Permalänk
Medlem

Nu skriver dom att pga att processorn är bättre men grafikkortet är sämre så kommer de inte att kompensera för någonting... det innebär ju altså att dom visste att skickade ut fel datorer och därmed lurade kunderna medvetet, och nu ska vi tydligen inte klaga utan vara nöjda med det vi fått... vilket jä... lurföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTX660:

Nu skriver dom att pga att processorn är bättre men grafikkortet är sämre så kommer de inte att kompensera för någonting... det innebär ju altså att dom visste att skickade ut fel datorer och därmed lurade kunderna medvetet, och nu ska vi tydligen inte klaga utan vara nöjda med det vi fått... vilket jä... lurföretag.

Låter mycket riktigt som att de hade en bunte med GTX 560 Ti liggande som de visste att de inte skulle kunna sälja med stor förtjänst.

Om man kan välja mellan ett GTX 660 + I3-3220 och ett GTX 560 Ti + I5-3450 är valet enkelt.

Ett GTX 660 är med dagens standard ett bra grafikkort, och I3:an duger. Vill man uppgradera processorn kan man lätt göra det.
Ett GTX 560 Ti är med dagens standard inte ett jättehett grafikkort, och medan I5:an är bättre än I3:an, är den ur en gamers synpunkt nästan lika "värdelös" då den inte går att klocka, så det kommer att sluta med att man får uppgradera både GPU och CPU för att ingen håller måttet.

Alla ni som har blivit lurade (för det är det ni har blivit), ta detta till ARN.

Just nu är jag så glad att jag köpte mitt nya GTX 670 av Inet, även om CDON sålde det för nästan 300:- mindre.
Lurendrejare ska inte ha mina pengar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Så jäklar pinsamt av cdon, de har LURAT oss medvetet. De har vetat att de skickat iväg fel dator i nära 1 månad! Utan att göra något åt det. Dessutom när man skickar och frågar om specifikationerna stämmer i och med alla kommentarer. Då de svarar tillbaka att självaste ansvarige för thor-avdelningen godkänner det. Allt är så himla uppenbart! Sånt här får inte hända, och det ska de få höra!

Och sen kompensationen i form av 50kr i rabattkod. Som om de spottar och sparkar på en när man redan ligger ner.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3450 @3.1GHz |GPU: Gigabyte GeForce GTX 770 OC| Mobo: MSI H77MA-G43 |RAM: Corsair Vengeance LP DDR3 1600MHz, 8GB |HDD: Seagate Barracuda 1TB |Nätagg: Corsair CX 500W |Chassi: Fractal Design Arc Mini

Mus: Razer Mamba |Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElitMedFlit:

Så jäklar pinsamt av cdon, de har LURAT oss medvetet. De har vetat att de skickat iväg fel dator i nära 1 månad! Utan att göra något åt det. Dessutom när man skickar och frågar om specifikationerna stämmer i och med alla kommentarer. Då de svarar tillbaka att självaste ansvarige för thor-avdelningen godkänner det. Allt är så himla uppenbart! Sånt här får inte hända, och det ska de få höra!

Och sen kompensationen i form av 50kr i rabattkod. Som om de spottar och sparkar på en när man redan ligger ner.

Får min ersättare imorgon. Ska bli spännande att se spec på den...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi får väl vara glada att CDOn inte har sjunkit så här lågt i alla fall, eller??
http://www.google.se/imgres?q=FAKE+condensator+FROM+CHINA&hl=...

Permalänk

En annan som sitter i samma sits.

https://www.flashback.org/t1902900

Permalänk
Medlem

Har nu fått ett muntligt svar från min konsumentrådgivare.
Hon säger att CDOn kan fortsätta lura oss bäst de vill, så länge de erbjuder oss att i efterhand häva köpet eller byta varan.
Detta gör de ju självklart först vid kontakt, och hur många av köparna märker bluffen?
Någon ersättning för "sveda/värk/nedlagada timmar på uppdateringar/transport fram o tillbaks till posten/packning mm kan man inte heller räkna med, såvida man inte har långt till posten.

Däremot håller hon med om att marknadsföringen av produkten är tveksam och sägaer att man möjligen kan ta kontakt med konsumentverket för "vilseledande marknadsföring".
Om KV då tar upp fallet till granskning så kan CDOn bli ålagda med vite och vi kanske kan få stopp på fasornerna?
Däremot kan vi inte räkna med någon kompensation.

