HD Radeon 7950 [snabb fråga, snabbt svar?]

Permalänk
Medlem

HD Radeon 7950 [snabb fråga, snabbt svar?]

Tjena, på ett Radeon 7950 finns det 2 st 6 pin anslutningar.. För mer "kraft" i det skulle jag tro. Jag har inte satt i dessa 2 och kör lite wow och tycker det inte känns någon skilland än med mitt 6770 -.-' Om jag stoppar in dessa 2 i mitt nät agg kommer det blir bättre då?

Edit: Testat med fraps.. Alltså (FPS)

Permalänk
Medlem

Va?? har du inte kopplat in alla PCI kablar till grafikkortet? XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Du har tur att datorn ens startar

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk

Menar du allvar? De ska väll alltid kopplas in?
Kolla manualen så ser du vad som ska göras och där står det ju säkert förklarat också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishguy32:

Du har tur att datorn ens startar

Alltså.. Vad? Grafikkortet sitter i moderkortet alltså. Men har inte kopplat in dessa 2 "6 pin" Står på komplett att man ska få 6 pin to 4 pin, men jag fick några andra.. -.-' Fick inte ens alla kabblar.

Jag undra, är detta 6 pin to 4 pin? ( BILD )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Alltså.. Vad? Grafikkortet sitter i moderkortet alltså. Men har inte kopplat in dessa 2 "6 pin" Står på komplett att man ska få 6 pin to 4 pin, men jag fick några andra.. -.-' Fick inte ens alla kabblar.

Jag undra, är detta 6 pin to 4 pin? ( BILD )
http://img838.imageshack.us/img838/618/bildeea.jpg

bilden till vänster är en 6-pin den till höger är en Molex.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Du måste koppla in strömsladdar till grafikkortet, annars går det ju inte så bra.
Den första bilden av de två är sådana som du ska koppla in i grafikkortet. De ska finnas på nätagget.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Ja. Du MÅSTE koppla i dess kablar i kortet.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du måste koppla in strömsladdar till grafikkortet, annars går det ju inte så bra.
Den första bilden av de två är sådana som du ska koppla in i grafikkortet. De ska finnas på nätagget.

Ja det fattar jag. Men alltså .. Dom 2 bilderna är samma som jag fick med grafikkortet. Ska jag stoppa in 6 pin och sedan den andra..

Skrivet av Rogga67:

vart? Den passar inte in i nät agget -.-'

Permalänk
Medlem

Du ska ha 2 st sådana i grafikkortet, brukar sitta på ditt nätagg.

Annars får du leta upp 2 st molex till pci-e 6pin adapters:

Eller köpa ett nytt nätagg.

Och eftersom du inte har pluggat i extra strömmen ska du vara glad att allt startar, det brukar inte hända.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av Sizkest:

Ja det fattar jag. Men alltså .. Dom 2 bilderna är samma som jag fick med grafikkortet. Ska jag stoppa in 6 pin och sedan den andra.. vart? Den passar inte in i nät agget -.-'

Sladdarna du ska sätta fast i grafikkortet sitter på nätagget! Du ska inte behöva använda de kablar du fick med grafikkortet. Om ditt nätagg inte är av rejält låg kvalitet eller från 2002.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Om du nu inte har kopplat in kortet korrekt, chansen finns ju att det inte används p.g.a frånvaro av ström.
Dum fråga: har du kopplat in bildskärmskabeln i grafikkortet?

Så du inte använder moderkortets bildskärmsutgång?

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem

Från börja fick jag ingen bild till skärmen för att jag körde
Grafikkort > Skärm = Ingen Bild
Då bytta jag till
Moderkort VGA > Skärm = Bild
och så har jag kört nu till dess alltså.. Från måndag tills idag (bara installera spel och drivrutiner)

Jag har fixat nu .. En sådan här med 2 st. Och nu kopplade in mina två 6 pin som jag fick med grafikkortet in i två av dessa

sedan då till nät agget.. Jag gör det just nu och få bara upplösningen.. 1400x1050 ..

Så nu fixade jag då ..

Permalänk

Att du får dålig fps när elen inte är i är inte konstigt. Sen kan man fråga sig varför man köper bättre grafikkort till ett spel som inte behöver det, dock är ett 7950 ett bra grafikkort men till wow behövs inte bra grafikkort eftersom det kommer vara lag oavsett om du har värsting setup eller ej pga dålig optimering.

Edit:

Installera amds drivrutiner
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/AMDCatalyst1211betadriver.aspx

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Att du får dålig fps när elen inte är i är inte konstigt. Sen kan man fråga sig varför man köper bättre grafikkort till ett spel som inte behöver det, dock är ett 7950 ett bra grafikkort men till wow behövs inte bra grafikkort eftersom det kommer vara lag oavsett om du har värsting setup eller ej pga dålig optimering.

Allså, jag har inte köpt det bara till wow. Har bara installerat det just nu och ville testa ( inte bästa internet ) Okej? ^^, så det är inte bara till WoW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Från börja fick jag ingen bild till skärmen för att jag körde
Grafikkort > Skärm = Ingen Bild
Då bytta jag till
Moderkort VGA > Skärm = Bild
och så har jag kört nu till dess alltså.. Från måndag tills idag (bara installera spel och drivrutiner)

Jag har fixat nu .. En sådan här med 2 st. Och nu kopplade in mina två 6 pin som jag fick med grafikkortet in i två av dessa
http://img694.imageshack.us/img694/2012/fspbluestormmolex2.jp...

sedan då till nät agget.. Jag gör det just nu och få bara upplösningen.. 1400x1050 ..

