Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Hur tar du bort ikonerna när du vill ha skrivbordet till något annat då?

Ge exempel på saker du kan ha skrivbordet till i övrigt?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men texten är vettig och lyfter fram många men inte alla av problemen som irriterar även mig och många andra.
Jag tycker fortfarande att det verkar som många av de som är win8 förespråkare inte har provat att använda det seriöst, upplevelsen med win 8 blir sämre ju "större" datorrigg och ju flera program man har installerat.
Win 8 funkar bra på "småsystem" men faller ihop mer o mer ju mera prylar/program man har, multimonitorstödet är mycket sämre just tack vare hotcornersen och "undertiles i tiles" saknas så vitt jag vet så att sortera program på nått bra sätt går inte utan man tappar helt översikten, att pinna program i aktivitetsfältet går inte på nått smidigt sätt, speciellt inte om man kör flera instanser av samma program, sök kräver att man ska lära sig vad allt heter för att kunna söka, förut kunde man öppna rätt kategori och se och hitta det man letade, du måste man sitta o fundera på vad saker heter i stället.
Jag upplever även liknande bök mellan att behöva växla mellan tangentbord och andra inmatningsdon, det är bökigt att behöva växla när man tidigare kunde komma åt saker oavsett vilken styrmetod man använde, visst var en del saker "knöligare" att nå med ena metoden, men man slapp växla grepp mellan inmatningsdonen och det är en större fördel i vissa lägen och det går lättare totalt sett.

Min upplevelse är ganska precis motsatsen. Ju mer man använder W8 desto mer ser man fördelarna. Alla som kommer och klagar på enstaka detaljer eller saker som inte alls stämmer (Allt är i helskärm! Multitasking är borta! osv.) ger intrycket av att de inte alls har testat utan bara läst något blogginlägg typ, en del kanske har testat en förhandsversion och/eller i en VM men det ger förstås inte samma upplevelse som att köra RC direkt på hårdvaran.

Multimonitorstödet är förbättrat på flertalet sätt men visst fungerar det inte idealt med hot-corners förrän man ställt in placeringen av skärmarna korrekt (huvudskärmen lite längre ned än de sekundära), så gör det. Undertiles vet jag inte vad det är men det går utmärkt att sortera program i start i kolumner som man kan döpa och flytta runt som man vill. Alla sätt man kunde pinna program till taskbaren på i W7 fungerar fortfarande, högerklicka i start, högerklicka på programmet i taskbaren osv. Klickar du på "Alla program" så har du dina kategorier ungefär som de såg ut tidigare med skillnaden att de inte är i mappar.

De har också utökat möjligheterna att göra saker oavsett vilket inmatningsverktyg man för tillfället sitter med genom exempelvis fler och mer omfattande tangentbordsgenvägar, mer möjligheter i powershell osv.

Alltså är nästan all din kritik obefogad. Vem är det som inte har använt det seriöst nu?

Permalänk
Medlem

Vissa irritationsmoment upphör inte att förvåna. Jag blir rätt paff när det används som ett negativt argument att man måste veta vad program man använder heter. Jag tror aldrig jag använt ett program som jag inte vet namnet på och man behöver ju inte veta namnet på den körbara filen för att söka på det.

Skrivet av Dahle86:

Ge exempel på saker du kan ha skrivbordet till i övrigt?

Använda som nedladdningsplats för att därifrån sortera filerna till sina rätta mappar, att använda som plats för arbetande med temporära filer osv. Mycket för att det är en enkel plats att hoppa till. Jag har inte använt skrivbordet som en plats för genvägar sedan man kunnat sätta genvägar på Task Bar men nog har det hamnat lite saker där av olika anledningar efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Använda som nedladdningsplats för att därifrån sortera filerna till sina rätta mappar, att använda som plats för arbetande med temporära filer osv. Mycket för att det är en enkel plats att hoppa till. Jag har inte använt skrivbordet som en plats för genvägar sedan man kunnat sätta genvägar på Task Bar men nog har det hamnat lite saker där av olika anledningar efter det.

Då skapar du en mapp eller en geväg till en mapp där du låter alla nedladdnigar hamna. Om du tycker våra argument är dåliga så vad var inte detta.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Då skapar du en mapp eller en geväg till en mapp där du låter alla nedladdnigar hamna. Om du tycker våra argument är dåliga så vad var inte detta.

Jag ifrågasatte ursprungligen påståendet att startskärmen inte gör något som man inte redan kunnat göra, vilket är fel. Du verkar dock ha vänt på det hela och fått för dig att det är jag som kommit med ett ursprungligt påstående. Jag har inte ens varit i närheten av att påstå att skrivbordet är den enda möjligheten till de sakerna men du bad mig om exempel på vad man kan använda det till. Jag förstår inte alls din attityd här.

Att pyssla med filerna på skrivbordet har ju delvis fördelen att du inte behöver ha autosortering på, så du kan placera dem runtom på skärmen. Det är mig veterligen inte så lätt att få till i mappstrukturen.

Vad gäller exempel kan jag också lägga till att man ser ganska många som säger att de inte vill ha någonting alls på skrivbordet för att de tycker det känns stökigt. Jag är inte en sådan som måste ha det helt rent men jag har nästan aldrig något liggandes där permanent utan flyttar det oftast när jag är klar med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag ifrågasatte ursprungligen påståendet att startskärmen inte gör något som man inte redan kunnat göra, vilket är fel. Du verkar dock ha vänt på det hela och fått för dig att det är jag som kommit med ett ursprungligt påstående. Jag har inte ens varit i närheten av att påstå att skrivbordet är den enda möjligheten till de sakerna men du bad mig om exempel på vad man kan använda det till. Jag förstår inte alls din attityd här.

Att pyssla med filerna på skrivbordet har ju delvis fördelen att du inte behöver ha autosortering på, så du kan placera dem runtom på skärmen. Det är mig veterligen inte så lätt att få till i mappstrukturen.

Vad gäller exempel kan jag också lägga till att man ser ganska många som säger att de inte vill ha någonting alls på skrivbordet för att de tycker det känns stökigt. Jag är inte en sådan som måste ha det helt rent men jag har nästan aldrig något liggandes där permanent utan flyttar det oftast när jag är klar med det.

