Windows 8 installation från USB loop

Permalänk
Medlem

Windows 8 installation från USB loop

Tjena
När jag ska installera Windows 8 via USB till min nya Fujitsu Lifebook UH572 så går installationen utmärkt, men efter första restarten (under installationen) så börjar den om. Jag kommer alltså inte in i windows. Det hjälper inte att plugga ut USBminnet eller ändra bootordningen. Av någon anledning tror inte datorn att det ligger ett OS på disken, trots att det gör det, för i windows repair tools så ser man installationen och även när man börjar om.

När jag fick datorn så tog jag bort alla partitioner och skapade enbart 1 ny för att lägga OS på.

Har testat 2 olika windows 8.iso -filer. en från windows egna sida och en som vi får via universitetet. inget funkar.
Har även testat windows 7 och det funkar inte det heller.

Har mycket erfarenheter av att installera OS, fast dock aldrig från USB.. Vad har jag missat?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen direkt lösning på ditt problem men jag vill gärna veta hur du överför W7/W8 ISOn till USB minnet? och om du använder USB 2 porten för USB minnet vid installationen?

Det är även viktigt att dra ut USB minnet vid rätt tidpunkt under installationen och det är när den meddelar att datorn kommer att starta om efter 10 sekunder, om du kan välja USB minnet som första boot enhet med någon funktionstangent vid start av datorn (på min dator är det F12) så kan du ha SSD/HDD som första bootenhet i BIOS och då behöver man inte dra ut USB minnet eller ändra i BIOS vid installationen.

Och du kan även testa att ta bort alla partitioner och sedan installera direkt på det Inte allokerade utrymmet och då kommer W7/W8 installationen själv skapa och formatera partitionerna.

Om du nu använder Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool så kan du testa om UNetbootin fungerar bättre för dig http://unetbootin.sourceforge.net/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Formatera diskarna under Windows-Installationen, eller helt enkelt koppla in den i en annan dator och hårdformatera disken...

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem

Jag har inte tillgång till en skruvmejsel för så små skruvar, annars hade jag gjort det.. men det löste sig genom att jag installerade OS på den lilla av de 2 SSD'erna och sedan bootade via ett virtuellt mini win7 från ett usb, klonade installationen från den lilla disken till den stora och sedan startade om, då fortsatte installationen.. Tydligen var problemet att en del av installationen la sig på den lilla disken när jag försökte installera på den stora och det därför inte gick att boota från den.