Permalänk
Medlem

SUCK...
Verkar ha fått ett touch cover med problem.
Den stänger av ljudet ibland, är ävl bara att skicka in den då :/

Permalänk
Medlem

Apropå covers... hur resonerar ni kring Touch vs Type cover?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCon:

Apropå covers... hur resonerar ni kring Touch vs Type cover?

Jag körde på en touch cover.
Ska väl vara "svårare" att skriva på. Mne då det går att koppla in anlgia tangentbord i USB-uttaget ändå. Touch väger mindre och är smalre vilket gjorde att det blev den för mig.
Funkar bra att skriva på trots altl, tar litet tag att bli van dock.

Permalänk
Skrivet av erCon:

Apropå covers... hur resonerar ni kring Touch vs Type cover?

Om du inte kommer skriva mycket klarar du dig fint med ett vanligt Touch cover. Kommer du skriva större projekt i Word f.ex. är Type bättre. Även fast man kan skriva dumt fort även på ett Touch så räcker det att fingrarna flyttar sig lite grann för att du dls dltobs jt (ska skriva såhär) eftersom det räcker att handen flyttat sig någon millimeter för att du är ur sync med "tangenterna". Detta tycker jag gäller även efter några veckor med Touch användning. Ett Type ger taktil feedback på samma sätt som ett vanligt keyboard medans Touch är som att skriva på skärmen eller bordet.

Att köpa en Surface utan varesig touch eller type är dumsnålt då de tillför så pass mycket. Ett tangentbord är också viktigare på en Surface än f.ex. en iPad p.g.a. desktop mode och/eller RDP. Visst finns det OSD man kan använda men gud vad mycket bättre det är med ett faktiskt tangentbord.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av helas:

Någon som vet förresten när svenskt språkpaket kan tänkas dyka upp, googlat lite men noll resultat dessvärra

Jag ställde den frågan till MS i USA nu när jag köpte min Surface RT och dom säger att språkpaketet släpps när plattan släpps i sverige eller straxt innan.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk

Har en undran över hur ni som beställt från UK gjort med "billing address", då det är låst på UK och inte går att välja sverige (och skriva in en svensk adress)? Går ju inte att gå vidare utan att ha skrivit något på dessa fält..

En annan fråga: Någon som har ngn gissning på när tangentbordet kan köpas i Sverige (ska man vänta med att köpa tangentbord eller kommer det att dröja för lång tid, dvs. en bit in på det nya året?)?

Tackar för svar!

Permalänk
Skrivet av curryvontonic:

Har en undran över hur ni som beställt från UK gjort med "billing address", då det är låst på UK och inte går att välja sverige (och skriva in en svensk adress)? Går ju inte att gå vidare utan att ha skrivit något på dessa fält..

En annan fråga: Någon som har ngn gissning på när tangentbordet kan köpas i Sverige (ska man vänta med att köpa tangentbord eller kommer det att dröja för lång tid, dvs. en bit in på det nya året?)?

Tackar för svar!

Det verkar gå bra om du anger en adress så nära verkligheten som möjligt, dvs riktig gata, stad osv men ett påhittat postnummer. Verkade vara så en kille gjort i andra tråden iaf.

Några svenska touch cover lär inte komma förrän tidigt i februari i varje fall och det är fortfarande inget officiellt datum. Det man dock kan göra är att använda ett Bluetooth eller USB tangentbord sålänge om det är viktigt, annars får man ju svenska tecken/layout om man vill ändå så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av curryvontonic:

Har en undran över hur ni som beställt från UK gjort med "billing address", då det är låst på UK och inte går att välja sverige (och skriva in en svensk adress)? Går ju inte att gå vidare utan att ha skrivit något på dessa fält..

En annan fråga: Någon som har ngn gissning på när tangentbordet kan köpas i Sverige (ska man vänta med att köpa tangentbord eller kommer det att dröja för lång tid, dvs. en bit in på det nya året?)?

Tackar för svar!

Jag har köpt en från UK. och som emigrating12 sa är det bara att skriva en så lik adress som möjligt-

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Jag har köpt en från UK. och som emigrating12 sa är det bara att skriva en så lik adress som möjligt-

Jag har också försökt detta utan lycka dock Den initala dialogen låter mig lägga till ett kort med en "fejk" billing adress men när jag sedan försöker gå vidare blir det error

Spenderade ca 30 min i två samtal till MS Store UK sale/support idag utan att de kunde lösa det. Gissningen var att att det var pga av att min "billing address" inte matchar adressen associerad med kortet hos banken....

Men samtidigt verkar hela min inloggning till MS store gått sönder, så fort jag fösöker logga in, får jag fel medelanden, så kanske det är något med det som hindrar köpet.

Personalen på MS Store UK sale/support (Surface avdelningen) var mycket hjälpsamma men inte speviellt tekniskt kunniga och jag fick intrycket att de använder i stort sett samma interface som man har på sajten och när det blev "error" kunde de inte hjälpa mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlaK:

Jag har också försökt detta utan lycka dock Den initala dialogen låter mig lägga till ett kort med en "fejk" billing adress men när jag sedan försöker gå vidare blir det error

Spenderade ca 30 min i två samtal till MS Store UK sale/support idag utan att de kunde lösa det. Gissningen var att att det var pga av att min "billing address" inte matchar adressen associerad med kortet hos banken....

