Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

Ja jag har, dock finns det rapporter om att iSSDn kan tvärdö. Så jag hade inte sparat något viktigt på den

Synd att man inte kan disabla den i BIOS. Jag har inte tänkt använda den sen jag uppgraderade min med en SSD. Finns en variant UX32VDA som inte har iSSD:n som jag förstått av Asus sajt.

Permalänk

Idag stötte jag på patrull med sleep och hibernation. Den funktionen har fungerat klockrent sen dag ett och även efter clean install. Nu Stängs den aldrig av, lampan som indikerar att den är på lyser med ett fast sken och inte ett blinkande som den gjorde förut. När jag försöker "väcka" datorn händer inget, måste hålla in powerknappen och köra från början. Någon som varit med om liknande? Hittar absolut ingenting vettigt när jag googlar :/

Permalänk
Skrivet av Hr31m:

Var hittar du Afterburner? Kan du skicka länk.
Jag har laddat ned den från MSI's hemsida men den hittar inte min gpu eller några värden. Går heller inte att ändra något där även om jag låser upp volten osv.
+ Vilket program använder du för att hålla reda på temperatrer? Är det också Afterburner?

Tacksam för svar

GPU coren throttlar efter 4-5 minuter ner till 625Mhz så tyvärr är överklockning rätt meningslöst förutom kortare prestandatest som t.ex. 3dmark.
Verkar inte finnas någon lösning på detta, har lusläst på NBR utan resultat
Rätta mig gärna om jag har fel, vill oxå överklocka..!

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk
Medlem

Hur är batteritiden på denna? Blir den bättre om man stänger av nvidia grafiken?

Och sen linux, fungerar det bra på den?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Hur är batteritiden på denna? Blir den bättre om man stänger av nvidia grafiken?
Och sen linux, fungerar det bra på den?

Så vitt jag vet är Nvidia-grafiken avstängd så länge du inte spelar (med Optimus). Batteritiden är cirka 5 timmar med Win 8 för min del, går väl att få lite längre om man supersnålar. Även när man kollar HD-film används inbyggda HD4000 istället.

Ubuntu ska fungera bra med vissa små "quirks";
https://help.ubuntu.com/community/AsusZenbookPrime
Finns även mer info på forum om detalj-inställningar, speciellt viktigt är det att fixa energisparinställningarna vad jag förstått (bara läst lite, inte testat själv än).

Det finns Ultrabooks med bättre batteritid, om det är viktigare än Nvidiagrafik/spel så bör du kanske kolla på andra modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Så vitt jag vet är Nvidia-grafiken avstängd så länge du inte spelar (med Optimus). Batteritiden är cirka 5 timmar med Win 8 för min del, går väl att få lite längre om man supersnålar. Även när man kollar HD-film används inbyggda HD4000 istället.

Ubuntu ska fungera bra med vissa små "quirks";
https://help.ubuntu.com/community/AsusZenbookPrime
Finns även mer info på forum om detalj-inställningar, speciellt viktigt är det att fixa energisparinställningarna vad jag förstått (bara läst lite, inte testat själv än).

Det finns Ultrabooks med bättre batteritid, om det är viktigare än Nvidiagrafik/spel så bör du kanske kolla på andra modeller.

Något tips för ultrabook utan nvidia och med bra batteritid och 1080p

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Något tips för ultrabook utan nvidia och med bra batteritid och 1080p

Bland Asus egna finnsr UX31A som ska ha lite längre batteritid och har 1080p skärm. Men det varierar en del i tester, rekommenderar att googla runt och leta efter batteritid+ultrabooks. Kolla även modellbeteckningar, för det finns en del olika även inom samma namn.
http://www.engadget.com/2012/08/12/asus-zenbook-prime-ux31a-u...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flyawaynille:

Något tips för ultrabook utan nvidia och med bra batteritid och 1080p

Inte i denna tråd.

Permalänk

Hur är det med backbleedproblemet? Hur många har klarat sig undan det och hur många har fått tillbaka något bättre när ni skickad in den? Upptäckte att jag har en strimma på vardera kortsida av skärmen, inget som stör speciellt mycket men skulle ju gärna slippa det men samtidigt är det inte värt att vara utan den några veckor bara för att få tillbaka en likadan.

Permalänk

Jag har ingen Backbleed, kollade precis. Köpte min nu i veckan så har ett nytt ex.

Jag har dock stött på ett problem, ELAN känner inte av några multi-touch gestures efter boot men om jag trycker restart så funkar den som den ska.. Någon mer som stött på samma problem?

Använder dessa drivers

Skrivet av endorphin:

.....

