-Reveals.aspx där ser man vad alla pryttlar sägs/tros komma från. Worst case för Apple är ju att dom får bygga en egen fabrik helt enkelt vilket dom utan tvekan har råd med.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Gissar på att de inte kommer använda samsung överhuvudtaget inom 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Blev besviken på iPad Mini lite, den är väl bra men priset känns inte rätt.
Efter lite sökningar så verkar det som att iPad Mini kostar Apple totalt ~1300kr att tillverka med material, processor, minne osv och arbetskraft då.
Så jag tycker att dom kunde sålt den 500kr billigare. Men men blir en "normal" storlek iPad för mig endå

Ur Apple-perspektiv är priset redan pressat, rörelsemarginalen är sämre på iPad mini än andra Apple-produkter. Det är en oro som finns kring Apple aktien, lägre rörelsemarginal nästa kvartal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterj:

Ur Apple-perspektiv är priset redan pressat, rörelsemarginalen är sämre på iPad mini än andra Apple-produkter. Det är en oro som finns kring Apple aktien, lägre rörelsemarginal nästa kvartal.

Förvånar mig inte. Apple går bara ner mer och mer, tillslut är dom inte ledande längre.
Vi får se vilket företag som blir "störst och bäst" härnäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Tror du seriöst att deras produktionskostnader är högre än Samsung eller HTC? Dem kan ta ockerpriser pågrund av att främsta delen av deras köpare inte vet bättre.

Jag föredrar att se det hela på ett lite annat vis. Dom tar betalt enligt vad kunderna är villiga att betala, och vet att den stora majoriteten har bättre för sig än att gnida om (i sammanhanget) småpengar när det handlar om en grej som kommer att användas dagligen i flera år.

Ett litet högre inköpspris glömmer man fort, mycket fortare än besvikelsen över att man snålade och inte köpte det man egentligen ville ha. Om du egentligen vill ha en nexus, så varsågod och köp. Priset kan man ju inte klaga på.

Skrivet av sQuille:

Känns som en riktig appleprislapp... Jag förväntade mig att de skulle ta upp en kamp mot 6-700kr billigare Nexus 7 som dessutom har bättre prestanda och mer högupplöst display. Att sätta 1024x768 på en så stor skärm som 7,9" då 1280x720 börjar bli standard, det är verkligen inte likt Apple.

Jag skulle säga att det är mycket likt Apple att inte fragmentera om man inte måste. iPad kör 4:3, För att slippa tvinga utvecklarna att börja bygga för ännu en upplösning så var dom tvungna att välja mellan 1024x768 och 2048x1536. En 7,9-tumspanel med så hög upplösning var väl för dyr. Nyttan med retina på 7,9" var väl inte lika självklar som på 10" eftersom den krympta storleken i sig har gjort att pixlarna blivit lite tightare.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om iPad mini kommer säljas i några andra butiker den 2 November en bara den i Täby?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Förvånar mig inte. Apple går bara ner mer och mer, tillslut är dom inte ledande längre.
Vi får se vilket företag som blir "störst och bäst" härnäst

Jag tror Microsoft kommer ta ledet nu med Windows 8 och des Microsoft Surface RT och PRO

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Jag tror Microsoft kommer ta ledet nu med Windows 8 och des Microsoft Surface RT och PRO

Ja. De nya MS plattorna måste testas sen! Hoppas dom inte bara är bra mjukvarumässigt och att det är mycket kraft i utan även skalet, en viktig del man inte får glömma i en platta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Jag tror Microsoft kommer ta ledet nu med Windows 8 och des Microsoft Surface RT och PRO

Jag är inte lika säker på det. Det är mycket svårt att slå sig in på en marknad där man är långt långt efter.
De borde satt ett lägre pris än de gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Jag tror Microsoft kommer ta ledet nu med Windows 8 och des Microsoft Surface RT och PRO

Jag vet inte riktigt om jag tycker om Surface RT.
Den ser lite obehaglig ut, som att man inte vet hur man ska hålla den.
Den ser bäst ut när man använder den som laptop, men ingen padda att bekvämt varken läsa på eller ha i knät framför TV:n. Kan tänka mig att den är mycket bättre än Ipad vad gäller att kolla på film, men jag är inte helt övertygad om Surface RT i sin helhet.
Den ser helt klart mer lockande ut när kickstandet är ute och tangentbordet med de olika färgerna är på - när den liknar en laptop. Är visserligen ganska fräckt att tangentbordet snabbt och lätt knäpps på med magnet och används sedan som ett skydd.
Att där finns ett desktopläge på den men att man bara kan använda typ 5 applikationer eller hur det är tycker jag känns lite, mja. Jag vet inte riktigt. Det är inte så anpassningsbart heller. Ändra sin personliga färg och bakgrunden.

