Permalänk
Medlem

Nyformaterad vill ej boota

Hej

Fick nyligen hem en sån här.

Såklart så var det massa skit förinstallerat på den och som alltid när jag får hem en ny dator så formaterar jag om den och lägger in ett cleant Windows.

Gjorde precis samma sak som jag brukar (så jäkla svårt är det inte att formatera om...) men nu vill datorn inte boota.

SSDn hittas och jag har sett (i Windows installationen) att det Windows har installerats på den.
När jag startar upp med USB sticka (där .iso filen ligger med windows) så går den direkt till installationen. Plockar jag sen ur stickan så går den till boot menyn där jag endast kan välja SSDn (vilket jag vill). Trycker jag sedan enter på SSDn så händer absolut ingenting.

Jag förstår verkligen inte vad problemet är.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Testa att ominstallera Windows igen?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte installera från nån usbsticka som innehåller en isolfil.
Du ska använda MS verktyg för att packa upp ison och kopiera över den till usbminnet.
http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Testa att ominstallera Windows igen?

Mjo jag har testat ett par gånger..

Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte installera från nån usbsticka som innehåller en isolfil.
Du ska använda MS verktyg för att packa upp ison och kopiera över den till usbminnet.
http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

Jag följde guiden som finns här på swec och tankade hem Windows 7 USB/DVD Download Tool som jag har använt.

Permalänk
Rekordmedlem

Prova då att radera partitionen istället för att bara formatera om, då borde du få frågan om att skapa en ny partition när du fortsätter med installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har testat det.

Funkar att installera. Men varje gång den startar om (efter installation), så börjar den om och vill installera igen. En oändlig loop.
Tar jag ut USB-stickan så säger den att jag ska stoppa i den igen och trycka på "felsök" som finns i installations menyn.
Testar det och får upp "ditt operativsystem stödjer inte detta alternativet".... Får spel på detta. Aldrig haft problem innan.

Permalänk
Medlem

Testa att installera nått annat OS typ linux bara för att se att hårdvaran funkar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Slaskfe:

Har testat det.

Funkar att installera. Men varje gång den startar om (efter installation), så börjar den om och vill installera igen. En oändlig loop.
Tar jag ut USB-stickan så säger den att jag ska stoppa i den igen och trycka på "felsök" som finns i installations menyn.
Testar det och får upp "ditt operativsystem stödjer inte detta alternativet".... Får spel på detta. Aldrig haft problem innan.

Det låter ju som du har fel bootföljd, bara första booten ska vara från usb, men sedan ska den boota från disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testade att installera ubuntu nu. Funkar felfritt (förutom touchpadden..). Så något hårdvaruproblem verkar det inte vara.

Det sista jag fick upp när jag installerade Windows var "Bootmgr missing". Googlade lite på det och det verkade inte helt ovanigt. Dock jobbigt att handskas med om Windows egna repair inte funkar, vilket den inte gjorde.'

Eftersom jag ska jobba med Visual Studio och SQL Server så funkar det inte att ha Ubuntu. Så jag måste få igång Windows.

Någon som har någon som helst aning om var problemet ligger? Och ja jag har rätt bootordning, 1. SSD, 2. USB.

Permalänk
Medlem

Ah, tror jag vet vad felet är. När du installerar w7 så ta bort psrtitionen och skapa en ny. Då kommer den fråga dig om du vill göra en system reserved partition också, tryck ja. I den finns nämligen bootmgr bl.a. Som behövs för att starta windows

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

Ah, tror jag vet vad felet är. När du installerar w7 så ta bort psrtitionen och skapa en ny. Då kommer den fråga dig om du vill göra en system reserved partition också, tryck ja. I den finns nämligen bootmgr bl.a. Som behövs för att starta windows

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo jag testade det innan. Får väl helt enkelt försöka igen...

Permalänk
Medlem

Har pillat lite, läst runt på forum osv..

Har nu kommit till ett konstigt stadie där jag installerat Windows men det finns tydligen inget installerat.

Fick upp "bootmgr missing"... Följde denna länken.

bootrec /FixMbr bootrec /FixBoot

"Operation completed successfully"

Men när jag körde

bootrec /RebuildBcd

fick jag fram:

"Successfully scanned Windows installations.
Total identified Windows installations: 0
The operation completed successfully
"

Startar om datorn och får fortfarande upp "bootmgr is missing"...

Jag vet inte vad jag ska ta mig till.. Sitter och sliter håret av mig.

Permalänk
Lego Master

Vad händer om du provar med nåt recoverymedia, typ skivor? Antar att du brände såna för säkerhets skull innan du blåste skiten?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det är en ultrabook så ingen cd-läsare/brännare. Så nej jag brände inte ut något sånt. Följde med skivor men som sagt, ingen cd-läsare.

Permalänk
Lego Master

Crapety-crap. Ta ur SSDn och formatera den i en annan dator, ej snabbformatering. Funkis att installera på den då?

Prova byta windows-ISO som du använder. Hitta/hämta en annan. Kan vara den som är buggad?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag bytte SSD till en som jag vet fungerar. Formaterade den men vill inte i denna datorn ändå. Tankade hem en ny .iso fil idag men fortfarande samma fel.

Permalänk
Medlem

När du får se vilka partitioner kolla om det finns en på 100MB, om det gör det tabort den och installera om. Om det inte finns är det konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

När du får se vilka partitioner kolla om det finns en på 100MB, om det gör det tabort den och installera om. Om det inte finns är det konstigt.

Ja det finns. Och jag har tagit bort den varje gång. Blir ändå såhär. Jag är helt lost.. Fattar verkligen ingenting.

Permalänk

Om den bootar med USB stickan i datorn, men inte utan så kan du ladda ned EasyBCD och flytta boot-drive till C:/.

Gå in på BCD Backup/Repair och tryck i Change boot drive sen Perform action.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Formel117:

Om den bootar med USB stickan i datorn, men inte utan så kan du ladda ned EasyBCD och flytta boot-drive till C:/.

Gå in på BCD Backup/Repair och tryck i Change boot drive sen Perform action.

Alltså, när USB-stickan är i så går den direkt till Windowsinstallationen..

Permalänk

Så du kommer inte in i Windows ö.h.t? Isåfall vet jag inte.

Permalänk
Medlem

testa köra med datorns skiva igenom en usb dvd läsare ,
om du inte har det kanske kan du bygga en
http://www.youtube.com/watch?v=4NKnlFIS5_0
hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem

Du ska börja installera på den inbyggda 32gb ssdn, sedan får man clona över disken till 128gb med hjälp av hirens bootcd eller liiknande så fortsätter installationen som vanligt.

Kolla in denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...