Mjuk raid - Vad händer när jag installerar om datorn eller flyttar hårddiskarna?

Permalänk

Mjuk raid - Vad händer när jag installerar om datorn eller flyttar hårddiskarna?

Sökte på nätet men fann inte ett bra svar tyckte jag.

Ska installera om datorn till Windows 8, försökte uppgradera men har engelska Windows just nu så det gick tydligen inte.
Min SSD är full (120gb) så jag tänka stoppa in 4st 2tb i datorn och förra över allt till den och rensa efter jag installerat om med Windows 8.

Oavsett hur jag får över min information så har jag tänkt att ha en raid1 och utöka den med tiden, det jag undrar är om jag gör det i Windows 7 och installerar om till Windows 8 eller byter hårddisk (vilket som), vad händer då? Enligt andra så är det osäkert och om så är "uppgradering" bästa lösningen som känns olustigt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Jag körde en mjukvaru-RAID i Win7 och den kunde snappas upp efter en ominstallation i alla fall.

Men varför väntar du inte med att RAIDa tills du har installerat Win8?

Permalänk
Medlem

Undrar du vad som händer med mjuk-raiden efter ominstallationen? ISF har jag ingen aning vad som händer när du byter från W7 till W8, men av erfarenhet kan jag säga att en befintlig raid-disk finns kvar efter ominstallation av W7. Skulle tippa på att den även finns kvar om du byter från 7 till 8, men en säkerhetskopia av viktiga saker är kanske att rekomendera

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Skrivet av scanie:

Jag körde en mjukvaru-RAID i Win7 och den kunde snappas upp efter en ominstallation i alla fall.

Men varför väntar du inte med att RAIDa tills du har installerat Win8?

Jo kan jag göra men om jag i framtiden vill byta SSD, OS (alltså ominstallation till nya, där även formatering av hårddisken behövs) så vill jag inte förlora min raid, speciellt om jag då har kanske 20TB av saker.

Skrivet av ress:

Undrar du vad som händer med mjuk-raiden efter ominstallationen? ISF har jag ingen aning vad som händer när du byter från W7 till W8, men av erfarenhet kan jag säga att en befintlig raid-disk finns kvar efter ominstallation av W7. Skulle tippa på att den även finns kvar om du byter från 7 till 8, men en säkerhetskopia av viktiga saker är kanske att rekommendera

Jo men vill ju såklart inte förlora allt annat därför jag ska köra raid1, kommer inte uppgradera utan köra en ominstallation då jag inte har svenska Windows 7 på datorn just nu

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Det ska inte spela någon roll. Sen rekommenderar jag starkt att du väljer RAID5 istället för RAID1. Vad jag vet kan du inte utöka en RAID1. Dessutom "förlorar" du mindre utrymme genom att köra RAID5.

Personligen hade jag dock hellre väntat och testat Storage Spaces som är en ny feature i W8. Verkar sjukt ballt

Permalänk
Skrivet av MrMadMan:

Det ska inte spela någon roll. Sen rekommenderar jag starkt att du väljer RAID5 istället för RAID1. Vad jag vet kan du inte utöka en RAID1. Dessutom "förlorar" du mindre utrymme genom att köra RAID5.

Personligen hade jag dock hellre väntat och testat Storage Spaces som är en ny feature i W8. Verkar sjukt ballt

Tackar för svar, någon sida verkar raid 5 på 8tb ge 7tb kvar som jag inte kunde förstå, men sökte nu igen och det ska tydligen vara som raid1 fast man har ytterliga en hårddisk som står och väntar på att en utav dem i raiden ska gå isönder? om så blir det rätt så dyrt desto fler hårddiskar man har.

Och om raid1 bara kan ha 2 hårddiskar, hur gör man om man vill ha 10-20 st då?

Har läst om storage spaces innan och det verkar så som jag har tänkt, att man inte köra en raid men all information fördelas och syns såsom det skulle befinna sig i en raid miljö, riktigt?
Iallafall så har det fått dåliga betyg och vetifan hur det är nu.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Och om raid1 bara kan ha 2 hårddiskar, hur gör man om man vill ha 10-20 st då?

unRAID

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Skrivet av Kantal:

Jaja får väll titta runt mer då, med unRAID så måste jag ha hårddiskarna separata ifrån min primära datorn med Windows, alltså i en egen dator och det vill jag inte.