Ska ju så klart inte säga nej åt paddan och helt förvisa den förrän jag själv har provat den, men jag är ganska kritisk till den så här långt. Den är ganska dyr för att inte vara så förbannat överlägsen någon annan platta. Och utbudet av appar tror jag inte kommer bli så fantastiskt heller.
Får väl se hur det blir när man får leka på en själv, kanske vänder min inställning helt

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Worst case för Apple är ju att dom får bygga en egen fabrik helt enkelt vilket dom utan tvekan har råd med.

Det är inte bara att "helt enkelt" bygga en fabrik. Även om Apple har gott om pengar så ska man få tag på tillstånd och sedan ska själva bygget bli färdigt (tar flertalet år). Samtidigt ska man hitta tillräckligt mycket kompetent folk för att det ö.h.t. ska vara möjligt att kunna få någoting gjort och sedan väntar en mycket lång (som med all tillverkning) process att nå önskade resultat. Apple kommer inte att starta egen tillverkning av flash, skärmar och soc.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av piotrr:

Det gör det inte. Skärmarna i iPad kommer till och med från Samsung.

Gjorde.

Permalänk
Medlem

Kommer köpa en mini imorgon, min första läsplatta.
Blir en svart 32gb WIFI och en Apple TV när jag ändå är in.
Minin blir perfekt kompanjon i TV-soffan framför projektorn istället för bärbara när man ska slösurfa etc.
Blir även perfekt när man ska spela musik på fester när man har folk över, får hellre en grogg över en iPad än min bärbara!

Sen är den lagomt stor för att läsa e-böcker i bilen / i sängen etc.

Jag har varit extremt skeptisk till läsplattor förut men nu tänkte jag prova en iaf - kan lämna ett omdöme sen när jag provat den.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jckssn:

Kommer köpa en mini imorgon, min första läsplatta.
Blir en svart 32gb WIFI och en Apple TV när jag ändå är in.
Minin blir perfekt kompanjon i TV-soffan framför projektorn istället för bärbara när man ska slösurfa etc.
Blir även perfekt när man ska spela musik på fester när man har folk över, får hellre en grogg över en iPad än min bärbara!

Sen är den lagomt stor för att läsa e-böcker i bilen / i sängen etc.

Jag har varit extremt skeptisk till läsplattor förut men nu tänkte jag prova en iaf - kan lämna ett omdöme sen när jag provat den.

Får man fråga varför du tar denna framför en Nexus 7?
Om det är för lagringsutrymmet så kommer 32GB versionen av Nexus 7 till Sverige nu i november.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Han kanske helt enkelt gillar apples produkter bättre han har i sin sign en Macbook redan och han säger att han ska beställa en Apple Tv då är det väl bra mycket smartare att köpa en iPad än en android platta som inte går att synka till nåt av det han har. Förstår inte att det alltid ska försöka säljas in massa Android pryttlar i trådar som inte handlar om dom. Här diskuterar vi iPad mini och inte något Android platta.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Blev ett köp på en vit mini 16gb för slösurf och kanske lite film i sängen eller när man är ute på resande fot. Lite trist att vänta ända till 23 nov på den bara..

Köpte hellre ipad mini än nexus 7 pga gillar ios mer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Don_W:

Han kanske helt enkelt gillar apples produkter bättre han har i sin sign en Macbook redan och han säger att han ska beställa en Apple Tv då är det väl bra mycket smartare att köpa en iPad än en android platta som inte går att synka till nåt av det han har. Förstår inte att det alltid ska försöka säljas in massa Android pryttlar i trådar som inte handlar om dom. Här diskuterar vi iPad mini och inte något Android platta.

Jag försöker inte sälja in något alls, tycker bara att man borde titta på alla alternativ när man ska köpa något, är det så dumt?

Och om vi nu ska diskutera iPad mini så måste jag tyvärr påstå att den är en ren besvikelse, lågupplöst skärm, gammal SoC och ett löjligt högt pris.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag försöker inte sälja in något alls, tycker bara att man borde titta på alla alternativ när man ska köpa något, är det så dumt?

Och om vi nu ska diskutera iPad mini så måste jag tyvärr påstå att den är en ren besvikelse, lågupplöst skärm, gammal SoC och ett löjligt högt pris.

Man kan mycket väl säga att man skall titta på andra alternativ men det lämpar sig bättre i Den Vs Den trådar och inte en tråd som är ämnes specifik för just iPad mini. Då personen i fråga nu hade en mac och skall skaffa en apple tv så är ju onekligen en iPad ett smartare alternativ då alla saker kan kopplas samman på ett annat sätt.

Japp diskutera mini går alldeles utmärkt och då får gärna ha vilken åsikt du vill. Min åsikt om den är att den är för liten för mig och min familj. Ska jag ha en surfplatta ska den vara som iPad 2/4 storleken och kommer att bli en iPad då jag har 2 iPhones och gärna ser att mina appar jag köper kommer till alla mina enheter.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Blev en svart 16gb för min del idag.
Dom går åt som smör på mediamarkt i Göteborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Får man fråga varför du tar denna framför en Nexus 7?
Om det är för lagringsutrymmet så kommer 32GB versionen av Nexus 7 till Sverige nu i november.