EDIT:
Har installerat alla drivare nu, det blev:
Chipset_Intel_Win8_64_Z9301021
ATKPackage_Win8_64_Z100022
VGA_nVidia_Win8_64_Z918130614.zip
DPTF_Intel_Win8_64_Z6051080
MEI_Intel_15M_Win8_64_Z8101252
Power4GearHybrid_Win8_64_Z204
WiFi_Intel_Win8_64_Z155043
SmartGesture_Win8_64_Z1035
Audio_Realtek_Win8_64_Z6016722
Bluetooth_Intel_Win8_64_Z2612090268
CardReader_Realtek_Win8_64_Z61840039030
WirelessRadioControl_Win8_64_Z1001
Touchpad_Elantech_Win8_32_64_Z105100

....

Dold text
Permalänk
Medlem

Hej
Kör min UX32VD med Win8 och det funkar fint, men jag undrar hur mycket (och OM) den inbyggda SSD:n egentligen jobbar.
Om man kollar på den i Aktivitetshanteraren så är den i stort sett idle hela tiden. Nån liten grej kan det bli nån enstaka gång, men jag tycker den borde gå på max hela tiden (när man gör nåt).
Är det nån som har nåt liknande fenomen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finskturist:

Hur är det med backbleedproblemet? Hur många har klarat sig undan det och hur många har fått tillbaka något bättre när ni skickad in den? Upptäckte att jag har en strimma på vardera kortsida av skärmen, inget som stör speciellt mycket men skulle ju gärna slippa det men samtidigt är det inte värt att vara utan den några veckor bara för att få tillbaka en likadan.

Jag har lite men stör mig inte. På så tunna skärmar är det nästan mer regel än undantag att ha det. Skärmen i övrigt väger upp för det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxyperson:

Jag har ingen Backbleed, kollade precis. Köpte min nu i veckan så har ett nytt ex.

Jag har dock stött på ett problem, ELAN känner inte av några multi-touch gestures efter boot men om jag trycker restart så funkar den som den ska.. Någon mer som stött på samma problem?

Använder dessa drivers

Dold text

Min smartgestures försvann också några gånger efter omstart så jag la upp en genväg till den för att få igång funktionen utan omstart.
Genväg -> "C:\Program Files (x86)\ASUS\ASUS Smart Gesture\AsTPCenter\x64\AsusTPLoader.exe"

Har dock inte behövt använda den för efter det har det inte hänt

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxyperson:

Jag har ingen Backbleed, kollade precis. Köpte min nu i veckan så har ett nytt ex.

Jag har dock stött på ett problem, ELAN känner inte av några multi-touch gestures efter boot men om jag trycker restart så funkar den som den ska.. Någon mer som stött på samma problem?

Hade också detta problemet eller något liknande, det verkade som att den tappade Asus smart gestures då man hade tex Office Word igång och sedan stängde locket utan att stänga av Word. När man sedan fällde upp locket så fungerade inte två- eller tre- finger scrollen.

Jag installerade om Windows 8 och laddade ned nya drivrutiner och efter det har jag inte stött på det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Bland Asus egna finnsr UX31A som ska ha lite längre batteritid och har 1080p skärm. Men det varierar en del i tester, rekommenderar att googla runt och leta efter batteritid+ultrabooks. Kolla även modellbeteckningar, för det finns en del olika även inom samma namn.
http://www.engadget.com/2012/08/12/asus-zenbook-prime-ux31a-u...

Hur bra batteritid kan man få i Windows med den? Det jag gör mest då är att anteckna och sen surfa. Och sen, hur bra är batteritiden vid film? Det verkar ju vara en prisvärd dator och om den kan hålla en dag med föreläsningar utan att ta slut så kan den vara en bra uppgradering från min macbook pro mid 2010 som börjar bli till åren.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Jag har lite men stör mig inte. På så tunna skärmar är det nästan mer regel än undantag att ha det. Skärmen i övrigt väger upp för det

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag känner väl ungefär samma sak, men att om det nu hade gått att bli av med så hade jag gjort det.

Permalänk
Medlem

En fråga om skärmen, gör ni några inställningar på skärmen?
Eller kör ni den som den kommer från kartongen?
Jag menar med färger, kontrast eller annat.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att efter jobbet i dag gå till Webhallen och köpa en

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/146975-samsung_intern...

till min Zenbook Prime samt köpa Windows 8 och göra en clean install. Jag är emellertid osäker hur jag installerar Windows 8 när datorn inte har någon CD/DVD-läsare? Hur gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakke:

Jag funderar på att efter jobbet i dag gå till Webhallen och köpa en

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/146975-samsung_intern...

till min Zenbook Prime samt köpa Windows 8 och göra en clean install. Jag är emellertid osäker hur jag installerar Windows 8 när datorn inte har någon CD/DVD-läsare? Hur gör man?

