Motivation för att roota?

Permalänk
Avstängd

Motivation för att roota?

Köpte en Galaxy s3 för ca vecka sedan.

Har börjat att titta lite på rootning, dock ser jag några fördelar men också många nackdelar.

Fördelar:

1: allt är upplåst så man kan ändra nästan allt man vill
2: få bort skitprogram som medföljer i stock
3: köra appar som kräver root (tex ad blocker)

Nacktdelar

1: Garanti försvinner, dock kan man roota till stock innan man lämnar in den
2: Efter varje root loggas detta, och man måste göra en extra flash för att få ner på 0 igen.
3 (osäker om detta stämmer) när android släpper en ny uppdatering (tex 4.1.2 som kommer snart) går det inte att uppdatera till, för då försvinner rootningen?

Förmodar att det är många här som äger en Galaxy s3, hur gör ni?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Det finns en app som heter TriangleAway. Den tar bort triangeln som du pratar om vilket gör att du håller garantin intakt!

Fördelarna är många, läs på lite mer om olika ROMs och kernels. De förlänger batteritiden, snabbar upp telefonen och ger dig en bättre användarupplevelse - men som sagt, gör inget för än du är säker på vad du gör. Läs allt två gånger

Permalänk
Medlem

3
Ja, root försviner vid en större update, men det är ju bara att roota igen. Tar ju typ 30sek.

Hur jag gör?
Jag kör custom roms o byter som det behagar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ang. Triangle away måste du köra stoch rom och recovery

Jag har kört triangle away på 2 s3or (och en s2) utan stock recovery. Räknaren ligger om jag förstått det rätt i en gömd bootpartition.

Permalänk
Avstängd

Tack för era svar.
Har tittat runt lite och hittat "cf auto root" som verkar vara en simpel root som gör att man kan köra program som kräver root access.

Men som det känns just nu så är det inte värt allt besvär dvs..
Behöva trixa med "flash counter"
OTA kommer inte fungera
Om jag skulle behöva lämna in den på garantin nån gång måste jag flasha till stock

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Tack för era svar.
Har tittat runt lite och hittat "cf auto root" som verkar vara en simpel root som gör att man kan köra program som kräver root access.

Men som det känns just nu så är det inte värt allt besvär dvs..
Behöva trixa med "flash counter"
OTA kommer inte fungera
Om jag skulle behöva lämna in den på garantin nån gång måste jag flasha till stock

Ja då är det väl bara att strunta i det..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Ja då är det väl bara att strunta i det..

Jo

Kanske blir någon gång i framtiden

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Du kan ju faktiskt roota, ta bort program/göra annat sen ta bort root.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Du borde se alla fördelar med, med root så kan du lägga in nya rommar och kernels, och med det så..

  • AOSP (android som det är tänkt att se ut, och inte samsungs hemska touchwiz interface)

  • Stor chans att du får mer prestanda (på grund av optimeringar och tweaks, speciellt om du överklockar)

  • Möjligt att få mycket bättre batteritid (undervolta osv, custom kernels är oftast betydligt mer optimerade)

  • Oftast snabbare uppdateringar (slipper vänta på att samsung ska uppdatera)

  • Mycket mer funktioner och stöd för fler appar, tex adblock så du slipper reklam i appar.

Jag förstår inte hur man kan köpa en Android telefon och inte roota, telefonen blir så mycket roligare och bättre, angående garanti osv så tar det en halvtimme eller så att reverta till den var som när du köpte den, förutsatt att du gjort rätt och har full backup osv.

Visa signatur

[MAIN] | Corsair 550D | Asus P8Z68-V | MSI GTX 680 TF3 | i5 2500K | Kühler 620 | Vengeance 8GB | WD 650GB | Vertex 3 64GB | Xonar DX | AX 850W |
[HTPC] | Silverstone GD05B | Gigabyte GA-F2A75M-D3H | A6 5400K | Scythe Big Shuriken 2 | Vengeance LP 8GB | Samsung 830 64GB | Xonar DX | LITEON BD | SP E9 400W |

Permalänk
Avstängd

Klart att man blir sugen när det är så många som rootar och blir nöjda.
Själva rootingen verkar vara ganska lätt, dock är jag lika intresserad av att lika simpelt kunna återställa allt till 100% orginal.

Skulle vara nice om någon kunde förklara/länka till hur man gör en full backup osv?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]