Inet vinner årets datorbutik 2012

Permalänk
Medlem

Grattis Inet och CDON!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Skärp dig, du är bara fånig som tror att du själv är bättre än alla andra.
Jag har varit aktiv på Sweclockers i 12 år och tycker Inet är bästa butiken.
Jag vet ingen butik som har gett så bra och rimliga förslag och tips till okunniga Svenssons, som min pappa, ända sedan dom startade och var en liten lokal butik i Göteborg.

Inet har lite växtvärkar tycker jag men det finns ingen butik jag har så stort förtroende för baserat på långvariga erfarenheter.

Det handlar inte om P12or och pingvinstänger, det är bara din trångsynthet som får dig att tro det.

Du verkar ju missa min trevliga poäng här. Vad jag stör mig på är att dom vinner på punkter som inte går att argumentera om så mycket. Både utbud och prissättning är punkter dom inte förtjänar att vinna på, och jag klagar på att dom vinner på det bara för att folk röstar utan att tänka. Har själv handlat på Inet och visst är dom både duktiga och trevliga, men kallar du detta rättvist så visst.

Jag tror många tog mitt pingvinstångs skämt på stort allvar här. Jävlar vad folk är taggade på en fredag.
T.o.m. chefen taggade till

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det beror på vad du menar med bäst priser.

Om butik A säljer en produkt för 100kr extra jämfört med butik B, men butik A har mycket bättre support (till exempel), så tycker i alla fall jag att butik A har det bättre priset.

tyvärr tänker bara folk på prislappen , thats it.

skulle t.ex random butik "donera" bort grejer, så skulle folk hylla dom.
9 av 10 går efter vad prislapparna säger.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det beror på vad du menar med bäst priser.

Om butik A säljer en produkt för 100kr extra jämfört med butik B, men butik A har mycket bättre support (till exempel), så tycker i alla fall jag att butik A har det bättre priset.

Är det inte då du röstar på butik A i frågan "Vilken butik anser du har bäst service?" och butik B i frågan "Vilken butik anser du har bäst prissättning?"

Men om alla tänker som du så är det ju inte ens lönt att dom har olika kategorier (Vilket antagligen varit lite utav fallet )

Permalänk
Medlem

Grattis :=)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

"Nytt för i år är att medlemmarna dessutom fick tillfälle att utse den datorhandlare som seglat upp som den starkaste utmanaren. Flest röster föll på CDON.com, som under året storsatsat på hemelektronik och prispressat just datorkomponenter. Även Webhallen, Inet, Komplett och Dustin/Home hamnar högt upp på resultatlistan."

Så Inet kom först, och även Inet var nära på att bli den starkaste utmanaren?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweClockers:

Vinnarna Inet och CDON.com får nu äran att titulera sig Årets datorbutik respektive Årets utmanare och gratulerades helt enligt traditionen med tårta på fredagsmorgonen. Ett stort grattis från SweClockers!

Stackars Webhallen?

Permalänk
Medlem

Ingen butik är bra/dålig på allt.

Allt borde delas upp på:

1. Websida, presentation av produkter/utbud
2. Service/support, email, telefon, svarstider, personalens bemötande och kompetens
3. Frakt: priser, emballage, tid, hämtbutik, utbud i hämtbutiken
4. RMA och bytesrättsbemötande
5. Prisnivå, erbjudanden, fördelar för swecare eller inte

Avseende priserna borde man sammanställa en varukorg för att se vad den kostar i olika butiker.

En skala mellan 1 å 3, där 1 är underkännt, 2 godkännt å 3 utmärkt.

Pss får vi en mer varierad bild av butikerna däfföatt ingen är bäst/sämst på allt då dessa och kunderna prioriterar olika saker. Därtill får butikerna feedback både på det dom e bra på samt det dom kan förbättra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Om CDON kan fixa till sin service att ligga i Josefin-klass under 2013 torde de ta hem det nästa år.

Bra uttryckt
Hon känns som den bra delen av CDON:s support.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Om Inet vinner för årets butik, fair enough, bäst service likaså men hur kan Inet vinna bästa pris och sortiment? Känns riggat på något sätt, att det ska finnas fanboys till och med när det gäller sånt här känns osmakligt.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Gender Bender:

Du är på Sweclockers, platsen där Inet klassas som gudar i alla väder.

Inet plockar alltså hem hela trifektan i år, både Sweclockers "Årets Datorbutik", Prisjakts "Årets Nätbutik" och Pricerunners "Årets E-Handlare".
Det är heller inte första året de tar hem endera, men dock första de kniper alla tre.

Det finns anledning till detta, god sådan, och den hittar du så fort du pratar med någon som inte stirrar sig blind på priset.

Inet har inte "gud"-status på Sweclockers, men de har en tendens att vara väldigt inriktade just på Swec-folket som specialitet, och pratar man med dem kan de nästan alltid ordna till bättre priser eller specialordrar på nolltid. Deras servicetänk är också långt över konkurrenterna, typ att kunna skicka ut ett nätagg eller moderkort på garantin redan innan man skickat in det gamla.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har beställt från fyra av de fem aktuella butikerna, och hittills är jag nöjd med samtliga jag varit i kontakt med. Har beställt varor från CDON, Inet, Komplett och Dustin home. Har haft serviceärenden hos Dustin Home och Komplett, båda har skött ärendena smidigt och bra, kan inte ge annat än beröm på de punkterna. Ex. komplett, dagen efter att de tagit emot varan så har de felsökt den och postat en ersättningsprodukt, det är snabbt jobbat. Leveranstider tycker jag samtliga av butikerna sköter bra, går snabbt och smidigt.

CDON har tyvärr en fruktansvärt dålig hemsida, under all kritik när det gäller att leta efter varor, eller på annat sätt försöka sortera. Inet, Komplett och Dustin home har bra hemsidor, varav inet förmodligen har bäst funktioner (men numera ett dåligt typsnitt).

CDON är generellt sett billigast, Dustin home och komplett kör med på tok för många "reor", börjar bli trött på dem pga. det (Hade det alltid varit pang erbjudanden så hade det varit en sak, men nu är det mest "okej" erbjudanden). Inet är kanske inte billigast på alla varor, men de är absolut inte dyra utan brukar kunna erbjuda rätt okej priser.

Helt ärligt är pingvinstängerna genialiska, alltid smart att ge kunderna en höjning av blodsockret i samband med produkten kommit, helhetsupplevelsen blir nog faktiskt bättre. Men pingvinstängerna är inte på något sätt avgörande att Inet skulle ha fått utmärkelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Inet plockar alltså hem hela trifektan i år, både Sweclockers "Årets Datorbutik", Prisjakts "Årets Nätbutik" och Pricerunners "Årets E-Handlare".
Det är heller inte första året de tar hem endera, men dock första de kniper alla tre.

Det finns anledning till detta, god sådan, och den hittar du så fort du pratar med någon som inte stirrar sig blind på priset.

Problemet är att dom vann bäst pris kategorin också..

Permalänk
Medlem

Verkar som det bildats en grupp Inet fanboys här som kör på dom i alla väder. Jag jämför alltid alla butiker när jag handlar och har bara en enda gång valt Inet under året och då väljer jag ändå dom före någon mindre känd firma om priset är hyfsat i närheten...

Vill ge en eloge till CDON som kört hög kvalité och service. Sist jag fick ett tangentbord som slutade fungera efter en vecka så mailade jag och fick svaret att jag inte behöver skicka tillbaka eller bevisa vad som var fel, dom skickar helt enkelt ett nytt samma dag jag mailade

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Medlem

Beställde hela min nuvarande burk från INET. Grymt nöjd med den. Bra pris, bra frakt och bra service.
Inga problem alls.
"Stolt över att ha en INET logga på min burk" i och med att de är så jävla bra
Klart det kan kosta lite extra men det kan det vara värt så länge som det inte är för mycket mera ^^.
De flesta andra butikerna är bra också men som många säger så i helheten så ligger INET en bit framför resten.
Deras rykte blir ju inte sämre heller av att de ger Sweclockers medlemmar rabatter =).

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Svart - Moderkort: MK Gigabyte GA-990FXA
Cpu: AMD FX (tm) - 8350 Eight core processor 4Ghz/4,2Ghz - Ram: Corsair 12GB 1600MHz XMS3
Grafikkort: Sapphire 7950 Vapor-X 3GB GDDR5
Vattenkylning: Corsair Cooling Hydro H60 - SSD: 60GB Corsair SATA, Force 3
Fläktar: Bitfenix Spectre Pro 140 MM Topp. 3x NZXT 120 MM rest. [BF3 - Zaifer]

Permalänk
Medlem

Grattis

Låt bara inte framgången stiga er över huvudet.Utan fortsätt i samma anda så blir det nog 6 året i rad med ..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Grattis till Inet, som vanligt välförtjänt! Men vilket skämt att cd.on skulle vara näst bästa valet! Aldrig i livet att jag beställer mer av dem efter den rent ut sagt smutsiga behandling jag har fått från deras "kundservice"! Det fungerar kanske bra om allt går som det ska med beställningen men hoppas och be om att ni inte får problem med något ... då är det totalkört om man hoppas på ett professionellt bemötande från cd.on's sida!!!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Du ser alltså pingvinstänger som en rimlig förklaring till att Inet år efter år röstas fram som den bästa datorbutiken bland medlemmarna på Sverige största IT-sajt? Undra vem som är tolv år ...

skulle varit kul o göra en statistik... på alla medlemmarnas ålder så skulle man se om det stämmer.

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Du ser alltså pingvinstänger som en rimlig förklaring till att Inet år efter år röstas fram som den bästa datorbutiken bland medlemmarna på Sverige största IT-sajt? Undra vem som är tolv år ...

Det man kan ifrågasätta är dock hur Inet kan vinna bästa pris och bästa sortment kategorierna när man med fakta kan bevisa motsatsen. Att dom vinner bästa butik är jag inte förvånad över, köpte mitt ljudkort därifrån och var nöjd men inte en chans att dom skulle vinna kategorierna ovan.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Zyriak:

Problemet är att dom vann bäst pris kategorin också..

Vilket jag inte ser något problem med. Skillnaden där är att jag ser och vet att jag även betalar för service, vilket gör Inets dyrare pris mer prisvärt än CDON's låga.

CDON's service är ju i klass med Pixmanias, så dem slutade jag handla ifrån så snart jag fick höra "Vänd dig till tillverkaren" för en DOA.

Skrivet av Zyriak:

Det man kan ifrågasätta är dock hur Inet kan vinna bästa pris och bästa sortment kategorierna när man med fakta kan bevisa motsatsen. Att dom vinner bästa butik är jag inte förvånad över, har handalet själv från Inet och är nöjd men inte en chans att dom skulle vinna kategorierna ovan.

Bäst sortiment behöver dock inte betyda "störst" sortiment för alla.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Jag röstade Inet på prissättning just för att om man snackar med Inet om de kan matcha priserna på vissa produkter vid olika tillfällen så har de alltid gjort det. Sure CDON.com har flest låga priser overall men Inet är inte så dumma heller om man frågar snällt.

Jag slutade handla på Inet just pga det motsatta.
Ringde och dubbelkollade en bärbar dators specifikation, fick vänta medan de tog fram produkten i sitt system. Det hela slutade med att de höjde priset med motiveringen att de enligt prisjakt var ensamma om att ha produkten i lager.

Även solen har sina fläckar. Har för övrigt själv ingen direkt favorit utan handlar av de som har den produkt jag vill ha.

Är trots allt väldigt nöjd att jag blev så illa behandlad för det gav mig möjlighet att göra ett klipp några veckor senare, så tack Inet och grattis.

Permalänk
Medlem

Högst personligt vilken man föredrar men som sagt jag väljer Inet alla dar i veckan och tänker aldrig såvidare dom inte är helt ensamma om en produkt köpa nåt från webhallen igen efter deras usla service som jag fick sist. Fick vänta i 4 månader på att få mitt ps3 fixat. Det var trasigt vid leverans och jag blev ombedd att skicka in det varav dom sen slarva bort det. Jag ringde säkert 20 ggr men fick aldrig nåt vettigt svar eller blev lovad att dom skulle ringa upp. Till slut fick jag som svar att oj det är visst bort tappat och då skicka dom ut ett nytt som tog ytterligare 1-2 veckor att få hem.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vilket jag inte ser något problem med. Skillnaden där är att jag ser och vet att jag även betalar för service, vilket gör Inets dyrare pris mer prisvärt än CDON's låga.

CDON's service är ju i klass med Pixmanias, så dem slutade jag handla ifrån så snart jag fick höra "Vänd dig till tillverkaren" för en DOA.

Bäst sortiment behöver dock inte betyda "störst" sortiment för alla.

Det finns ju en separat kategori som heter just "Vilken butik anser du har bäst service?"

Varför har då Inet "Bäst sortiment" trots att man kanske har smalast sortiment? Förstår inte hur man kan motivera det?

Permalänk
Medlem

Undrar om folk inte jämför med andra sidor när de handlar. Hur kan INET vinna bäst prissättning? Dom är ligger nästa aldrig i topp hos prisjakt. Förr tyckte jag Inet förtjänade det, men nu känns som folk inte handlar från andra ställen.

Cdon borde heltklart vunnit prissättningen. Sen att dom har värdelös sida, leveranstider och support hör väl ändå inte till prissättningen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Toivo83:

tyvärr tänker bara folk på prislappen , thats it.

skulle t.ex random butik "donera" bort grejer, så skulle folk hylla dom.
9 av 10 går efter vad prislapparna säger.

Fast då hade ju inte Inet vunnit den kategorin, om nu folk bara tänker på prislappen, och folk tycker att de har högst priser.

Skrivet av Carl_E:

Är det inte då du röstar på butik A i frågan "Vilken butik anser du har bäst service?" och butik B i frågan "Vilken butik anser du har bäst prissättning?"

Men om alla tänker som du så är det ju inte ens lönt att dom har olika kategorier (Vilket antagligen varit lite utav fallet )

Jag tog service/support endast som exempel, du ser kanske att jag skrev "till exempel"?

Om man tycker butik A är bättre som helhet, tycker man antagligen att den extra hundralappen är värt det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Zyriak:

Det man kan ifrågasätta är dock hur Inet kan vinna bästa pris och bästa sortment kategorierna när man med fakta kan bevisa motsatsen. Att dom vinner bästa butik är jag inte förvånad över, köpte mitt ljudkort därifrån och var nöjd men inte en chans att dom skulle vinna kategorierna ovan.

Vi frågar efter "bästa pris" och "bästa sortiment", inte lägsta pris eller bredaste utbud. Exakt vad man lägger för innebörd i detta blir därmed personligt. Bäst pris kan lika gärna betyda priset i relation till service, leveranstid eller annat mervärde. I vilket fall som helst anser många uppenbarligen att Inet lyckas bättre än övriga även i dessa avseenden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Dustins ursprungliga ägare/grundare sålde företaget till ett riskkapitalbolag runt 2006/2007 (Altor). Efter det har det varit utför och jag handlar i princip inget där längre. Om de är mycket sämre än konkurrensen vill jag inte uttala mig om, men Dustin av idag är sämre än det Dustin som fanns innan ägarbytet.

Så det har inte skett något ägarbyte sen 2006/2007?

Ser man på utvecklingen i popularitet sedan 2008 här på Swec är det som ett sjunkande skepp:

2008: 2a (27%)
2009: 2a (19%)
2010: 2a (10%)
2011: 4a (8%)
2012: 5a

Jag skulle vilja se en datorbutik som förbättrar sin kundvagn så att det enklare går att dela på forumet. Exempelvis en funktion för att skapa en bild av kundvagnen som det går länka till utan att behöva ta ett screenshot och ladda upp på en host. Ännu hellre något mer dynamiskt.

Permalänk
Medlem

Ett problem är ju hur själva omröstningen gjordes... Om jag inte har helt fel för mig så kunde man ju bara rösta på butiker som man hade handlat i under året... Folk som handlar på Inet kanske inte gör det pga deras priser i första hand men blir tvungna att rösta att de har bäst priser ändå ifall de inte har handlat nån annanstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Undrar om folk inte jämför med andra sidor när de handlar. Hur kan INET vinna bäst prissättning? Dom är ligger nästa aldrig i topp hos prisjakt. Förr tyckte jag Inet förtjänade det, men nu känns som folk inte handlar från andra ställen.

Cdon borde heltklart vunnit prissättningen. Sen att dom har värdelös sida, leveranstider och support hör väl ändå inte till prissättningen.

Problemet är att folk som gillar Inet kryssade för dom på alla kategorier oavsett hur det speglar verkligheten.

Själv tycker jag CDON har bäst pris, Inet bäst service, Komplett bäst utbud etc men det ger ju tyvärr ingen rättvis bild när man bara klänger fast vid en butik som många verkar ha gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl_E:

Är det inte då du röstar på butik A i frågan "Vilken butik anser du har bäst service?" och butik B i frågan "Vilken butik anser du har bäst prissättning?"

Men om alla tänker som du så är det ju inte ens lönt att dom har olika kategorier (Vilket antagligen varit lite utav fallet )

Du får ju inte bara produkten när du betalar X kronor. Att kunna få min produkt direkt (jag köper oftast lagervaror i Hötorgsbutiken) samt slippa strulet med jobbiga kundtjänstlösningar som t.ex. CDONs webbformulärsupport är värt många hundralappar. Sist jag handlade hos CDON strulade de till det rejält och jag fick lägga 2 timmar på att lösa ett problem de orsakat. Jag fick vänta i chatten, skicka meddelanden i deras webbformulär med mera, alltså kostade tiden jag la ner vid strul mer än produkten för 400 kr kostade.

Jag betalar gärna 200 kr extra när jag köper ett grafikkort mot att få det direkt samt veta att det eventuellt serviceärende går snabbt och smidigt.

Kort historia: När man bedömer prissättning måste man väga in allt man får för priset.