När det blir så litet som 7" tycker jag inte 16:10 är någon vidare bra aspect ratio, med 4:3 på minin så får jag 36% större skärmyta än nexus 7, tycker också att 4:3 ger en mer behaglig upplevelse när man använder plattan i portrait-läge.
Sen som någon sa så passar en iOS-produkt in bättre i mitt hem än en Andriod-platta skulle göra, lite "fast" i Apple's eco-system. Det är inget jag klagar över då jag gillar produkterna jag har här hemma - och dom fungerar dessutom riktigt bra direkt ut ur kartong tillsammans med varandra.

Till tråden...

Var först på plats på Mediamarkt i Luleå och köpte en svart 32gb WIFI , dom hade fått in rätt många så jag fick precis modellen jag ville ha.
Nu har jag surfar runt del på den, kikat på film och även provat styra både Apple TVn, min Pioneer-stärkare mm. med den och det fungerar riktigt bra.
Storleksmässigt tycker jag den är en fullträff, tillräckligt stor för att kunna surfa ser serier etc på men fortfarande riktigt jäkla smäcker, trodde inte den skulle vara så tunn!
Sen så är den mattsvarta baksidan ruskigt snygg, skulle passa som handen i handsken i en batcave.

Ska söka runt lite och se ifall jag hittar några trevliga appar och prova lite mer med Airplay etc.
Återkommer om några dagar så får jag se ifall det är något jag saknar / hakar upp mig på.

Sen kan jag säga något om tablets i allmänhet, har alltid varit skeptisk till dom men nu när jag surfat med dom etc kan jag nog ärligt säga att det är bland det bästa som hänt mänskligheten sen "Den stora dassboken" kom ut.

Permalänk
Medlem

Efter att ha stannat på digital inn och mizo hittade jag en 16gb svart på elgiganten kungsgatan. Kanske inte lika spännande inköpsmiljö (stor del av att köpa en appleprodukt har jag fått för mig), men de har tydligen rätt många till på lagret ifall någon är på jakt till helgen!

Min första Apple-produkt på 5 år, men känner mig hyfsat hemma. Gillar verkligen 4:3 formatet, och skärmen känns gedigen om man ser till ljusstyrka och färgåtergivning, dock "ser" man pixlar på den ifall man tittar ordentligt.

Känns annars som en gedigen pjäs, men ärligt talat saknar jag google-integrationen jmf med min nexus-mobil. Valde dock en ipad för att komma åt båda platformarna, så återkommer fter några veckors test med vilket OS jag gillar mest!

Permalänk
Medlem

Köpte en mini 16GB vit på digital inn sveavägen. Var vid 12-tiden och de verkade ha brist på de flesta modeller då.

Första paddan för mig. Gillar den hittills. Fullstora faller mig inte i smaken så jag har väntat på mini ända sedan ryktena och spekulationerna började för år sedan.

fonten i ibooks ser finfin ut, inte så att jag tänker på pixelstorleken eller så.

Det jag saknar är optisk styrkula för finlir i textredigering.. Har det på min htc desire och det är guld värt.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Någon som har koll på om elgiganten eller media markt har några kvar i Jönköping eller Växjö?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Skrivet av Supermotard:

Någon som har koll på om elgiganten eller media markt har några kvar i Jönköping eller Växjö?

Ring och fråga! Eller så beställer du på deras hemsida, verkar ha kvar i lager (i alla fall 16 GB WiFi).

Permalänk
Medlem

Här är en unboxing av en ipad mini på svenska för den som vill se http://www.youtube.com/watch?v=VJaMjbatmPo

Permalänk
Skrivet av Robles:

Ring och fråga! Eller så beställer du på deras hemsida, verkar ha kvar i lager (i alla fall 16 GB WiFi).

Japp gjorde det! Beställde dock en från Elgigantens hemsida

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk

Den är fin. Snyggt med smala skärmkanter. För mig finns det inget som motiverar ett köp, när det finns andra plattor som är bättre på det mesta, och som också är mycket billigare. Men dålig är den ju inte på något sätt

Permalänk
Skrivet av Supermotard:

Japp gjorde det! Beställde dock en från Elgigantens hemsida

Skickades från m.sweclockers.com

Smart, du lär ha din rätt snabbt om du inte valde gratis frakt alternativet.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Den är fin. Snyggt med smala skärmkanter. För mig finns det inget som motiverar ett köp, när det finns andra plattor som är bättre på det mesta, och som också är mycket billigare. Men dålig är den ju inte på något sätt

Vilka är dessa andra läsplattor och på vilket sätt är dom bättre?

Permalänk
Skrivet av Robles:

Vilka är dessa andra läsplattor och på vilket sätt är dom bättre?

Till exempel Nexus 7 har framför allt bättre skärm och är snabbare, och kostar 1400kr mindre. iPadens enda stora fördel är nog kameran. Sen är det ju upp till vad man själv gillar. Android eller iOS, 7 eller 8 tum. Men på det man kan mäta är Nexus 7 bättre på många punkter.