Men samtidigt verkar hela min inloggning till MS store gått sönder, så fort jag fösöker logga in, får jag fel medelanden, så kanske det är något med det som hindrar köpet.

Personalen på MS Store UK sale/support (Surface avdelningen) var mycket hjälpsamma men inte speviellt tekniskt kunniga och jag fick intrycket att de använder i stort sett samma interface som man har på sajten och när det blev "error" kunde de inte hjälpa mer

Oj, du kanske kan prova med nytt konto då? Det går att registrera sin surface med hjälp av serienummret så du kanske kan registrera det på ditt vanliga konto då.

Men håller med om supporten, de är väldigt hjälpsamma!

Permalänk
Medlem

Chatttar med supporten nu, Till februari kommer de definitivt ha en Svensk support/avdelning uppe

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Oj, du kanske kan prova med nytt konto då? Det går att registrera sin surface med hjälp av serienummret så du kanske kan registrera det på ditt vanliga konto då.

Men håller med om supporten, de är väldigt hjälpsamma!

Så, kommer den "registrerad" till det konto man använder för att köpa den?
Eller får man logga in med sitt live konto, när man packat upp den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlaK:

Så, kommer den "registrerad" till det konto man använder för att köpa den?
Eller får man logga in med sitt live konto, när man packat upp den?

du får välja livekontoo då. Precis som vid installation av vanliga Windows 8. Myservice.surface.com kan du sedan registrera den på för support. Med valfritt konto som jag förstått det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av erCon:

Apropå covers... hur resonerar ni kring Touch vs Type cover?

Sent svar, type-cover är klart trevligare att skriva på, blev inte kompis med touch-cover alls då det är som att skriva på en skärm i princip, dock utgår jag från att det är en vanesak, men som tidigare påpekats, ska man skriva mer, touch.

Personligen köper jag touch när svenska kommer och har ett MS Wedge-tangentbord undanstoppat för behov.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Ni som har en Surface RT - vad använder ni den mest till?

Permalänk
Skrivet av Joeyy:

Ni som har en Surface RT - vad använder ni den mest till?

Om man mäter nätverkstrafik, Netflix snabbt följt av Internet Explorer, Tweetro, News och iHeartRadio. Om vi istället ser på CPU-tid leder IE10 stort, efterföljt av Angry Birds Star Wars, Tweetro, Mail/Calendar/People, Netflix. Denna statistiken inkluderar dock inte någon av Office programmen som också använts "flitigt".

Om jag skulle gissa vad jag faktiskt använt den mest till ville jag nog sagt IE, Netflix, Tweetro, ABST och Remote Desktop, så statistiken den lagrar är inte alls långt borta.

Jag räknar med att din egentliga fråga är; varför skaffa en Surface? Svaret då blir för att den kan, med mindre du har ett "onormalt" användningsmönster, ersätta din laptop och surfplatta in-one. Det har den gjort för mig i alla fall något min iPad, Kindle Fire eller Asus Transformer ej klarade tidigare.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Kan man skriva macron i excel till Windows RT? Öppna excel och tryck alt+F11 och se om ni får fram en ruta där man kan skriva Visual Basic kod.

Permalänk
Skrivet av fiskmasen_99:

Kan man skriva macron i excel till Windows RT? Öppna excel och tryck alt+F11 och se om ni får fram en ruta där man kan skriva Visual Basic kod.

Nej, macro supporten är borttagen i Office RT (precis som för Mac?). Dock finns det stöd för Office Apps framework, frågan är om vem som helst kan rulla ut appar. Jag vill tro nej, men varför finns då stödet där? Vill minnas att MJF skrev en artikel om detta för ett tag sedan dock.

Jag ser egentligen borttagningen av macros som en icke-nyhet, visst suger det för de som använder dem, men jag tror att de allra flesta inte gör det - i varje fall inte i deras målgrupp. Konsumenter kan inte och företag bör kommisionera(?) en app om funktionaliteten är viktig för dem. Det lämnar powerusers och de kommer hitta andra saker som stoppar dem från att köpa en RT (real or imagined) så som ingen legacy support, ingen möjlighet att köra ARM kompilerad software i desktop mode, ingen domain support, ingen SQL server tillgänglig etc etc

Om anledningen är "performance" baserad tycker jag det är bättre med inget stöd alls än stöd som tar en minut att exekvera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

text, citrera för att få uppmräksamhet

Måste bara fråga om en sak som jag mräkte idag på min surface.
Den där svarta plastbiten som sitter på toppen och baksidan vid kameran, min "klickar" om man trycker på baksidan(typ som klistret har släppt). Något du märkt på dina?
Känns som en sådan sak som tine borde hända på en paltta för flera tusen.

Permalänk
Skrivet av betan:

Måste bara fråga om en sak som jag mräkte idag på min surface.
Den där svarta plastbiten som sitter på toppen och baksidan vid kameran, min "klickar" om man trycker på baksidan(typ som klistret har släppt). Något du märkt på dina?
Känns som en sådan sak som tine borde hända på en paltta för flera tusen.

Blev tvungen att kontrollera nu men nej, alla är solida. Man hör ett slags klick när man trycker och tar bort fingret igen men det är bara eftersom skinnet fäster. Har dock läst om liknande problem på WPC eller om det var the Verge, så kan vara en batch med problem kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Blev tvungen att kontrollera nu men nej, alla är solida. Man hör ett slags klick när man trycker och tar bort fingret igen men det är bara eftersom skinnet fäster. Har dock läst om liknande problem på WPC eller om det var the Verge, så kan vara en batch med problem kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Lyckades inte hitta något på forumen eller via google :/
Men detta klicka syns och känns att plasten åker in och ut...
Först touch cover och nu detta. Men är väl bara att chatta med dem på måndag och be att få returnera alltihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joeyy:

Ni som har en Surface RT - vad använder ni den mest till?

Jag använder min Surface till mina studier, den har ersatt en äldre bärbar som jag nu har sålt.
Kan nämnas att jag skrev en större uppsats på plattan med fotnoter och formateringar, fungerade utmärkt (jag använder ett bluetooth tangentbord när jag skriver längre saker).

Permalänk

Någon som vet om microsoftstore i tyskland har en "live chat"? Kan inte hitta någon på hemsidan. Beställde ifrån Tyskland förra veckan men har ännu inte fått någon "shipping confirmation".

Permalänk
Skrivet av curryvontonic:

Någon som vet om microsoftstore i tyskland har en "live chat"? Kan inte hitta någon på hemsidan. Beställde ifrån Tyskland förra veckan men har ännu inte fått någon "shipping confirmation".

Du kan gå genom US chat och be dem "sätta över" dig till DE chat. När de säger att de inte kan göra detta ber du dem dubbelkolla detta då det alltid fungerat tidigare.

Dock brukae chatten endast be dig ringa ändå med mindre de faktiskt kan se status framför sig. Bästa är att använda Skype så kan du ringa de vanliga toll free nummren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Du kan gå genom US chat och be dem "sätta över" dig till DE chat. När de säger att de inte kan göra detta ber du dem dubbelkolla detta då det alltid fungerat tidigare.

Dock brukae chatten endast be dig ringa ändå med mindre de faktiskt kan se status framför sig. Bästa är att använda Skype så kan du ringa de vanliga toll free nummren.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret! Då jag inte har skype tog jag och ringde det "vanliga "numret, men har inte kommit fram ännu. Förmodligen pga att många ringer.. Men tack iaf!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Excel för Surface RT har stöd för VBA programmering (dvs developer delen)?

Permalänk

Ring numret jag gav tidigare i tråden och uppge ordernummer, när jag beställde skickade inte tyskarna ut något bekräftelsemail.

Permalänk
Skrivet av helas:

Ring numret jag gav tidigare i tråden och uppge ordernummer, när jag beställde skickade inte tyskarna ut något bekräftelsemail.

Ok tack för tipset! Jag hann emellertid tag på någon via "live chat" som kunde kolla upp beställningen mha mitt ordernummer. Han/hon/hen sa att de ännu inte skickat iväg det och att det kan ta upp till 3 veckor att få det levererat till Sverige... Så det är väl bara att sitta och vänta. Har redan fått touch cover ifrån brittiska avdelningen (beställd samma datum), den ser fin ut iaf...

Permalänk
Medlem

Jag beställde Microsoft Surface från Microsoft Store i Tyskland sent på torsdagkvällen förra veckan. Igår (tisdag) kom UPS med paketet. Det var alltså en riktigt snabb och oproblematisk leverans.

Jag gillar flexibiliteten hos Surface - det är som en Windowsdator (i positiv bemärkelse) i många avseenden. Man kan plugga i mus eller USB-minne i USB-porten och allt bara funkar. Att bara kunna stoppa i ett USB minne och redigera Word och Powerpoint filer direkt, eller för den delen spela upp en videofil, fungerar utmärkt.

Tidigare har jag använt iPad 3 en del, men den är så otroligt begränsad i jämförelse. Att göra samma operationer på iPad, dvs stoppa i ett USB minne (via en dator man måste installera iTunes på) med lite Word och Powerpoint filer, redigera dessa och sedan spela ett videoklipp, är nästan omöjligt i jämförelse.

Sedan blev jag positivt överraskad av skärmen på Surface. Om man tar fram mycket liten text kan man se att iPad 3 har bättre upplösning, men vid normal användning så är fontrenderingen och bildkvalitén så bra att man inte tänker på att upplösningen faktiskt inte är så hög.

Permalänk

Idag hade UPS lagt en notis att de hade försökt lämna min Surface från Tyskland, attans, får vara hemma imorgon med och ta emot den. Hade vart smooth att få både sin Surface och Lumia 920 på samma dag!^^