Nya Asus zenbook, skillnad mot gammla?

Permalänk
Medlem

Nya Asus zenbook, skillnad mot gammla?

Godkväll!

Tänkte bara kolla om någon vet något om de nya Asus zenbook modellerna.
Vad jag kan se är de identiska med de gammla, förutom Win8.

Hade vart trevligt om de ordnat problem med backbleed

http://www.dustinhome.se/ProductCompare.aspx?CompareProdID=50...,

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Har 15.6" 4 eller 8GB RAM? Produktnamnet antyder 8 medans specifikationen tyder på 4.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem

Dom har knappast fixat BB-problemet men om dom har det så lär det märkas någon vecka efter den nya batchen släppts (på forum).

Skrivet av EMMHMMS:

Har 15.6" 4 eller 8GB RAM? Produktnamnet antyder 8 medans specifikationen tyder på 4.

Alla "stora" listar den på 8GB RAM, så med 99% säkerhet ett faktum.
Är man medlem på Webhallen så får man 500kr rabatt på u500VZ (alltså 15 490kr).

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Dom har knappast fixat BB-problemet men om dom har det så lär det märkas någon vecka efter den nya batchen släppts (på forum).

Alla "stora" listar den på 8GB RAM, så med 99% säkerhet ett faktum.
Är man medlem på Webhallen så får man 500kr rabatt på u500VZ (alltså 15 490kr).

14,3k inloggad på dustin med studentrabatt!
http://www.dustinhome.se/product/5010655348/asus-zenbook-u500...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Loggade in som student på webhallen nu, 13 995kr!

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Loggade in som student på webhallen nu, 13 995kr!

Hur får man studentkonto där egentligen??

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Hur får man studentkonto där egentligen??

När jag mailade och frågade sa de att de inte har några studentkonton, utan bara vanliga medlemskonton.

Permalänk
Medlem

Är den enda skillnaden på UX32VD-R4002V och UX32VD-R4002H just operativsystemet? Känns ju tråkigt eftersom jag köpte mig en R4002V för några månader sen och om den här versionen kommer med t. ex BLB fixat så vore det ju trevligt att ha en sån istället... men jaja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Är den enda skillnaden på UX32VD-R4002V och UX32VD-R4002H just operativsystemet? Känns ju tråkigt eftersom jag köpte mig en R4002V för några månader sen och om den här versionen kommer med t. ex BLB fixat så vore det ju trevligt att ha en sån istället... men jaja.

Sitter lite i samma sits. Ska dock få tillbaka min imorgon efter 1 månad på service.. skärm och moderkort ska vara bytt vilket enligt verkstan ska ha löst BLB-problemet och även fläkt-problemet. Ska bli spännande att se om dem nu verkligen har lyckats! Om inte så blir det nog att försöka kräva tillbaka pengarna efter allt tjafs och hoppas på att UX32VD-R4002H har gått igenom kvalitetskontrollerna lite mer noggrant!

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewee:

Sitter lite i samma sits. Ska dock få tillbaka min imorgon efter 1 månad på service.. skärm och moderkort ska vara bytt vilket enligt verkstan ska ha löst BLB-problemet och även fläkt-problemet. Ska bli spännande att se om dem nu verkligen har lyckats! Om inte så blir det nog att försöka kräva tillbaka pengarna efter allt tjafs och hoppas på att UX32VD-R4002H har gått igenom kvalitetskontrollerna lite mer noggrant!

Du får gärna berätta hur det gick med den sen, har nämligen även jag blb som satan och jobbiga fläktproblem. Samt en stor klump med 5~ döda pixlar, tror jag. Har inte velat lämna in den tidigare dock eftersom jag har behövt den i min utbildning som jag påbörjade nyligen.

Permalänk

(nya)Asus Zenbook UX32VD-R4002H max 6GB ram ?

Prisjakt listar att Asus Zenbook UX32VD-R4002H tar max 6GB ram(4+2 onchip)

Samma spec listas på Alina och Inet

Det känns inte rimligt att R4002H inte skulle kunna käka en minnesmodul på 8GB(och ge totalt 10GB RAM), medans det går utmärkt på R4002V

Samtidigt vill man inte slå till så länge denna oklarhet kvarstår. Är R4002H i praktiken en nedgradering ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Du får gärna berätta hur det gick med den sen, har nämligen även jag blb som satan och jobbiga fläktproblem. Samt en stor klump med 5~ döda pixlar, tror jag. Har inte velat lämna in den tidigare dock eftersom jag har behövt den i min utbildning som jag påbörjade nyligen.

Precis hämtat ut den nu och endast hunnit starta upp den. BLB:en är betydligt bättre, syns endast när ljusstyrkan är på max och mot totalt svart bakgrund (då blöder den lite längst nedre kanten och en liten bit vid högra hörnet). Fläktproblemet verkar dom ha skitit i, för nu är det nästan mer frekvent än det var innan... Känns förbannat surt. Originalkartongen som jag skickade in den i är dessutom helt förstörd nu efter att UPS tog den från verkstaden till mig, kantskadad och helt sönderrepad. Ser ut som att de har släpat den efter fraktbilen mellan Stockholm och Uppsala.

Ska dock uppdatera några drivrutiner nu när jag kommer hem och testa den lite mer noggrant, återkommer med uppdatering!

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewee:

Precis hämtat ut den nu och endast hunnit starta upp den. BLB:en är betydligt bättre, syns endast när ljusstyrkan är på max och mot totalt svart bakgrund (då blöder den lite längst nedre kanten och en liten bit vid högra hörnet). Fläktproblemet verkar dom ha skitit i, för nu är det nästan mer frekvent än det var innan... Känns förbannat surt. Originalkartongen som jag skickade in den i är dessutom helt förstörd nu efter att UPS tog den från verkstaden till mig, kantskadad och helt sönderrepad. Ser ut som att de har släpat den efter fraktbilen mellan Stockholm och Uppsala.

Ska dock uppdatera några drivrutiner nu när jag kommer hem och testa den lite mer noggrant, återkommer med uppdatering!

Testa att uppdatera / byt tillbaka till en äldre version av BIOS också, minns inte att jag hade problem med fläkten innan jag uppdaterade mitt BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Testa att uppdatera / byt tillbaka till en äldre version av BIOS också, minns inte att jag hade problem med fläkten innan jag uppdaterade mitt BIOS.

Fan fick precis en ny ux31a idag då den gamla hade en tangent som inte fungerade. Tycker dock precis som jag ser många kommenterat ovan att fläkten är jobbig, för mig går den som en jojo, på och av hela tiden. Har ni några tips på vad man kan göra åt saken? Hur byter man till äldre bios?

För övrigt mkt tacksam om någon kunde peka ut lite bloatware som drar mkt cpu / bidrar till att fläkten drar igång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgalos:

Fan fick precis en ny ux31a idag då den gamla hade en tangent som inte fungerade. Tycker dock precis som jag ser många kommenterat ovan att fläkten är jobbig, för mig går den som en jojo, på och av hela tiden. Har ni några tips på vad man kan göra åt saken? Hur byter man till äldre bios?

För övrigt mkt tacksam om någon kunde peka ut lite bloatware som drar mkt cpu / bidrar till att fläkten drar igång!

Dels testa att avinstallera intel dynamic platform thermal framework, testa olika biosversioner eller kanske http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=1070494&pag... . Det programmet löser kanske inte problemet men ska lindra det iaf.

Bios ändrar du genom att ladda ned en biosfil från asus hemsida, samt använder winflash för att öppna den. Det kan ligga på din dator, annars hittar du det under bios-utilities på asus hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Dels testa att avinstallera intel dynamic platform thermal framework, testa olika biosversioner eller kanske http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=1070494&pag... . Det programmet löser kanske inte problemet men ska lindra det iaf.

Bios ändrar du genom att ladda ned en biosfil från asus hemsida, samt använder winflash för att öppna den. Det kan ligga på din dator, annars hittar du det under bios-utilities på asus hemsida.

Härligt! Ska kolla på att byta bios... Vet du testat nåt av ovan och det har gett resultat?

Undrar även om det finns något man kan göra åt touchpaden, tycker den funkar ok men hade kunnat funka bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgalos:

Härligt! Ska kolla på att byta bios... Vet du testat nåt av ovan och det har gett resultat?

Jag fick inget resultat av att avinstallera intel dynamic..., dock tycker jag att det brukar bli skillnad om man byter bios. Kan dock inte säga att jag är säker på vilket som är bäst, men kör på 211 just nu (212 är senast). Du får helt enkelt testa dig fram. Det kan till och med vara så att någon av de äldre versionerna är ännu bättre.

Programmet har jag inte testat, men det verkar hjälpa för vissa. Du kan ju alltid testa det, läs tråden (med google translate om det behövs) och se vilka värden du ska använda dig av.

Undrar även om det finns något man kan göra åt touchpaden, tycker den funkar ok men hade kunnat funka bättre[/QUOTE]Testa olika versioner av drivrutinerna, kanske till och med testa någon helt annan som passar. Men förvänta dig inte en touchpad likt den på macbooks.

Permalänk
Medlem

Hallå! Kör ASUS ZENBOOK U500VZ och skrev följande recension om den:

Kraftfull, snabb med en gedigen kvalitetskänsla tack vare aluminium chassit. Skärmen är riktigt bra med bra färgåtervinning, dynamiskt djup och bra kontrastförhållanden.
Bra bakgrundsbelyst tangentbord, men trackpaden lämnar lite att önska vad gäller precisionen.
2x SSD i valfri raiduppsättning är heller inte fel. Dock är det inte världens snabbaste diskar. I raid0 når datorn motsvarande prestanda som en Vertex 3.
Windows 8 var en uppförsbacke att ta sig över, men efter bara några dagars användning så förstår jag idéen med systemet och uppskattar det oerhört. Ett nytt OS som ligger år före i utvecklingen jämfört med tex Macs ålderliga OS X. Användarvänligt, fräscht och framför allt snabbt.

Nu till den tråkiga biten. Fläkten....den låter mycket. Så mycket att jag överväger att reklamera produkten därför jag kan inte sitta och arbeta med datorn utan att störa mig själv och omgivningen. Till och med i batteriläge med dimmad skärm och nedskruvad processorkraft går den högt och irriterande. Fail därför hade den bara varit tyst skulle jag lätt gett datorn 5/5 - den är så bra på alla andra bitar. Nu landar den på 3/5, egentligen snäppet läger därför den är i mina öron obrukbar pga fläktljudet.

Kanske en BIOS-uppdatering, ASUS?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av HyperClocker:

Prisjakt listar att Asus Zenbook UX32VD-R4002H tar max 6GB ram(4+2 onchip)

Samma spec listas på Alina och Inet

Det känns inte rimligt att R4002H inte skulle kunna käka en minnesmodul på 8GB(och ge totalt 10GB RAM), medans det går utmärkt på R4002V

Samtidigt vill man inte slå till så länge denna oklarhet kvarstår. Är R4002H i praktiken en nedgradering ?

Är också väldigt nyfiken och förundrad över det här?! Någon som kan svara på detta och kanske ännu hellre någon som faktiskt petat in 8gb i UX32VD-R4002H och fått det att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kintec:

Är också väldigt nyfiken och förundrad över det här?! Någon som kan svara på detta och kanske ännu hellre någon som faktiskt petat in 8gb i UX32VD-R4002H och fått det att fungera?

Jag har satt in en 8GB minnessticka i min och det är inga problem med att ha 10GB totalt.

Visa signatur

"The ability to speak does not make you intelligent"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Loggade in som student på webhallen nu, 13 995kr!

Skrivet av ChipZ:

Hur får man studentkonto där egentligen??

Ja det vill jag också gärna veta!

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bach:

Ja det vill jag också gärna veta!

Det går inte.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4