Hur många invandrare klarar vi att ta emot som det ser ut nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Jag förstår din tanke, men att pumpa in pengar i ett slösaktigt system är som att kissa i byxorna en kall vinterdag...

Jag hade enbart gått med på de där extra skattekronorna om jag fått se ekonomisk stålbad för att eliminera onödiga förluster.
Önsketänkande jag vet.

Det tycker jag är en enormt obstinat, barnslig och naiv inställning till höjda skatter.
Att låta bli att hjälpa folk och ha ett system med bättre resurser bara för att det inte är optimalt känns bara fånigt och gör mig lite upprörd.
Exakt samma dumhet som tea party-rörelsen håller på med i USA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det tycker jag är en enormt obstinat, barnslig och naiv inställning till höjda skatter.
Att låta bli att hjälpa folk och ha ett system med bättre resurser bara för att det inte är optimalt känns bara fånigt och gör mig lite upprörd.
Exakt samma dumhet som tea party-rörelsen håller på med i USA...

Okej, vad får dig att sätta gränsen på just 300? Skulle man inte med exakt samma motivering höja skatten med tusenlappen? Eller ännu mer? Var sätter du gränsen?
Jag är för att hjälpa människor, det är inte det det handlar om. Jag tror bara inte att höjda skatter är lösningen på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Okej, vad får dig att sätta gränsen på just 300? Skulle man inte med exakt samma motivering höja skatten med tusenlappen? Eller ännu mer? Var sätter du gränsen?
Jag är för att hjälpa människor, det är inte det det handlar om. Jag tror bara inte att höjda skatter är lösningen på problemet.

Det finns många lösningar på problemet, något höjda skatter är ett av dom mer direkta och enkla att införa.

Jag valde först gränsen 500 men ändrade mig till 300 då jag anpassade den efter en lägre medianlön och jag utgick ifrån Alliansens jobbskatteavdrag när jag valde summa.
Jag tänkte att det är en summa som fortfarande gör att man ligger under i vad man betalade i skatt för några år sedan och jag tycker det är en rimlig summa som jag tror att många skulle acceptera.

Personligen skulle jag acceptera och tycka om väldigt mycket höjda skatter, ett par tusen mer utan problem, alltså få ut 17 istället för 19 efter skatt t.ex.

Vad folket i allmänhet tycker och vad jag skulle vilja lägga nivån på vet jag inte riktigt, just i det här exemplet tycker jag 300 var rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Sen som andra påstår att även köpkraften ökar för att man skyfflar in folk är inget annat än bullshit....

Vilket elegant ordval. Du underbygger verkligen din argumentation. Läs på och återkom gärna sedan med en mer bildad uppfattning.

Permalänk

Dags att dra ner på invandringen ordentligt snart. Detta är ytterst oansvarigt. Ledande politiker resonerar som alltid titta på hur många som fick komma. Fan vad snälla och humana vi är och sedan skiter i dem. Integreringen måste bli mycket bättre och vi måste ta hand om dem som finns här och inte bara fylla på med fler. Nu pratar jag om anhöriginvandringen som är störst. Flyktingar och arbetskraft invandring finns ingen anledning att dra ner på.
Sedan måste vi göra något åt dessa ensamkommande flykting"barn" De flesta länder utom Sverige har börjat ålders-bestämma dem som kommer med röntgen med mera. I Norge kom det fram att merparten var vuxna personer och många mellan 25-35 år. När dem började att ålders-bestämma med så sjönk ansökningarna från 4000 till 700.
Varför Sverige inte gör det är egentligen ganska uppenbart men dock helt jävla förjävligt att vuxna personer som bluffar sig till detta och tar resurser som ska gå till barn på flykt.

Permalänk
Medlem

Idag på nyheterna så sade dom att EU parlamentet ville fördela flyktingarna mer jämt i Europa då länder som sverige kan ta skada av stor flykting ström.
Skit bra tänkte jag MEN Sveriges regering ville inte detta!!
Det är fan helt jävla sjukt!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på när jag bodde i Dubai i ett halvår, det var lite annorlunda där. Till Sverige kan nästan vem som helst komma in, få tak över huvud, pengar och gratis utbildning. Begår du brott, så som stjäla, blir det böter.

I Dubai, var du tvungen att ha en adress att bo på innan du blev insläppt, dem frågade t.om. vid passkontrollen på Dubais flygplats efter en adress och vad du gjorde här. Du fick absolut inte visa att du var något annat än muslim, det fanns inga kyrkor, det var så klart strängt förbjudet. Stjäler du i Dubai blir du bannlyst från landet, kanske t.om. får din hand av skuren, eller båda. Det finns heller ingen form utav skyddsnät i Dubai, inget jobb? Åk hem där du kom i från. Och juste, alkohol och demokrati kan du också glömma.

Lite intressanta skillnader..

Såg att någon nämnde att det kostar cirka 1 miljon innan en invandrare börjar generera pengar, om de någonsin börjar göra det dvs. Jag ser hellre att man tar dem pengarna och bygger en skola/skolor i U länder och hjälper på så sätt i stället. För 1 miljon kronor kan man komma hur långt som helst...

Permalänk
Medlem

Ska vi försöka höja nivån på debatten och underbygga åsikter med argument?

Ni som förespråkar en minskad invandring, vad bygger ni detta på? Har ni koll på antalet invandrare Sverige mottagit senaste åren eller bygger det på en subjektiv uppfattning?
Har ni koll på nettokostnaden?
Informationen finns tillgänglig så kolla gärna upp och återkom med statistik.

Permalänk

Det finns mycket information tillgänglig.

Ungefär 100.000 uppehållstillstånd beviljades i år.
http://www.migrationsverket.se/info/5646.html

30-60 miljader back går man på invandringen (det är dock 2006) någon som vågar ge sig på vad det kostar i dag

www.skattebetalarna.se/LinkClick.aspx?link=Pdf%2Frapporter......

Vi kan sätta det i lite kontrast.

Försvaret 45 miljarder
Rättsväsendet 37 miljarder
Internationellt bistånd 30 miljarder
Utbildning och universitetsforskning 54 miljarder
Hälsovård, sjukvård och social omsorg 60 miljarder

Så för en ökad invandring för all del men då ska man fan inte höra något gnäll om att era ungar inte har dagis, skolan går utför och taskig äldreomsorg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Sverige går plus på invandringen, om vi lägger ihop hur mycket skatter invandrare betalar och hur mycket pengar vi lägger på samhällstjänster av olika slag till invandrare så staten plus.

EDIT: Annan kul fakta.
I snitt kostar en invandrare staten 1 miljon innan den börjar generera pengar till staten.
I snitt kostar ett barn 2 miljoner innan det börjar generera pengar till staten.

Vem har sagt att vi ska vara bästa vän med staten? Det är ju inte så att staten vill individens bästa.
Invandrare är mer utbildade än Svenskar vilket också är kul fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Kom och tänka på när jag bodde i Dubai i ett halvår, det var lite annorlunda där. Till Sverige kan nästan vem som helst komma in, få tak över huvud, pengar och gratis utbildning. Begår du brott, så som stjäla, blir det böter.

I Dubai, var du tvungen att ha en adress att bo på innan du blev insläppt, dem frågade t.om. vid passkontrollen på Dubais flygplats efter en adress och vad du gjorde här. Du fick absolut inte visa att du var något annat än muslim, det fanns inga kyrkor, det var så klart strängt förbjudet. Stjäler du i Dubai blir du bannlyst från landet, kanske t.om. får din hand av skuren, eller båda. Det finns heller ingen form utav skyddsnät i Dubai, inget jobb? Åk hem där du kom i från. Och juste, alkohol och demokrati kan du också glömma.

Lite intressanta skillnader..

Såg att någon nämnde att det kostar cirka 1 miljon innan en invandrare börjar generera pengar, om de någonsin börjar göra det dvs. Jag ser hellre att man tar dem pengarna och bygger en skola/skolor i U länder och hjälper på så sätt i stället. För 1 miljon kronor kan man komma hur långt som helst...

Japan är det land med minst kriminalitet vilket är intressant då det också är väldigt folktätt.
Jag tror att det har med respekt för andra människor att göra på det stadiet vi Svenskar inte har.

Uppfostran och attityd till andra människor är nog en nyckeldel..

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Japan är det land med minst kriminalitet vilket är intressant då det också är väldigt folktätt.
Jag tror att det har med respekt för andra människor att göra på det stadiet vi Svenskar inte har.

Uppfostran och attityd till andra människor är nog en nyckeldel..

Att Japan har en uppklarningsprocentpå brott som Sverige inte är i närheten av har nog med det hela att göra. Inte kul när man hamnar i fängelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urreburre:

Det finns mycket information tillgänglig.

Ungefär 100.000 uppehållstillstånd beviljades i år.
http://www.migrationsverket.se/info/5646.html

30-60 miljader back går man på invandringen (det är dock 2006) någon som vågar ge sig på vad det kostar i dag

www.skattebetalarna.se/LinkClick.aspx?link=Pdf%2Frapporter......

Vi kan sätta det i lite kontrast.

Försvaret 45 miljarder
Rättsväsendet 37 miljarder
Internationellt bistånd 30 miljarder
Utbildning och universitetsforskning 54 miljarder
Hälsovård, sjukvård och social omsorg 60 miljarder

Så för en ökad invandring för all del men då ska man fan inte höra något gnäll om att era ungar inte har dagis, skolan går utför och taskig äldreomsorg.

Nu börjar det likna något. Din länk felar men just den rapporten går hitta ganska enkelt via Google . Kostnaden för invandring kommer alltid till stor del bero på hur effektiv integrationspolitiken är, dvs. hur snabbt en invandrare kommer in på arbetsmarknaden. Låt oss anta att nettokostnaden idag ligger på 45 MDSK. Statens totala utgifter för budgetåret 2012 813,8 MDSK. Kostnaden för invandring är således 5,5 % av de totala utgifterna.
Låt oss vidare anta att en person har en bruttoinkomst på 300 000 per år. Med en skattesats på 30 %, och inga avdrag eller skattetillägg, betalar denna person 90 000 i skatt per år. Av dessa 90 000 kommer personen betala 4950 för invandringen per år.
För att uttrycka det annorlunda, för varje skattad hundralapp går 5,5 kr till invandringen. Detta är för mig en struntsumma med tanke på hur mycket invandringen hjälper människor. Vidare ser jag invandrare, precis som varje människa, som en resurs som kan komma bidra till ökad välfärd. Genom att mer effektivt få ut invandrare på arbetsmarknaden kan nettokostnaden minska och även i den bästa av världar bli negativ (negativ nettokostnaden = vinst). Det som styr hur många invandrare Sverige kan ta in är hur väl de kan bli integrerade. Problemet i dagsläget är inte en för stor invandring, det är en usel integrationspolitik. Här finns massivs att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Till Sverige kan nästan vem som helst komma in, få tak över huvud, pengar och gratis utbildning.

Alltså, vad är det som får er att tro att det går till på det här sättet?
Jag har 2 kompisar från Turkiet som ska hälsa på mig och fira jul med mig.
För att dom ens ska kunna komma in i Sverige har jag och min sambo varit tvungna att scanna våra pass, skriva inbjudningsbrev, fylla i 4st olika långa formulär med massor med information om hur man känner varandra, arbetsplatser, familj osv samt fixa personbevis och intyga att dom kan bo här hos mig.

Dom som kommer hit är tvungna att ha en sjukdomsreseförsäkring, visa upp att dom har pengar att försörja sig själva under tiden dom är här och massa saker som jag inte ens orkat lyssna på ordentligt.

Jag vet inte varför folk tror att det är så jävla lätt att komma in i Sverige.

Och gratis utbildning var lättare förut, numera så kostar det att studera på Högskola/Universitet för personer som kommer utifrån EU om du vill komma hit som student.

Delvis pga av att jag bodde i studentområde och delvis för att jag har haft nära vänner som läst internationella program så har jag kommit i kontakt med massor med studenter ifrån olika delar av världen, ingen har fått tak över huvud och pengar, utbildningen har dock varit gratis eftersom alla jag har lärt känna kom hit innan det började kosta pengar.
Jag har hört och tagit del av hur dom har bott, hur deras bostadsletande och arbetsletande gått till osv.
Det är ingen dans på rosor och ingen får några som helst pengar ifrån svenska staten.

Men utbildningen har varit gratis för dom, men det är den som sagt inte längre.

Så jag förstår inte vad ni bildar er uppfattning på att det är så lätt att komma in i Sverige och få bostad och pengar bara sådär.
Vad är det som får er att tro att det går till på det sättet?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Alltså, vad är det som får er att tro att det går till på det här sättet?
Jag har 2 kompisar från Turkiet som ska hälsa på mig och fira jul med mig.
För att dom ens ska kunna komma in i Sverige har jag och min sambo varit tvungna att scanna våra pass, skriva inbjudningsbrev, fylla i 4st olika långa formulär med massor med information om hur man känner varandra, arbetsplatser, familj osv samt fixa personbevis och intyga att dom kan bo här hos mig.

Dom som kommer hit är tvungna att ha en sjukdomsreseförsäkring, visa upp att dom har pengar att försörja sig själva under tiden dom är här och massa saker som jag inte ens orkat lyssna på ordentligt.

Jag vet inte varför folk tror att det är så jävla lätt att komma in i Sverige.

Och gratis utbildning var lättare förut, numera så kostar det att studera på Högskola/Universitet för personer som kommer utifrån EU om du vill komma hit som student.

Delvis pga av att jag bodde i studentområde och delvis för att jag har haft nära vänner som läst internationella program så har jag kommit i kontakt med massor med studenter ifrån olika delar av världen, ingen har fått tak över huvud och pengar, utbildningen har dock varit gratis eftersom alla jag har lärt känna kom hit innan det började kosta pengar.
Jag har hört och tagit del av hur dom har bott, hur deras bostadsletande och arbetsletande gått till osv.
Det är ingen dans på rosor och ingen får några som helst pengar ifrån svenska staten.

Men utbildningen har varit gratis för dom, men det är den som sagt inte längre.

Så jag förstår inte vad ni bildar er uppfattning på att det är så lätt att komma in i Sverige och få bostad och pengar bara sådär.
Vad är det som får er att tro att det går till på det sättet?

För att dem syftar nog på flykting och anhörig invandring. Inte turister och folk på studentvisum som du ger exempel på.
Med dem nya reglerna med så behövs varken uppehållstillstånd eller asyl utan familjen kan vistas här illegalt och ändå ha rätt till skola och sjukvård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urreburre:

För att dem syftar nog på flykting och anhörig invandring. Inte turister och folk på studentvisum som du ger exempel på.
Med dem nya reglerna med så behövs varken uppehållstillstånd eller asyl utan familjen kan vistas här illegalt och ändå ha rätt till skola och sjukvård.

Men är det så lätt att komma hit som flykting eller anhörig?
Där har jag mycket mer begränsade erfarenheter men det är inte ens lätt dans på rosor det heller och många blir utvisade trots att dom uppfyller kraven för att få stanna.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Men är det så lätt att komma hit som flykting eller anhörig?
Där har jag mycket mer begränsade erfarenheter men det är inte ens lätt dans på rosor det heller och många blir utvisade trots att dom uppfyller kraven för att få stanna.

Uppfyller dem kraven för flyktingstatus så får Sverige helt enkelt inte utvisa dem. Det är ju en bedömning dem får göra från fall till fall.
Från visa ställen är det enklare än andra att komma ifrån om man vill stanna i Sverige. Flyktingar från Somalia till exempel behöver inga identitetshandlingar ens. Sedan dess så har ju (flyktingar) från östafrika ökat. Satte flyktingar i parentes då utan dokumentation så kan man ju inte veta om de är flyktingar eller inte utan man får ju gå på vad dem uppger för uppgifter själva.

Permalänk

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Det där är ju lite intressant. Handlar det inte om humanitet längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Japan är det land med minst kriminalitet vilket är intressant då det också är väldigt folktätt.
Jag tror att det har med respekt för andra människor att göra på det stadiet vi Svenskar inte har.

Uppfostran och attityd till andra människor är nog en nyckeldel..

Japan är ett väldigt homogent land, som även har en invandringsgräns på max 15000 invånare per år. De flesta som invandrar är kineser eller koreaner vilket gör att de har ganska lätt för att lära sig språket eftersom dessa är uppbyggda på liknande sätt.

En sak jag undrat över är hur det kan komma så mycket flyktingar från Syrien till Sverige, EU's regler säger att man ska söka asyl i det första EU land man kommer till, och inte sjutton går det direktflyg från Syrien till Sverige. Varför söker de inte asyl i Jordanien?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Japan är ett väldigt homogent land, som även har en invandringsgräns på max 15000 invånare per år. De flesta som invandrar är kineser eller koreaner vilket gör att de har ganska lätt för att lära sig språket eftersom dessa är uppbyggda på liknande sätt.

En sak jag undrat över är hur det kan komma så mycket flyktingar från Syrien till Sverige, EU's regler säger att man ska söka asyl i det första EU land man kommer till, och inte sjutton går det direktflyg från Syrien till Sverige. Varför söker de inte asyl i Jordanien?

För att Kung Abdullah II inte är lika generös som Svenska staten.
Med den utökade anhöriginvandring vi har så behöver bara en få flyktingstatus sen löser sig det mesta för dennes släkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Problemet i dagsläget är inte en för stor invandring, det är en usel integrationspolitik. Här finns massivs att göra.

Helt rätt, misslyckad integrationspolitik, missnöjet bland väljarna växer, parti som SD får en grogrund, de andra partierna vägrar ta debatten, SD växer ännu mer.

Sverige har helt enkelt de partier vi förtjänar.

Permalänk

Att det får plats fler i Sverige stämmer ju, men vi har ju inte råd. Sjukvården och ålderdomshem försvinner ju hela tiden för alla pengar verka gå till invandringen som också gör att fler blir arbetslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urreburre:

Uppfyller dem kraven för flyktingstatus så får Sverige helt enkelt inte utvisa dem. Det är ju en bedömning dem får göra från fall till fall.

Andelen konventionsflyktingar är rätt låg sett till de som får uppehållstillstånd i Sverige. Man behöver inte ens uppfylla konventionskraven för att få PUT och en kravlös, permanent vistelse på skattebetalarnas bekostnad. Rätt ofta räcker det med att ljuga tills man får avslag på sin ansökan och då istället överklaga till migrationsdomstolen som består av politiker från mångkultur-ivrarna som anser sig mer kompetenta att bedöma skyddsbehov än de som faktiskt arbetar med dessa frågor på migrationsverket.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urreburre:

Uppfyller dem kraven för flyktingstatus så får Sverige helt enkelt inte utvisa dem. Det är ju en bedömning dem får göra från fall till fall.

Ja, men så ser ju inte verkligheten ut.
Finns massor med uppmärksammade fall om det, och ännu fler icke-uppmärksammade.

Och hur är det med anhöriga egentligen? Är det så lätt som många här i tråden får det att framstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Andelen konventionsflyktingar är rätt låg sett till de som får uppehållstillstånd i Sverige. Man behöver inte ens uppfylla konventionskraven för att få PUT och en kravlös, permanent vistelse på skattebetalarnas bekostnad. Rätt ofta räcker det med att ljuga tills man får avslag på sin ansökan och då istället överklaga till migrationsdomstolen som består av politiker från mångkultur-ivrarna som anser sig mer kompetenta att bedöma skyddsbehov än de som faktiskt arbetar med dessa frågor på migrationsverket.

Sånt jävla bullshit.
Så går det inte till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Sånt jävla bullshit.
Så går det inte till.

http://avpixlat.info/migileaks/

Knock yourself out.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det finns många lösningar på problemet, något höjda skatter är ett av dom mer direkta och enkla att införa.

Jag valde först gränsen 500 men ändrade mig till 300 då jag anpassade den efter en lägre medianlön och jag utgick ifrån Alliansens jobbskatteavdrag när jag valde summa.
Jag tänkte att det är en summa som fortfarande gör att man ligger under i vad man betalade i skatt för några år sedan och jag tycker det är en rimlig summa som jag tror att många skulle acceptera.

Personligen skulle jag acceptera och tycka om väldigt mycket höjda skatter, ett par tusen mer utan problem, alltså få ut 17 istället för 19 efter skatt t.ex.

Vad folket i allmänhet tycker och vad jag skulle vilja lägga nivån på vet jag inte riktigt, just i det här exemplet tycker jag 300 var rimligt.

Jag kan som sagt inte gå med på mer pengar till ett korrupt eller ineffektivt system. Om det bara är tillfällig lösning samtidigt som man på ett mycket aktivt sätt försöker förbättra ekonomin så kan jag köpa det.

@alla som jämför med andra länder.

Kul att Dubai dras som ett exempel, ett land som inget vis är jämförbart med Sverige på något plan, förutom att det bor människor där. Vad hade ämförelsen för syfte egentligen? Att visa att ett rasistisk och diktatoriskt land inte släpper in invandrare?

Vi kan bege oss lite österut så har vi Iran, ett av länderna som tog emot oerhört mycket mer flyktinga från afghanistan än Sverige. Vad jag vill ha sagt med detta exempel belyser inte hur de behandlas, utan enbart till antalet. De flesta flyktingar flyr de facto till grannländerna, oavsett vad SD försöker få många att tro. Det sitter inga plan i somalien, syrien, sudan med svenska flaggan som släpper på allt och alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Jag kan som sagt inte gå med på mer pengar till ett korrupt eller ineffektivt system. Om det bara är tillfällig lösning samtidigt som man på ett mycket aktivt sätt försöker förbättra ekonomin så kan jag köpa det.

Och som sagt, det tycker jag är en väldigt obstinat, naiv och destruktiv inställning som förhindrar utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och som sagt, det tycker jag är en väldigt obstinat, naiv och destruktiv inställning som förhindrar utveckling.

Varför är det obstinat? Varför är det naivt? Varför är det destruktivt?
Varför förhindrar det utvecklingen? Detta måste du förklara för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vi kan bege oss lite österut så har vi Iran, ett av länderna som tog emot oerhört mycket mer flyktinga från afghanistan än Sverige. Vad jag vill ha sagt med detta exempel belyser inte hur de behandlas, utan enbart till antalet. De flesta flyktingar flyr de facto till grannländerna, oavsett vad SD försöker få många att tro.

SD säger väl ingenting annat. (?)

Skrivet av Kilroy:

Sånt jävla bullshit.
Så går det inte till.

Då får du gärna komma med exempel som visar hur det går till.