Antingen genom uppgraderingsassistenten på datorn eller genom ett usb-minne. Hur har du tänkt köpa det, genom uppgraderingsassistenten? I så fall finns det möjlighet att skapa bootmedia där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Antingen genom uppgraderingsassistenten på datorn eller genom ett usb-minne. Hur har du tänkt köpa det, genom uppgraderingsassistenten? I så fall finns det möjlighet att skapa bootmedia där.

Vi som köpte UX32VD:n med win 8, hur gör man en clean ominstallering av win 8 då? Man ska väl inte behöva köpa en licens då win 8 redan är installerat på datorn. Har sett liknande frågor i tråden men har inte riktigt fått svar på frågan än. Har dessutom försökt hitta en win 8-isofil på webben utan framgång. Hjälp tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ZENBOOK UX32VD [Intel Core i7 3517U | 10GB 1600MHz DDR3 | Nvidia GT 620M | Win 8]

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Antingen genom uppgraderingsassistenten på datorn eller genom ett usb-minne. Hur har du tänkt köpa det, genom uppgraderingsassistenten? I så fall finns det möjlighet att skapa bootmedia där.

Tack för bra återkoppling, froken!

Kruxet är att min Zenbook kraschade häromdagen och jag kan inte längre starta Windows. Osäker vad felet är men jag gissar att man behöver åtkomst till Windows för att använda uppgraderingsassistenten så sannolikt går det alternativet bort.

Men USB-minne, hur fungerar det? Hur stort behöver det vara för att rymma Windows 8 och hur får jag smidigast själva bootmedian på USB-minnet?

Permalänk
Skrivet av Eloff92:

Vi som köpte UX32VD:n med win 8, hur gör man en clean ominstallering av win 8 då? Man ska väl inte behöva köpa en licens då win 8 redan är installerat på datorn. Har sett liknande frågor i tråden men har inte riktigt fått svar på frågan än. Har dessutom försökt hitta en win 8-isofil på webben utan framgång. Hjälp tack

Skickades från m.sweclockers.com

Licensen ligger i BIOS som jag nämnt tidigare, bara att köra in clean install av Windows 8 så registrerar den automatiskt

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem

Hej gott folk, jag har nu köpt mig en R4002H. Vi kommer ganska bra överens såhär länge, de mesta är väl bara en vanesak med windows 8.
Dock har jag två problem(som sagt windows 8):
För att göra en systemavbildning om jag förstått de rätt ska man gå in på filåterställning för windows 7(?), och sedan "säkerhetskopiera nu". Kopians storlek: 2,81gb, Ledigt utrymme 255,50gb. När jag sedan försöker säkerhetskopiera får jag bara ett felmeddelande efter drygt 1 minut: Felkod 0x81000033 - Systemavbildningen säkerhetskopierades inte i windows säkerhetskopiering eftersom en av de viktiga volymerna inte har tillräckligt med utrymme. Frigör utrymme genom att ta bort onödiga filer och försök igen.

Andra problemet jag har är att jag köpte även en transcend usb 3.0 sticka men lägger jag över filer etc så kommer jag endast upp i 10-11mb/sek?
Datorn är helt ny o orörd, tips någon?

Tack på förhand, Mvh JW

Visa signatur

wiie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eloff92:

Vi som köpte UX32VD:n med win 8, hur gör man en clean ominstallering av win 8 då? Man ska väl inte behöva köpa en licens då win 8 redan är installerat på datorn. Har sett liknande frågor i tråden men har inte riktigt fått svar på frågan än. Har dessutom försökt hitta en win 8-isofil på webben utan framgång. Hjälp tack

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan du göra genom Ändra datorinställningar -> Allmänt, som du når genom charmsmenyn. Licensen ligger i Bios så även om du använder någon annan form av bootmedia ska du inte behöva skriva in någon kod.

Skrivet av snakke:

Tack för bra återkoppling, froken!

Kruxet är att min Zenbook kraschade häromdagen och jag kan inte längre starta Windows. Osäker vad felet är men jag gissar att man behöver åtkomst till Windows för att använda uppgraderingsassistenten så sannolikt går det alternativet bort.

Men USB-minne, hur fungerar det? Hur stort behöver det vara för att rymma Windows 8 och hur får jag smidigast själva bootmedian på USB-minnet?

Sätt dig på vilken annan dator som helst som också är 64-bit, sen laddar du ned uppgraderingsassistenten och köper Windows 8 genom den. Sedan väljer du "Skapa bootmedia" i stället för att installera det på den dator du sitter på. Den skapade bootmedian använder du sedan på din Zenbook, så ska allt fungera.

På vilket sätt kraschade det? Var det efter en uppdatering av bios tro? Vissa hade problem med det, vilket du kan läsa om på föregående sida i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

Licensen ligger i BIOS som jag nämnt tidigare, bara att köra in clean install av Windows 8 så registrerar den automatiskt

Jo, det har jag förstått. Men om jag ska installera win 8 från usb måste jag ju ha en fil. Vart hittas den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ZENBOOK UX32VD [Intel Core i7 3517U | 10GB 1600MHz DDR3 | Nvidia GT 620M | Win 8]

Permalänk
Skrivet av Chipper9117:

Ja jag har, dock finns det rapporter om att iSSDn kan tvärdö. Så jag hade inte sparat något viktigt på den

Är inte de i de fall man installerat OS:et på issd:n? Eller gäller samma om man kör den som lagring?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Skrivet av jockelundstrom:

Är inte de i de fall man installerat OS:et på issd:n? Eller gäller samma om man kör den som lagring?

Skickades från m.sweclockers.com

Borde hålla längre om man kör den som lagring men jag vet faktiskt inte.
Men med tanke på rapporterna vill man nog inte ha något viktigt där, jag har bara stoppat in Starcraft 2 t ex för att spara plats

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Det kan du göra genom Ändra datorinställningar -> Allmänt, som du når genom charmsmenyn. Licensen ligger i Bios så även om du använder någon annan form av bootmedia ska du inte behöva skriva in någon kod.

Sätt dig på vilken annan dator som helst som också är 64-bit, sen laddar du ned uppgraderingsassistenten och köper Windows 8 genom den. Sedan väljer du "Skapa bootmedia" i stället för att installera det på den dator du sitter på. Den skapade bootmedian använder du sedan på din Zenbook, så ska allt fungera.

På vilket sätt kraschade det? Var det efter en uppdatering av bios tro? Vissa hade problem med det, vilket du kan läsa om på föregående sida i den här tråden.

Nope, ingen uppgradering av BIOS. Har sedan jag köpte min Zenbook Prime i början av sommaren endast laddat hem nya Nvidia-drivrutiner, men det är i stort sett allt. Felet nu är att den står bara och tuggar när Windows laddas och ingenting händer. Dessutom hade den sedan slutet av november blivit otroooligt långsam så denna krasch blev egentligen bara en perfekt kick in the butt för mig att göra slag i saken och köpa SSD samt nytt operativsystem.

I varje fall, nu är jag på kontoret och tänkte göra ett försök att ladda ned uppgraderingsassistenten på min jobbdator. Sedan måste jag alltså kila iväg och köpa ett USB-minne stort nog att rymma Windows 8-nedladdningen, som jag sedan använder som bootmedia i min Zenbook? I sådana fall är jag nog med på hur det fungerar. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakke:

Nope, ingen uppgradering av BIOS. Har sedan jag köpte min Zenbook Prime i början av sommaren endast laddat hem nya Nvidia-drivrutiner, men det är i stort sett allt. Felet nu är att den står bara och tuggar när Windows laddas och ingenting händer. Dessutom hade den sedan slutet av november blivit otroooligt långsam så denna krasch blev egentligen bara en perfekt kick in the butt för mig att göra slag i saken och köpa SSD samt nytt operativsystem.

I varje fall, nu är jag på kontoret och tänkte göra ett försök att ladda ned uppgraderingsassistenten på min jobbdator. Sedan måste jag alltså kila iväg och köpa ett USB-minne stort nog att rymma Windows 8-nedladdningen, som jag sedan använder som bootmedia i min Zenbook? I sådana fall är jag nog med på hur det fungerar. Tack!

Ja precis, men filen är inte så stor så du behöver inte särskilt stort usb-minne. Se till att du har 64-bit på datorn du laddar ner också, så att du inte råkar få en 32-bitsversion. Du lägger alltså in filen på usb-minnet genom uppgraderingsassistenten, men sen är det bara att använda det som bootmedia.

När du sedan installerat klart det kan den vilja att du aktiverar ditt Win8 igen. Det du gör då (det fungerade för mig och några till iaf), är att gå in i Ändra datorinställningar genom charmsmenyn (det som kommer upp om du drar musen längst till höger) och sedan Allmänt. Där väljer du att återställa datorn. Då ska det vara aktiverat.

Permalänk

Då har man beställt en R4002H samt 8gb ram.

Då jag ej kunde uppgradera min Dell Studio XPS 13 (från våren 2009). Den vägrade mera ram samt den nya 256gb SSDn...

Skickades från m.sweclockers.com