Jag bara spelar spelet på samma sätt som ni gör.
Jag säger att jag inte gillar att få en blaffa i ansiktet men jätte ikonener som inte går att sortera ner i en träd struktur. Medan ni hävdar att det är guds gåva till folket.
Jag hävdar därför att man lika gärna kan ha skiten på skrivbordet enda skillnaden är att man inte får animerade ikoner, fördelen är att man får plats med minst dubbla antalet ikoner vilket även är ett av era huvudargument varför metro är bättre än en startmeny.
Du kan ju inte heller hävda att det stör dig när allt minimeras eftersom det tydligen inte stör när man får en "app emulator" i helskärm upptryckt i ansiktet.
Vill du ha konstiga färger runt dina ikoner kan jag rekomendera mspaint med lite jobb kan du göra en ruta runt varje ikon i någon konstig färg.
Så frågan är om ni nu tycker metro är så bra varför har ni inte haft skrivbordet fullt av ikoner från början?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Min upplevelse är ganska precis motsatsen. Ju mer man använder W8 desto mer ser man fördelarna. Alla som kommer och klagar på enstaka detaljer eller saker som inte alls stämmer (Allt är i helskärm! Multitasking är borta! osv.) ger intrycket av att de inte alls har testat utan bara läst något blogginlägg typ, en del kanske har testat en förhandsversion och/eller i en VM men det ger förstås inte samma upplevelse som att köra RC direkt på hårdvaran.

Multimonitorstödet är förbättrat på flertalet sätt men visst fungerar det inte idealt med hot-corners förrän man ställt in placeringen av skärmarna korrekt (huvudskärmen lite längre ned än de sekundära), så gör det. Undertiles vet jag inte vad det är men det går utmärkt att sortera program i start i kolumner som man kan döpa och flytta runt som man vill. Alla sätt man kunde pinna program till taskbaren på i W7 fungerar fortfarande, högerklicka i start, högerklicka på programmet i taskbaren osv. Klickar du på "Alla program" så har du dina kategorier ungefär som de såg ut tidigare med skillnaden att de inte är i mappar.

De har också utökat möjligheterna att göra saker oavsett vilket inmatningsverktyg man för tillfället sitter med genom exempelvis fler och mer omfattande tangentbordsgenvägar, mer möjligheter i powershell osv.

Alltså är nästan all din kritik obefogad. Vem är det som inte har använt det seriöst nu?

Varför ska man behöva ställa in skärmplaceringen fel så att det tar stopp i hörnen, en totalt idiotisk metod som kanske passar vissa, men definitivt inte alla, jag vill inte ha det så, om jag drar en rak linje mellan skärmarna så ska det inte bli en trappa.
Jag menar att metoden att pinna alla program fungerar inte, varken i 7 eller 8, men i 7an så hade man startmenyn som funkade, den är borta i 8an.
Men ok, det kanske går att lindra problemen något, vet någon om det går att göra metroskärmen helt genomskinlig, liksom få tilesen att flyta runt utan att blockera allt så man inte tappar kontakten med skrivbordet när de kastas i ansiktet ?
Går det att stänga av hotcorners och ersätta dem med tex win knappen, alltså helt i win 8 och utan hjälpprogram ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag bara spelar spelet på samma sätt som ni gör.
Jag säger att jag inte gillar att få en blaffa i ansiktet men jätte ikonener som inte går att sortera ner i en träd struktur. Medan ni hävdar att det är guds gåva till folket.
Jag hävdar därför att man lika gärna kan ha skiten på skrivbordet enda skillnaden är att man inte får animerade ikoner, fördelen är att man får plats med minst dubbla antalet ikoner vilket även är ett av era huvudargument varför metro är bättre än en startmeny.
Du kan ju inte heller hävda att det stör dig när allt minimeras eftersom det tydligen inte stör när man får en "app emulator" i helskärm upptryckt i ansiktet.
Vill du ha konstiga färger runt dina ikoner kan jag rekomendera mspaint med lite jobb kan du göra en ruta runt varje ikon i någon konstig färg.
Så frågan är om ni nu tycker metro är så bra varför har ni inte haft skrivbordet fullt av ikoner från början?

Sluta med löjliga strawman-argument. Det leder inte till något vettigt över huvud taget och andra i tråden visar att de klarar att diskutera utan sådant tjafs. Alternativt kan du ju visa var jag, som säger att jag använder startskärmen rätt lite då det finns bättre metoder, sagt att det är guds gåva till folket.

Du framstår också som någon som inte är intresserad av att ha en sansad diskussion då att använda uttryck som "upptryckt i ansiktet" enbart blir ett irritationsmoment och att hävda att det är ett rimligt alternativ att sitta och rita om bakgrundsbilden när man ändrar något blir rent ut sagt löjligt.

Men om du tycker är samma sak är du välkommen att lägga dina ikoner på skrivbordet. Det är ingen som hindrar dig. Du kan ju dock fråga dig om du sett någon som inte tycker illa om startskärmen som också tycker att skrivbordet är en helt likvärdig sak?

Som sagt, skrivbordet kan användas till annat än programgenvägar så det blir stökigare om man vill ha både och. Det finns också gott om folk som inte vill ha saker liggandes på skrivbordet alls, av olika anledningar. De som använder appar får svårt att placera dessa på skrivbordet överhuvudtaget. Det är också svårt att namnge grupperingarna på något enkelt sätt. Storleken på ikonerna är också relevant enligt Fitts lag så det blir också en ändring.

Detta är dock sista gången jag svarar dig om du har för avsikt att fortsätta med beteendet jag påpekar i de två första paragraferna. Jag föredrar en högre nivå på diskussionerna och det finns andra i tråden som erbjuder det.

Permalänk
Medlem

Har börjat bli inkörd på win 8 nu och är rätt nöjd...
- Den har drivers till det mesta man kastar på den och det funkar direkt
- När man kör på skrivbordet är det i praktiken ingen skillnad mot att köra win 7 utom att statmenyn saknas
- Den billiga pro versionen är väldigt komplett i sin funktionalitet och funkar i olika typer av nät, från hemgrupper till domäner
Jag har inte haft några problem alls med operativsystemet som sådan.

Skulle dock vilja kunna välja att komma direkt in till skrivbordet vid uppstart utan tweaks och starta metro som ett program om jag vill köra "appar" men det är ingen stor sak. Metro är inte windows 8 utan ett GUI och ett subsystem som kör appar och man borde kunna välja bort att använda det om man vill.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag bara spelar spelet på samma sätt som ni gör.
Jag säger att jag inte gillar att få en blaffa i ansiktet men jätte ikonener som inte går att sortera ner i en träd struktur. Medan ni hävdar att det är guds gåva till folket.
Jag hävdar därför att man lika gärna kan ha skiten på skrivbordet enda skillnaden är att man inte får animerade ikoner, fördelen är att man får plats med minst dubbla antalet ikoner vilket även är ett av era huvudargument varför metro är bättre än en startmeny.
Du kan ju inte heller hävda att det stör dig när allt minimeras eftersom det tydligen inte stör när man får en "app emulator" i helskärm upptryckt i ansiktet.
Vill du ha konstiga färger runt dina ikoner kan jag rekomendera mspaint med lite jobb kan du göra en ruta runt varje ikon i någon konstig färg.
Så frågan är om ni nu tycker metro är så bra varför har ni inte haft skrivbordet fullt av ikoner från början?

Att fylla skrivbordet med ikoner är otroligt 'skräpigt', något som vissa inte alls tycks beröras av.

Jag föredrar windows 8 över 7an alla dagar i veckan, dock är jag fortfarande lite skeptisk till metro-gränssnittet. På min stationära dator kör jag därför med gratisprogrammet 'classic shell' där man kan välja mellan en uppsjö av gamla och nya startmenyer.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

För mig och egen erfarenhet:

Windows 8 +

Skön taskmanager
Väldigt bra file transfer gui (älska pause funktionen, varför tog det 10 år för den att komma srsly...).
Mounta iso direkt i explorer stort +
Inbyggd security essentials
Bättre Direct Draw support för dubbelskärm (gui gpu acceleration)

Windows 8 -
Start knappen är kass som bara fan.
Deras "app" system är helt värdelöst, exempelvis om du installerar Skype får du också en "skype app", råkar du ha appen igång (vilket du inte ser) så går det inte starta skype via desktoppen och vice versa, känns som att deras apps ligger och flyter åvan på som nån jävligt taskig third party solution.
Windows 8 startar segare för mig en windows 7, Jag har en modern dator med senaste SSD, efter optimering av både 7 och 8 så startar 7an på 6sek och 8 på 10.
För lite möjligheter att costumize GUI, färgtonerna är helt konstiga, sätter du så färgen är "okej" på dina fönster så är färgen allt för stark på taskbaren etc.

Jag har kört båda nu ett tag och gått tillbaka till 7an eftersom mitt workflow blir så totalstoppat av den urkassa startknappen, annars om windows 8 hade haft valet att köra classic menu och helt och hållet disable/avinstallera touch funktionerna/menyerna etc hade jag nog kört 8an.

För mig är det just nu fortfarande 7an som gäller, men jag gillar många av ändringarna i 8an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Sluta med löjliga strawman-argument. Det leder inte till något vettigt över huvud taget och andra i tråden visar att de klarar att diskutera utan sådant tjafs. Alternativt kan du ju visa var jag, som säger att jag använder startskärmen rätt lite då det finns bättre metoder, sagt att det är guds gåva till folket.

Du framstår också som någon som inte är intresserad av att ha en sansad diskussion då att använda uttryck som "upptryckt i ansiktet" enbart blir ett irritationsmoment och att hävda att det är ett rimligt alternativ att sitta och rita om bakgrundsbilden när man ändrar något blir rent ut sagt löjligt.

Men om du tycker är samma sak är du välkommen att lägga dina ikoner på skrivbordet. Det är ingen som hindrar dig. Du kan ju dock fråga dig om du sett någon som inte tycker illa om startskärmen som också tycker att skrivbordet är en helt likvärdig sak?

Som sagt, skrivbordet kan användas till annat än programgenvägar så det blir stökigare om man vill ha både och. Det finns också gott om folk som inte vill ha saker liggandes på skrivbordet alls, av olika anledningar. De som använder appar får svårt att placera dessa på skrivbordet överhuvudtaget. Det är också svårt att namnge grupperingarna på något enkelt sätt. Storleken på ikonerna är också relevant enligt Fitts lag så det blir också en ändring.

Detta är dock sista gången jag svarar dig om du har för avsikt att fortsätta med beteendet jag påpekar i de två första paragraferna. Jag föredrar en högre nivå på diskussionerna och det finns andra i tråden som erbjuder det.

Förde från början en vettig diskution en efter att konstant fått höra, du gör fel, du tänker fel, det är ingen försämmring det är en feature, du borde göra som ms tänkt inte som det funkat förut, så jag har gett upp.

Jag vill defenitivt inte ha saker liggande på skrivbordet då jag tycker det är stökigt, men ett av strejfs argument till att man behöver inte ens använda metro är att "gillar du det inte ha ikonerna på skrivbordet och taskbar" vilket jag ser som ett dåligt förslag.
1. taskbar är för mig för aktiva program.
2. Den blir över full direkt.
3. Pina tycker jag inte om eftersom man inte kan öppna flera instanser då.

På frågan varför inte startknappen kunde finnas kvar i "desktop appen" får man svar som att det blir jobbigare för supporten/ det ska vara enhetligt för alla platformar (eller helt enkelt startmenyn funkar dåligt på touch), blir det lättare med tjugoelva tredjeparts program kan man fråga sig.

Så nu kommer vi till punkterna där jag faktiskt försökt vara seriös.

Varför kan man inte "zooma" (Inte helt ut utan bara lite grann) i metro? På tvn har jag 4 appar i höjd mot 6 på datorn pga upplösning. Men förstår inte varför en ikon ska vara lika stor som en cola burk.

Varför går det inte ha 3 tiles i bredd? Eftersom mina tiles är som cola burkar kör jag de givetvis i "halv storlek". Detta skapar ett störande utseende vid t.ex. 10 appar.

Ex.
####
##
##
##

Som jag hade velat ha det.

###
###
##
##

Varför hamnar ensamma appar högst upp? Enligt Fitts lag borde nere till vänster vara bättre eftersom det är närmare "hörnet". Eller varför inte fri placering i "mapp rutan" som på skrivbordet med rutnät på slaget.

Varför har inställningar för fönster försvunnit? Finns det något smidigt sätt att ändra färg på texten i ramen på ett fönster? Hela menyn som fanns i W7 är borta.

Varför ta bort aero helt/halvt? Aero är kvar på taskbar men går inte välja på fönster vilket känns helt ologikst, att man väljer att ha utan aero som standard för att minimera prestanda kravet kan jag förstå men att ta bort det "halvt" känns konstigt. Vi med lite prestanda borde kunna aktivera det "helt" igen.

Varför ska alla knappar vara platta? Antagligen drar djup effekten något mer eller tycker något att platt är snyggt dock håller jag inte med om det.

Varför finns ens charms menyn? (På desktop)
Search, varför har man den där när man bara trycker win och börjar skriva?
Share, känns mer som något som borde vara under höger klick.
Start, "win"?
Devices, bara varit inne en gång när jag aktivera trådlösa tangentbordet, känns som den lika gärna kunde vara under kontrollpanelen och speciellt inte behöva vara i helskärm.
Settings, Allt utom Power finns ju i meddelandefältet så helt enkelt varför inte bara flytta power?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Varför ska man behöva ställa in skärmplaceringen fel så att det tar stopp i hörnen, en totalt idiotisk metod som kanske passar vissa, men definitivt inte alla, jag vill inte ha det så, om jag drar en rak linje mellan skärmarna så ska det inte bli en trappa.

Ofta du ritar över flera skärmar eller? Det är en väldigt enkel lösning för de som anser att det är ett problem. De har förbättrat hot-corners mellan RP och RC så att man har ett större utrymme som räknas som hörn och så men räcker inte det så fungerar det bra att förskjuta skärmarna.

Citat:

Jag menar att metoden att pinna alla program fungerar inte, varken i 7 eller 8, men i 7an så hade man startmenyn som funkade, den är borta i 8an.

Startmenyn är inte borta den är bara i helskärm, hur svårt ska det vara att förstå. Skillnaden i funktion är att man numera kan flytta och kategorisera program i den första menyn med pinnade program, och inte i den andra menyn med alla program, alltså tvärtom mot tidigare. Fortfarande finns dock alla program kvar ett klick från den första menyn precis som tidigare. Ingen säger att du ska pinna alla program utan de du vill ha snabbt tillgängliga, precis som på W7.

Citat:

Men ok, det kanske går att lindra problemen något, vet någon om det går att göra metroskärmen helt genomskinlig, liksom få tilesen att flyta runt utan att blockera allt så man inte tappar kontakten med skrivbordet när de kastas i ansiktet ?

Nej det går inte, och jag tror inte att du på allvar skulle tycka att en genomskinlig meny är bättre än en med en solid bakgrund. Snacka om rörigt och plottrigt. Fixar man inte att en meny är i helskärm så kanske det är dags att slänga ut datorn och skaffa något simplare, Ipad och Android går dock bort direkt för där är ju allt i helskärm så jag vet inte vad det alternativet skulle vara. En etch-a-sketch?

Citat:

Går det att stänga av hotcorners och ersätta dem med tex win knappen, alltså helt i win 8 och utan hjälpprogram ?

Du behöver inte stänga av hot-corners då Windowsknappen fungerar från start och likaså tangentbordsgenvägen till charmsen, det är bara att inte använda hörnen så fungerar det som du vill. Det går vad jag vet inte att stänga av hörnen men eftersom alla verkar ha sådana problem med att träffa dem borde det inte vara några problem med att bara ignorera dem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Ofta du ritar över flera skärmar eller? Det är en väldigt enkel lösning för de som anser att det är ett problem. De har förbättrat hot-corners mellan RP och RC så att man har ett större utrymme som räknas som hörn och så men räcker inte det så fungerar det bra att förskjuta skärmarna.

Startmenyn är inte borta den är bara i helskärm, hur svårt ska det vara att förstå. Skillnaden i funktion är att man numera kan flytta och kategorisera program i den första menyn med pinnade program, och inte i den andra menyn med alla program, alltså tvärtom mot tidigare. Fortfarande finns dock alla program kvar ett klick från den första menyn precis som tidigare. Ingen säger att du ska pinna alla program utan de du vill ha snabbt tillgängliga, precis som på W7.

Nej det går inte, och jag tror inte att du på allvar skulle tycka att en genomskinlig meny är bättre än en med en solid bakgrund. Snacka om rörigt och plottrigt. Fixar man inte att en meny är i helskärm så kanske det är dags att slänga ut datorn och skaffa något simplare, Ipad och Android går dock bort direkt för där är ju allt i helskärm så jag vet inte vad det alternativet skulle vara. En etch-a-sketch?

Du behöver inte stänga av hot-corners då Windowsknappen fungerar från start och likaså tangentbordsgenvägen till charmsen, det är bara att inte använda hörnen så fungerar det som du vill. Det går vad jag vet inte att stänga av hörnen men eftersom alla verkar ha sådana problem med att träffa dem borde det inte vara några problem med att bara ignorera dem.

Hörnen är ett stort problem eftersom de ploppar upp menyer när man inte vill det och inte går att nå menyerna snabbt när man försöker, de fungerar helt enkelt så dåligt att de borde avaktiveras på desktop.
Jag hade nog fördragit en genomskinlig/semigenomskinlig bakgrund på metroskärmen, i princip vad som helst som gör att man kan se det man håller på med är bättre än det som finns idag.
Metro är i princip samma sak som att fylla all yta på skrivbordet med genvägar. Men samtidigt saknas det funktioner för att köra med multipla skrivbord.
Nej jag ser ingen fördel med hur man kan flytta o gruppera tiles, Det funkar mycket dåligt och kräver en massa jobb för att få till ett halvdant system, man både ser för mycket och för lite på samma gång, skärmen är gigantiskt stor men för liten på samma gång, och den visar en massa helt ointressant information till skillnad från startmenyn i 7an som ofta visar relevant info på en liten area.

Jag vill inte mista kontakten med det jag gör när jag ska nå menyn, helt oavsett om det är genom en genomskinlig meny eller nånting man "vecklar ut" som i 7an. jag vill ALLTID kunna se det jag jobbar med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Förde från början en vettig diskution en efter att konstant fått höra, du gör fel, du tänker fel, det är ingen försämmring det är en feature, du borde göra som ms tänkt inte som det funkat förut, så jag har gett upp.

Ja men så är det med nya gränssnitt. Jag håller exempelvis för närvarande på att implementera ett affärssystem på ett företag och då är det mitt jobb att bestämma vilka av deras rutiner som jag kan få in i systemet och vilka rutiner användarna måste ändra på, en del saker går att anpassa i systemet men mycket måste ändras. Man kan inte förbättra gränssnittet så mycket utan att användarna måste förändra deras arbetsmönster.

Citat:

Jag vill defenitivt inte ha saker liggande på skrivbordet då jag tycker det är stökigt, men ett av strejfs argument till att man behöver inte ens använda metro är att "gillar du det inte ha ikonerna på skrivbordet och taskbar" vilket jag ser som ett dåligt förslag.
1. taskbar är för mig för aktiva program.
2. Den blir över full direkt.
3. Pina tycker jag inte om eftersom man inte kan öppna flera instanser då.

Jo ingen gillar väl en pina...

Men allvarligt, i Windows 7 fanns det typ tre ställen man använde till att starta program beroende på hur man räknar (Taskbar, Start och Skrivbordet). I W8 finns exakt samma ställen kvar, Taskbaren är exakt likadan som tidigare och skrivbordet också. Startmenyn har ändrat utseende och flyttat om lite på funktionaliteten men allt finns ju kvar. Jag vet inte vad du menar med pinnade program och instanser då man alltid har kunnat starta en ny instans genom att mittenklicka (alternativt högerklicka och välja "Öppna nytt fönster") och detta påverkas inte av att huruvida programmet är pinnat eller ej.

Citat:

På frågan varför inte startknappen kunde finnas kvar i "desktop appen" får man svar som att det blir jobbigare för supporten/ det ska vara enhetligt för alla platformar (eller helt enkelt startmenyn funkar dåligt på touch), blir det lättare med tjugoelva tredjeparts program kan man fråga sig.

Nej det blir det självklart inte. Men jag tror och anser, och många med mig, att W8-gränssnittet är en klar förbättring på nästan alla punkter och att dessa tredjepartsprogram bara är en livlina för de som inte riktigt kan hantera förändring. Ungefär som programmen som gav tillbaka den klassiska startmenyn på Vista/7.

Citat:

Så nu kommer vi till punkterna där jag faktiskt försökt vara seriös.

Varför kan man inte "zooma" (Inte helt ut utan bara lite grann) i metro? På tvn har jag 4 appar i höjd mot 6 på datorn pga upplösning. Men förstår inte varför en ikon ska vara lika stor som en cola burk.

För att din teve är lågupplöst. Windows är inte så bra (även om det har förbättrats ganska mycket på sistone) på att skala gränssnittet, speciellt inte på att skala ner det till en lägre upplösning så vill man inte ha ett stort gränssnitt så får man skaffa en skärm som klarar en högre upplösning, precis som det alltid varit. Sen undrar jag om du har gjort några ändringar som påverkat detta då start kräver en lägsta upplösning på höjden av minst 768px och det ger i alla fall på de datorer jag testat fyra appar i höjd.

Citat:

Varför går det inte ha 3 tiles i bredd? Eftersom mina tiles är som cola burkar kör jag de givetvis i "halv storlek". Detta skapar ett störande utseende vid t.ex. 10 appar.

Ex.
####
##
##
##

Som jag hade velat ha det.

###
###
##
##

Jag kan hålla med om att detta kan vara lite irriterande. Upplägget är i kolumner som är breda som två tiles eller en stor och man kan inte ha tomma platser, därför går det inte så som du vill ha det. Jag säger inte att det är bra på något sätt men det är så det är och jag kan inte påstå att det gör någon större skillnad för mig.

Citat:

Varför hamnar ensamma appar högst upp? Enligt Fitts lag borde nere till vänster vara bättre eftersom det är närmare "hörnet". Eller varför inte fri placering i "mapp rutan" som på skrivbordet med rutnät på slaget.

Samma orsak som ovan, start är uppbyggt av kolumner som fylls på uppifrån. Igen håller jag med dig men det är en väldigt liten sak.

Citat:

Varför har inställningar för fönster försvunnit? Finns det något smidigt sätt att ändra färg på texten i ramen på ett fönster? Hela menyn som fanns i W7 är borta.

Den är inte borta bara lite gömd. För att kunna ändra alla färger som man vill så får man välja något högkontrastsschema och sen gå in på Färger, där har du alla klassiska inställningsmöjligheter.

Citat:

Varför ta bort aero helt/halvt? Aero är kvar på taskbar men går inte välja på fönster vilket känns helt ologikst, att man väljer att ha utan aero som standard för att minimera prestanda kravet kan jag förstå men att ta bort det "halvt" känns konstigt. Vi med lite prestanda borde kunna aktivera det "helt" igen.

Jag förstår varför de tog bort aero då det gjorde allting rörigare men jag håller med om att det är konstigt att det finns kvar på taskbaren. De kanske insåg att det var svårt att skilja på exempelvis det aktiva programmet och ett som bara är igång utan lite detaljer i ytan, men vad vet jag. Jag gillade aero när det kom då det kändes modernt och så men jag gillar W8 desktopen bättre och den gjorde direkt att Aero kändes ganska gammalt.

Citat:

Varför ska alla knappar vara platta? Antagligen drar djup effekten något mer eller tycker något att platt är snyggt dock håller jag inte med om det.

Tja, det är en smaksak, jag uppskattar den cleana looken men det är det inte alla som gör.

Citat:

Varför finns ens charms menyn? (På desktop)

Vissa saker är lättare åtkomliga där och även desktopanvändare kanske använder appar (MS vill ju gärna det i alla fall). Jag tror att vanliga program snart kommer att få tillgång till charmsen också då det är ett logiskt steg.

Citat:

Search, varför har man den där när man bara trycker win och börjar skriva?

För att sök-charmen söker i aktuell app. Tänk dig charms lite som fasta menyalternativ, ungefär som förr när det alltid fanns Arkiv, Redigera osv. fast nu ännu fastare, typ mjukvaruknappar. Charmsen är alltid på samma ställe, sök är där den är och inte under något menyalternativ osv. Lite som menyknappen i Android som alltid får upp en meny oavsett hur programmet ser ut eller vad för alternativ det fanns i menyn. Google håller dock på att fasa ut den av någon anledning, men jag skulle verkligen sakna den. Med charms så behöver man inte förstå den konstiga logiken en viss utvecklare använder för att hitta inställningar, sök och dylikt.

Citat:

Share, känns mer som något som borde vara under höger klick.

Ja absolut, hade de införlivat en sådan funktion i W7 hade den nog legat där (viss sådan funktionalitet finns ju i sjuan och ligger just i högerklicksmenyn). Men charms är mer universellt och finns alltid där. En del program använder högerklick till något annat än en meny och då hade de behövt ha något annat gränssnitt för dessa funktioner men med charms så är det inget problem.

Citat:

Start, "win"?

Precis, startknappen som ingen klarar sig utan ligger ju där! Vilken lättnad...

