Hur många invandrare klarar vi att ta emot som det ser ut nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Tack, så svårt var det väl inte?
Så enligt dig räcker det med att ha ha bott I landet och bete sig någorlunda normalt och sekulärt för att man ska börja prata om etniskt svenskt?
är samer och skåningar etniska svenskar? De kan ha bott här lika länge men de har olika modersmål...

Var skrev jag det? Så länge man inte mixar sig med en etnisk svensk så är det svårt att vara en, eller hur? Däremot är det bara mångkulturivrare och rasister som hakar upp sig på ytliga attribut som blond och blåögd. Tex. twittervänstern som agerade gråterskor pga sin egna unkna värdegrund, efter att Reinfeldt nämnde orden.

Om Mahmood hämtar en fru från Iran, så blir inte deras barn etniska svenskar. Då är de fortfarande iranier, iranier-svenskar om de föredrar det, eller bara perser som de egentligen gillar att understryka. Svensk däremot kan man kalla sig så fort man får svenskt medborgarskap, något som ingen kan ha missat om man läser svenska dagstidningar. Skåne är en av sveriges landskap sist jag kollade, så självklart är skåningar etniska svenskar. En person från utlandet bosatt i Skåne, kan kalla sig skåning eller svensk som hänvisning till boendeplats, etnisk svensk, blir den dock aldrig. Samer är en etnisk minoritet i Sverige, precis som romer och judar.

Ganska självklara grejer och inte alls luddigt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Ordet etnisk är precis som ras, art etc något som vi människor har hittat på för att kunna dela upp individer i olika grupper. Där bl.a. kreationister ifrågasätter evolutionen och vill ha exempel på när en individs avkomma från en art går till att bli en helt annan och då inte ovanligtvis dumma exempel, såsom när en hunds avkomma blir en katt etc.

I vilket fall fast vi människor har hittat på begreppen etnisk, ras, art etc så är de ändå fullt tillämpningsbara om man använder dem rätt. Man alltså behöver inte exakt kunna definiera vilka individer som tillhör arten hund för att använda begreppet hund.
Samma sak gäller etnicitet, säger man att man ska utvisa alla icke etniska svenskar, ja då får man stora problem och måste definiera exakt. Pratar man däremot om invandrare och etnisk svenskar rent allmänt såsom jobbpolitik m.m, så förstår alla mycket väl vad man menar, men visst finns argumentationstaktiken trolleri kvar. Med argumentationstaktiken trolleri så menar jag att man hänger upp sig på struntsaker som egentligen inte spelar någon roll.
Just precis detta trolleri gör jag lite själv nu, då det är fullkomligt irrelevant vad ordet etnisk svensk betyder när tråden handlar om hur många invandrare som man kan ta hit.

Men annars skulle man kunna argumentera emot flyktingmottagning genom att kräva en exakt definition på vad en flykting är, vilket inte heller är precis enkelt att förklara, ändå är ordet flykting mycket tillämpningsbar.
Obs: Jag är fullt medmeten om att ordet flykting definieras i Genèvekonventionen, men då Genèvekonventionen kan och bör jämföras med bibeln, så betyder det inte mycket att ordet vagt definieras där.

*edit*
Kortfattat: Ordet etnisk är fullt tillämpningsbar om man använder det rätt på en stor folksamling. Ska man däremot specificera enskilda individer och behandla dem olika beroende på etnicitet, så får man stora problem att definiera vad som gränsen mellan två etniciteter går. Men detta är som sagt inte på något sätt unikt för ordet etnicitet.

Inget av det där ger svar på frågan : vad är en etnisk svensk.
du kan sväva ut hur mycket du vill om semantik, dåliga exempel etc men det förändrar inte faktum att ordet etniskt är förlegat, ej definierat och sällan har någon vidare värde I de flesta diskussioner. Dem som propsar på att använda ordet tycker jag således ska börja definiera ordet så det inte är några frågor kring begreppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norton:

Var skrev jag det? Så länge man inte mixar sig med en etnisk svensk så är det svårt att vara en, eller hur? Däremot är det bara mångkulturivrare och rasister som hakar upp sig på ytliga attribut som blond och blåögd. Tex. twittervänstern som agerade gråterskor pga sin egna unkna värdegrund, efter att Reinfeldt nämnde orden.

Om Mahmood hämtar en fru från Iran, så blir inte deras barn etniska svenskar. Då är de fortfarande iranier, iranier-svenskar om de föredrar det, eller bara perser som de egentligen gillar att understryka. Svensk däremot kan man kalla sig så fort man får svenskt medborgarskap, något som ingen kan ha missat om man läser svenska dagstidningar. Skåne är en av sveriges landskap sist jag kollade, så självklart är skåningar etniska svenskar. En person från utlandet bosatt i Skåne, kan kalla sig skåning eller svensk som hänvisning till boendeplats, etnisk svensk, blir den dock aldrig. Samer är en etnisk minoritet i Sverige, precis som romer och judar.

Ganska självklara grejer och inte alls luddigt imo.