Så nu fixade jag då ..

Om du använder Moderkort VGA > Skärm så använder du dig av moderkortets/processorns inbygda grafik, då är det inte så konstigt att det inte flyter på så bra

Du ska koppla in skärmsladden i grafikkortet, ananrs används inte grafikkortet utan du använder istället det inbygda.

Glöm inte strömförsörjningen nu! Haha >: )

Permalänk
Medlem

Går det bra att använda en sådanhär?

Det vill säga 2 st.. 8 pin som går till 6 pin grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Från börja fick jag ingen bild till skärmen för att jag körde
Grafikkort > Skärm = Ingen Bild
Då bytta jag till
Moderkort VGA > Skärm = Bild
och så har jag kört nu till dess alltså.. Från måndag tills idag (bara installera spel och drivrutiner)

Jag har fixat nu .. En sådan här med 2 st. Och nu kopplade in mina två 6 pin som jag fick med grafikkortet in i två av dessa
http://img694.imageshack.us/img694/2012/fspbluestormmolex2.jp...

sedan då till nät agget.. Jag gör det just nu och få bara upplösningen.. 1400x1050 ..

Så nu fixade jag då ..

Hehe, du har med andra ord inte använt grafikkortet xD
Kopplar du skärmen till moderkortet så använder du ju det integrerade grafikkortet. Fixa ström tilll grafikkortet och koppla om skärmen till någon av grafikkortets utgångar så ska du se att du får en hel del bättre flyt i spel

Jag är dock förvånad att datorn överhuvudtaget startade när du inte hade ström till grafikkortet, även om det inte användes. De flesta moderkort brukar bara pipa och vägra starta i såna fall.

Permalänk

Kontakten på bilden är en ATX 12V 8-pin som ska kopplas till moderkortet

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

Kan du visa oss hur det ser ut från nätagget till grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av Sizkest:

Går det bra att använda en sådanhär?

http://img.photobucket.com/albums/v703/kamikazeb/namnls-2.jpg

Det vill säga 2 st.. 8 pin som går till 6 pin grafikkortet?

Nejnejnej!
Den där är till CPU:n!
Hur har du kopplat i din dator egentligen!?
Vad har du för strömsladd till CPU:n?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Så här ser PCI-E kablarna ut

Edit: 8pins PCI-E finns med (visas som 6+2 i bilden) och då ser kontakten likadan ut som 6+2 bara att den inte har 2 lösa pins

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Jag gjorde så här. Men tanke på detta är mitt första "riktiga" hade ju 6770 och uppgradera mig till 7950 xD

Bild 1. Jag tar denna 4 pin och kopplar in i bild 2.
Bild 2. Jag sätter in det i en 6 pin men är en 4 pin jag kopplar in
bild 3. Jag tar dessa två och kopplar in i grafikkortet som ni ser på bild 4.
Bild 4. Kopplar in dom i dessa två.

Är inte detta korrekt eller?

Permalänk

Ser bra ut men man blir förvirrad när du säger 4pin trotts att det är en 6pin(ja man räknar med dummys)

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Ser bra ut men man blir förvirrad när du säger 4pin trotts att det är en 6pin(ja man räknar med dummys)

Det är exakt så jag har kopplat in mitt grafikkort men endå.. I windows index grejen så vill den inte ens testa grafikkortet..

Permalänk
Medlem

Jo så ska du koppla. sen låter du först skärm kabeln vara i moderkortets grafikkort. startar datorn, går in i bios. avaktiverar onboard gpu. sparar. avslutar bios. stäng av datorn. koppla in skärmkabeln in i 7950 kortet. vips så funkar det som det ska. om du installerat drivrutiner för det alltså.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sizkest:

Ja det fattar jag. Men alltså .. Dom 2 bilderna är samma som jag fick med grafikkortet. Ska jag stoppa in 6 pin och sedan den andra.. vart? Den passar inte in i nät agget -.-'

tydligen så fattar han inte att man måste koppla in dom därför han gjorde tråd om det

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem

Det här var bästa tråden i år

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Att du får dålig fps när elen inte är i är inte konstigt. Sen kan man fråga sig varför man köper bättre grafikkort till ett spel som inte behöver det, dock är ett 7950 ett bra grafikkort men till wow behövs inte bra grafikkort eftersom det kommer vara lag oavsett om du har värsting setup eller ej pga dålig optimering.

Edit:

Installera amds drivrutiner
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/AMDCatalyst1211betadriver.aspx

laggar ingenting för mig när jag har det installerat från SSD med GTX 680, WoW verkar må riktigt bra att ligga på en SSD iaf testade att köra det på min 5400rpm's lagringsdisk och det laggade!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

haha
underbar jävla tråd
först har du ingen ström till grafikkortet, vilket inte ens borde gå.
sen så har du inte ens använt grafikkortet, utan kört på processorns urusla grafik
till sist så har du inte ens haft någon ström till din processor... hur i helvete kan din dator ens fungera?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |