Permalänk
Medlem

Köpråd 27" skärm för spel (ej TN)

Hej

Skulle behöva lite hjälp med att välja ny skärm.
Är ute efter en 27" och hittade massor av modeller och vet inte vilka som är något att ha för spel.
Spelar mest aRPG typ Diablo 3 men spelar även en del bilspel och strategispel.
FPS körs ibland men inte så ofta och kan leva med lite nackdelar här om det behövs.

Skärmen kommer endast att användas till spel, övriga sysslor görs på en annan dator med en annan skärm.
Hittade många modeller i prisklass 3000-6000 och någon av dem borde funka tycker jag så maxpris är 6000kr.

Tack på förhand.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Dell u2713 är givet

Permalänk
Medlem

Kolla på koreanska IPS'er, kring 3-4k med frakt och moms på ebay och finns i flertal olika modeller. Är i princip samma paneler som i Apple Cinema Display, bara att dom inte mött upp till Apple's extremt höga krav, men i praktiken är det nästan exakt samma. Till skillnad från Dell U2713 och U2711 är dom även glossy och har mindre input lag så dom är lite snabbare i spel osv (iaf dom med bara DVI), kolla här (Hazro HZ27WC är samma som Shimian QH270-lite)

Mer info: länk länk

Visa signatur

[MAIN] | Corsair 550D | Asus P8Z68-V | MSI GTX 680 TF3 | i5 2500K | Kühler 620 | Vengeance 8GB | WD 650GB | Vertex 3 64GB | Xonar DX | AX 850W |
[HTPC] | Silverstone GD05B | Gigabyte GA-F2A75M-D3H | A6 5400K | Scythe Big Shuriken 2 | Vengeance LP 8GB | Samsung 830 64GB | Xonar DX | LITEON BD | SP E9 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1mp492:

Kolla på koreanska IPS'er, kring 3-4k med frakt och moms på ebay och finns i flertal olika modeller. Är i princip samma paneler som i Apple Cinema Display, bara att dom inte mött upp till Apple's extremt höga krav, men i praktiken är det nästan exakt samma. Till skillnad från Dell U2713 och U2711 är dom även glossy och har mindre input lag så dom är lite snabbare i spel osv (iaf dom med bara DVI), kolla här (Hazro HZ27WC är samma som Shimian QH270-lite)

Mer info: länk länk

Håller med om dessa skärmar. Helt klart värt en chansning. Kan bli meck om de går sönder under leverans, men läs på trådarna. Jag hade personligen tagit den eventuella risken helt klart.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Kollar igenom tråden här på swec om paneler på ebay.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MB76:

Tack för alla tips. Kollar igenom tråden här på swec om paneler på ebay.

Tänk bara på att du inte lär få någon som helst garanti, så om skärmen går sönder om ett par månader så blir det bara till att köpa ny skärm.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Tänk bara på att du inte lär få någon som helst garanti, så om skärmen går sönder om ett par månader så blir det bara till att köpa ny skärm.

Jag har helt släppt tanken på att köpa via ebay.
Just nu lutar det åt en Dell U2713HM, är dock lite orolig då många har haft problem med denna skärm (och även U2711) med blb och ränder över skärmen, det kan iofs vara väldigt känsliga människor som kommenterar i dessa problemtrådar och inget som jag kommer att störa mig på.

Permalänk
Medlem

Tänkte på om du mest ska köra spel kan du även kolla på PLS och PVA/VA paneler från typ Samsung eller Benq. Det man vinner på är kontrasten, som kan vara 3 ggr bättre, vilket får film och spel att se snyggare ut. Det man förlorar lite på är betraktningsvinklar, färgprecision och ibland responstid. Varierar från skärm till skärm, men PLS är på alla sätt bättre än TN förutom i responstid.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393&t=20#rparams=l=s104...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Jag var inne på samma spår, dvs en 27" 1440p skärm. Tittade mycket på Dell och jag tycker de ser väldigt bra ut. Däremot fick jag ett riktigt bra pris på en HP zr2740w, så slog till där istället.

Har inte fått hem skärmen än men när jag väl fått den så ska jag ta en ordentlig titt på AG coatingen. Jag kan försöka ta några bilder om du vill se?

Permalänk
Skrivet av MB76:

Jag har helt släppt tanken på att köpa via ebay.
Just nu lutar det åt en Dell U2713HM, är dock lite orolig då många har haft problem med denna skärm (och även U2711) med blb och ränder över skärmen, det kan iofs vara väldigt känsliga människor som kommenterar i dessa problemtrådar och inget som jag kommer att störa mig på.

Kan rekomendera U2713 om du inte är för känslig. De vertikala strecken över skärmen finns där men de syns inte om man verkligen inte kollar efter dem, inget som stör enligt mig, läser trådar och artiklar utan att märka det. Vad det gäller blb så lider U2713 av mer än U2711 så om du är väldigt känslig borde du nog välja den istället. Jag har endel blb på min skärm som framför allt syns på högre ljusstyrkor men då jag nestan alltid ställer ner ljusstyrkan till 0-20 när jag kör skräckspel eller kollar på film så stör det mig inte.
Men som sagt så finns det hos väldigt många exemplar, jag hade två utbytesskärmar hemma hos mig innan jag faktiskt gav upp då båda dessa var värre än den jag redan hade.

Nacktdelarna med U2711 är för det första den starka AG coatingen som vissa anser vara väldligt grynig osv, det hittar du säkert om du kollar på reviews av skärmen. Den andra nacktdelen är att om du inte är en av de få som faktiskt köper kalibrerare till skärmen oftast får lite överdrivna färger ("disney effect") på grund av wide gamout (större färgspektrum som knappt används i någonting annat än photoshop och liknande där man redigerar och behöver ett större färgspektrum). Vanlig användning så som att surfa internet, spela, kolla film, osv kan då få överdrivna och inte så korrekta färger. Det finns ett simulerat sRGB läge men dessa brukar inte vara så korrekt kalibrerade samt att de förändras med tiden. Det är självklart inte jättemycket men det känns lite som om man dödar meningen med att köpa ips om man inte får mer verklighetstrogna färger(peronlig åsikt).

U2713 har varken wide gamout eller en lika stark ag coating, vilket är anledningarna till att jag valde den. Är väldigt nöjd men som sagt så är sannorlikheten att du får blb ganska stor(kan ha blivit lite bättre sen jag köpte min för ca 2-3 månader sedan). Ghosting och framför allt inputlag var mina största orosmoment när jag köpte skärmen då jag främst spelar fps spel som bf3 med mer. Jag blev verkligen glatt överaskad då jag inte märker någon skillnad mot min förra 1080p TN panel (2-3 år gammal). Känner inget eftersläp i bf3, cod eller något spel (Kräver dock endel prestanda vilket får mina 470s att gå ner på knä)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talossi:

Jag var inne på samma spår, dvs en 27" 1440p skärm. Tittade mycket på Dell och jag tycker de ser väldigt bra ut. Däremot fick jag ett riktigt bra pris på en HP zr2740w, så slog till där istället.

Har inte fått hem skärmen än men när jag väl fått den så ska jag ta en ordentlig titt på AG coatingen. Jag kan försöka ta några bilder om du vill se?

Tack för erbjudandet, kommer att beställa skärm på onsdag så blir kanske knappt med tid för dig, men kanon om du får den innan dess.

Skrivet av daniel5908:

Kan rekomendera U2713 om du inte är för känslig. De vertikala strecken över skärmen finns där men de syns inte om man verkligen inte kollar efter dem, inget som stör enligt mig, läser trådar och artiklar utan att märka det. Vad det gäller blb så lider U2713 av mer än U2711 så om du är väldigt känslig borde du nog välja den istället. Jag har endel blb på min skärm som framför allt syns på högre ljusstyrkor men då jag nestan alltid ställer ner ljusstyrkan till 0-20 när jag kör skräckspel eller kollar på film så stör det mig inte.
Men som sagt så finns det hos väldigt många exemplar, jag hade två utbytesskärmar hemma hos mig innan jag faktiskt gav upp då båda dessa var värre än den jag redan hade.

Nacktdelarna med U2711 är för det första den starka AG coatingen som vissa anser vara väldligt grynig osv, det hittar du säkert om du kollar på reviews av skärmen. Den andra nacktdelen är att om du inte är en av de få som faktiskt köper kalibrerare till skärmen oftast får lite överdrivna färger ("disney effect") på grund av wide gamout (större färgspektrum som knappt används i någonting annat än photoshop och liknande där man redigerar och behöver ett större färgspektrum). Vanlig användning så som att surfa internet, spela, kolla film, osv kan då få överdrivna och inte så korrekta färger. Det finns ett simulerat sRGB läge men dessa brukar inte vara så korrekt kalibrerade samt att de förändras med tiden. Det är självklart inte jättemycket men det känns lite som om man dödar meningen med att köpa ips om man inte får mer verklighetstrogna färger(peronlig åsikt).

U2713 har varken wide gamout eller en lika stark ag coating, vilket är anledningarna till att jag valde den. Är väldigt nöjd men som sagt så är sannorlikheten att du får blb ganska stor(kan ha blivit lite bättre sen jag köpte min för ca 2-3 månader sedan). Ghosting och framför allt inputlag var mina största orosmoment när jag köpte skärmen då jag främst spelar fps spel som bf3 med mer. Jag blev verkligen glatt överaskad då jag inte märker någon skillnad mot min förra 1080p TN panel (2-3 år gammal). Känner inget eftersläp i bf3, cod eller något spel (Kräver dock endel prestanda vilket får mina 470s att gå ner på knä)

Verkligen bra info. tack.
U2713 växte lite ytterligare hos mig nu.

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis min Asus PB278Q och är väldigt nöjd.
Bra färger. Inget bleed. Inget släp. Bra "normal" coating. Bra ingångar och fäste.
Jag är helnöjd.
Den är baserad på PLS (Samsungs version av IPS).
Dustin har kampanj på den också för 4990:-: http://www.dustinhome.se/product/5010651209/asus-pb278q-27-wi... (som jag jag inte hann utnyttja utan fick betala 5495:-)
Ett tips.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Det blev en Dell U2713HM, var och hämtade den igår.
Mycket nöjd, inte kollat efter blb eller annat men inget jag märkt vid vanligt spelande.
Blev lite orolig när jag körde igång skärmen första gången då det var en massa ränder över hela skärmen, googlade på det och kom snabbt fram till att min dvi-kabel inte var av rätt sort så löste det med att byta till den dvi-kabel som medföljde skärmen.

Färgerna är kanon men fick ställa ner ljusstyrkan för blev lite bländad.
Grymt bra fot till skärmen också, bara att klicka dit den och sen kan man vinkla och höja/sänka skärmen i alla led hur man vill.
Nu har jag bara erfarenhet av lite billigare skärmar så det kanske inte är något speciellt jämfört med andra i samma prisklass.
Nu har jag bara testat den ett par timmar då den är kopplad till min speldator men är jättenöjd så här långt.

Tack för all info och tips i tråden.