Encoding problem - arbete förlorat!

Permalänk

Encoding problem - arbete förlorat!

Hej,
Jag har skrivit en liten text. Jag skapade filen i notepad på Windows 8. Sedan, eftersom notepad har en irriterande radbrytningsbugg, redigerade jag den i Notepad++ och till sist har jag öppnat den i iA Writer på iPhone. Igår kväll öppnade jag filen på iPhone, men nu var det inte svenska tecken längre. Det är kinesiska!

Något tecken-encoding fel är nog den mest rimliga förklaringen, alternativt har filen blivit korrupt.

Kan någon rädda mitt arbete?

Om ni vill testa så kan jag skicka filen, skriv bara ett PM med mailadress. Alternativt kan ni föreslå här i tråden.

Mycket tacksam för svar.

AAAAAAAAAAH! Sjukt frustrerande! Jag börjar överväga att skaffa en skrivmaskin istället.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

AAAAAAAAAAH! Sjukt frustrerande! Jag börjar överväga att skaffa en skrivmaskin istället.

Eller så börjar du ta backup på dina viktiga filer. Förslagsvis till Dropbox för då har di revisioner du kan backa till.

Permalänk
Skrivet av iXam:

Eller så börjar du ta backup på dina viktiga filer. Förslagsvis till Dropbox för då har di revisioner du kan backa till.

Jag har backup. Minst en gång i månaden gör jag backup till en extern disk som endast används för backup. Vardagsbackup sköter redan Dropbox.

Jag ska se hur Dropbox hanterar revisioner. Tack för tipset!

Edit:
Det fungerade. Bara att högerklicka.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Jag har backup. Minst en gång i månaden gör jag backup till en extern disk som endast används för backup. Vardagsbackup sköter redan Dropbox.

Jag ska se hur Dropbox hanterar revisioner. Tack för tipset!

Edit:
Det fungerade. Bara att högerklicka.

Backup på EN extern disk låter inte som någon vidare bra idé. Om den dunsar i golvet en enda gång vid drift kan allt vara kört. Har flertalet kompisar som råkat ut för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Jag har backup. Minst en gång i månaden gör jag backup till en extern disk som endast används för backup. Vardagsbackup sköter redan Dropbox.

Jag ska se hur Dropbox hanterar revisioner. Tack för tipset!

Edit:
Det fungerade. Bara att högerklicka.

Eftersom du kör 8an så kan du ju aktivera filhistorik. Sparar kopior på alla dokument osv varje timme (eller oftare om du väljer det)

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tanka ned en Hex editor och öppna filen i den. Finns det någon vettig data kvar skall du kunna se den där.