Citat:

Devices, bara varit inne en gång när jag aktivera trådlösa tangentbordet, känns som den lika gärna kunde vara under kontrollpanelen och speciellt inte behöva vara i helskärm.

Håller med. Anledningen att de har det här är för att tablet-användare också ska kunna ansluta enheter men devices känns ganska onödig.

Citat:

Settings, Allt utom Power finns ju i meddelandefältet så helt enkelt varför inte bara flytta power?

För att meddelandefältet inte alltid är där (exempelvis när man använder appar och annat i helskärm, eller på en sekundär skärm), charms är alltid där. Jag hade gärna sett de lägga power som ett eget alternativ i charms och kanske skippat devices, men man kan inte få allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Hörnen är ett stort problem eftersom de ploppar upp menyer när man inte vill det och inte går att nå menyerna snabbt när man försöker, de fungerar helt enkelt så dåligt att de borde avaktiveras på desktop.
Jag hade nog fördragit en genomskinlig/semigenomskinlig bakgrund på metroskärmen, i princip vad som helst som gör att man kan se det man håller på med är bättre än det som finns idag.
...

Men när du är i startmenyn så håller du ju på med den. Så länge menyn inte är långsammare än vad start var så blir det ju samma avbrott i arbetet oavsett om menyn är i helskärm eller ej. Start > Klicka på det du vill ha > Done och tillbaka där du var innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Förde från början en vettig diskution en efter att konstant fått höra, du gör fel, du tänker fel, det är ingen försämmring det är en feature, du borde göra som ms tänkt inte som det funkat förut, så jag har gett upp.

Då föreslår jag att du slutar se oliktänkande som en massa och istället behandlar folk som individer. Jag har konstant sagt att mycket rör sig om smaksaker, även när det är uppbackat av vetenskap, och jag har därmed inte sagt att någon måste gilla Windows 8 utan jag berättar min åsikt.

Skrivet av Dahle86:

Jag vill defenitivt inte ha saker liggande på skrivbordet då jag tycker det är stökigt, men ett av strejfs argument till att man behöver inte ens använda metro är att "gillar du det inte ha ikonerna på skrivbordet och taskbar" vilket jag ser som ett dåligt förslag.
1. taskbar är för mig för aktiva program.
2. Den blir över full direkt.
3. Pina tycker jag inte om eftersom man inte kan öppna flera instanser då.

På frågan varför inte startknappen kunde finnas kvar i "desktop appen" får man svar som att det blir jobbigare för supporten/ det ska vara enhetligt för alla platformar (eller helt enkelt startmenyn funkar dåligt på touch), blir det lättare med tjugoelva tredjeparts program kan man fråga sig.

Jag kan inte tala för strejf men jag skulle ta hans kommentarer som råd, och gillar man de inte så får man hitta andra lösningar (t ex att använda Windows 7). Jag kan ju nämna mina åsikter för sakens skull.

1. En åsikt där vi helt enkelt känner olika. Jag tycker taskbaren ger bra och tydlig skillnad mellan öppna och icke öppna program så för mig går det bra, och det är ett av valen jag aktivt använder.
2. Här skiljer vi oss åt i att jag inte använder lika många program ofta (mer sällan använda program söker jag efter). Med stora ikoner får jag plats med 25+ program och med små lär det bli många fler. Jag utnyttjar på frekvent basis långt från de 25+ som de stora ikonerna ger så för mig är det inga problem. Man kan ju också blanda att ha vissa på taskbaren och andra knutna till kortkommandon.
3. Om jag förstår rätt vad du menar så har du kanske inte märkt att man kan shift-klicka på ikonerna på taskbaren för att öppna fler instanser? Det går även i Windows 7 (och i Vista förmodar jag).

Skrivet av Dahle86:

På frågan varför inte startknappen kunde finnas kvar i "desktop appen" får man svar som att det blir jobbigare för supporten/ det ska vara enhetligt för alla platformar (eller helt enkelt startmenyn funkar dåligt på touch), blir det lättare med tjugoelva tredjeparts program kan man fråga sig.

Jag vet inte anledningen bakom så jag kan bara gissa, men för mig känns det mest som en platssparande grej. Det ger en extra ikon i taskbaren och hörnet har samma funktion som tidigare (dvs att det öppnar en meny, det är bara menyerna som skiljer sig). Det kanske inte är lika tydligt för en ren nybörjare men annars ser jag inga direkta nackdelar.

Om du syftar på varför startmenyn inte finns kvar så antar jag att det är för att de försöker göra ett genombrott. Jag hade inte lidit av om startmenyn hade funnits kvar som val då jag inte behöver använda den, precis som jag inte behövde i Windows 7, så jag hade inte haft något mot det. Jag tror dock inte det hade ändrat på den allmänna kritiken mot systemet då Windows 95 inte tog bort den gamla programhanteraren helt men fick ändå minst lika mycket kritik som Windows 8 får nu.

Skrivet av Dahle86:

Så nu kommer vi till punkterna där jag faktiskt försökt vara seriös.

Varför kan man inte "zooma" (Inte helt ut utan bara lite grann) i metro? På tvn har jag 4 appar i höjd mot 6 på datorn pga upplösning. Men förstår inte varför en ikon ska vara lika stor som en cola burk.

Varför går det inte ha 3 tiles i bredd? Eftersom mina tiles är som cola burkar kör jag de givetvis i "halv storlek". Detta skapar ett störande utseende vid t.ex. 10 appar.

Ex.
####
##
##
##

Som jag hade velat ha det.

###
###
##
##

Varför hamnar ensamma appar högst upp? Enligt Fitts lag borde nere till vänster vara bättre eftersom det är närmare "hörnet". Eller varför inte fri placering i "mapp rutan" som på skrivbordet med rutnät på slaget.

Bra frågor.

Det låter konstigt att det bara är fyra ikoner i höjd på TV:n. Har du lägre upplösning där? Fyra låter i alla fall för lite. Det och hur man får sätta ut sina tiles känns som något de kan bättra på framöver. Jag tycker personligen det blir tydligast med två kolumner per grupp men valmöjligheter på sorteringen kan inte vara fel.

Vad gäller hur apparna sorteras skulle jag tro på att det har med att de flesta nog tycker det fungerar bäst med toppsortering, där rubrikerna hamnar överst. Det är normalt att börja titta överst eftersom det är så vi lärt oss att läsa och om apparna börjar nedifrån bör rubriken också vara under, vilket enligt mig inte är en bra placering.

Skrivet av Dahle86:

Varför har inställningar för fönster försvunnit? Finns det något smidigt sätt att ändra färg på texten i ramen på ett fönster? Hela menyn som fanns i W7 är borta.

Varför ta bort aero helt/halvt? Aero är kvar på taskbar men går inte välja på fönster vilket känns helt ologikst, att man väljer att ha utan aero som standard för att minimera prestanda kravet kan jag förstå men att ta bort det "halvt" känns konstigt. Vi med lite prestanda borde kunna aktivera det "helt" igen.

Varför ska alla knappar vara platta? Antagligen drar djup effekten något mer eller tycker något att platt är snyggt dock håller jag inte med om det.

Vet ej. Har inte letat efter det.

Vet ej. Känns som ett designval då jag inte ser någon annan anledning.

Se föregående svar.

Skrivet av Dahle86:

Varför finns ens charms menyn? (På desktop)
Search, varför har man den där när man bara trycker win och börjar skriva?
Share, känns mer som något som borde vara under höger klick.
Start, "win"?
Devices, bara varit inne en gång när jag aktivera trådlösa tangentbordet, känns som den lika gärna kunde vara under kontrollpanelen och speciellt inte behöva vara i helskärm.
Settings, Allt utom Power finns ju i meddelandefältet så helt enkelt varför inte bara flytta power?

Jag antar att det överlag handlar om likformigheten mellan olika enheter.
Jag vet faktiskt inte vad Share på charmen gör, men de vanliga delningsalternativen som fanns i Windows 7 med högerklick finns kvar i Windows 8.
Devices-charmen är inte i helskärm för mig.
Power kan helt klart flyttas för enklare åtkomst via musen. Settings-charmen har ju dock fler saker än bara det som ligger i notification bar och power, samt att den fungerar i alla miljöer, inte bara i skrivbordsmiljön.

Jag tror nog att flera saker du tar upp kan komma att ändras, precis som jag hoppas att sökfunktionen får en annorlunda presentation av sina resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det kanske är ett stort minus för dig att hålla musen i VM:en, jag vet inte. Samma problem kommer dock i alla helskärmsprogram man kör i en VM, hade du exempelvis spelat ett FPS i en VM så hade du antingen fått hålla musen eller så hade du väldigt ofta råkat klicka utanför VM:en och så hade den tappat fokus. Jag använder mig också av VM:s dagligen men tycker det fungerar bra med hållen mus men det beror förstås väldigt mycket på vad man gör.

Okej, jag köper att du anser att det finns en lösning som fungerar hjälpligt för dig, men du verkar vara väl införståd med problematiken varför jag inte förstå hur du kan avfärda det som ett icke-problem.

Skrivet av snajk:

Det finns ingen nätverkscharm men jag antar att du menar listan över tillgängliga nätverk. Fast jag ser inte att några val har försvunnit där, klickar man får man upp en lista över nätverken och klickar man på ett så ser man mer info och kan ansluta, högerklickar man får man fler alternativ, allt precis som i den gamla listan. Sen tar den upp mer plats så vi kan ju ha samma diskussion om det som om startskärmen men jag tycker snarare att det gör menyn mer överskådlig.

Nja, som sagt, funktionera för trådlösa nätverk är det ingen större skillnad på, kanske till och med har blivit bättre, jag vet inte. Men funktionerna för det trådbundna är helt borta, man kommer inte längre in i den generella nätverksinställningen från nätverksikonen och så visar den mindre information (iofs bara strunt, men ändå..)
På en dator som saknar trådlös anslutning är nätverksmenyn på riktigt helt värdelös, det enda man kan göra är att se anslutna nätverk (har du VPN får du nog möjligtvis någon funktion till). Och detta till en kostnad av ~1/5 av skärmen.

Skrivet av snajk:

Kortkommandon är en sak, piltangenterna är något annat. Jag använder kortkommandon hela tiden men pilarna används mestadels för att exempelvis flytta markören när man skriver, i File Explorer och liknande (tillsammans med Home och End). De är inte effektiva på något sätt för att navigera startmenyn, varken den gamla eller den nya. Pilarna ligger också ganska dumt till på tangentbordet då de inte är där man normalt har händerna till skillnad från de flesta vanligt använda kortkommandon. Poweruser är ingen definierat begrepp och många ser sig själva som det utan större anledningar. De powerusers som jag träffar brukar använda väldigt mycket kortkommandon och sällan musen, men jag tror aldrig jag har sett någon navigera med piltangenterna. De brukar också vara så glada för allt nytt i powershell att de fullständigt skiter i alla andra ändringar i gränssnittet.

När du säger navigera med piltangentera får du det att låta som om jag är någon konstig guru eller något som gör det för sakens skull.. men så är det verkligen inte. Jag är minst lika förvånad hur ni med lätthet kan säga att musen är snabbare (tolkning: "till allt"), eller att det skulle vara (återigen så som ni får det att låta) lika långt till musen som till piltangenterna.
Utforskarvyn (samma layout som finns under "alla program" i gamla startmenyn) är helt magisk att navigera i med piltangenterna och bokstäverna.
För att lobba lite mer för piltangenterna kan jag säga att jag uteslutande navigerar i registret med piltangenterna (och skriva bokstäver för sök), och att det skulle gå långsammare, inte en chans!

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Men när du är i startmenyn så håller du ju på med den. Så länge menyn inte är långsammare än vad start var så blir det ju samma avbrott i arbetet oavsett om menyn är i helskärm eller ej. Start > Klicka på det du vill ha > Done och tillbaka där du var innan.

Nej man är inte "bara i menyn" inte jag iallafall och jag tror inte jag är ensam om att vilja se det man håller på med samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av canisfoto:

Och win 8 är inte stabilt?

nä;) Win7 och win 8 är samma os:et under huven/skalet (bara fler funktioner och optimeringar)

Skrivet av lolight:

Jag ser det lite annorlunda. För mig är Metro inget som jag direkt har stort behov av. Dessutom är det lite synd att fönster inte kan vara lika snygga som i Aero. Men ändå så känns W8 bättre. Det verkar som att de renoverat ganska mycket under huven. Det går fortare och smidigare. Man kan reparera saker enklare. Bättre funktioner för att kryptera hårddisken. Stöd för större diskar osv. Backuper. Säkerhet osv. Så jag skulle säga att gillar 8an trots den nya designen.

Stöd för över 2Tb finns redan i win 7 och tror vista har fått möjligheten. Backup görs på USB så det gör jag lika bra själv. Säkerheten kan jag hålla med (om det inte gäller virus/trojaner).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej man är inte "bara i menyn" inte jag iallafall och jag tror inte jag är ensam om att vilja se det man håller på med samtidigt.

Av ren nyfikenhet, vad är det för användande av startmenyn som du gör under så lång tid att du pausar och tittar på övriga fönster? På rak arm låter det som det i sådant fall är en dålig meny som håller kvar en så länge trots att dess enda funktion är att leda en vidare till andra ställen. Min fråga är dock genuin och inte ett uttalande om att du gör fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Evil Peter:

Av ren nyfikenhet, vad är det för användande av startmenyn som du gör under så lång tid att du pausar och tittar på övriga fönster? På rak arm låter det som det i sådant fall är en dålig meny som håller kvar en så länge trots att dess enda funktion är att leda en vidare till andra ställen. Min fråga är dock genuin och inte ett uttalande om att du gör fel.

Det är inget som tar särskilt lång tid, men jag vill kunna ha blicken på det jag jobbar med hela tiden och slippa fokusera särskilt på startskärmen eller störas av den anskrämliga färgsättningen i metro som ger oftast ger hemska kontraster och irriterar, man mister koncentrationen en stund när den skärmen kastas upp, den är för stor, helskärm med så lite innehåll är hemskt på 30" are, man tappar helt fokus på uppgiften och tvingas in i metro för att sedan behöva leta sig tillbaks, man tappar helt enkelt flytet i det man gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inget som tar särskilt lång tid, men jag vill kunna ha blicken på det jag jobbar med hela tiden och slippa fokusera särskilt på startskärmen eller störas av den anskrämliga färgsättningen i metro som ger oftast ger hemska kontraster och irriterar, man mister koncentrationen en stund när den skärmen kastas upp, den är för stor, helskärm med så lite innehåll är hemskt på 30" are, man tappar helt fokus på uppgiften och tvingas in i metro för att sedan behöva leta sig tillbaks, man tappar helt enkelt flytet i det man gör.

Okej, då var det nog inte något jag kan relatera till personligen. De gånger jag använder startskärmen är jag klar på klart under två sekunder, oftare närmare en, då jag vet precis vad jag ska göra. Men det är ju inget konstigt att man upplever det annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inget som tar särskilt lång tid, men jag vill kunna ha blicken på det jag jobbar med hela tiden och slippa fokusera särskilt på startskärmen eller störas av den anskrämliga färgsättningen i metro som ger oftast ger hemska kontraster och irriterar, man mister koncentrationen en stund när den skärmen kastas upp, den är för stor, helskärm med så lite innehåll är hemskt på 30" are, man tappar helt fokus på uppgiften och tvingas in i metro för att sedan behöva leta sig tillbaks, man tappar helt enkelt flytet i det man gör.

Jag kan bara hålla med. Vad hände med tanken att en meny ska vara subtil? Ett verktyg för att man ska komma åt det man vill så snabbt som möjligt utan att man tappar koncentrationen? Jag tycker det känns lite som någon kör "skedtruicket" i huvudet på en varenda gång man trycker på den förut så nyttiga Windowstangenten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Intressant debatt. Själv gillar jag "metro" och använder det som en status eller infotavla där jag direkt kan se vad som är på gång tex:

- Kalender brickan ger info om mina bokningar
- Epost brickan visar om det kommit någon ny epost
- Väder brickan visar vädret (snö ikväll )
- Nya windowsuppdateringar (har inte automatisk install aktiverad bara tanka ned)

Hoppas det kommer fler intressanta appar som visar info direkt i brickorna tex facebook meddelanden för de som kör facebook eller varnar när auktioner börjar närma sig slutet på ebay, synka handlingslistan direkt till telefonen (måste köpa en windows phone 8 ) etc etc.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd

Verkar vara ett rejält sug efter Lumia 920 om man går på antalet visningar i Sweclockers forum. Ironin är stor om Metro i en telefon skulle driva försäljningen av Windows 8 framåt

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

nä;) Win7 och win 8 är samma os:et under huven/skalet (bara fler funktioner och optimeringar)

Med samma logik är Windows 7 samma OS under huven/skalet (bara fler funktioner och optimeringar) som Windows NT 3.1.

Det är ändå ganska imponerande att vi har experter på Sweclockers forum som kan hela källkoden för Windows 8 (50 miljoner linjer kod i Windows 2003). Gissar att du jobbar på Microsoft och har stenkoll på assembler/C++ m.m.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Med samma logik är Windows 7 samma OS under huven/skalet (bara fler funktioner och optimeringar) som Windows NT.

Utvecklingen tar olika stora steg när en ny produkt kommer ut. Steget från NT4 till Windows 7 är något större än från Windows 7 till 8. Det tror jag till och med du kan hålla med om.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Utvecklingen tar olika stora steg när en ny produkt kommer ut. Steget från NT4 till Windows 7 är något större än från Windows 7 till 8. Det tror jag till och med du kan hålla med om.

Jag kan hålla med om att utvecklingen tar olika stora steg när en ny produkt kommer ut. Windows 7 till Windows 8 är enligt mig ungefär lika stort steg som från Windows XP till Windows 7. Då var ändå steget mellan Windows XP och Vista enormt.

Under huven alltså. Grafiskt är det enligt mig det största steget sedan Windows 95.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Jag vill defenitivt inte ha saker liggande på skrivbordet då jag tycker det är stökigt, men ett av strejfs argument till att man behöver inte ens använda metro är att "gillar du det inte ha ikonerna på skrivbordet och taskbar" vilket jag ser som ett dåligt förslag.

Problemet med dig Dahle86 är att du vägrar förändra dig. Då passar inte Windows 8 heller dig.

Du säger att du inte vill ha ikoner i startskärmen. Jag säger att du kan ha dem på skrivbordet eller i aktivitetsfältet istället. Det duger inte heller för dig och summa summarum, Windows 8 är inget för dig.

Diskussionen blir lite så här:
1. "jag vill göra som förut"
2. "men du kan göra så här istället"
3. "ja men jag vill inte"
4. "ok men då kan du göra på det här sättet istället"
5. "vill inte, vill inte"
6. "ok men då kan du försöka använda Windows 8 på det sätt som Microsoft tänkt, lägg det i startskärmen"
7. "vill inte, vill inte, vill inte"
8. "ok då får du testa något annat operativsystem"
9. "men jag vill vara här och berätta hur fel jag tycker att det är"
10. "suck"

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...