Permalänk
Medlem

GParted vill icke starta

Mitt problem är att GParted vägrar starta i Arch Linux. När jag startar det från menyn (KDE) så ligger ikonen under musmarkören i kanske 15 sekunder sen försvinner den, ingen lösenordsskärm dyker upp. När jag startar den från terminalen (jag har du använt su innan, det tillåts inte starta igenom terminalen annars.) så dyker detta upp.

[root@lancelot icyton]# gparted (process:1208): Gtk-WARNING **: Locale not supported by C library. Using the fallback 'C' locale. No protocol specified (gpartedbin:1208): Gtk-WARNING **: cannot open display: :0 [root@lancelot icyton]#

Någon som vet hur man fixar detta då? Här är tråden jag gjorde på Arch-forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Mitt problem är att GParted vägrar starta i Arch Linux. När jag startar det från menyn (KDE) så ligger ikonen under musmarkören i kanske 15 sekunder sen försvinner den, ingen lösenordsskärm dyker upp. När jag startar den från terminalen (jag har du använt su innan, det tillåts inte starta igenom terminalen annars.) så dyker detta upp.

[root@lancelot icyton]# gparted (process:1208): Gtk-WARNING **: Locale not supported by C library. Using the fallback 'C' locale. No protocol specified (gpartedbin:1208): Gtk-WARNING **: cannot open display: :0 [root@lancelot icyton]#

Någon som vet hur man fixar detta då? Här är tråden jag gjorde på Arch-forumet.

Vad kör du med för region och language?

Enligt denna tråden https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=127872 så löste det sig när han ändrade.

Här är en annan tråd med en som har samma problem https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?pid=1183439

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

Det verkar som han använder GNOME, "region and language" finns inte i KDE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Det verkar som han använder GNOME, "region and language" finns inte i KDE.

Testa öppna och ändra /etc/locale.conf

Använder inte ArchLinux själv så har lite svårt att hjälpa dig.

Edit: Tydligen inte /etc/locale.conf du ska ändra nåt i. Titta här för att ändra din locale https://wiki.archlinux.org/index.php/Locale

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

Oj, "/etc/locale.conf" existerar ju ej!
Förövrigt så funderar jag på att byta distro, Arch har krånglat så mycket, en gång fick jag till och med Kernel Panic när jag skulle uppdatera något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Oj, "/etc/locale.conf" existerar ju ej!
Förövrigt så funderar jag på att byta distro, Arch har krånglat så mycket, en gång fick jag till och med Kernel Panic när jag skulle uppdatera något.

Se mitt tidigare inlägg för information om hur du lägger till ny locale.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

Nä, givetvis fungerade inte detta... Om jag inte kan använda GParted kan jag få problem med att byta distro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Nä, givetvis fungerade inte detta... Om jag inte kan använda GParted kan jag få problem med att byta distro.

Skriv locale -a i terminalen, förhoppningsvis finns sv_SE.UTF-8 med.
Gör den inte det, använd en_US.UTF-8 nedan istället.

Skriv sedan

export LANG=sv_SE.UTF-8

(eller en_US-varianten istället).
innan du startar gparted .

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Nä, givetvis fungerade inte detta... Om jag inte kan använda GParted kan jag få problem med att byta distro.

Varför skulle du få problem med att byta distro bara för att GParted inte funkar? För om det nu verkligen har skitit sig så mycket att du ger upp om GParted på Arch kan du alltid tanka ner deras egna livecd eller öppna det ifrån tex, live Ubuntu
Brukar imo varar överlag lättare då man inte kan portionera den disken som är mountad (den som Arch körs på i ditt fall.).

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig något mer :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Skriv locale -a i terminalen, förhoppningsvis finns sv_SE.UTF-8 med.
Gör den inte det, använd en_US.UTF-8 nedan istället.

Skriv sedan

export LANG=sv_SE.UTF-8

(eller en_US-varianten istället).
innan du startar gparted .

Nej, det fungerar fortfarande inte. (Förövrigt använder jag alltid en_US för att jag vill ha allt på Engelska.)

Skrivet av bubbleq:

Varför skulle du få problem med att byta distro bara för att GParted inte funkar? För om det nu verkligen har skitit sig så mycket att du ger upp om GParted på Arch kan du alltid tanka ner deras egna livecd eller öppna det ifrån tex, live Ubuntu
Brukar imo varar överlag lättare då man inte kan portionera den disken som är mountad (den som Arch körs på i ditt fall.).

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig något mer :/

Problemet är att jag vill kunna mixtra med disken jag skall använda vid överförning och sånt.

Permalänk
Medlem

pröva kdesu eller gksu för att starta gparted i terminalen

Permalänk

Localen är inte problemet, däremot får gparted inte tillgång till din X-display. Testa giglis förslag.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det har jag testat, det står faktiskt i Arch-tråden. GParted startar, men när det initialiserats så stängs det av, här är terminaloutputen.

[icyton@lancelot ~]$ kdesu gparted Fontconfig warning: "/etc/fonts/conf.d/50-user.conf", line 9: reading configurations from ~/.fonts.conf is deprecated. kdesu(6034) startApp: Daemon not safe (not sgid), not using it. [icyton@lancelot ~]$

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska avinstallera Arch så anänd fdisk istället för att krångla med gparted. Det är säkert redan installerat.

Permalänk
Medlem

Men nu löste det ju sig, jag skall använda Live-CDn för att förbereda disken. Dock är det bra om vi löser detta så att andra kan använda denna som referens.