Google Nexus 7 billigare nästa år – ny pekpanel pressar priserna

Permalänk
Melding Plague

Google Nexus 7 billigare nästa år – ny pekpanel pressar priserna

Nya varianter av surfplattan Nexus 7 väntas sjunka i pris när Asus och Google lägger till fler underleverantörer i produktionskedjan. Nästa prispunkt kan bli så låg som 129–149 dollar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Blir ju nästan instressant

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Skäggig legend

Jag är en inbiten frukt, men otroligt bra med billigare leksaker!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Vad händer med den förra? Och blir det en sämre skärm eller har de bara fått en billig deal på bra skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

Blir ju nästan instressant

Precis min tanke när jag läste läste det .

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är helt ointresserad av tablets/surfplattor? Borde seriöst finnas nyhetsfilter på SweClockers så man kan klicka ur "surfplatta"

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Det här är jättebra för marknaden! Tre tummar upp(ja jag har tre).

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Är det bara jag som är helt ointresserad av tablets/surfplattor? Borde seriöst finnas nyhetsfilter på SweClockers så man kan klicka ur "surfplatta"

Om du inte är intresserad behöver du inte läsa. Det finns tydliga rubriker som du klickar på, så du gick uppenbarligen medvetet in och läste denna nyhet om surfplattor.

Permalänk
Medlem

Ohh synd att det inte blev billigare innan jul för då hade jag nog köpt mig en onödig julklapp hehehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Det kan mycket väl bli ett köp då.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Börjar bli mer sugen på surfplatta. Varför köpte jag ett grafikkort för...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av phailone:

Vad händer med den förra? Och blir det en sämre skärm eller har de bara fått en billig deal på bra skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

dom fick bara en billigare leverantör, istället för kanske 500kr per skärm så betalar dom nu istället 100kr eller något sånt där, kanske inte så mycket men känns lite som det med tanke på priset. kina har lite billigare arbetskraft och sånt så kan vara en stor faktor

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

Vad händer med den förra? Och blir det en sämre skärm eller har de bara fått en billig deal på bra skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja man börjar ju undra lite eftersom det dessutom verkar vara en "okänd" ny leverantör. Man kan ju hoppas att de kommer att upprätthålla kvaliten på skärmarna annars blir det ju rätt negativ publicitet.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Ja man börjar ju undra lite eftersom det dessutom verkar vara en "okänd" ny leverantör. Man kan ju hoppas att de kommer att upprätthålla kvaliten på skärmarna annars blir det ju rätt negativ publicitet.

Att de ens sänker priset är väl en bragd i sig. Har svårt att se hur många företag, däribland Apple, skulle sänka priset bara för att de hittat ett billigare sätt att tillverka sin produkt på.

Permalänk
Medlem

Kan man köra Linux på dem? Så länge de är låsta till något trist operativsystem så tycker jag det inte är roligt, jag vill köra Arch Linux på allt! Android räknar jag inte som Linux...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Android räknar jag inte som Linux...

Allt med Linuxkärna är Linux.

Hur "räknar" du då?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta ser ju inte så bra ut. Kvalitén är riktigt dålig på Nexus 7 redan som den är, att dra ner på priset och sätta in en troligen billigare/sämmre skärm låter farligt.

Men visst, har de lyckats komma över en bättre skärm till billigare pris så är det ju inte dumt.

När jag var på jakt efter Nexus 7 så hade jag säkert 4 ex hemma och sammtliga hade någon typ av problem, den som kom närmast till okay hade dock fortfarande en del backbleeding.

Visst fick man titta lite efter felen i vissa fall, ex så kunde ett ex ha en gul överton som kanske inte uppfattades som underlig förrens man såg hur det verkligen skulle se ut(och då var det ingen tvekan om defekten).

Man får ju inse att man kan inte får allt för 2300 kr men jag hade hällre lagt till 200-300 för att slippfa gå igenom en hög med enheter innan man hittar en okay.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag är en inbiten frukt, men otroligt bra med billigare leksaker!

Har vi hästar på forumet?

Skämt åsido, kul med prispressning.
Your move, Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhrooms:

Är det bara jag som är helt ointresserad av tablets/surfplattor? Borde seriöst finnas nyhetsfilter på SweClockers så man kan klicka ur "surfplatta"

Eller så är det bara att släppa tvångstanken om att man måste gå in och läsa om dem och kommentera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrGoreMann:

Har vi hästar på forumet?

Skämt åsido, kul med prispressning.
Your move, Apple.

...och där kom det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Allt med Linuxkärna är Linux.

Hur "räknar" du då?

Jag menar GNU/Linux.

Det jag vill är att kunna installera Arch Linux. Jag vet inte om man kan det, det kanske går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag menar GNU/Linux.

Det jag vill är att kunna installera Arch Linux. Jag vet inte om man kan det, det kanske går?

Det borde funka om det finns drivrutiner, jag läste något om att nåhon lyckats pilla in Ubuntu i Galaxy tab, så varför inte?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Synd att jag inte gillar utseendet och bredden på plattan. Är nog de 2 största anledningarna (alltså inte de enda)
jag inte vill köpa en. Annars är det ingen dålig platta

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kan man köra Linux på dem? Så länge de är låsta till något trist operativsystem så tycker jag det inte är roligt, jag vill köra Arch Linux på allt! Android räknar jag inte som Linux...

Finnd en Ubuntu port för Nexus 7. Inget jag testat själv dock.
https://wiki.ubuntu.com/Nexus7

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Synd att jag inte gillar utseendet och bredden på plattan. Är nog de 2 största anledningarna (alltså inte de enda)
jag inte vill köpa en. Annars är det ingen dålig platta

Jag kan håll amed om att formatet inte är fullt lika bra som 4:3 för surf men enheten är mycket enklare att hålla vilket iallafall jag ser som ett stort pluss. Nexus 7 kan man greppa me en hand på ett bekvämt och säkert vis vilket gör att man kan hålla den längre i rimlig höjd. IPad mini som jag även provat har en nice tjocklek men extremt mycket jobbigare att hålla på ett lika skönt vis på grund av bredden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Jag har en Nexus 7 och den är grym.
Tillräckligt liten att åka ner i jackfickan på min vinterjackas stora fickor.

Jag brukar ha den när jag åker tåg och vill läsa något. Flickvännen spelar också på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag kan håll amed om att formatet inte är fullt lika bra som 4:3 för surf men enheten är mycket enklare att hålla vilket iallafall jag ser som ett stort pluss. Nexus 7 kan man greppa me en hand på ett bekvämt och säkert vis vilket gör att man kan hålla den längre i rimlig höjd. IPad mini som jag även provat har en nice tjocklek men extremt mycket jobbigare att hålla på ett lika skönt vis på grund av bredden.

Nexus 7 är som du sa bra med en hand men jag håller alltid med båda, känns bäst så
Här vinner Mini tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Nexus 7 är som du sa bra med en hand men jag håller alltid med båda, känns bäst så
Här vinner Mini tycker jag

Ja, har man inga problem med det fysiska formatet så är ju 4:3 skärmformat att föredra så länge som man inte ska använda plattan fill film(huvudsakligen). Annars har Nexusen märkbart högre upplösning vilket verkligen gör skillnad på liten text vilket det blir MYCKET på så små läsplattor som dessa.

Hade jag själv valt mellan IPad mini och Nexus 7 så hade jag haft svårt att välja faktiskt. Hårdvaran och flexibiliteten i Nexus tilltalar verkligen mig, ett extra plus är enkelheten att ha flera användarkoto(med sina egna facebook, mail och allt annat kopplingar) men är det spel och appar som står högst på ens lista så har tyvärr inte Android mycket att sätta emot den höga kvalité som många iOS spel har.

Ex så är jag är lite av en brädspelare själv och på Android finns nästan inga brädspel medan det finns en väldig massa på iOS(till dessutom bra kvalité).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det jag vill är att kunna installera Arch Linux. Jag vet inte om man kan det, det kanske går?

Jag vet inte heller om det går men det är upp till Arch att lösa det, inte Google eller ASUS.

Permalänk
Medlem

det komiska är att det troligtvis är något ännu lägre betalt företag som gör den nu istället, bara applåder ifrån Android fanatikerna.

men så fort någon ens nämner apple så blir ett en jäkla massa bajs kastning pågrund av dåliga löner mm.. Dubbelmoralen går för fullt!

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD