Permalänk
Medlem

Raspberry bilmediacenter

Har monterat skärmar i nackstöden ,dragit kablarna i ryggstödet,hittade ström på cigg tändaren under armstödet till skärmarna och raspberryn kör jag med med min mobilladdare från samsung usb 12v/5v. Det ända som inte funkar bra är att jag får massa brus ljud när tändning slås på. Och sen när jag startar bilen så flimrar bilden och jag får en vinande ljud. Kopplar raspberryn på annan störmkälla så får jag inte det problemet. Känns som att det är strömkällan som är problemet. Nån som har nån ideer?

Permalänk
Medlem

Kolla så att laddaren levererar 700mA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Kolla så att laddaren levererar 700mA

Försökte mäta o se men fick inte fram nåt. Men när jag läser på adaptern så står det

Ip.10-30V=0'8A. OP. 5,0V=1A

Verkar som att jag får ut 1A ut. Kan det vara problemet?

Permalänk

Du har för många A. Hitta en annan nätdel.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha för många ampere. Så ignorera föregående inlägg. Vinandet du hör antar jag ändrar ton i takt med varvtalet på motorn. Högst troligt är att du har dålig jordning där du kopplat in dina grejer. Prova dra extra jordkablar och se om de hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

japp det du hör e så kallat generator vin.
finns ett antal åtgärder o bli av med det, sök på nätet.
finns avstönings filter med mera. dom som sysslar med ljud vet vad som behövs

Permalänk
Medlem

att ha för "många ampere" är ungefär som att säga att du har för många hästkrafter i bilen, så den går inte att köra under 50km/h, eller att datorn fungerar inte för nätagget är ju faktiskt på 1200watt och du ska bara ha 500watt.

växelströmsgeneratorn är det som läcker, finns på alla bilar såtillvida att du inte köper en gammal amazon med b18 och originalgenerator (likströmsgenerator med betydligt sämre verkningsgrad)

har haft samma vinande problem med mobil kopplad till aux i stereo och laddning samtidigt.
ipod var klart känsligare än HTC legend, one x är käfttyst och även olika laddare gav olika mycket ljud på samma enhet.

jorda cigguttaget ordentligt så ska du se att det blir tystare, dra eventuellt en jordkabel mellan generatorn och chassit så den jordar ordentligt. alternativt, dra fram + och - direkt från batteriet men se till att sätta en säkring isåfall.

vill vi jävla oss kan vi börja leka med kondingar, men det bör inte behövas.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Nästa grej blir att jorda. Men att bilden flimmrar kan också ha med jordningen att göra eller? Slipper jag alla problem om jag drar + o - direkt från batteriet med säkring?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kurdsson:

Tack för alla svar. Nästa grej blir att jorda. Men att bilden flimmrar kan också ha med jordningen att göra eller? Slipper jag alla problem om jag drar + o - direkt från batteriet med säkring?

Skickades från m.sweclockers.com

gissar på att du inte kör med hdmi kabel?

komposit är inget vidare samt sen beror det också på vad det är för kvalite på skärmarna, är det biltema skärmar eller är det highend skärmar från typ alpine , kenwood osv.?

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazzer:

gissar på att du inte kör med hdmi kabel?

komposit är inget vidare samt sen beror det också på vad det är för kvalite på skärmarna, är det biltema skärmar eller är det highend skärmar från typ alpine , kenwood osv.?

Det billiga skärmar från ebay. Med rca utgångar. Det kanske är det som är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kurdsson:

Det billiga skärmar från ebay. Med rca utgångar. Det kanske är det som är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

har hållt på massor med bilar och skärmar och tyvärr så är det nog det.
är ingen vidare bild i dom lite dyrare heller faktiskt.
vet inte hur rca utgången är på rasperryn har inte testat det ännu.

annars är det faktiskt nåt jag med funderat på att köra en raspberry i bilen, har en kenwood dvd så hade varit schysst om man på nåt sätt kunde sätta ihop de så touchen funkar!

borde gå på något sätt med navi ingången.

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Medlem

Fick svar från ett annat forum att jag skulle prova med ground loop isolators. Kan det vara nåt?

Permalänk
Medlem

Det är en dylig pryttel.
http://www.xitel.com/USA/prod_gli.htm
Det är inget som du behöver utan gör som andra tipsat om: Jorda cigg-utaget eller bättre dra kabel direkt från batteriet men glöm inte säkringen!

Permalänk
Medlem

Här under power delen (i länken) finns en del bra läsning om vad som kan strula
http://elinux.org/RPi_Hardware

När du mäter, kollar du att du mäter DC och inte AC?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Testa att se över kabeldragningen, kolla om kompositkabel för bildsignal ligger parallell med strömkabel på något ställe.
Om så är fallet ta och dra dem en bit ifrån varandra, samma sak gäller lågnivåkabel för ljud.