"Att man under lång tid har bott i Sverige, kallat sig svensk och haft svenska som modersmål är en bra början. Har någon invandrare kommit in i släkten har de snabbt blivit assimilerade i gruppen och går inte att urskilja från resten.

Gifter sig Mahmood och Anna och anammar i första hand svensk kultur, även om de har inslag av kurd/iransk kultur, så tycker jag deras barn klassas som etniska svenskar."
Så jag kan få etniskt svenska barn om jag gifter mig med en svenska.

frågan med skåningar och samer är legitim, de har bott här länge dock med olika modersmål, du skrev ju att tiden och gemensamt modersmål var bra start på att vara etnisk svensk?

Permalänk
Medlem

Hur många invandrare klarar vi att ta emot som det ser ut nu?

Vi "klarar av" och behöver en hel del arbetskraftsinvandring.
Men vi kan inte hålla på att slussa in folk som vi gör idag,
utan vi måste ställa krav på dem som vi tar in.
Vi kan inte hålla på att ta in folk som mer eller mindre kommer leva på socialbidrag
utan folk som tillför samhället något.
Vi behöver exempelvis läkare, då skall vi välkomna sådana med adekvat utbildning.
Finns andra länder som ställer krav, varför skall inte vi göra det?

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Inget av det där ger svar på frågan : vad är en etnisk svensk.
du kan sväva ut hur mycket du vill om semantik, dåliga exempel etc men det förändrar inte faktum att ordet etniskt är förlegat, ej definierat och sällan har någon vidare värde I de flesta diskussioner. Dem som propsar på att använda ordet tycker jag således ska börja definiera ordet så det inte är några frågor kring begreppet.

Visst du har en poäng. Men samtidigt har ordet etniskt alltid varit lika förlegat, jag kan inte se någon plötslig förändring som påverkar ordets innebörd.
Det finns samtidigt ingen seriös person som använder ordet etnisk i någon rapport eller liknande. Jag själv tycker att man ska behandla ordet etnisk såsom ordet rasism. Det folk kallar rasism idag har inget alls med rasindelning i hierarkier att göra, men folk använder ordet i brist på annat för att förklara vad de menar.

Jag tycker absolut man ska ifrågasätta ordet när folk säger saker som att i sverige ska det enbart bo etniskt svenskar, ja vilka är då etnisk svenskar kan man undra? Men annars tolka ordet som rasism och använd lite semantik för att försöka lista ut vad personen menar.

Men visst ska man vara seriös så ska man ej använda såna ord, så jag håller med dig där.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

"Att man under lång tid har bott i Sverige, kallat sig svensk och haft svenska som modersmål är en bra början. Har någon invandrare kommit in i släkten har de snabbt blivit assimilerade i gruppen och går inte att urskilja från resten.

Gifter sig Mahmood och Anna och anammar i första hand svensk kultur, även om de har inslag av kurd/iransk kultur, så tycker jag deras barn klassas som etniska svenskar."
Så jag kan få etniskt svenska barn om jag gifter mig med en svenska.

Jupp, om dina barn är halvsvenska, själva anser sig vara svenskar, pratar svenska och uppfattas som svenskar. Ganska säker på att det är den vedertagna definitionen av etnisk svensk idag. Kom ihåg det nästan gång du blir konfunderad över uttrycket, så är du fortfarande med i matchen.

Skrivet av CSM101:

frågan med skåningar och samer är legitim, de har bott här länge dock med olika modersmål, du skrev ju att tiden och gemensamt modersmål var bra start på att vara etnisk svensk?

Samers språk är samiska, inte svenska, som sagt är de redan en etnisk minoritet i Sverige. Om femtio år kommer vi ha nya, etniska minoriteter bland de som varken assimilerar sig eller gifter sig utanför den egna folkgruppen. Sannolikt exempel: somalier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det finns samtidigt ingen seriös person som använder ordet etnisk i någon rapport eller liknande.

Ehm, vår statsminister använder det när han förklarar och analyserar läget på arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ehm, vår statsminister använder det när han förklarar och analyserar läget på arbetsmarknaden.

Varpå det blev totaltsågat av alla som sysslar med arbetsmarknadsstatistik.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu så kan vi inte ta emot några invandrare. Finns ju inga jobb, inte ens till dom som redan är här, och då menar jag massvis av infödda svenskar inkluderat. Så tyvärr, slut med samarit verksamheten nu!

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norton:

Jupp, om dina barn är halvsvenska, själva anser sig vara svenskar, pratar svenska och uppfattas som svenskar. Ganska säker på att det är den vedertagna definitionen av etnisk svensk idag. Kom ihåg det nästan gång du blir konfunderad över uttrycket, så är du fortfarande med i matchen.

Jag gillar din syn på etnisk svensk. Anledningen till att jag frågade/ifrågasatte var inte för att provocera dig utan för att din definition skiljer sig så offantligt från andras. Tar du te Klingon som debatterat här i tråden så skulle det du kan tänka dig betrakta som etniskt svensk inte ens få kallas "svensk". Så det är inte vedertaget, inte heller råder det någon konsensus i vad begreppet "etnisk svensk" innebär och därför ser inte jag varför man behöver använda ordet/begreppet.

