Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm123:

Vet någon om den stöder 5.1 ljud? Så den kan spela upp det alltså

Ljudkortet/drivrutinen stödjer 5.1 ljud, jag har en Logitech Z5500 med optisk ingång och det fungerar jättebra!
Utgången från NH532 är 3.5mm, samma port som analoga ljudet (Z5500 har vanlig TOSLINK)
T.ex. http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/o...

1) Jag var tvungen att säga till kortet att välja den digitala utgången (den upptäcker inte detta automatiskt)
2) Man kan testa och ställa in vilka format som receivern stödjer (DTS Audio/Dolby Digigital/Microsoft WMA Pro Audio)

Permalänk
Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Medlem

Snäppet långsammare processor och mindre skärm, med lägre upplösning och pixeltäthet jämfört med 17-tummaren. I övrigt verkar den nästan identisk med NH532/i7. Windows 8 är ju praktiskt taget gratis, men det är klart att det kan vara skönt att ha det förinstallerat.

Permalänk

Är det någon som har fått problem med WLAN? Mitt försvann och jag kan bara hitta ethernet anslutningen, är det jag som gör något galet?
Det fingerade felfritt, jag satte igång en film och sen var WLANet borta.. Har startat om men inget resultat :/
Jag har 17:tummarn NH 532

Edit:
Sorry det var bara ett fall av SBS... Kan ju passa på att berätta vad jag tycker om datorn för de som undrar. Jag köpte den i augusti och satte i en SSD, så den är riktigt tyst även när man spelar tycker jag.
Själva datorn känns stabilt byggd, inga onödiga plastdetaljer eller så. Så jag är helnöjd med mitt köp!

Cheers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokgubben:

Inte lika prisvärd i jämförelse, med tanke på att du får rätt mycket midre för samma peng. Största skillnaderna är väl att den är mindre med sämre upplösning, kör Windows 8 och har sämre grafikkort men som sagt är även processorn något sämre. Sen vet jag inte om den har plats för en extra hårddisk.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Frågan har ställts förrut i den här tråden men har inte hittat något svar (antagligen är jag blind..).

Men. Har något lyckats lösa problemet med svart skärm vid uppstart av Windows8? Jag är i kontakt med deras support och de påstår att detta fel inte existerar.. vilket jag har svårt att tro då flera bl a i den här tråden verkar lida av samma problem som jag.

mvh, Robert

Permalänk
Medlem

Jag har samma fel och påtalat det tidigare. Jag tror personligen att felet beror på 1) Grafikdrivrutiner till INTEL HD 4000 graphics eller 2) Energiinställningarna i Windows 8 PRO. Jag har lyckats få så att vid omstart när jag får svart skärm så kan jag väcka skärmen genom att slå igen och öppna den 2 gånger OBS! 2 gånger. Jag har felanmält ärendet med Svart skärm vid omstart till MS men inte heller de har lyckas ta bort problemet. Om ni har en lösning är jag tacksam för att ta del av det.

Permalänk
Medlem

Snart juletider och jag håller på att tänka ut en önskelista. Jag är nästan säker på att dessa passar i NH532 men tänkte höra med er för att vara helt säker:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=937140 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1298180 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1296968

De ska väl fungera i laptopen?

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertk2:

Frågan har ställts förrut i den här tråden men har inte hittat något svar (antagligen är jag blind..).

Men. Har något lyckats lösa problemet med svart skärm vid uppstart av Windows8? Jag är i kontakt med deras support och de påstår att detta fel inte existerar.. vilket jag har svårt att tro då flera bl a i den här tråden verkar lida av samma problem som jag.

mvh, Robert

Suspenda/unsuspenda så löser sig problemet. Därefter kommer svarta skärmen återkomma endast efter full omstart. Lösningar som att använda extern skärm som folkmassor håller med om är ju krazy. Lösningen är enkel och det är bara vänta tills det kommer en bättre.

När jag ändå är i farten - finns det någon som har information ang. VBIOS mod till 640M LE kortet? Vore fint med en extra power state för mer kräm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Suspenda/unsuspenda så löser sig problemet. Därefter kommer svarta skärmen återkomma endast efter full omstart.

Nu var det inte direkt den plåster-lösningen jag var ute efter.. lite märkligt är det ändå att support säger att felet inte existerar, ingen felrapporterar och de kan inte återskapa. Men på samma gång får man känslan att alla lider av samma problem (utom då tydligen Fujitsu själva) eftersom ingen lyckats hitta en riktig lösning. Märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertk2:

Nu var det inte direkt den plåster-lösningen jag var ute efter.. lite märkligt är det ändå att support säger att felet inte existerar, ingen felrapporterar och de kan inte återskapa. Men på samma gång får man känslan att alla lider av samma problem (utom då tydligen Fujitsu själva) eftersom ingen lyckats hitta en riktig lösning. Märkligt.

Jag har fortfarande samma problem. De senaste dagarna har dessutom datorn börjat blåskärma (och starta om) efter att den väcks från sleep nästan varje gång (dock ej precis efter inloggning, annars hade jag varit helrökt). Någon mer som drabbats?

Permalänk
Medlem

Hej jag råkade spilla lite red bull på keyboardet, hände inget annat en att nogra knappar blev jävligt tröga
Får man på något vis opp keyboardet eller knapparna löst så att man slipper och putsa bort sockret?

Permalänk
Medlem

Klocka

Hej!

Jag har haft min 532:a i några veckor nu och efter att ha läst tråden så försökte jag mig på att klocka grafikkortet med Nvidia Inspector.

Följde instruktionerna i tråden, skapade en Bat-fil med följande innehåll:
"nvidiaInspector.exe" -setGpuClock:0,1,900
"nvidiaInspector.exe" -forcepstate:0,5

Men sen vet jag inte vad som hände och följande står nu på Inspector:

Jag kan inte klocka upp grafikkortet nu och det är fast på 405 MHz, är det någon som vet vad jag kan göra för att återställa/klocka upp kortet igen?

MVH Knicyo

Permalänk
Medlem

Har även jag samma problem med den svarta skärmen vid uppstart. Skriv gärna något här om ni hittar en lösning.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

ny bios, nån som har testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greg.m:

ny bios, nån som har testat?

Om du menar 2.07 som släpptes 8/11 så kan man inte installera den om man har en nuvarande BIOS-version på 1.xx, vilket förmodligen alla har. Om du menar 1.12A så ja, har dock inte märkt någon skillnad.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Hörde av Fujitsus servicedesk nu och de har lyckats återskapa problemet med svart skärm vid uppstart av win8. De inväntar nya drivrutiner från Intel...

mvh, Robert

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertk2:

Hörde av Fujitsus servicedesk nu och de har lyckats återskapa problemet med svart skärm vid uppstart av win8. De inväntar nya drivrutiner från Intel...

mvh, Robert

Glädjande!

Löste för övrigt mina blåskärmsproblem genom att nergradera Intel 7 Series Chipset Family SATA AHCI (11.5.4.1001) till Microsoft Standard SATA AHCI Controller (6.2.9200.16384).

Permalänk
Medlem
Citat:

Current BIOS V. 2.07:
Solved problems:
- Fix Crisis Recovery.
- Fix system hang when restart from Windows XP.
- Fix Windows 8 can’t install with SATA IDE mode.
- Implement the function of AC connected checking before start to flash BIOS.
- Fix Win8PR 64bit can’t boot

Ovanstående låter jag tala för sig själv. John L, kan du kolla ifall nya 2.07 flashade om nvidias VBIOS?
Har 80.07.27.00.06 VBIOS på 1.12A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Ovanstående låter jag tala för sig själv. John L, kan du kolla ifall nya 2.07 flashade om nvidias VBIOS?
Har 80.07.27.00.06 VBIOS på 1.12A.

Sorry!

Jag var inte tillräckligt uppmärksam när jag försökte flasha med 2.07. Jag trodde allt gick bra, och när jag startade om och gick in i BIOS tittade jag bara snabbt på den blåa "baren" längst ner där det står "Version 2.14.1219 Copyright American Megatrends" osv. OK tänkte jag, då har jag ju version 2! Men det var ju helt fel. Längre upp står det fortfarande BIOS version 1.12A.

Har redigerat inlägget ovan.

Hur kollar man förresten vilken VBIOS-version man har?

Permalänk

Någon som har problem med hibernate?

Jag har lite problem med att min NH532 (i7-versionen) vägrar gå i hibernate. Hibernate option:n i Win 7 är på plats, fast den fungerar inte riktigt. Den börjar jobba, ger svart skärm men ljusen i fronten släcks aldrig (HD led:n släcks dock). Om man t.ex. rör musen får man direkt samma skärmbild som efter sleep. Är ni fler som har upplevd detta och hur har ni ev. löst problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossie1973:

Jag har lite problem med att min NH532 (i7-versionen) vägrar gå i hibernate. Hibernate option:n i Win 7 är på plats, fast den fungerar inte riktigt. Den börjar jobba, ger svart skärm men ljusen i fronten släcks aldrig (HD led:n släcks dock). Om man t.ex. rör musen får man direkt samma skärmbild som efter sleep. Är ni fler som har upplevd detta och hur har ni ev. löst problemet?

Konstigt. Jag har inga problem, jag har till och med reducerat storleken på den.

Kolla in option 1, 3 och 4 på den här sidan och se så att du har rätt inställningar.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Tack för svar p1er. Efter vad jag hittat på nätet finns hur många finurliga småbuggar som hälst med Hibernate, fast inga kända fixar löste mina problem. Installerade om datorn, och nu funkar det hur bra som hälst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossie1973:

Tack för svar p1er. Efter vad jag hittat på nätet finns hur många finurliga småbuggar som hälst med Hibernate, fast inga kända fixar löste mina problem. Installerade om datorn, och nu funkar det hur bra som hälst.

Har inte stött på Hibernate buggen. Men iofs installerade jag Windows 8 på min NH532 så fort jag fick den så ingen hibernate bugg på denna fronten.
De enda invändningarna jag har om NH532:

  • När man spelar med WASD så klarar tangentbordet inte tre simultana knapptryck.
    Tre knapptryck fungerar dock med ESDF så där finns en potentiell lösning.

  • Svart skärm vid full omstart.
    Suspend/unsuspend löser problemet - dyker inte upp igen förrän nästa omstart.

  • Fujitsu's Power Saving Utility kan ge konflikt med Windows 8 energialternativ. Wifi har råkat hamna i ett limbotillstånd en gång där Windows 8 ser Fn+Wifi fångar kombon som en enable, samtidigt som Power Saving Utility:n ser det som en disable.
    Avinstallerade Fujitsu Power Saving Utility och använder "Powerscheme: Fujitsu EcoSettings for LIFEBOOK NH532_N532" istället.

Sedan Fujitsu's DeskUpdate har kommit officiellt till Windows 8 har livet blivit mycket enklare kan jag tillägga.

Fujitsu Power Saving Utility bugg
Permalänk
Medlem

Väntar på att få hem en HDD Caddy och en SlimSATA-eSATAp sladd för att kunna utöka lagringen på min laptop ytterliggare. Har önskat mig en 1 TB HDD i julklapp och mer minne, det jag inte får köper jag själv.
Förhoppningsvis kommer jag alltså ha 120+500+1000 GB lagring och 12 eller 16 GB minne i min NH532 efter jul/nyår. Blir nog trevligt.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av p1er:

Väntar på att få hem en HDD Caddy och en SlimSATA-eSATAp sladd för att kunna utöka lagringen på min laptop ytterliggare. Har önskat mig en 1 TB HDD i julklapp och mer minne, det jag inte får köper jag själv.
Förhoppningsvis kommer jag alltså ha 120+500+1000 GB lagring och 12 eller 16 GB minne i min NH532 efter jul/nyår. Blir nog trevligt.

