Datorn dör helt plötsligt. Tacksam för hjälp och svar!

Permalänk

Datorn dör helt plötsligt. Tacksam för hjälp och svar!

Tja
Min dator dör helt plötsligt när jag använder den någon som har nån aning va det kan vara för fel har? precis formaterat om den från 32 till 64 Windows 7. Har även dammsugit den.

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Du vet att man inte bör dammsuga en dator va? Har du otur så har du gett den en riktig kyss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philip_888:

Tja
Min dator dör helt plötsligt när jag använder den någon som har nån aning va det kan vara för fel har? precis formaterat om den från 32 till 64 Windows 7. Har även dammsugit den.

Mycket tacksam för svar!

Dubbelkollat så du har satt i CPU kylaren?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Man ska använda tryckluft på burk.
Antagligen har du kortslutit nån del då du vart inne med dammsugaren, det är bara att börja felsöka en del i taget.
Mycket mer hjälp kan man inte ge eftersom du ger VÄLDIGT lite information om ditt problem.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Dubbelkollat så du har satt i CPU kylaren?

Den sitter i. Kan det bero på överhettning eller nått att den dör? För det kan ta 2min sen så kan det ta upp till 4 timmar sen dör den.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Man ska använda tryckluft på burk.
Antagligen har du kortslutit nån del då du vart inne med dammsugaren, det är bara att börja felsöka en del i taget.
Mycket mer hjälp kan man inte ge eftersom du ger VÄLDIGT lite information om ditt problem.

Jag dammsög den nyss. Det här problemet har varat i några dar nu.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Man ska använda tryckluft på burk.
Antagligen har du kortslutit nån del då du vart inne med dammsugaren, det är bara att börja felsöka en del i taget.
Mycket mer hjälp kan man inte ge eftersom du ger VÄLDIGT lite information om ditt problem.

För 2 dagar sen så bytte jag från Windows 7 32 till Windows 7 64. Och när jag var klar så dog dator helt plötsligt sen startade jag upp den igen och efter en timme så dog den. Den kan dö allt från 1min efter uppstart till 4 timmar.

Permalänk
Avstängd

Kör memtest för att utesluta minnena.
Och ett tips är att redigera dina tidigare inlägg

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Kör memtest för att utesluta minnena.
Och ett tips är att redigera dina tidigare inlägg

Är ny här på forumet så har inte så bra koll än på hur allt funkar här. Men vad är ett memtest är inte så jäkla duktig på datorer.

Permalänk
Skrivet av Philip_888:

Är ny här på forumet så har inte så bra koll än på hur allt funkar här. Men vad är ett memtest är inte så jäkla duktig på datorer.

Memtest är en mjukvara (Program) som kollar dina ram-minnen. Vet inte riktigt hur det funkar. Men många här på Swec säger att det är grymt bra.
Förövrigt så skulle jag vilja veta vad du har i din dator

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

vilka delar? Vad menar du med dör starta om lägger helt av ? blåskärmar?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Geforce9500gt:

Memtest är en mjukvara (Program) som kollar dina ram-minnen. Vet inte riktigt hur det funkar. Men många här på Swec säger att det är grymt bra.
Förövrigt så skulle jag vilja veta vad du har i din dator

Okej tack! vet du nån länk där jag kan tanka hem det?

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

vilka delar? Vad menar du med dör starta om lägger helt av ? blåskärmar?

Den lägger helt av som när du håller in avstängnings knappen eller drar ut strömkabeln.

Permalänk

[QUOTE="Geforce9500gt;12915420"]Memtest är en mjukvara (Program) som kollar dina ram-minnen. Vet inte riktigt hur det funkar. Men många här på Swec säger att det är grymt bra.
Förövrigt så skulle jag vilja veta vad du har i din dator[/QUOTE

Processor - AMD phenom x6 109t black edition
4 GB RAM
Grafikkort - Radeon HD 5770

Vet inte mer för det var en polare som byggde den för cirka 2 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip_888:

Den lägger helt av som när du håller in avstängnings knappen eller drar ut strömkabeln.

Byt nätagget!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Byt nätagget!

Okej får lämna in den till Alina på felsökning. Så lär dom ju se om det är nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip_888:

Okej får lämna in den till Alina på felsökning. Så lär dom ju se om det är nätagget.

Annars är det väldigt enkelt att byta själv då det är 90 procent säkert att det är agget. Bara följa dem kablarna som sitter från ditt förra agg. 2 sladdar till moderkortet 1-2 till grafikkortet sedan minst 1 till varje hdd och brännare. Sen bara chassi fläktarna kvar men dem kan vara inkopplade i modekortet så väldigt simpelt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Annars är det väldigt enkelt att byta själv då det är 90 procent säkert att det är agget. Bara följa dem kablarna som sitter från ditt förra agg. 2 sladdar till moderkortet 1-2 till grafikkortet sedan minst 1 till varje hdd och brännare. Sen bara chassi fläktarna kvar men dem kan vara inkopplade i modekortet så väldigt simpelt

Okej tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Din kompis som byggde den kan nog hjälpa dig att felsöka, lite datorbyggarheder du vet :).

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip_888:

Okej tack! vet du nån länk där jag kan tanka hem det?

Googla!

Permalänk

Hej jag hade exakt samma problem och det var ett utav mina ram minnen som orsakade det. väldigt lätt att ute sluta bara att plogga ut ett itagen.

Permalänk
Skrivet av skepplanda1:

Hej jag hade exakt samma problem och det var ett utav mina ram minnen som orsakade det. väldigt lätt att ute sluta bara att plogga ut ett itagen.

Okej kanon tackar!