Just nu sitter jag och väntar på en uppdatering från Fredl, som ju ska få en ny dator idag.
Om den är rätt konfigurerad så är det bara att gratulera och så får jag själv fundera på om jag själv ska bita i det sura äpplet och låta dem byta min med eller inte...

Är den nya datorn likadan som den gamla kommer jag garva ihjäl mig, och CDOn får problemet löst, i mitt fall i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klp65:

Har nu fått ett muntligt svar från min konsumentrådgivare.
Hon säger att CDOn kan fortsätta lura oss bäst de vill, så länge de erbjuder oss att i efterhand häva köpet eller byta varan.
Detta gör de ju självklart först vid kontakt, och hur många av köparna märker bluffen?
Någon ersättning för "sveda/värk/nedlagada timmar på uppdateringar/transport fram o tillbaks till posten/packning mm kan man inte heller räkna med, såvida man inte har långt till posten.

Däremot håller hon med om att marknadsföringen av produkten är tveksam och sägaer att man möjligen kan ta kontakt med konsumentverket för "vilseledande marknadsföring".
Om KV då tar upp fallet till granskning så kan CDOn bli ålagda med vite och vi kanske kan få stopp på fasornerna?
Däremot kan vi inte räkna med någon kompensation.

Just nu sitter jag och väntar på en uppdatering från Fredl, som ju ska få en ny dator idag.
Om den är rätt konfigurerad så är det bara att gratulera och så får jag själv fundera på om jag själv ska bita i det sura äpplet och låta dem byta min med eller inte...

Är den nya datorn likadan som den gamla kommer jag garva ihjäl mig, och CDOn får problemet löst, i mitt fall i alla fall...

Paketet är inte ankomstregistrerat hos mitt paketombud än. De får nog några burar så här års... I värsta fall kommer det imorgon.

edit: Har hämtat ut den nu. MSI GTX 660 Twin Frozr III kort satt det i den. Lite lustigt är dock att det inte var Windows 7 på den utan Windows 8. De kanske inte hade några datorer med W7 på lager och skickade ut W8. Förmodligen finns det väl downgrade rights, men suck alltså...

Permalänk
Medlem

Kan du köra "Visa prestandainformation"?
Ligger under Kontrollpanelen, System och säkerhet, Kontrollera datorns status.
Kontrollpanelen finns här:
Musen längst upp till höger, sök, skriv Ko... så dyker den upp.

Jag har:

Processor 7,5
Minne 7,7
Grafik 7,8
Spelgrafik 7,8
Primär hårddisk 5,9

Det är ju en ytterst enkel utvärdering, men den görs ju lika för alla datorer...?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klp65:

Har nu fått ett muntligt svar från min konsumentrådgivare.
Hon säger att CDOn kan fortsätta lura oss bäst de vill, så länge de erbjuder oss att i efterhand häva köpet eller byta varan.

Inte så oväntat

Lär väl dyka upp ett antal demo-datorer nu hos CDON om inte Captech krediterar dem.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Förvisso inte, men vad jag ville pröva med henne var det FAKTUM att CDOn har vetat om "problemet" i en månads tid men ändå inte rättat till det.
Vilket ger att de faktiskt lyckas lura en hel del personer som inte hänger på Sweclockers
Att det inte går att komma åt dem på laglig väg innebär ju att man som konsument får böja sig och acceptera att bli lurad.

Däremot ska jag inte sticka under stol med att jag ändå har köpt en prisvärd dator, men för att få det jag faktiskt beställde så måste jag krångla med returer och väntan, det finns roligare saker att göra än att kontakta F-Secure om reset av nycklar samt uppdatera windows och installera mail-klienter...

FRedl har ju nu fått en uppdaterad dator, så det visar ju på att de faktiskt har sådana och jag slipper garva ihjäl mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klp65:

Förvisso inte, men vad jag ville pröva med henne var det FAKTUM att CDOn har vetat om "problemet" i en månads tid men ändå inte rättat till det.
Vilket ger att de faktiskt lyckas lura en hel del personer som inte hänger på Sweclockers
Att det inte går att komma åt dem på laglig väg innebär ju att man som konsument får böja sig och acceptera att bli lurad.

Däremot ska jag inte sticka under stol med att jag ändå har köpt en prisvärd dator, men för att få det jag faktiskt beställde så måste jag krångla med returer och väntan, det finns roligare saker att göra än att kontakta F-Secure om reset av nycklar samt uppdatera windows och installera mail-klienter...

FRedl har ju nu fått en uppdaterad dator, så det visar ju på att de faktiskt har sådana och jag slipper garva ihjäl mig.

Jag förstår dig helt och hållet! Min punkt har hela tiden varit varför man vill köpa en dator av en handlare som gör så här?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Här kommer WEI från min W8 Oden.

free photo hosting

Helt okej bygge. Burken jag byggde i ett R3 hade väl lite högre finish, men trycker man i en ssd som systemdisk blir den riktigt trevlig.

Permalänk
Medlem

Tack för infon Fredl,

Känns just nu som att jag bör behålla min config som den är.
Skall jobba mest i Photoshop och då misstänker jag att i5 processorn gör mer för upplevelsen än grafikkortet.
Som du säger så kan det nog bli en ssd framöver, har en liten sådan i min Dell 430 jobbmaskin och den kompenserar bra för att vi måste jobba i XP...

Känns som jag trots allt fått mycket för pengarna, även om det är jobbigt att CDOn inte levererat rätt prylar på en månad efter första pekningen att de levererat fel.
Nåt är fel i deras kommunikation med underleverantören (Captech??)
Dessutom har de nog ingen som ens försöker att bry sig om att kolla feedbacken på deras web???
Hade de haft det så de inte behövt ljuga ofrivilligt eller ej) i sina specar...

Permalänk
Medlem

Ja, i ditt fall kan det nog vara intressantare med en i5 och 560 ti vs i3 och gtx 660. Eventuellt provar jag blocket i väntan på returhandlingar och då jag kan ju göra en franken-oden med i5 och gtx 660.

Permalänk
Medlem

Skönt att de äntligen kompenserade med en rejäl ersättning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTX660:

Skönt att de äntligen kompenserade med en rejäl ersättning...

Du får specificera dig mer. Jag fick den datorn jag hade beställt som ersättning och det är väl minimum vad man kan kräva. Har inte fått någon annan kompensation.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fantomsmurfen:

Fel, det är 660 Ti ~ 580.

Skrivet av Blow:

Lite sämre grafikkort? gtx660 ~ gtx580 så det är en riktig pissig deal. Be de skicka ut ett gtx660 så är allt frid och fröjd

Skrivet av Minsc S2:

Dubbelfel - GTX 660/HD 7870 ~ GTX 580.
GTX 660 Ti sitter i skuggan och skrattar åt GTX 580.

TS: Du bör definitivt inte nöja dig med detta, GTX 660 är betydligt bättre än GTX 560 Ti.

GTX 660 motsvarar GTX 580. Lite lite svagare men svalare, drar mindre och kommer troligen bli ännu bättre med drivers än vad 580 kommer göra.

Skrivet av ilstallione:

Du har blivit erbjuden att häva köpet eller byta ut din felleveverans mot rätt vara. Vad är det du ska ta med konsumentvägledaren och framför allt, vad ska du anmäla till ARN?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör på faktura. Levererar de fel sak så är det bara att bestrida fakturan tills de har bytt de felaktiga komponenterna. Tror fan det är smidigare.
Reklamationsrätten kräver att Butiken skall leverera rätt vara och om det är fel även stå för omkostnader. Bara att stå på sig.

Skrivet av klp65:

Tack för infon Fredl,

Känns just nu som att jag bör behålla min config som den är.
Skall jobba mest i Photoshop och då misstänker jag att i5 processorn gör mer för upplevelsen än grafikkortet.
Som du säger så kan det nog bli en ssd framöver, har en liten sådan i min Dell 430 jobbmaskin och den kompenserar bra för att vi måste jobba i XP...

Känns som jag trots allt fått mycket för pengarna, även om det är jobbigt att CDOn inte levererat rätt prylar på en månad efter första pekningen att de levererat fel.
Nåt är fel i deras kommunikation med underleverantören (Captech??)
Dessutom har de nog ingen som ens försöker att bry sig om att kolla feedbacken på deras web???
Hade de haft det så de inte behövt ljuga ofrivilligt eller ej) i sina specar...