en sån där caddy hade ju inte varit helt fel, läsaren använder man så sällan så om man behöver den så kan man ju bara skruva tillbaka den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Toolbox:

en sån där caddy hade ju inte varit helt fel, läsaren använder man så sällan så om man behöver den så kan man ju bara skruva tillbaka den

Precis, och det är därför jag köpte den sladden också. Så kan man använda optiska enheten externt de få tillfällen när den behövs, annars får den ligga i datorväskan. 100 kr väl spenderat.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Samtliga som köpt NH532:an för ~6000kr kan lungt säga att de spenderat pengarna väl.
Finns en Fujitsu Lifebook NH532 (LKN:NH532M0001SE) för 10746:-.
Den har förvisso 8GB RAM och 750GB HDD istället för 6GB RAM, 500GB HDD. Men för ~5000kr extra?

Köpte till en Crucial V4 256GB och är väldigt nöjd. Allt som allt 7100kr för dunderlaptop med SSD - nöjd kund
Till dem som också köpt Crucial V4:n kan jag säga att den flyger med rätt fstab inställningar i linux. Använder dessa själv och måste säga att EXT4 får NTFS att skämmas när det gäller SSD hastighet.

UUID=49533adf-4a2e-4058-a185-5f5b990ab406 / ext4 noatime,nodiratime,data=writeback,barrier=0,commit=180,nobh,errors=remount-ro 0 1 # swap was on /dev/sda5 during installation UUID=5767b0a3-57e2-4520-b0de-cf6e0ea9cf93 none swap sw 0 0 # tmpfs - dynamically resizable ramdisk - everything here disappears after each reboot tmpfs /tmp tmpfs defaults 0 0 tmpfs /var/tmp tmpfs defaults 0 0 tmpfs /var/log tmpfs defaults 0 0

Gäller att tänka på att data=writeback parametern kräver att nedanstående kommando körs från ett live USB före man ändrar i sin fstab.

tune2fs -o journal_data_writeback /dev/sdXY

Vill man inte ha data=writeback alls så får man ta bort nobh också då parametrarna beror på varandra.

Detta är alltså aggressiva inställningar som kan teoretiskt orsaka 180 sekunders dataförlust pga. commit=180 parametern ifall batteriet dör. Dock mindre aggressivt än att stänga av EXT3/4 journalen helt och hållet - istället för 180 sekunders får man ett korrupt filsystem.

Ovanstående är utan TRIM kommandot som heter discard då det degraderar disken och ger inte alltid en prestandavinst. Trim kan man köra själv när man känner för det, har inte haft behov av det iallafall.

Förklaring och ytterligare EXT4 parametrar finns här http://kernel.org/doc/Documentation/filesystems/ext4.txt

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av knicyo:

Hej!

Jag har haft min 532:a i några veckor nu och efter att ha läst tråden så försökte jag mig på att klocka grafikkortet med Nvidia Inspector.

Följde instruktionerna i tråden, skapade en Bat-fil med följande innehåll:
"nvidiaInspector.exe" -setGpuClock:0,1,900
"nvidiaInspector.exe" -forcepstate:0,5

Men sen vet jag inte vad som hände och följande står nu på Inspector:

http://img.techpowerup.org/121204/nvidia_20121204_112540.png

Jag kan inte klocka upp grafikkortet nu och det är fast på 405 MHz, är det någon som vet vad jag kan göra för att återställa/klocka upp kortet igen?

MVH Knicyo

Prova köra med -forcepstate:0,0
När jag bytte till Nvidias nyaste driver fastnade jag på 570mhz med pstate0,5 men med 0,0 kunde jag köra 980mhz igen.

Permalänk
Medlem

Hoj datorsnillen. Nu är säker t inte detta rätt tråd att fråga i, men jag köpte en nh532 med i3 i augusti och den rullar på bra. Men jag har lite problem i black ops 2 då det känns som jag ligger halvsekunden efter. Jag har FPS-mätaren igång och den visar 60+ hela tiden. kör iofs på trådlös 4G via telia just nu men både ping och speedtest rapporterar bra resultat( 44ms, 35/10Mbit). Jag undrar om det kan vara i3an som är för seg?