Skrivet av shogun-r:

Som det ser ut nu så kan vi inte ta emot några invandrare. Finns ju inga jobb, inte ens till dom som redan är här, och då menar jag massvis av infödda svenskar inkluderat. Så tyvärr, slut med samarit verksamheten nu!

Problemet med ditt resonemang är att du tänker dig att alla jobb är samma och att alla kan jobba med allt. Annars hade du aldrig kunnat fälla den där kommentaren. Olika jobb kräver olika utbildningar och kunskaper.
Många arbetslösa saknar dessa utbildningar och kunskaper eller har andra utbildningar eller kunskaper eller befinner sig på helt fel ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Som det ser ut nu så kan vi inte ta emot några invandrare. Finns ju inga jobb, inte ens till dom som redan är här, och då menar jag massvis av infödda svenskar inkluderat. Så tyvärr, slut med samarit verksamheten nu!

Enligt ditt resonemang skulle Sverige aldrig tagit emot några invandrare, och ej heller i framtiden gör så. Detta eftersom arbetslöshet alltid har funnits, och alltid kommer finnas - det är nyttigt för arbetsmarknaden att så är fallet.
Du måste ta hänsyn till att ett ledigt jobb och en arbetssökande inte alltid är en perfekt matchning. Olika jobb kräver olika kompetens, såsom utbildning och erfarenhet, vilket arbetsmarknaden inte alltid kan erbjuda. Därför behövs arbetskraftsinvandring, oavsett läge på arbetsmarknaden.

Problemet med din uppfattning är inte uppfattningen som sådan, utan vad den bottnar i. Det handlar inte om okunskap, för kunskapen finns om man vill ha den. Jag tror det dels handlar om lättja, att man inte orkar eller ens vill ta reda på hur saker och ting förhåller sig. Jag tror dels att det invandrarfientliga propagandaministeriet (läs Flashback, Avpixlat mm) är duktiga, vilket de blivit med tiden, på att sprida deras budskap till personer som lätt köper den typen av uppfattning /åsikt utan kritiskt tänkande (läs unga killar med nära relation till arbetslöshet, själva eller genom närstående).

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Enligt ditt resonemang skulle Sverige aldrig tagit emot några invandrare, och ej heller i framtiden gör så. Detta eftersom arbetslöshet alltid har funnits, och alltid kommer finnas - det är nyttigt för arbetsmarknaden att så är fallet.
Du måste ta hänsyn till att ett ledigt jobb och en arbetssökande inte alltid är en perfekt matchning. Olika jobb kräver olika kompetens, såsom utbildning och erfarenhet, vilket arbetsmarknaden inte alltid kan erbjuda. Därför behövs arbetskraftsinvandring, oavsett läge på arbetsmarknaden.

Dock är det en stor skillnad på arbetskraftsinvandring och invandring i allmänhet.
Arbetskraftinvandringen behövs ju i princip per definition, folk invandrar för att ta ett bestämt jobb.

När det gäller invandring specifikt från u-länder (som just många flyr ifrån) så är jag helt övertygad om att det bidrar till en kostnad totalt sett för Sverige.
Visst, vi bör ta hand om folk som flyr, men den etiska aspekten är en annan fråga. Nu pratar jag bara krasst ekonomiskt.

Det där med matchning är mycket riktigt ett problem. Den situationen uppstår tex när det inte finns tillräckligt seniora programmerare eller dylikt där de arbetslösa i landet inte kan matcha kraven. De som kommer från u-länder med en arbetsmarknad där de flesta jobb är som jordbrukare, djurskötare och dylikt matchar då den svenska arbetsmarknaden ännu sämre.
Vi har inte mängder med enklare jobb som är otillsatta. Det finns redan mängder med lågutbildade svenskar som krigar om alla sådana jobb.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Varpå det blev totaltsågat av alla som sysslar med arbetsmarknadsstatistik.

Jag vet inte om du håller med mig eller säger emot mig med det.

Men ja, så är det ju.
Men vår statsminister är en "seriös person" och när han pratar om arbetsmarknaden och hur den ser ut så ligger det rätt nära en "rapport" eftersom han måste ha fått den informationen någonstans ifrån.

Så jag ser "etnisk svensk" som ett oerhört problematiskt och odefinierat uttryck som inte hör hemma i särskilt många diskussioner öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Dock är det en stor skillnad på arbetskraftsinvandring och invandring i allmänhet.
Arbetskraftinvandringen behövs ju i princip per definition, folk invandrar för att ta ett bestämt jobb.

När det gäller invandring specifikt från u-länder (som just många flyr ifrån) så är jag helt övertygad om att det bidrar till en kostnad totalt sett för Sverige.
Visst, vi bör ta hand om folk som flyr, men den etiska aspekten är en annan fråga. Nu pratar jag bara krasst ekonomiskt.

Det där med matchning är mycket riktigt ett problem. Den situationen uppstår tex när det inte finns tillräckligt seniora programmerare eller dylikt där de arbetslösa i landet inte kan matcha kraven. De som kommer från u-länder med en arbetsmarknad där de flesta jobb är som jordbrukare, djurskötare och dylikt matchar då den svenska arbetsmarknaden ännu sämre.
Vi har inte mängder med enklare jobb som är otillsatta. Det finns redan mängder med lågutbildade svenskar som krigar om alla sådana jobb.

Jo, men personen som jag kommenterade på skrev att vi inte kan ta emot fler invandrare eftersom det inte finns jobb till de som redan är här nu. Jag tolkade det som om han menade att invandring är kopplat till ett nettoöverskott på jobb gentemot arbetssökande. Eftersom fallet ALDRIG kommer vara så, kommer eller kan Sverige inte ta emot någon invandring enligt hans/hennes resonemang.
Jag tror också att det initialt är en nettokostnad att ta emot invandrare. Om det på länge sikt är en nettokostnad beror på hur effektiv integrationspolitiken är. Precis samma argument kan föras om nyfödda bebisar. Första 30 åren kommer innebär en nettokostnad för samhället. Om det vid >30 års ålder kommer innebära en nettokostnad beror på hur väl föräldrar och samhället lyckas rusta personen för kommande arbetslivet genom värderingar, social kompetens, utbildning mm.
Poängen med ovan resonemang är att det är människor som skapar välfärd genom arbete. Ju mer effektivt/snabbare man lyckas få ut en invandrare på arbetsmarknaden, desto större vinster finns det att hämta för samhället. Så klart kommer det krävs en investering i början, dvs. en nettokostnad, exvis. bidrag och språkundervisning. Investerar man tillräckligt kan avkastningen bli god. Investerar man noll kommer avkastningen bli noll. För att prata "krasst ekonomiskt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

När det gäller invandring specifikt från u-länder (som just många flyr ifrån) så är jag helt övertygad om att det bidrar till en kostnad totalt sett för Sverige.
Visst, vi bör ta hand om folk som flyr, men den etiska aspekten är en annan fråga. Nu pratar jag bara krasst ekonomiskt.

Det finns mycket "arbetskraftinvandring" ifrån u-länder också, personer som söker utbildning, arbete och ett bättre liv.

Men ja, att ta emot flyktingar och deras familjer är en kostnad för Sverige.

Men man kan inte prata om "invandring" överlag och syfta på flyktingar.

Man pratar om invandring och någon tar upp somaliska analfabeter, det är inte relevant. Dom är en så försvinnande liten del av invandringen.

Prata om flyktingar om det är det du menar. För det är flyktingar och anhöriginvandringen som jag antar att man ser som problematisk ur ett ekonomiskt perspektiv, övrig invandring betalar sig själv.
Sen kanske man har "kulturella" invändningar eller så mot invandring, men krasst ekonomiskt sett som du själv säger.

Flyktingar och anhöriginvandringen kostar pengar.

Och det tycker jag vi kan prata om.
T.ex. nu precis läste jag detta: http://feministisktperspektiv.se/2012/11/16/sverige-utvisar-k...

Tycker vi att han ska skickas tillbaka och leva under dödshot eller tycker vi att vi har resurser över för att ta hand om honom?

Sen kan man ju föra en mer konstruktiv integrationspolitik där man gör det lättare för flyktingar att bli ekonomiskt produktiva medborgare, eftersom vi ni pratar krasst ekonomiskt, men överlag kommer det vara en kostnad att ta emot flyktingar.
Är det någonting vi tycker är värt att betala för eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Jag tror också att det initialt är en nettokostnad att ta emot invandrare.
Precis samma argument kan föras om nyfödda bebisar. Första 30 åren kommer innebär en nettokostnad för samhället.

Japp.
En invandrare kostar samhället i snitt ungefär 1 miljon innan den börjar producera.
En nyfödd kostar samhället i snitt ungefär 2 miljoner innan den börjar producera.

Permalänk
Medlem

Att det saknas erfarna ingenjörer och programmerare är knappast ett skäl att ta in massa flyktingar? Hur många av dom flyktingar som kommer hit är erfarna ingenjörer och programmerare etc? Dom svenskar som saknar den utbildningen har väl också rätt till arbete? Säger det igen.... Det är dags att sluta med samaritverksamheten NU!!! Se i första hand till att egna befolkningen har jobb eller kan försörja sig på något sätt. Idag så stänger man ute massvis med infödda svenskar både från a-kassor och socialbidrag. Samtidigt så ger man försörjningsbidrag på runta slängar 10000:- till invandrare utan att ens blinka. Tycker det börjar sticka i ögonen lite väl mycket nu....

Det är väl knappast någon med lite vett i huvudet som kan påstå att det är rätt att stänga ute svenskar som bott i Sverige hela sitt liv från både A-kassa och soc och sedan ge försörjningsstöd till invandrare utan att ens blinka.....

Skrivet av Kilroy:

Japp.
En invandrare kostar samhället i snitt ungefär 1 miljon innan den börjar producera.
En nyfödd kostar samhället i snitt ungefär 2 miljoner innan den börjar producera.

Vad är slutsatsen av det resonemanget? Att vi skall sluta födda bebisar och köra bara med invandring från mellanöstern och Afrika?

Tvekar till att den beräkningen stämmer. Vem har gjort den och hur är den baserad? är det ett medelvärde? jag menar många invandrare producerar ingenting...

Är det som en familj lägger på att ett barn växer upp bortplockat? Värdet i att egna barn växer upp måste väl vara större än att man "importerar" människor i gigantisk skala. Går inte att frångå att ett barn som växtupp i landet kan bidra till så mycket mer än vad "flyktingar" kan.

-------------------------------------------------------------------------

Finns en väldigt viktig skillnad mot nu och t ex 60-talet. Då byggde man upp industrin, man expanderade ekonomin kraftigt med lån. DÅ fanns det jobb.

Nu krymper ekonomin snabbt och mycket pga att den expanerade ekonomin tidigare får betala sitt pris. "Ekonomi-sfären" kommer fortsätta krympa och att få motivera en ökande befolkning är idiotiskt. Något är radikalt fel. Antingen så får vi skära ner riktigt jävla kraftigt på barnafödandet och fortsätta ta in utlänningar eller så gör vi tvärtom. Men att påstå att vi skall göra både och är både oansvarigt och vansinne!!

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vad är slutsatsen av det resonemanget? Att vi skall sluta födda bebisar och köra bara med invandring från mellanöstern och Afrika?

Tvekar till att den beräkningen stämmer. Vem har gjort den och hur är den baserad? är det ett medelvärde?

Det var inget resonemang, det var fakta jag presenterade utan resonemang.
Resonemanget lät jag läsaren göra själv.

Och nej. Nyfödda barn kanske är produktiva under längre tid så samhället går mer i vinst på 2 miljoner investering i ett barn än 1 miljon i en invandrare.
Man kan dra många slutsatser på många olika resonemang utifrån den informationen.
Och ja, om man säger "i snitt" så är det ett medelvärde.
Lena Sundström har gjort uträkningen och källor och detaljer finns i boken Världens lyckligaste folk har jag för mig. Eller om det var i filmen.

Sen vet jag inte alls hur du börjar prata om just mellanöstern och afrika, det nämnde jag öht inte.

Skrivet av shogun-r:

Samtidigt så ger man försörjningsbidrag på runta slängar 10000:- till invandrare utan att ens blinka.

Nej.
Detta stämmer inte.
Vad får dig att tro att det går till på detta sättet?
Jag vet inte ens vad jag ska säga, det är bara helt fel.
Det går inte till på det viset.

Permalänk
Medlem

Bred fråga. Om man antar att kategorin flyktingar i nöd är kostsam tänker jag att det även är ekonomiskt motiverat att arbeta för att undvika flyktskapande nödsituationer.

Jag är inte insatt i vilka områden som har det värst för närvarande men för att illustrera: Om till exempel gazakonflikten hypotetiskt genererar stora mängder flyktingar till Sverige så har våra politiker starka argument för att kräva att situationen omedelbart åtgärdas av inblandade parter. De hypotetiskta svenska kostnaderna för flyktingar från det relativt enkelt unvikbara hypotetiska flyktingenererande förhållandet i gaza kunde istället spenderas på mindre triviala problemområden som Somalia eller förebyggande åtgärder som att arbeta för hållbar inhemsk matproduktion och preventivmedelsanvändande i överbefolkade svältområden. Och så vidare.
Att "hålla Sveriges gränser stängda", som man kan säga att vi(och andra länder) gör är säkert nödvändigt men på sikt bör man kunna minska det behovet genom att se till att stora mängder människor slutar fly från sina hemländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det var inget resonemang, det var fakta jag presenterade utan resonemang.
Resonemanget lät jag läsaren göra själv.

Och nej. Nyfödda barn kanske är produktiva under längre tid så samhället går mer i vinst på 2 miljoner investering i ett barn än 1 miljon i en invandrare.
Man kan dra många slutsatser på många olika resonemang utifrån den informationen.
Och ja, om man säger "i snitt" så är det ett medelvärde.
Lena Sundström har gjort uträkningen och källor och detaljer finns i boken Världens lyckligaste folk har jag för mig. Eller om det var i filmen.

Sen vet jag inte alls hur du börjar prata om just mellanöstern och afrika, det nämnde jag öht inte.

Nej.
Detta stämmer inte.
Vad får dig att tro att det går till på detta sättet?
Jag vet inte ens vad jag ska säga, det är bara helt fel.
Det går inte till på det viset.

Så hur mycket pengar får en flykting i så fall?

En majoritet av flyktingarna idag kommer väl från mellanöstern och Afrika.. eller vart skulle dom annars komma ifrån. Givetvis finns det andra länder också men då i mindre skala. Nu är väl t ex Syrien dominerande.

I min värld så är det bättre att ens befolkning upprätthålls huvudsakligen av det som är det "normala", man bildar familj, föder ca 2 barn etc. Än att vi istället för att föda egna barn lever i ett "barnlöst samhälle" och tar in flyktingar. Finns inte utrymme för både och, inte en chans i hela världen. Det kan alla som provat att söka jobb senaste tiden vittna om. Och som jag säger, "ekonomi-sfären" kommer fortsätta krympa, att då försöka trycka in mer folk i den är bara idiotiskt och kommer på sikt öka problemen i samhället.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Så hur mycket pengar får en flykting i så fall?

Du skrev invandrare. Inte flyktingar.
Jag vet inte hur mycket pengar flyktignar får, det beror mycket på.
Men i vilket fall som helst så vet jag att det inte är någonting man får "utan att blinka" som du skrev.
Det är en väldigt lång och smärtsam process för dom allra flesta.

Skrivet av shogun-r:

Finns inte utrymme för både och, inte en chans i hela världen. Det kan alla som provat att söka jobb senaste tiden vittna om. Och som jag säger, "ekonomi-sfären" kommer fortsätta krympa, att då försöka trycka in mer folk i den är bara idiotiskt och kommer på sikt öka problemen i samhället.

Alltså, din syn på vad "jobb" innebär är otroligt okunnig.
Fler personer i samhället skapar också högre efterfrågan på produkter och tjänster vilket i sin tur skapar fler jobb osv.
Argumentet "dom tar våra jobb" är helt enkelt väldigt okunnigt.

Det argumentet man kan föra är att invandrare som har lägre krav på löner och arbetsmiljö kommer hit och konkurrerar om samma jobb vilket skapar en balans på arbetsmarknaden där lönerna kan pressar neråt.
Men det gäller inte bara invandrare, det gäller gästarbetare, svartjobbare och dylikt också och det behöver man bekämpa tycker jag.

Sen kan man också prata om att integrationspolitiken är misslyckad och skapar utanförskap och liknande, eller så kan man hävda att kulturer inte går att blanda osv.

Dina argument kring arbetssituationen måste föras flera steg längre och ta ställning till massor med andra faktorer för att betyda någonting.
Du kan fortfarande komma fram till samma sak, men då behöver du som sagt ta med många andra faktorer i ditt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Att det saknas erfarna ingenjörer och programmerare är knappast ett skäl att ta in massa flyktingar? Hur många av dom flyktingar som kommer hit är erfarna ingenjörer och programmerare etc? Dom svenskar som saknar den utbildningen har väl också rätt till arbete? Säger det igen.... Det är dags att sluta med samaritverksamheten NU!!! Se i första hand till att egna befolkningen har jobb eller kan försörja sig på något sätt. Idag så stänger man ute massvis med infödda svenskar både från a-kassor och socialbidrag. Samtidigt så ger man försörjningsbidrag på runta slängar 10000:- till invandrare utan att ens blinka. Tycker det börjar sticka i ögonen lite väl mycket nu....

Det är väl knappast någon med lite vett i huvudet som kan påstå att det är rätt att stänga ute svenskar som bott i Sverige hela sitt liv från både A-kassa och soc och sedan ge försörjningsstöd till invandrare utan att ens blinka.....

Vad är slutsatsen av det resonemanget? Att vi skall sluta födda bebisar och köra bara med invandring från mellanöstern och Afrika?

Tvekar till att den beräkningen stämmer. Vem har gjort den och hur är den baserad? är det ett medelvärde? jag menar många invandrare producerar ingenting...

Är det som en familj lägger på att ett barn växer upp bortplockat? Värdet i att egna barn växer upp måste väl vara större än att man "importerar" människor i gigantisk skala. Går inte att frångå att ett barn som växtupp i landet kan bidra till så mycket mer än vad "flyktingar" kan.

-------------------------------------------------------------------------

Finns en väldigt viktig skillnad mot nu och t ex 60-talet. Då byggde man upp industrin, man expanderade ekonomin kraftigt med lån. DÅ fanns det jobb.

Nu krymper ekonomin snabbt och mycket pga att den expanerade ekonomin tidigare får betala sitt pris. "Ekonomi-sfären" kommer fortsätta krympa och att få motivera en ökande befolkning är idiotiskt. Något är radikalt fel. Antingen så får vi skära ner riktigt jävla kraftigt på barnafödandet och fortsätta ta in utlänningar eller så gör vi tvärtom. Men att påstå att vi skall göra både och är både oansvarigt och vansinne!!

Det är ingen som stänger ute svenskar från arbetsmarknade för att istället ta in invandrare och låta dem gå på bidrag.
Olika jobb kräver olika utbildningar, alla som är arbetslösa saknar något som arbetsmarknaden vill ha, sen om det är erfarenhet, kompetens, utbildning, bil, körkort eller att de bor på fel plats är skitsamma.

Alla med vett i huvudet inser ovanstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är det någonting vi tycker är värt att betala för eller inte?

Det kan det väl vara värt. Jag är human. Men då får inte vårt lands övriga invånare fara illa genom nedskärningar... För mig är dessvärre inte alla människor lika mycket värda. Jag prioriterar de närmaste så länge resurserna är begränsade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Det kan det väl vara värt. Jag är human. Men då får inte vårt lands övriga invånare fara illa genom nedskärningar... För mig är dessvärre inte alla människor lika mycket värda. Jag prioriterar de närmaste så länge resurserna är begränsade.

Resurser är alltid begränsade.
Men, skulle du t.ex. kunna tänka dig att betala 300 kronor extra i skatt varje månad för att kunna ta emot flyktingar utan nedskärningar?
(Förutsatt att du har jobb, eller hypotetiskt om du har ett jobb.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Resurser är alltid begränsade.
Men, skulle du t.ex. kunna tänka dig att betala 300 kronor extra i skatt varje månad för att kunna ta emot flyktingar utan nedskärningar?
(Förutsatt att du har jobb, eller hypotetiskt om du har ett jobb.)

Det hade inte jag gått med på.

Ser man till att resurserna inte slösas så finns det gott om pengar. Exempel på det är att ha rätt människor på rätt positioner, så man slipper att en ekonom styr ett sjukhus utifrån politikernas verklighetsfrånvarande tankar och agendor istället för nån som vet hur saker funkar, tex en sjukvårdspersonal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det är ingen som stänger ute svenskar från arbetsmarknade för att istället ta in invandrare och låta dem gå på bidrag.
Olika jobb kräver olika utbildningar, alla som är arbetslösa saknar något som arbetsmarknaden vill ha, sen om det är erfarenhet, kompetens, utbildning, bil, körkort eller att de bor på fel plats är skitsamma.

Alla med vett i huvudet inser ovanstående.

Alla med vett i skallen inser att ju fler människor man är i ett land ju fler finns det att sysselsätta. Eller vart vill du komma med ditt korkade resonemang? Att dom "svenskar" som inte har eftertraktade utbildningar får skylla sig själv? Finns prognoser på att flera hundratusen industrijobb kommer försvinna närmaste åren, bara för att ta ett exempel. Okej vart finns jobb till alla dom? Vad efterfrågar arbetsmarknaden för att dom skall få jobb, för det låter på er som att det finns gott om jobb, bara fel kompetens. Underlättar det eller försvårar om man helt plötsligt skyfflar in hur mycket flyktingar som helst. Svaret är för mig rätt givet.

Sen som andra påstår att även köpkraften ökar för att man skyfflar in folk är inget annat än bullshit....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Resurser är alltid begränsade.
Men, skulle du t.ex. kunna tänka dig att betala 300 kronor extra i skatt varje månad för att kunna ta emot flyktingar utan nedskärningar?
(Förutsatt att du har jobb, eller hypotetiskt om du har ett jobb.)

En intressant fråga, Kilroy.
Jag har jobb
Är det regelrätta flyktingar som menas, med flyktingskäl så är det OK. På samma vis som att min familj redan skänker pengar till tredje världen genom olika organisationer. Men de som vi hjälper ska verkligen vara i behov av hjälp.
Jag är inte helt säker på hur arbetstillfällen skapas eller om en ökad invandring skapar fler jobb och på så sätt inbringar mer skatteintäkter.
För det är här jag ser problem. Dessa personerna måste ju sysselsättas för att snabbare komma in i samhället. Och jag anser att man kan kräva någon form av motprestation för att få lyfta bidrag. Och nolltolerans när det kommer till kriminalitet. Är du en bandit, får du åka hem... Lite tuffare tag mao. Jag tror att individen känner sig mer betydelsefull genom att själv bidra.

Tro mig... Jag har inget emot människor från andra länder. Men som jag sade så måste man prioritera. Jag hjälper gärna människor i nöd, men så fort man börjar exploatera det svenska bidragssystemet så blir jag provocerad.

Själv då? Skulle du tycka det var OK?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Alla med vett i skallen inser att ju fler människor man är i ett land ju fler finns det att sysselsätta. Eller vart vill du komma med ditt korkade resonemang? Att dom "svenskar" som inte har eftertraktade utbildningar får skylla sig själv? Finns prognoser på att flera hundratusen industrijobb kommer försvinna närmaste åren, bara för att ta ett exempel. Okej vart finns jobb till alla dom? Vad efterfrågar arbetsmarknaden för att dom skall få jobb, för det låter på er som att det finns gott om jobb, bara fel kompetens. Underlättar det eller försvårar om man helt plötsligt skyfflar in hur mycket flyktingar som helst. Svaret är för mig rätt givet.

Sen som andra påstår att även köpkraften ökar för att man skyfflar in folk är inget annat än bullshit....

Du kan inte skilja på päron och äpplen och fortsätter komma med dumma förklaringar till korkade föreställningar.

Uppenbarligen saknar alla som går arbetslösa något som gör att de inte får jobb, vad är din förklaring på det i så fall?

Att hundra tusentals jobb försvinner beror. På en svajjig cärldsenomi där man dessutom flyttar produktionen utomlands av många anledningar. Således blir det återigen att dessa människor som drabbas, tråkigt nog, saknar något som företaget i fråga eftersöker. Vad är din förklaring på den frågan annars?

Kan för allt i världen inte förså hur du tänker. Hur menar du att arbetsmarknaden förändras för alla akademiker som går arbetslösa när man tar in somalier som är analfabeter? Kan du förklara den kopplingen?
Du har stora logiska luckor att fylla just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det hade inte jag gått med på.

Ser man till att resurserna inte slösas så finns det gott om pengar. Exempel på det är att ha rätt människor på rätt positioner, så man slipper att en ekonom styr ett sjukhus utifrån politikernas verklighetsfrånvarande tankar och agendor istället för nån som vet hur saker funkar, tex en sjukvårdspersonal.

Jo, visst.
Jag kan också tänka mig att vi helt enkelt skippar att lägga mer nya pengar på JAS, 3 miljarder om året mer än tidigare, som är rätt mycket pengar ändå.

Men, nu har vi demokrati och vi måste prioritera och kompromissa.
Så om valet står mellan 300 kronor i månaden extra, typ, 14.700:- i månaden efter skatt istället för 15.000:-, eller att vi skickar tillbaka folk för att antagligen möta dödstraff i hemlandet.
Vilket väljer du då?

Sen kan vi på längre sikt jobba mot bättre effektivisering och tusen andra saker.

Skrivet av Knogen:

Är det regelrätta flyktingar som menas, med flyktingskäl så är det OK.

Tycker du homosexuell läggning i ett land där det är dödsstraff på att vara homosexuell är ett flyktingskäl?
Hur ställer du dig till anhöriginvandring för flyktingar? Vad drar du gränsen där?

Skrivet av Knogen:

Jag är inte helt säker på hur arbetstillfällen skapas eller om en ökad invandring skapar fler jobb och på så sätt inbringar mer skatteintäkter.

Jo, ökad invandring skapar fler jobb, både direkt och indirekt.
Men kostar det mer än det smakar?
Hur mycket kostar det och hur mycket får man för det?
Osv osv osv.
Det är en väldigt komplicerad fråga och med en extremt lyckad integrationspolitik så går man med storvinst på invandringen. Med en usel gör man storförlust.
Vilken nivå har vi idag och hur mycket bättre kan den bli i verkligheten?
En lyckad integrationspolitik kanske bara är en dröm som inte går att nå i dagens verklighet?

Skrivet av Knogen:

Och jag anser att man kan kräva någon form av motprestation för att få lyfta bidrag.

Vad innebär det i praktiken?
Som långtidsarbetslös, oavsett etnicitet, så kan det krävas "praktik" för att få ersättning.
Vilket i praktiken innebär att många arbetar heltid för under 4000 i månaden.
Är det en rimlig motprestation?
Vad för typ av motprestation tänker du dig?

Jag tycker det är helt orimligt att tvingas arbeta oavlönat för att ha rätt till bidrag.
Arbetar man ska man ha lön.
Arbetsmarknadspolitiken idag är helt åt helvete, hur stort förtroende har någon för arbetsförmedlingen t.ex.?
Hur lyckat är FAS3 osv?

Om en familj har flytt undan kriget, t.ex. om man är en jagad minoritet i landet man flyr ifrån, en mamma med 3 barn, vad för typ av motprestation tycker du det är rimligt att kräva av dom?

Skrivet av Knogen:

Och nolltolerans när det kommer till kriminalitet. Är du en bandit, får du åka hem... Lite tuffare tag mao.

Återigen, vad innebär det i praktiken?
Måste hela din familj åka hem om du begår ett brott?
Vilken typ av brott är grova nog, alla?
Vilka åldergränser tänker du dig om det är unga eller rent av barn som begår brotten?
Om personen kommer avrättas i sitt hemland, är det då rimligt att skicka hem personen för t.ex. bilstöld?
När blir Sverige "hem" för personen?

Skrivet av Knogen:

Jag tror att individen känner sig mer betydelsefull genom att själv bidra.

Dom allra flesta iaf.
Det finns invandrare som utnyttjar det svenska systemet, men jag tror det är relativt få.

Skrivet av Knogen:

Tro mig... Jag har inget emot människor från andra länder. Men som jag sade så måste man prioritera. Jag hjälper gärna människor i nöd, men så fort man börjar exploatera det svenska bidragssystemet så blir jag provocerad.

Jag blir också oerhört provocerad, det gäller även arbetslöshetsförsäkringar, sjukersättning och sånna saker.
Problemet är att dom flesta åtgärder och "hårdare tag" som det argumenteras för, och som har införts, inte drabbar fuskarna och utnyttjarna så mycket. Dom som drabbas mest är dom som faktiskt behöver och förtjänar hjälpen.

Så jag blir än mer provocerad av folk som vill försämra sjukersättningar, arbetslöshetsförsäkringar och dylikt och använder fuskare och utnyttjare som argument.

Det krävs väldigt olika metoder för att ta itu med fuskare och när dom metoderna som implementeras mest riktar sig till ärliga personer är det något fel.

Skrivet av Knogen:

Själv då? Skulle du tycka det var OK?

Att betala 300 kronor mer i månaden? Absolut.

Permalänk
Medlem

@kilroy

Jag förstår din tanke, men att pumpa in pengar i ett slösaktigt system är som att kissa i byxorna en kall vinterdag...

Jag hade enbart gått med på de där extra skattekronorna om jag fått se ekonomisk stålbad för att eliminera onödiga förluster.
Önsketänkande jag vet.