Fortsätt gärna skriva om det är någon mer som får den bytt / kompensation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kör på faktura. Levererar de fel sak så är det bara att bestrida fakturan tills de har bytt de felaktiga komponenterna. Tror fan det är smidigare.
Reklamationsrätten kräver att Butiken skall leverera rätt vara och om det är fel även stå för omkostnader. Bara att stå på sig.

Jag vet inte riktigt varför du citerar mig med det?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ilstallione:

Jag vet inte riktigt varför du citerar mig med det?

Jäkla bra fråga. xD
Fanns nog en god tanke när jag skulle formulera mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera tråden med att ärendet inte är löst för min del. CDON har äntligen registrerat returen jag gjorde för lite drygt tre veckor sedan. De har dock gjort det mot fel faktura (den ursprungliga beställningen som betalades med kort) och inte mot ersättningsdatorn. Nu tycker de att jag ska betala faktura #2 eftersom de har satt in pengarna på mitt kort.

Kruxet är bara att faktura #2 är på 6990:- och returen gick in på mitt Mastercard som är ett betalkort och således inte sitter på mitt konto...

Orka. Överväger starkt att wipe:a datorn, skicka tillbaka den och köpa en annan dator typ på inet eller komplett. Jag orkar fan inte mer...

Permalänk
Medlem

Fredl, ta upp det är i ett PM till Josefin i CDOn-tråden, hon verkar tänka lite utanför boxen och ser till att det händer saker när man har problem med kundtjänst.

Skittråkigt att läsa att du fortfarande har problem med CDOn.
De är ju inte direkt smidiga (förutom Josefin, då).

Själv valde jag ju att behålla burken som den var, med i5 och 560.
Kan nog i efterhand vara väldigt glad för det, det är ju trots allt en ok burk...

Permalänk
Medlem

Köp aldrif nåt från CDON....köpte en Thor i somras, nu har den plötsligt HELT slutat fungera. Ringde o beställde service 2.1 och det gick bra sa dom. Igår ringde farsan dit och frågade var fraktsedeln vi ska lägga på lådan och skicka datoen med är. Svar: vilken service? Vi måste beställa servicen igen, isåfall, vi beklagar ytterst. Kommer aldrig mer att köpa nåt därifrån.... Skulle eventuellt va kul o använda va men betalt 10k för.....suck....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klp65:

Fredl, ta upp det är i ett PM till Josefin i CDOn-tråden, hon verkar tänka lite utanför boxen och ser till att det händer saker när man har problem med kundtjänst.

Skittråkigt att läsa att du fortfarande har problem med CDOn.
De är ju inte direkt smidiga (förutom Josefin, då).

Själv valde jag ju att behålla burken som den var, med i5 och 560.
Kan nog i efterhand vara väldigt glad för det, det är ju trots allt en ok burk...

Ger kundtjänst en chans till att reda ut det, annars blir det till att häva köpet tror jag.

Permalänk
Medlem

Josefin hjälpte till att få fram en lösning, så nu ska det nog ordna sig (ropar inte hej förrän jag får en kreditfaktura).

Permalänk
Medlem

Och idag är ärendet avslutat drygt 2,5 månader senare.

Permalänk
Hedersmedlem

Man får den service man betalar för

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Man får den service man betalar för

Jag kan inte klaga på utfallet. Jag har ju haft datorn i stort sett hela tiden. Att det administrativa drog ut på tiden har ju inte inneburit ett så pass stort problem. Är väldigt nöjd med datorn och 5500 för den med en riktigt bra IPS skärm var ett väldigt bra fynd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredl:

Jag kan inte klaga på utfallet. Jag har ju haft datorn i stort sett hela tiden. Att det administrativa drog ut på tiden har ju inte inneburit ett så pass stort problem. Är väldigt nöjd med datorn och 5500 för den med en riktigt bra IPS skärm var ett väldigt bra fynd.

Du har inte låtit helt nöjd genom tråden och i ärlighetens namn, detta är väl inte ett exempel på bra kundservice?

Citat:

Jag orkar fan inte mer...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.