Tackar för svar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Tackar för svar, någon sida verkar raid 5 på 8tb ge 7tb kvar som jag inte kunde förstå, men sökte nu igen och det ska tydligen vara som raid1 fast man har ytterliga en hårddisk som står och väntar på att en utav dem i raiden ska gå isönder? om så blir det rätt så dyrt desto fler hårddiskar man har.

Och om raid1 bara kan ha 2 hårddiskar, hur gör man om man vill ha 10-20 st då?

Har läst om storage spaces innan och det verkar så som jag har tänkt, att man inte köra en raid men all information fördelas och syns såsom det skulle befinna sig i en raid miljö, riktigt?
Iallafall så har det fått dåliga betyg och vetifan hur det är nu.

RAID1 går bara att använda med exakt två diskar.
RAID5 kräver minst tre diskar.

Med RAID5 "tappar" du en disks storlek till säkerhet. Alla diskar används för att lagra all data, men de har även s.k. paritetsbitar som håller det som behövs för att återskapa de andra diskarna.

Alltså:
3 diskar: 2 diskar utrymme
4 diskar: 3 diskar utrymme
5 diskar: 4 diskar utrymme
osv.

Diskarna bör dock vara lika stora. Annars blir det den minsta disken som bestämmer användbar storlek på de andra.

En RAID5-array kan även byggas ut med fler diskar utan att behöva formatera om.

Permalänk
Skrivet av MrMadMan:

RAID1 går bara att använda med exakt två diskar.
RAID5 kräver minst tre diskar.

Med RAID5 "tappar" du en disks storlek till säkerhet. Alla diskar används för att lagra all data, men de har även s.k. paritetsbitar som håller det som behövs för att återskapa de andra diskarna.

Alltså:
3 diskar: 2 diskar utrymme
4 diskar: 3 diskar utrymme
5 diskar: 4 diskar utrymme
osv.

Diskarna bör dock vara lika stora. Annars blir det den minsta disken som bestämmer användbar storlek på de andra.

En RAID5-array kan även byggas ut med fler diskar utan att behöva formatera om.

OK så då är det som jag tänkte, dock så har jag inte råd att bygga ut med en extra hårddisk för varje 2 hårddiskar, får försöak med storage spaces istället.
Förstår dock inte varför raid1 bara kan ha max 2 hårddiskar och inte 4,6,8,10...

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Det går inte åt en disk per två diskar i raid 5
Det går åt en oavsett antal.
10 diskar ger 9 diskars utrymme och möjligheten att en disk kan krascha

Du kan bara ha två diskar i raid 1
Men du kan däremot ha flera raid 1

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Om det skulle bli dyrt med en extra disk per två diskar. Vad är då inte en disk per disk då

Permalänk
Skrivet av Omnicube:

Det går inte åt en disk per två diskar i raid 5
Det går åt en oavsett antal.
10 diskar ger 9 diskars utrymme och möjligheten att en disk kan krascha

Du kan bara ha två diskar i raid 1
Men du kan däremot ha flera raid 1

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Om det skulle bli dyrt med en extra disk per två diskar. Vad är då inte en disk per disk då

Jo sant, tänkte mig inte förr där:P förstår dock inte hur raid5 kan ge 100% redudant, förstår liksom det bara inte.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Jo sant, tänkte mig inte förr där:P förstår dock inte hur raid5 kan ge 100% redudant, förstår liksom det bara inte.

Rekommenderar Kjell & Co bok, de går igenom raid rätt bra.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Rekommenderar Kjell & Co bok, de går igenom raid rätt bra.

Ja får läsa den då, för att om den ger 100% redudants så förstår jag inte hur det kan vara mindre än 1:2.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Ja får läsa den då, för att om den ger 100% redudants så förstår jag inte hur det kan vara mindre än 1:2.

Förklaras rätt bra här: http://riceball.com/d/content/raid-5-parity-what-it-and-how-d...

Permalänk
Medlem

Ett exempel på hur en disk kan ge redundans för n andra diskar
------------------------------------------------------------------------------

Varje disk (av storlek x bits) innehåller en lång rad av x st ettor och nollor.

Position Disk1 Disk2 Disk3 Disk4 DiskKontrollBit ---------------------------------------------------------------------------------- 1 [1] [0] [1] [1] [1] 2 [1] [0] [0] [1] [0] 3 [0] [0] [0] [1] [1] 4 [1] [0] [1] [0] [0] 5 [1] [1] [1] [1] [0]

Datan (läses lodrätt ovan) på Disk1 (11011), Disk2 (00001), Disk3 (10011) och Disk4 (11101) representerar alltså dina filer.

Datan på DiskKontrollBit å andra sidan representerar inte filer, utan anger helt enkelt om antalet ettor på en given position på Disk1-Disk4 är jämnt (markeras med 0) eller ojämnt (markeras med 1). Om du i exemplet studerar position 2 på Disk1-Disk4 (1001) sä är antalet 1:or jämnt (2st), och således sätts position 2 på DiskKontrollBit till en 0:a.

Tänk dig sedan att exempelvis Disk4 går sönder och ersätts av DiskNy.

Position Disk1 Disk2 Disk3 DiskNy DiskKontrollBit ---------------------------------------------------------------------------------- 1 [1] [0] [1] [?] [1] 2 [1] [0] [0] [?] [0] 3 [0] [0] [0] [?] [1] 4 [1] [0] [1] [?] [0] 5 [1] [1] [1] [?] [0]

Då kan datan från Disk4 återskapas genom att man:
1. Kollar hur många 1:or det finns på en given position på Disk1-Disk3.
2. Kollar på DiskKontrollBit om antalet 1:or skall vara jämnt eller ojämnt.

Om vi återigen tittar på position 2 ser vi att:
1. Antalet 1:or på Disk1-Disk3 är 1st.
2. DiskKontrollBit anger att antalet 1:or skall vara jämnt.

Således måste DiskNy ha en 1:a på position 2. Denna procedur upprepas för samtliga positioner, och iom detta kommer DiskNy bli en exakt kopia av den utbytta Disk4.

Skulle det istället vara DiskKontrollBit som går sönder kan den återskapas på samma sätt som när den ursprungligen skapades (kolla jämnt/ojämnt antal 1:or på Disk1-Disk4).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Ett exempel på hur en disk kan ge redundans för n andra diskar
------------------------------------------------------------------------------

Varje disk (av storlek x bits) innehåller en lång rad av x st ettor och nollor.

Position Disk1 Disk2 Disk3 Disk4 DiskKontrollBit ---------------------------------------------------------------------------------- 1 [1] [0] [1] [1] [1] 2 [1] [0] [0] [1] [0] 3 [0] [0] [0] [1] [1] 4 [1] [0] [1] [0] [0] 5 [1] [1] [1] [1] [0]

Datan (läses lodrätt ovan) på Disk1 (11011), Disk2 (00001), Disk3 (10011) och Disk4 (11101) representerar alltså dina filer.

Datan på DiskKontrollBit å andra sidan representerar inte filer, utan anger helt enkelt om antalet ettor på en given position på Disk1-Disk4 är jämnt (markeras med 0) eller ojämnt (markeras med 1). Om du i exemplet studerar position 2 på Disk1-Disk4 (1001) sä är antalet 1:or jämnt (2st), och således sätts position 2 på DiskKontrollBit till en 0:a.

Tänk dig sedan att exempelvis Disk4 går sönder och ersätts av DiskNy.

Position Disk1 Disk2 Disk3 DiskNy DiskKontrollBit ---------------------------------------------------------------------------------- 1 [1] [0] [1] [?] [1] 2 [1] [0] [0] [?] [0] 3 [0] [0] [0] [?] [1] 4 [1] [0] [1] [?] [0] 5 [1] [1] [1] [?] [0]

Då kan datan från Disk4 återskapas genom att man:
1. Kollar hur många 1:or det finns på en given position på Disk1-Disk3.
2. Kollar på DiskKontrollBit om antalet 1:or skall vara jämnt eller ojämnt.

Om vi återigen tittar på position 2 ser vi att:
1. Antalet 1:or på Disk1-Disk3 är 1st.
2. DiskKontrollBit anger att antalet 1:or skall vara jämnt.

Således måste DiskNy ha en 1:a på position 2. Denna procedur upprepas för samtliga positioner, och iom detta kommer DiskNy bli en exakt kopia av den utbytta Disk4.

Skulle det istället vara DiskKontrollBit som går sönder kan den återskapas på samma sätt som när den ursprungligen skapades (kolla jämnt/ojämnt antal 1:or på Disk1-Disk4).

Tackar tackar för svar, kom på det igår.
Rätt enkelt men får skylla på trötthet att jag inte orkade tänka till

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO