Började hämta filer från extern HD av sig själv, dator beter sig konstigt

Permalänk

Började hämta filer från extern HD av sig själv, dator beter sig konstigt

Hej
Startade datorn imorse som så många andra morgnar, men idag var datorn lite knepig från ingestans eller så så hade den börjat importera saker från min externa hårddisk är det nån som kommit åt datorn eller vad kan det vara för "bugg" oroande lite granna tt datron börjar importera saker och inte vet jag vart den skulle göra det heller så jag avbröt så klart.
verkar inte som nåt försvunnit men man vet ju aldrig.

Vad kan detta betyda intrång eller?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Inaktiv

va? Vadå importerade saker?

Permalänk

datorn startades när skrivbordet kom upp och ikoner nere vid klocka började ploppa upp, så stod det importerar och hårddiskens enhets beteckning sedan snurrade det en massa filnamn innan jag avbröt importen.
vad som startade den eller vart den importerade vetjag ej hoppas bara att inte nån jäkel har tillgång till min dator.

jag vet att jag uppdaterade svämors iphone igår och funderade omd et hade nåt med saken att göra.
Problemet är att det gällde den externa HDD´N det ororar mig en aning

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Kan det vara någon form av säkerhetskopiering som startat?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Du har blivit tillsagd om dåliga rubriker tidigare, så det är tråkigt att se fortsatta otydliga beskrivningar. Kan vi få till en liten skärpning?

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Skriv i cmd: ping "ditt användarnamn" utan "", så får du se alla som är inne på din dator.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Din externa HDD håller på att kasta in handduken. Se till att ha kopia på viktiga filer på minst ett annat ställe.

Permalänk
Sötast
Skrivet av oTiuZ:

Skriv i cmd: ping "ditt användarnamn" utan "", så får du se alla som är inne på din dator.

Ursäkta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Din externa HDD håller på att kasta in handduken. Se till att ha kopia på viktiga filer på minst ett annat ställe.

Du skojar va? Tycker du hans felbeskrivning låter som att disken är påväg att rasa? Om du inte vet vad du pratar om så ska du nog inte lämna några råd heller. No offence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Skriv i cmd: ping "ditt användarnamn" utan "", så får du se alla som är inne på din dator.

What? Nonsens, ping har ingenting med användare att göra. Det används för att testa om du kommer fram till en annan nätverksadress.

Visa signatur

TANSTAAFL

Permalänk
Medlem

Spontant låter det som Offline files, men schemalagd säkerhetskopiering är inte heller helt otroligt.

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

datorn startades när skrivbordet kom upp och ikoner nere vid klocka började ploppa upp, så stod det importerar och hårddiskens enhets beteckning sedan snurrade det en massa filnamn innan jag avbröt importen.
vad som startade den eller vart den importerade vetjag ej hoppas bara att inte nån jäkel har tillgång till min dator.

jag vet att jag uppdaterade svämors iphone igår och funderade omd et hade nåt med saken att göra.
Problemet är att det gällde den externa HDD´N det ororar mig en aning

Jag tycker det låter som att något program vill importera filer från din hårddisk, t ex iTunes. På mina föräldrars dator så finns det programvara som följde med en kamera, och så fort man stoppar i ett usbminne så börjar den leta efter bilder och importera dessa till datorn.

Permalänk

Det är inte så att den läser igenom filerna på din hdd när datorn startar? När jag kopplar min externa hhd till min dator ser det ut som den "kopierar filer" när den läser in dom... Lite svåårt att beskriva men.. om du stänger av disken å på igen händer det samma sak då? )

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

ja kanske kan det ha med itune att göra då en iphone uppdaterades igår

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DegenSHT:

What? Nonsens, ping har ingenting med användare att göra. Det används för att testa om du kommer fram till en annan nätverksadress.

Jag har då hört att alla användare syns om man skriver så.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Sötast
Skrivet av oTiuZ:

Jag har då hört att alla användare syns om man skriver så.

Och på vilket sätt är vad du har hört relevant?

Min mormor hörde...

Nejdu, det är inte svårare än att kolla upp _fakta_ själv, men att sitta och sprida vidare saker man inte har en aning om är bara otroligt dumt.

Permalänk

Hej
det där importerar saken har inte upprepats så kanske var det nåt Windows fick för sig.
tacksam för tipsen jag fått körde en virus koll med Avira, den hittade 25 "hidden objects" jag har letat lite på nätet men det verkar som hidden objects inte är så farliga saker men man vet ju inte så kanske en ominstallation av W7 inte vore så dum?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]